Nybörjare byggde ihop en dator, och nu vill den inte gå igång..

Permalänk

Nybörjare byggde ihop en dator, och nu vill den inte gå igång..

Hej byggde ihop min första dator och nu händer något ritkigt lurigt när jag försöker dra igång den.

Här har ni det jag köpt..

Cooler Master Elite 334U - Svart (Ej PSU) - [HV]
Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-10666 1333MHz (CMX8GX3M2A1333C9) (2x4GB) - [HV]
Gigabyte GA-p67A- D3-B3 - ATV /Intel P67 DDr3 2xpci-E usp3.0
Intel Core i3-2100 3,1GHz / 4MB / Socket 1155 (Boxed) - [HV]
OCZ Intern SSD 120GB Agility 3 Series SATA III 2.5" (AGT3-25SAT3-120G) - [HV]
XFX Radeon HD 6770 1GB (HD-677X-ZHLC) - [HV]
Corsair Powert Supply (PSU) 430W CX v2

På bilden ovan ser ni förhoppningvis hur jag kopplat in allt, jag tror ju det är rätt, tryckt in den största sladden till höger på moderkortet bredvid minnena som sedan går till nätaggr. CPU-fan är ikopplad ovanför processorn. 4-pins jävel kopplad till ATx_12v ovanför processorn till vänster (en till input finns och den hänger uppåtlutat...) Chassifläkten kopplad bort till PWR_FAN sidan om grafikkortet typ till höger. Som ni ser dem andra sladdarna.. SATA, osv PCI-E i kopplade o klara...

Nu till mitt problem.

När jag startar datorn och ska börja installera mjukvaran så drar följande fläktar igång, ... Den stora svarta chassiflkten till vänster, grafikkortet, SSDn blinkar till o de ser ut som de ska funka, slutar allt upp i 2sec, sen drar fläktarna igång på lägre varv typ.. 2sekunder igen sen blir de tyst innan den börjar om.. Och så gör den hela tiden..

Obs. processorfläkten e heldöd....

kan någon hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

satte du i distansarna?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

kolla så att du inte böjde en av utav cpu fläktens pinar i kontakten det hände mig och datorn vill inte starta lyckligt vis hade jag mina aningar om vad det var som var fel

Permalänk
Medlem

Har du använt distanser?
Sedan på bilden så har du inte kopplat i strömmen till processorn (precis under nätagget).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har du använt distanser?
Sedan på bilden så har du inte kopplat i strömmen till processorn (precis under nätagget).

det första hade jag redan frågat honom, och om du zoomar in på bilden ser du att strömkontakten till cpu'n sitter är dock en till 4 pin över så svårt o se den som sitter i

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker det syns ganska tydligt att strömkontakten till CPU'n bara ligger bredvid... (April april?)

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Tycker det syns ganska tydligt att strömkontakten till CPU'n bara ligger bredvid... (April april?)

om man söker på hans moderkort så är 4 pin strömen på moderkortet vit testa zooma in på bilden o kolla så ser du att det sitter nåt svart bakom 4 pin kontakten som hänger i luften, ganska säker på att det sitter en i bakom den lösa

Visa signatur

Permalänk

Vet inte om det spelar nån roll, men ska inte ram minnena sitta i första jacken från vänster?

Edit: Läste igenom noga. Jag känner igen felet. Jag är rädd för att du har brutit ett eller flera stift i processor sockeln på moderkortet. Du får nog försöka skaffa nytt moderkort.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Ni tänkte inte att han kanske bara har en 4-pin till processorn? Det är ganska vanligt på low-end moderkort.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Det tror jag inte, är säkert en delbar 8-pinskontakt men moderkortet/CPU behöver bara 4 pin.

Permalänk

Som sagt använde du distanser? testa ett ram minne för sig. Koppla om allt, btw som en annan skrev i tråden kolla så du inte har böjt några pinnar :S

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Tack för så mycket svar, mina förhoppningar om att detta kan lösa sig ökade genast.

Iaf..

Flertal av er frågar om jag använde distanser, jag har ingen aning vad ni menar??

