Vilket är de bästa "gratis" antivirusprogrammet?

Permalänk
Medlem

AVG kör jag på.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk

Avast!!!

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk

Risk för att få pisk men använder faktiskt Security Essentials från MS

Visa signatur

HP ProBook 4740s 17" | Manjaro 0.8.8 Ascella | x86_64 |Intel Core i5-3210M 3.1GHz | 1189MB / 5852MB

Permalänk
Skrivet av MackanS:

Jag har precis byggt en ny dator och kör med AVG free just nu, men skulle vilja veta om de finns fler Gratis antivirus som är bra/bättre?

/Mackan

Körde AVG innan också, men den slöar ner datorn så in i.. när man söker virus osv! Den blockerar också mycket onödiga program som inte alls är farliga egentligen, jag bytte till Avast Free, tycker det är mycket lättare att förstå sig på, även mycket snyggare design och har inte märkt något krångel hitills!

Permalänk
Skrivet av ZebbeSebbe:

Körde AVG innan också, men den slöar ner datorn så in i.. när man söker virus osv! Den blockerar också mycket onödiga program som inte alls är farliga egentligen, jag bytte till Avast Free, tycker det är mycket lättare att förstå sig på, även mycket snyggare design och har inte märkt något krångel hitills!

Samma här! Körde AVG men jag upplevde också att det slöade ner och var i vägen.
Sedan provade jag Avast och det var helt klart bättre.

Men tycker ändå MSE är bäst när de gäller de sakerna, dock kanske Avast 7 har blivit, ingen aning, någon som har haft både Avast 6 och Avast 7 och kan beskriva någon skillnad?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd

Funkar det inte ganska bra utan, oftast?

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk

Kör AVG Antivirus och Comodo Firewall! Funkar alldeles ypperligt.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Skrivet av JohnnyBabay:

Funkar det inte ganska bra utan, oftast?

Innan jag installerade MSE för några veckor sedan så körde jag utan virusskydd i drygt 2 år. Fick inget virus som märktes, men vem vet, kanske kommer in något skit som inte märks, som spanar efter kreditkortsnummer eller liknande?

Så pga att just det har slagit min tanke så har jag börjat använda MSE - slöar inte ner så mycket och man märker knappt att man har igång det. Är ju gratis, så varför inte. Lär ju skydda bättre än inget iallfall

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Samma här! Körde AVG men jag upplevde också att det slöade ner och var i vägen.
Sedan provade jag Avast och det var helt klart bättre.

Men tycker ändå MSE är bäst när de gäller de sakerna, dock kanske Avast 7 har blivit, ingen aning, någon som har haft både Avast 6 och Avast 7 och kan beskriva någon skillnad?

Avast 7 är flera gånger bättre än MSE. Hittar allt som inte MSE gör. Nya funktionerna i den fria Avast är moln uppdatering, fjärrassistans, filerep, bättre auto sandbox, webrep har förbättras och uppfräschning av UI:et. Sist men inte minst det har blivit ännu mindre minneshungrigt och scanningar håller fortfarande samma höga snabbhet. Tydligen har det kommit en ny update på Avast. Får se vad den gör.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Avast 7 är flera gånger bättre än MSE. Hittar allt som inte MSE gör. Nya funktionerna i den fria Avast är moln uppdatering, fjärrassistans, filerep, bättre auto sandbox, webrep har förbättras och uppfräschning av UI:et. Sist men inte minst det har blivit ännu mindre minneshungrigt och scanningar håller fortfarande samma höga snabbhet.

Okej, kanske provar det lite senare då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen som kör på Avira Antivir längre?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Avast 7 är flera gånger bättre än MSE. Hittar allt som inte MSE gör. Nya funktionerna i den fria Avast är moln uppdatering, fjärrassistans, filerep, bättre auto sandbox, webrep har förbättras och uppfräschning av UI:et. Sist men inte minst det har blivit ännu mindre minneshungrigt och scanningar håller fortfarande samma höga snabbhet. Tydligen har det kommit en ny update på Avast. Får se vad den gör.

Massa bloatware och fluffiga ord för säljare. MSE gör det den skall och märks inte. Behövs fjärrassistans finns bättre prg för det än att ha det inbyggt i antivirus, men på det stora hela skall inte antivirusprogrammet sköta det så snyggt och bra att man inte skall behöva det för en normal användare och där är MSE perfekt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Inaktiv

Min röst går till MSE

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft virus mer än när jag körde med NOD 32. Sedan slängde jag in MSE och inte haft problem sedan dess.

