Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av PierreB:

Jag har keycaps i zinc, dom är helt jäkla galna. Låter som fan ^^
Tog lite bilder när jag bytte keycaps på mitt tenkeyless på jobbet så har inga bilder på wasd ditsatt...

Måste säga att det såg riktigt bra ut med en zink knapp som escape knapp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

MK-XX wall of spam

Jao du, kollegor på jobbet har ett mk-85/mk-50 och det är stor skillnad på kvalite. MK-XX är som ett billigt logitech tangentbord jämfört med tex ett från filco. Sen är ju switcharna samma så den känslan är det ingen skillnad på förutom keycaps men det beror lite på vad man gillar.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av PierreB:

Jao du, kollegor på jobbet har ett mk-85/mk-50 och det är stor skillnad på kvalite. MK-XX är som ett billigt logitech tangentbord jämfört med tex ett från filco. Sen är ju switcharna samma så den känslan är det ingen skillnad på förutom keycaps men det beror lite på vad man gillar.

Så man kan lika bra köra på ett Logitech för 73 kronor från inet (sålde det för det typ 08) som ett MK-50?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Insanity92:

Så man kan lika bra köra på ett Logitech för 73 kronor från inet (sålde det för det typ 08) som ett MK-50?

Nej det kan man inte, det har aldrig sagts i tråden heller för den delen.
Men köper man ett tangentbord för över 1000kr så vill man ju att det ska vara så bra som möjligt, och när det finns bättre alternativ för ungefär samma peng så bör man ju informera folk om detta.

Nu kostar ju inte MK-50 över 1000kr och är därför, i mina ögon ett prisvärt tangentbord, men det går fortfarande att få tag på bättre billigare tangentbord, om man är villig att tulla lite på ISO layouten.

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Varför ska jag berätta vilka byggkvalitetsbrister MK-80 besitter? Jag skrev bara vad jag hittade på google när jag undersökte frågan själv.
Jag sökte på Xarmor därför att det har sålts längre under det märket och därmed kan man hitta mer åsikter. Det är samma tangentbord.

Om Xarmor-tangentbordet besitter några brister bör det ju rimligtvis dyka upp exakt samma brister hos MK-80, i och med att du påstår att det är ett likadant tangentbord – vilket jag tror på. Dock har jag inte hört någon klaga på byggkvalitetsbrister hos det, därav blev jag väldigt tveksam när du drog upp argumentet om bristande byggkvalitet. Dels för att jag själv inte har upplevt någonting annat än toppkvalitet och dels för att jag inte heller har hittat någon annan som har klagat på det efter att ha läst ett tiotal blandade recensioner & omdömen.

Skrivet av Cindori:

Jag tycker ärligt talat det bara låter som att du tar illa upp, för att du gillar tangentbordet och tycker det är exklusivt. Du har lagt ner pengar på en enligt dig exklusiv produkt, och lite av den känslan skadas när vi här uttrycker åsikter om produktens brister.

Haha, nej – sådan är jag verkligen inte. Jag blir ingen fanboy av något företag/produkt bara för att jag har köpt någon/några av deras produkter. Anledningen till att jag argumenterar för mitt MK-80 är helt enkelt för att jag tycker om det och har själv inte upplevt något som helst problem med det. Men jag är 100 % öppen att lyssna till källor som påpekar dessa byggkvalitetsbristerna som du har nämnt nu några gånger.

Man är väl ändå ingen fanboy i din värld bara för att man fick lära sig lite om källkritik när man gick i grundskolan?

Skrivet av Cindori:

Om du ärligt bara "har svårt att förstå hur ett tangentbord kan besitta ännu bättre byggkvalitet än mitt MK-80" så har du fått tillräckligt med (utförlig!) fakta från uttala. Om du inte är övertygad så återstår bara att testa ett annat tangentbord IRL, eller acceptera att smaken är som baken. Men du kan inte på något sätt argumentera fram ett svar på den frågan.

Jag tror mycket väl på att Filco-, Ducky- och Das Keyboard-tangentbord kan vara snäppet vassare – men ni får skillnaden att framstå som natt och dag, vilket jag är väldigt tveksam över att den verkligen är. I själva verket är det nog ni som är insnöade och vill värna om era lite extra spektakulära och alternativa tangentbord och därmed vill få allting annat att framstå som mainstream och värdelöst i skuggan av era hjärtegull.