Sys_fan1 är ju inte ikopplad, den under processorfläkten till vänster, vad ska jag koppla in där isåfall?

Längst uppe till är det en 4-pins (tror jag ni kallar det :: <--) den har jag kopplat, så den andra delen bara hänger så ni inte tror att jag inte kopplat de där.

CPU_FAN längst upp till höger om processorfläkten är kopplad, och det r en 4-pin .... <--- Den känns rätt solklar och svår att missa...

Nu är det ju s¨å att två st uttag står o kopplade SYS_FAn1 under processorfläkten till vänster och SYS_Fan2 längst ner till vänster på moderkortet.

Några pinnar har jag nog inte böjt vad jag vet? kopplar ur tittar på dem, ser bra ut.

Permalänk
Medlem

Du måste ha sådana mellan moderkort och chassi, annars kortsluter du moderkortet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Kalium: Japp dem sitter bakom moderkortet. När jag skruvade in moderkortet första gången skruvade jag utan dessa, sen tänkte jag efter, och tittade för det kändes inte rätt. Skruvade ur moderkortet och satte i dessa distanser under moderortet sen skruvade in allt korrekt. (Jag provade aldrig att sätta på datorn utan dessa distanser) Det enda jag spontant kan tänka mig är att jag råkade göra var att när jag skruvade in allt utan distanser anske ett par pinnar vek sig på baksidan av moderkortet? Men där finns också skydd eftersom det finns vita plast pinnar som sticker ut som ska skydda typ?

Permalänk

Update: Nu snurrade processorfläkten igång, sladden låg i och snuddade vid fläkten så den drog inte igång...... men den snurrar likadant som chassifläkten, nätaggr och grafikkortet.. Alltså 2 sekunder, sen släcks den sen försöker den igen på lite lägre varv sen 2sekunder igen sen går den så här om och om igen.

Jag har nu provat, slänga runt med minnena, kopplat ur grafikkort, hårdisken, dvdn ja alltså möjligt... Samma underliga problem fortfarande

Permalänk
Hedersmedlem

Blinkar det några dioder på moderkortet? Om du har en speaker, hörs det några pip? Kolla i moderkortsmanualen hur moderkortet förmedlar sina felsignaler och utgå därifrån.

Prova också köra bara 1 minnessticka, testa varje sticka i varje socket för att utesluta fel den vägen.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Skrivet av PCnörden:

Detta hände för mig när jag byggde min första dator och då glömde jag sätta i distanser, det slutade med att moderkortet gick sönder för den stod bara och pulserade (starta ca 2 sek sen dog den om och om igen) Så jag köpte nytt moderkort och då fungerade allt igen (med distanser rätt satta). Du får helt enkelt köpa nytt moderkort. Jag är inte 100% säker att det är det som är problemet men exakt det som du beskrev hände för mig.

Man ska aldrig glömma att sätta i alla distanser rätt från början för då går det rent sagt åt helvete, det fick jag lära mig på det jobbiga sättet.

Om du läser tråden har han redan skrivit att han gjorde detta misstagen, men startade aldrig datorn innan han rättade till det.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Hade samma problem när jag satte ihop min dator, då var det nätaggregatet som var fel på.

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat satt dit för många distanser då? 1 hål ska vara = 1 distans så att säga. Du får inte ha för få distanser men kanske än värre är det att ha för många, om det sitter någon där det inte finns hål på moderkortet så blir det även då kortslutning.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Om du läser tråden har han redan skrivit att han gjorde detta misstagen, men startade aldrig datorn innan han rättade till det.

Oj förlåt missade det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superkennan:

Update: Nu snurrade processorfläkten igång, sladden låg i och snuddade vid fläkten så den drog inte igång...... men den snurrar likadant som chassifläkten, nätaggr och grafikkortet.. Alltså 2 sekunder, sen släcks den sen försöker den igen på lite lägre varv sen 2sekunder igen sen går den så här om och om igen.

Jag har nu provat, slänga runt med minnena, kopplat ur grafikkort, hårdisken, dvdn ja alltså möjligt... Samma underliga problem fortfarande

Koppla ur CPU-strömmen (4pinen uppe till vänster) totalt och pröva igen. Vad hände?

Jag misstänker att det är CPU-fel, antingen felmonterad, eller fabriksfel.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

När jag byggde min dator fick jag problem med RAM, som någon ovan skrivit att testa med ett RAM först.

Permalänk
Skrivet av 1mike20:

Du har inte råkat satt dit för många distanser då? 1 hål ska vara = 1 distans så att säga. Du får inte ha för få distanser men kanske än värre är det att ha för många, om det sitter någon där det inte finns hål på moderkortet så blir det även då kortslutning.

Det där kan ju också vara att tänka på ja. Det ska oftast inte skruvas i distanser i alla hål som finns i chassit. Bara de som linjerar med moderkortets skruvhål.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Jag har testat 1 ramminne, i alla portar. Har nu identifierat ljud från moderkortet... har en datorexpert här som kopplade ur allt och satte in allt igen och intygade att allt var rät kopplat. Iaf. Ljudet jag identifierat är två snabba pipljud.. försöker googla på vad dem kan betyda, rätt svårt att hitta. Någon som kan hjäloa mig med det anse?

Antalet distanser var rätt, fanns en del hål i moderkortet som stod tomma men de fanns inget hål på chassit så kunde inte fästa distanserna där.. hmm Tänk om det är något fabrikationsfel på någon del, låter långsökt men tänk om.......

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superkennan:

Jag har testat 1 ramminne, i alla portar. Har nu identifierat ljud från moderkortet... har en datorexpert här som kopplade ur allt och satte in allt igen och intygade att allt var rät kopplat. Iaf. Ljudet jag identifierat är två snabba pipljud.. försöker googla på vad dem kan betyda, rätt svårt att hitta. Någon som kan hjäloa mig med det anse?

Antalet distanser var rätt, fanns en del hål i moderkortet som stod tomma men de fanns inget hål på chassit så kunde inte fästa distanserna där.. hmm Tänk om det är något fabrikationsfel på någon del, låter långsökt men tänk om.......

Jag misstänker fortfarande att CPUn är trasig eller felmonterad. Koppla ur CPU-strömmen och starta, blir det någon skillnad?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av superkennan:

Bara du inte satt någon distans i chassit som inte är positionerat vid ett av moderkortens hål. Då kan det blir kortslutning den vägen.

Vad pipljuden betyder står i din manual till moderkortet. Brukar stå under "fault code" eller error code eller liknande.

Visa signatur

Permalänk

Så nu är datorn igång! Stort tack till allihopa, ni har varit mycket hjälpsamma.

Problemet var att jag som är ett klantarsel hade vid första försöker att sätta in själva processorn lagt den på fel första gången sen vände jag rätt på den. (Jag spännde inte fast den fel utan bara la den o sen tog ur den o la den rätt) när jag gjorde detta hade jag omedvetet råkat böja en mini micro liten pinn jävel. En av tusen liksom som ställde till allt, med hjälp av en nål justerades pinnen rätt och nu funkar allt som de ska.

Stort cred till er alla, och speciellt till tednasadator, proxies och Leifson som alla misstänkte att jag böjt en pin under processorn

Vad ska man säga, man har lärt sig en del iaf...

Permalänk
Skrivet av superkennan:

Så nu är datorn igång! Stort tack till allihopa, ni har varit mycket hjälpsamma.

Problemet var att jag som är ett klantarsel hade vid första försöker att sätta in själva processorn lagt den på fel första gången sen vände jag rätt på den. (Jag spännde inte fast den fel utan bara la den o sen tog ur den o la den rätt) när jag gjorde detta hade jag omedvetet råkat böja en mini micro liten pinn jävel. En av tusen liksom som ställde till allt, med hjälp av en nål justerades pinnen rätt och nu funkar allt som de ska.

Stort cred till er alla, och speciellt till tednasadator, proxies och Leifson som alla misstänkte att jag böjt en pin under processorn

Grattis, allt löser sig

Permalänk
Skrivet av superkennan:

Nice, skönt för dig, det positiva med detta är att datorn funkar och att du förmodligen ALDRIG kommer göra om misstaget

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.