Permalänk

Min röst går också till MSE. Drar inte mycket resurser och som default frågar den innan den tar bort något. Funkar jättefint.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tempel:

Massa bloatware och fluffiga ord för säljare. MSE gör det den skall och märks inte. Behövs fjärrassistans finns bättre prg för det än att ha det inbyggt i antivirus, men på det stora hela skall inte antivirusprogrammet sköta det så snyggt och bra att man inte skall behöva det för en normal användare och där är MSE perfekt.

Det här. Hatar program som försöker vara allt och inte gör något ordentligt.
För att inte tala om att de extra funktioner är oftast värdelösa och bara skapar problem. Min favorit är firewalls som inte tillför något utöver windows inbyggda. Om de hade support för olika devices så hade de i alla fall varit bättre än inbyggda.

MSE är det optimala. Fungerar bra och håller sig undan. Om det kommer någon update till själva MSE så körs den in genom win update. Mindre strul än så är det svårt att ha.

Permalänk
Medlem

Jag trollar vidare och har ingen som helst koll. Har använt MSE och kommer aldrig att göra det igen. Riktigt usel på att hitta elakheter. Näe just det allt är ju så himla bra med MSE att det är det "bästa" vilket inte ens stämmer. Det är ett av dem sämsta.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Det är ett av dem sämsta.

Are you crazy?

MSE är:

• Riktigt tyst och märks knappt av

• Skyddar bra, bättre än vissa betalprogram (Avast kanske är liite bättre på just den här punkten men...)

• Smidigt att installera, snabb virusscanner

• Använder inte mycket datorresurser

• Gratis

Finns väl inget att klaga på? Förutom att den aktiverar Windows Uppdateringar när man installerat det, men det är bara att stänga av efter installationen. Visst, Avast har mer tjänster och funktioner i sitt program, men det kan ju även vara en nackdel. Och de flesta med sunt förnuft behöver inget mer än MSE. Punkt slut

Visa signatur

Permalänk
Medlem

MSE virus definitioner måste updateras manuellt via windows update. Få som ens vet om det. MSE kan inte ens hitta java exploit. Hade en sådan i datorn och MSE hade inte hittat det medan när jag letade med Avast så hittade den det på direkten. Gör en fullständig virus scan med MSE och sedan jämför med Avast så får du se att den är slöare. Både MSE och Avast använder lika snålt med minnesresurser. Båda är gratis. Om du inte vill märka av Avast så stänger man ner pop-ups i inställningar. Nu kommer du inte märka något alls med Avast. Ytterligare en funktion som få har koll på.

Avast updateras minst 3 gånger dagligen och för varje nu uppdatering täpper Avast till flera hundra elakheter.

Därmed använder jag inte MSE. Du får fortsätta använda det om du vill.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

MSE virus definitioner måste updateras manuellt via windows update. Få som ens vet om det. MSE kan inte ens hitta java exploit. Hade en sådan i datorn och MSE hade inte hittat det medan när jag letade med Avast så hittade den det på direkten. Gör en fullständig virus scan med MSE och sedan jämför med Avast så får du se att den är slöare. Både MSE och Avast använder lika snålt med minnesresurser. Båda är gratis. Om du inte vill märka av Avast så stänger man ner pop-ups i inställningar. Nu kommer du inte märka något alls med Avast. Ytterligare en funktion som få har koll på.

Avast updateras minst 3 gånger dagligen och för varje nu uppdatering täpper Avast till flera hundra elakheter.

Därmed använder jag inte MSE. Du får fortsätta använda det om du vill.

Jo det visste jag, men har inte tänkt så mycket på det. Iof sig ganska osmidigt. Tycker Avast också är ett jättebra gratis virusskydd! Verkligen, är ju bättre en en hel del betalalternativ. Enligt mig är Avast riktigt bra, men även MSE.

Ska byta MSE till Avast 7 senare idag och prova. Dock har jag haft mer problem med att Avast stör i spel osv. Återkommer med vad jag tycker.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Förvånad över att ingen har föreslagit Panda Cloud Antivirus.

http://www.cloudantivirus.com/en/#free-antivirus-download

Permalänk
Medlem

Nu tror jag alla virusprogram har nämnts... dags att låsa tråden?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Jo det visste jag, men har inte tänkt så mycket på det. Iof sig ganska osmidigt. Tycker Avast också är ett jättebra gratis virusskydd! Verkligen, är ju bättre en en hel del betalalternativ. Enligt mig är Avast riktigt bra, men även MSE.

Ska byta MSE till Avast 7 senare idag och prova. Dock har jag haft mer problem med att Avast stör i spel osv. Återkommer med vad jag tycker.

När du spelar och om du stör dig på Avast popar up använd Game mode. Det hittar man på 2 sätt.
1. Inställningar - tyst läge/spel läge
2. Pilen i nedre hörnet bredvid språket. I rutan som du får upp visas avast ikon. Höger tryck på ikonen. Välj tyst läge/spel läge

Om du vill veta mer om hur man hanterar Avast free är det bara att fråga på.

Permalänk
Medlem

Avast har funkat för mig i fem år

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Skrivet av mille666:

Avast har funkat för mig i fem år

Även för ett halvår sen när dom släppt en updatering som blockerade typ alla websidor?

Permalänk
Medlem

Offtopic:
Yes mins det felet. Avast rättade till det snabbt. Händer ibland att det blir fel. Avast har ett stort forum där uber folket hänger och när folk klagar på något problem så försöker Avast teamet rätta till det. Vissa har tydligen strul med senaste update så det kommer säkert komma en ny igen. Den nya update gick ut i slutet av förra veckan och nya versionen av Avast är knappt 3 veckor gammal.

Permalänk
Skrivet av mguzd:

Förvånad över att ingen har föreslagit Panda Cloud Antivirus.

http://www.cloudantivirus.com/en/#free-antivirus-download

Har haft det också, ganska tyst, men tycker inte det står sig mot MSE och Avast.

Skrivet av buddaz:

När du spelar och om du stör dig på Avast popar up använd Game mode. Det hittar man på 2 sätt.
1. Inställningar - tyst läge/spel läge
2. Pilen i nedre hörnet bredvid språket. I rutan som du får upp visas avast ikon. Höger tryck på ikonen. Välj tyst läge/spel läge

Om du vill veta mer om hur man hanterar Avast free är det bara att fråga på.

Det är inte själva Avast som stör, inga popups eller liknande. Utan jag menar internet-lagg på Battlefield 3 multiplayer tillexempel.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Offtopic:
Yes mins det felet. Avast rättade till det snabbt. Händer ibland att det blir fel. Avast har ett stort forum där uber folket hänger och när folk klagar på något problem så försöker Avast teamet rätta till det. Vissa har tydligen strul med senaste update så det kommer säkert komma en ny igen. Den nya update gick ut i slutet av förra veckan och nya versionen av Avast är knappt 3 veckor gammal.

Var efter det som avast inte funnits på någon av mina datorer.
Var verkligen kasst och oseriöst att dom inte upptäckte det innan dom skickade ut den. Kändes som dom inte testade sina updates innan väldigt många miljoner ska få in det i sina datorer. Men var nog en näsbränna och dom har nog jobbat hårt för att ändra sina rutiner för att återupprätta sitt förtroende.

Tog väl många timmar innan vanligt folk kunde surfa igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

MSE virus definitioner måste updateras manuellt via windows update.

Du verkar föra ett personligt korståg och jag vet inte varför, men du framför väldigt få sakliga argument och när du väl presenterar något konkret är det som gripet från luften; Nej, du behöver inte uppdatera MSE/FEP manuellt. Dessutom kan även MS släppa flera uppdateringar per dag (idag en, i går tre).

http://www.microsoft.com/security/portal/

Visst, du kanske har stött på något virus/malware som MSE/FEP inte upptäckt eller false possitive, det händer alla antivirusporgram någon gång. Inget virusprogram har, eller har haft 100% träffsäkerhet under sin existens.
Nackdelen med MSE/FEP som jag ser det är att den inte klarar av hot från html 2.0, t.ex Internet Security 2012 som lurar användaren att installera skiten. Men det går utmärkt att komplettera med malwarebytes Anti-Malware PRO som iof kostar.

Eller så rensar man bort skiten med: http://www.microsoft.com/security/pc-security/malware-removal...

Jag skriver mer än nödvändigt som information till de som trots allt vill slippa bloatade antivirus-program och kanske finner ovan länkar intressanta.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vadå att jag tar det från luften. Har själv testat "skiten". Vet hur MSE fungerar. Sedan åkte "skräpet" ut ur min dator när den inte hittade något. MBAM har jag också testat och även den har åkt ut ur datorn. Jag tyckte MBAM var helt onödig. Listan med virus som du länkade för MSE var väldigt få. Här är Avast lista med virus http://www.avast.com/en-us/virus-update-history

Jag trollar vidare. Vilket jag alltid brukar göra.