Skrivet av Cindori:

om man tog bort alla Cherry-brytare ur MK80 och ersatte med rubberdome, så skulle tangentbordet hamna på samma nivå som vilket random gamingtangentbord som helst för ~500kr.

Det är sant, till en viss gräns. Utan Cherry MX Blue-brytarna hade ett tangentbord som MK-80 säkert kunnat prissänkas en hel del, och det är säkert redan väldigt överprissatt. MEN det ändrar inte faktumet att tangentbordets byggkvalitet ändå är väldigt bra, vilket du hela tiden försöker att tala emot. I jämförelse med mitt förra tangentbord, som faktiskt var ett Logitech, Logitech G11 närmre bestämt, kan jag definitivt intyga att MK-80's byggkvalitet är ljusår bättre än ett sådant tangentbord.

Skrivet av Cindori:

Jag tror och hoppas att Ducky Shine är ett tangentbord som, om man tog bort Cherry-brytarna och ersatte med rubberdome, ändå skulle hamna på en nivå över ett average tangentbord. Därför tänker jag köpa ett!

Vad ska du betala för ditt Ducky-tangentbord? Återkom gärna med någon form av omdöme, vore kul att höra om det levde upp till dina förväntningar.

Skrivet av huttala:

Det har redan förklarats åtaliga gånger, men du vägrar inse fakta och säger bara "nej så är det inte, mitt tangentbord kan det inte vara några fel på".

Haha! Nej, nej och åter igen nej. Du missuppfattar mig så grovt. Det är inte som så att jag sitter med skygglapparna på och blundar för fakta, utan jag sitter hela tiden och är tveksam till det ni säger men jag är ändå öppen för förslag, så att säga, och jag ger er gång på gång chanser, att med diverse källor och recensioner, visa att ett MK-80, i jämförelse med exempelvis ett tangentbord från Filco, är lika mycket skräp som ni hela tiden försöker få det att framstå som.

Dock misslyckas ni även gång på gång och det enda jag har sett är era personliga preferenser, vilka jag inte litar på för fem öre då de, om något, kan liknas vid "fanboy:ism".

[highlight]Summan av kardemumman:[/highlight] Jag tror mycket väl att Filco-, Ducky- och Das Keyboard-tangentborden är snäppet vassare än tangentbord som 6GV2, MK-80 och MK-85. Dock tror jag att ni överdriver enormt när ni försöker få skillnaden att framstå som urin jämfört med champagne. I själva verket är det nog snarare Falcon och Carlsberg som jämförs.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Subdubwise:

Wall of text

Du bad om källor, har inte sett dig be om källor tidigare.
Varsågod:
http://geekhack.org/showthread.php?17829-Yet-Another-Xarmor-B...
http://geekhack.org/showthread.php?18508-Is-this-XArmor-any-g...
http://geekhack.org/showthread.php?17485-Help-Das-or-XArmor-o...

Och kom inte och säg att det där inte är ditt tangentbord, för det är det, bara det att det sålts som Xarmor i resten av världen före Qpad valde att branda om det.

Och nu är du inte längre lyckligt ovetande, trodde du skulle lyssna på folk som faktiskt vet vad dom pratar om, men tydligen inte. Värt att notera är även att tangentbordet kostar bra mkt mindre när det inte har Qpad loggan på sig.

Nu har du lite att läsa igenom, jag går och lägger mig sålänge. God natt.

Permalänk

På vilket vis är diskussionstrådar intressanta? Den enda skillnaden mellan den forumtråden som vi redan befinner oss i, och de som du länkade, är att där skriver de på engelska istället för svenska. Dessutom finner jag det märkligt att ni påstår att så många har problem med Xarmor, medan liknande problem hos MK-80 verkar nästintill obefintliga – lite överseende för enstaka månadsexemplar får man ju givetvis ha. Jag skulle nästan tro att MK-80 skiljer sig, eller så har jag väl bara missat alla diskussionstrådar angående folk som har problem med MK-80?

Ge mig länkar till recensioner av personer som har testat båda tangentborden och som jämför dem, om flera recensioner säger samma sak kan man anta att det är en generell åsikt och inte bara någonting som ni "exklusiva, lite speciella, tangentbordsentusiaster" sitter och tycker.

Skrivet av huttala:

Och kom inte och säg att det där inte är ditt tangentbord, för det är det, bara det att det sålts som Xarmor i resten av världen före Qpad valde att branda om det.

Jag vill bara ställa en fråga, hur många av mina inlägg i den här tråden har du verkligen läst igenom? Jag har, flera gånger, klargjort att jag vet om att Xarmor och QPAD MK-80 är samma tangentbord med "olika klistermärken", så att säga. Så varför dra upp det och få det att låta som någonting jag inte redan känner till?

Dock blir jag, som sagt, lite tveksam till om det verkligen är identiska tangentbord då avsaknaden av problem hos MK-80 verkar påtagligt uppséendeväckande jämfört med hur många som verkar ha problem med sina Xarmor-tangentbord. Antigen överdrivet ni när ni påstår att jättemånga har problem med Xarmor-tangentbord, eller så är det helt enkelt inte så många som faktiskt har problem med dem.

Skrivet av huttala:

Värt att notera är även att tangentbordet kostar bra mkt mindre när det inte har Qpad loggan på sig.

Även det har jag skrivit tidigare att jag är fullt medveten om.

Skrivet av huttala:

Och nu är du inte längre lyckligt ovetande, trodde du skulle lyssna på folk som faktiskt vet vad dom pratar om, men tydligen inte.

Det där argumentet är lika korkat som att be mig att maila Filco och fråga dem om deras tangentbord är bättre än QPAD's. Du sitter och ger mig en högst subjektiv åsikt när jag istället ber om att få höra omdömen från objektiva källor som har testat båda tangentborden. Först då, om flera recensioner följer samma spår, kan man konstatera att det är ett faktum. När du däremot bara sitter och tjatar om samma sak om och om igen är det ingenting annat än jobbigt och en gnutta humoristiskt. Och ja, jag känner redan till att du har testat tangentbord från lite varstans, dock är det inte mycket till slutsats man kan dra efter att ha lyssnat till en ensam individ jämfört med 10~ stycken oberoende recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

TROLLOLOLOLOL

Att du orkar trolla, köp ett filco och prova själv.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Om du bortser från cherry mx switcharna så ja. Sen att mk-50 kostar ~600 kr gör det inte till ett dåligt tangentbord. För det priset är det klockrent.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Citat:

Angående Xarmor U9BL så är denna produkt End of life. Med andra ord tillverkas den ej längre. U9BL var en vidareutveckling av Scorpius (som har 17 år på nacken), och QPAD MK-80 är en vidareutveckling av U9BL. Detta är alltså inte en fråga om rebranding, utan om vidareutveckling av ett redan utmärkt mekaniskt tangentbord.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan Valeij, QPAD Pro Gaming Gear

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Subdubwise:

....................

Du klargör att du förstår saker, och verkar hinta på att jag inte riktigt förstår att du förstår. Likförbannat är det skygglappar på när jag gång på gång upprepar vad som är sämre i xarmor/qpad än filco/topre/ducky osv.

Och på vilket sätt är recensioner, som i 9 fall av 10 är gjort av sidor som Sweclockers mer värda än feedback från världens största tangentbordsforum, med folk som faktiskt vet vad dom pratar om? Inget illa om sidor som sweclockers, men de har inte direkt någon koll på mekaniska tangentbord, de har oftast gått över från vanliga rubberdome tangentbord och jämför med dessa. Sedan testar de tangentborden i max en vecka före de ger sina åsikter, och skulle tangentbordet fallera på en vecka skulle det ju vara ännu sämre kvalité, så recensioner väger bra mkt mindre än feedback från folk som har ägt tangentborden ett tag, speciellt när det är folk som sitter med riktig kunskap om mekaniska tangentbord.

Sedan gör även Jonas här på Sweclockers en bra förklaring på fanboys, hur han var när han var yngre och de flesta är när de har köpt en produkt som de sparat till länge, för att sedan se att den inte var speciellt bra, då ska man försvara produkten med alla medel man kan, och alla andra har fel utom dig själv. Känns lite som att du går åt det hållet och tar illa upp när man påpekar nackdelarna med din käraste nya ägodel.

Nej, du får nog ta och trolla någonannanstans, jag kommer inte lägga ner mer tid på dig.

Eller nej, fortsätt att trolla föresten, du verkar ju gilla det.
Men nu har jag gett dig såpass mycket exempel och förklaringar att tom min farmor kommer förstå skillnaden, så nu vänder vi på steken, nu är det DIN tur att förklara för mig varför alla mina påståenden inte stämmer, jag vill ha länkar där folk visar bilder på sina xarmor/qpad och jämför med filco/topre/ducky, som visar hur bra byggkvalité det har. Lycka till!

Permalänk
Skrivet av huttala:

Och på vilket sätt är recensioner, som i 9 fall av 10 är gjort av sidor som Sweclockers mer värda än feedback från världens största tangentbordsforum, med folk som faktiskt vet vad dom pratar om? Inget illa om sidor som sweclockers, men de har inte direkt någon koll på mekaniska tangentbord, de har oftast gått över från vanliga rubberdome tangentbord och jämför med dessa. Sedan testar de tangentborden i max en vecka före de ger sina åsikter, och skulle tangentbordet fallera på en vecka skulle det ju vara ännu sämre kvalité, så recensioner väger bra mkt mindre än feedback från folk som har ägt tangentborden ett tag, speciellt när det är folk som sitter med riktig kunskap om mekaniska tangentbord.

Där håller jag definitivt med dig. Men vad jag kunde se, visserligen bara efter att ha skummat igenom de trådar som du tidigare länkade mig, var det ingen som påstod någonting om att QPAD-tangentbord var skit medan Filco var herre på täppan. Det enda som indikerade att Filco osv. skulle vara bra var för att det var sådana tangentbord som rekommenderades, huruvida skillnaden mellan dem och QPAD-tangentbord är enorm framkom aldrig.

Skrivet av huttala:

Sedan gör även Jonas här på Sweclockers en bra förklaring på fanboys, hur han var när han var yngre och de flesta är när de har köpt en produkt som de sparat till länge, för att sedan se att den inte var speciellt bra, då ska man försvara produkten med alla medel man kan, och alla andra har fel utom dig själv. Känns lite som att du går åt det hållet och tar illa upp när man påpekar nackdelarna med din käraste nya ägodel.

Haha, det där fenomenet är jag väl bekant med – dock har jag aldrig själv varit sådan, inte i något sådant här sammanhang åtminstone, och inte på väldigt många år nu. Så där kan jag definitivt säga att så är inte fallet. Jag varken sparade länge till mitt MK-80 eller kände mig missnöjd med det på något vis så att jag var tvungen att få bekräftelse på internet för att känna mig nöjd med köpet.

Så oroa dig inte, så är inte fallet – hur mycket du än vill verka få det att framstå på det viset.

Skrivet av huttala:

Eller nej, fortsätt att trolla föresten, du verkar ju gilla det.
Men nu har jag gett dig såpass mycket exempel och förklaringar att tom min farmor kommer förstå skillnaden, så nu vänder vi på steken, nu är det DIN tur att förklara för mig varför alla mina påståenden inte stämmer, jag vill ha länkar där folk visar bilder på sina xarmor/qpad och jämför med filco/topre/ducky, som visar hur bra byggkvalité det har. Lycka till!

Ännu en gång, jag tror på att det finns en skillnad mellan ett MK-80 och ett Filco-tangentbord – det är bara den enorma skillnaden, som du går runt och förespråkar, som jag inte tror på. Att Filco är mer respektabelt och verkar bättre än ett MK-80 är uppenbart, men ingenstans läser jag någonting om att skillnaden mellan ett sådant och ett MK-80 skulle vara enorm.

Permalänk
Medlem

Summering till alla kommentarer kring QPAD.
QPAD MK-50 = Extreeeemt prisvärt!
QPAD MK-80 = Inte så prisvärt, man får inget mer än MK-50 förutom blått ljus.
QPAD MK-85 = Det är samma tangentbord som MK-80 fast med full key rollover med usb, vilket var det första i Sverige.

Sluta tjivas nu!

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Skrivet av pheting:

Summering till alla kommentarer kring QPAD.
QPAD MK-50 = Extreeeemt prisvärt!
QPAD MK-85 = Det är samma tangentbord som MK-80 fast med full key rollover med usb, vilket var det första i Sverige.

MK-50 är väldigt prisvärt, ja! