Permalänk
Medlem

IP inställningar vid flera AP´s?

Hej,som topicen lyder så undrar jag om man har mer än 1st AP huruvida man skall designera individuella IP´s till respektive AP´s?

Önskad config: router(DHCP)------switch-------AP/AP/AP osv

Har sökt med ljus och lykta på forumet men hittar ingen info avseende IP config på AP´s.

Önskar också tips av någon med erfarenhet av en Router som dugligt kan hantera trafik för upp till 50st anslutna,behöver dock ej många portar då det är riggat med switchar i olika förgreningar på vägen till routern(dock ej till ovanstående config avseende AP´sen)

Tack på förhand,mvh D.

Permalänk

Har själv 7st AP's i mitt nätverk kopplat till nån billig linksys modemrouter o det funkar prima, kommer dock inte ihåg modell men det e billigaste möjliga från linksys.

Dom flesta vettiga routrar borde klara 50 datorer utan problem, en Linksys WRT-54g är en riktigt trevlig router om/när man byter firmwaren till det hackade versionen, sålänge du inte har 100mbit för jag har för mig att den sätter stopp nånstans runt 60-70mbit ut mot internet tyvärr.

Visa signatur

[Ryzen 5 1600X] - [Gigabyte GA-AX370-Gaming K3] - [16GB 3200MHz] - [GTX1070] - [500GB EVO-SSD] - [750W HX] - [Win10 x64]

Permalänk
Rekordmedlem

Ip numret använder du bara för att konfigurera apn, så det är inte jättenödvändigt att de har ip nummer, du kan ofta konfa via en direktkopplad kabel, men det kan vara bekvämt att kunna konfa via ett webinterface, samtidigt så innebär det ett potentiellt säkerhetsproblem, måste man ha fysiska acces till apn för att ändra nått så är det säkrare än att man kan nå den via nätet, så du får väga säkerhet mot bekvämlighet och är det ett "seriöst" nät så bör man ha administrationen på ett eget vlan.
En Cisco router är inte fel om du ska ha en seriösare modell, från 1800 och uppåt borde fixa det på ett stabilt sätt, men det hänger lite på funktioner och kapacitetskrav.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vad vill du uppnå?

Är det AP's ip-nummer du vill konfigurera eller försöker du få alla AP's att använda samma DHCP?
Ska du köra alla AP's på samma kanal? Samma SSID? Klarar dina Ap's av MESH?

Permalänk
Medlem

LoneWolf43:tackar för infon,ville som sagt få lite erfarenhet av andra avseende routrar.

mrqaffe:Undrade om det var ett krav när man använder flera AP att de har individuellt IP för att undvika konflikt,men om jag förstår dig rätt är det ok att köra default ip(även om de har lika IP) såtillvida man inte vill kunna nå dem vi webinterface?
Tackar även för router förslaget,är ute efter en pålitlig router så ditt föreslagna segment kan vara ett krav.

Rikardj86:Setupen är följande:
Undrade bara hur IP´s skall vara konfigurerade när man använder flera AP´s för att undvika potentiell konflikt.
DHCP inaktiverat i AP´s,det blir routern som får stå för det.Men svar ja avseende samma DHCP blir det väl indirekt.
Lika SSID,ej lika kanal(separera dem så långt från varandra har jag åtminstone lärt mig ).
Hälften av de AP´s jag har liggandes har stöd för MESH men de skall ej samverka så inget MESH skall riggas.

Tackar för att ni sitter uppe och svara på mina frågor när jag är ute på lite hal is.
Vänligen ha fortsatt tålamod och fyll på med info då jag är novis avseende WLan,mvh D.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är ett litet nät så kan du sätta alla nätverksprylars admin ip på ett eget nät som du använder enbart för admin om det behövs, märk prylarna med vilket ip de har, är nätet litet så behöver du inte köra med ett adminvlan, utan du kan gott ställa om datorn till rätt nät för hand om du vill kunna köra "fjärradmin" ska du in o pilla ofta i början kan du ha ett prog som http://www.eusing.com/ipswitch/free_ip_switcher.htm det ger dig snabbval mellan olika nätkonfigurationer och är smidigt att ha när man ska växla mellan olika nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.