Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Övervakningskameror till stuga ~60 m från hus

Permalänk
Medlem

Övervakningskameror till stuga ~60 m från hus

Hej!

Det är så här att jag ska hjälpa en vän med att sätta upp 3 st övervakningskameror i en stuga, som ligger ungefär ~ 60 m från huset.
I huset finns internetuppkoppling, och därför två sätt att få nätverk ut till stugan.

Jag skulle därför vilja ha hjälp med er, om vilken utrustning/lösning ni tror tillämpar sig bäst för ändamålet.

1. Dra en lång nätverkskabel ut till stugan, och där placera en trådlös accesspunkt, möjligen en vanlig switch och dra kablar till varje kamera.

2. Införskaffa en ny router till huset med stöd för 80211.n och köpa bra antenner. Slipper då dra en lång nätverkskabel till stugan.
Frågan är dock om räckvidden blir tillräckligt stark?

Övervakningskamera jag har kikat på är D-Link DCS-932L, tror ni att denna duger?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Fixa annars internetuppkoppling till stugan också om du har tillgång till det? Kör kamerorna över nätet?

EDIT: Du kan ju ta ett billigt abbenomang där ute, jag menar, så mycket data drar inte övervakningskameror?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Fixa annars internetuppkoppling till stugan också om du har tillgång till det? Kör kamerorna över nätet?

EDIT: Du kan ju ta ett billigt abbenomang där ute, jag menar, så mycket data drar inte övervakningskameror?

Känns onödigt att skaffa ännu ett abonnemang till stugan, när det redan finns ett i huset.

Permalänk

Vill han ha övervakning så lär nog intresset för trådlöst nätverk med bra signalstyrka inte vara omöjligt, bästa då är ju att framtidssäkra med en dragen kabel. Upp till hundra meter kabel fungerar ju galant

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hessi:

Känns onödigt att skaffa ännu ett abonnemang till stugan, när det redan finns ett i huset.

Finns ju 49-kronors abonnemang som du kan skaffa. 600 kronor om året, då slipper du sladdar och allt skit, och du kan kolla kamerorna när du är på semester?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Finns ju 49-kronors abonnemang som du kan skaffa. 600 kronor om året, då slipper du sladdar och allt skit, och du kan kolla kamerorna när du är på semester?

Har du läst första inlägget ordentligt? Om jag drar en nätverkskabel ut till stugan får jag internet då också, och kan kolla på kamerorna när jag är på semester.

Permalänk

Bygg en cantenna. Mao en riktad antenn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hessi:

Har du läst första inlägget ordentligt? Om jag drar en nätverkskabel ut till stugan får jag internet då också, och kan kolla på kamerorna när jag är på semester.

Sant, men en 60 meters kabel (säg 70 för att va på säkra sidan) är inte så billig och det finns många problem som kan uppstå när det kommer till lite längre sträckor. förlorad data och det kan upplevas som slött pga det.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk

En bra trådlös router, riktad wlan antenn mot stugan och trådlösa kameror där. Vilka kamerar tänkte du köra?

Edit: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Denna räcker till 3km

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Sant, men en 60 meters kabel (säg 70 för att va på säkra sidan) är inte så billig och det finns många problem som kan uppstå när det kommer till lite längre sträckor. förlorad data och det kan upplevas som slött pga det.

Han/hon vet nog om att det inte blir så billigt.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Lägg tråd om du kan. Kanske 300-500 kr för 70m. Dra i rör så du kan byta/dra om.

Går inte det - trådlösa bryggor, typ http://www.davido.se/shop/product_info.php?cPath=55_61&produc... för en punkt-till-punkt länk. Gigantiska antenner på 1/2 kvm eller dylikt är tokfult.

Permalänk

Om du tänker i banorna med riktad antenn så kolla ebay. Mkt humanare priser för bättre antenner

Permalänk
Medlem

Om man kör riktantenn lär man väl behöva två sådana, en i stugan och en i huset?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mille666:

Sant, men en 60 meters kabel (säg 70 för att va på säkra sidan) är inte så billig och det finns många problem som kan uppstå när det kommer till lite längre sträckor. förlorad data och det kan upplevas som slött pga det.

Det är därför Ethernet är specificerat till cirka 100 meter utan några problem. Har själv kört 50 meters-kabel med i princip inga prestandaförluster över huvud taget. Ethernet tillsammans med CAT6-kabel är en väldigt robust och stabil informationskanal i mitt tycke.

Till TS: Kör kabel! (glöm inte att köpa oskärmad)

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

450:- är ju inga pengar att gråta floder över.
Däremot så kan man fundera på om det är värt att ha någon sorts plastslang för att skydda kabeln både mot mark/väder och avgrävning....

Billagst blir nog nått sånt här:
http://www.jula.se/tradgardsslang-3-4-40-m-750010
Fnns nog längre så man slipper göra nån ghetoskarv om man letar runt lite.

Själv körde jag på nån sorts vatten/vvs-plastslang sist, i stil med denna, jäävligt osäker dock då bilden är så kass:
http://www.vvs-klimat.se/product.html/pipelife-pemslang?categ...

Realistiskt är nog att räkna runt tusenlappen för kabel + slang och lite kontaktering.
Ingen aning om hur länge en tpkabel klarar sig ickeskyddad i mark? Kanske inte är några problem?
Själv kände jag att jag hellre lägger 1000:- den säkra vägen, än 500 och riska att kabeln pajar/blir avgrävd och blir tvungen att göra om jobbet...

edit:
Känns även som att wlan, man kan fixa nån sorts antenn vid routern, men man är ändå helt utemlämnad till hur bra antenner det sen sitter i kamerorna, är dom kassa så räddar ju inte en antenn vid stora huset upp situationen?
Borde även gå att spara in pengar genom att köpa kameror som enbart har ethernetport?

Nä, jag är helt klart med Kr^PacMan här om att kabel är det man bör satsa på.

Permalänk

Kör på kabel. Blir billigare än att ordna med ett bra trådlöst system skulle jag tro.

100m kabel köper du för ca 4-500kr.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Är det helt fritt mellan så ska inte 60m behöva vara något hinder för trådlöst.
Antar att kamerorna ska sitta utomhus och då kan man behöva tillstånd också av länsstyrelsen. Se till att karorna klara utomhus om det är aktuellt.
Vikinglarm.se har en del för utomhus, signalförstärkare om det skulle finnas någon besvärlig del någonstans.

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för era svar.
Det verkar luta sig åt att gräva en lång kabel. Återkommer med hur det blir, och resultatet

Permalänk
Medlem

Lägg kabeln i rör som är gjorda för att grävas ner och inte nån trädgårdsslang! Annars så kan du lika väl lägga den på marken så du kan byta den några ggr om året. Om du lägger den i trädgårdsslang eller direkt i jorden så kommer den förmodligen att gå sönder när marken fryser och mosar kabeln.

Permalänk
Medlem

Egentligen borde du dra två kablar när du ändå gräver, redundans. En högre kostnad men det finns en del fördelar med det speciellt över det där avståndet. CAT6, se till att du köper bra kabel bara med bra koppar i.

Permalänk
Medlem

Här är en del tips: http://www.byggahus.se/forum/teknik/140133-grava-ner-natverks...
De pratar om PEM-slang när man ska gräva. Dessa verkar vara gjorda för vattenledningar så de lär ju vara vattentäta och tåliga och kan grävas ner.

Inte så fasligt dyra heller:
http://www.billigtvvs.se/kategorier/1612/100-meters-ringar
20 - 25 mm rekommenderades i tråden.

Nätverk över elnätet, kan det fungera mellan husen?

Permalänk
Medlem

Många här skriver att du ska skaffa CAT6 vilket är totalt slöseri med cash köp CAT5e istället en skillnaden är att CAT5e bara är specificerad till 1Gbit upp till 100 meter vilket ändå inte ger nått problem efter som det var 60 meter.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Har själv en stuga ca 80 meter ner på trädgården där jag satt upp två vädertåliga IP-kameror som jag har trådlös access till.

Den ena jag har som går att beställa i Sverige är: http://www.itsajten.com/sv/artiklar/foto-video/overvakningska... vilken fungerar bra i både dagsljus och mörker (mörkerseende).

Kameran skickar data trådlöst från stugan till huset där en TP-Link 1043ND med DD-WRT sitter: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=529115

En extern hårddisk är ansluten till routern som routern skickar IP-kamerans data till.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Ändrade planer
Verkar istället bli så att vi kör trådlöst. Funderar på att använda mig av Locostation M5. Vet dock inte riktigt hur dessa fungerar.
Någon här som sitter på lite kunskaper? Det hade uppskattats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Har själv en stuga ca 80 meter ner på trädgården där jag satt upp två vädertåliga IP-kameror som jag har trådlös access till.

Den ena jag har som går att beställa i Sverige är: http://www.itsajten.com/sv/artiklar/foto-video/overvakningska... vilken fungerar bra i både dagsljus och mörker (mörkerseende).

Kameran skickar data trådlöst från stugan till huset där en TP-Link 1043ND med DD-WRT sitter: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=529115

En extern hårddisk är ansluten till routern som routern skickar IP-kamerans data till.

Där ser man, så det räcker alltså med en TP-Link 1043ND? Är det stabilt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hessi:

Ändrade planer
Verkar istället bli så att vi kör trådlöst. Funderar på att använda mig av Locostation M5. Vet dock inte riktigt hur dessa fungerar.
Någon här som sitter på lite kunskaper? Det hade uppskattats!

Diskuteras även i denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Inte spec svårt. 2st som man sätter utomhus (helst) att peka mot varandra. De får ström via nätkablen (PoE). Litet konfig o sedan har du en trådlös brygga (som du kan se som en virtuell kabel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hessi:

Där ser man, så det räcker alltså med en TP-Link 1043ND? Är det stabilt då?

Jadå, stabilt som fasen! Har kameran på motion detection vilken man kan ställa in känsligheten på.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4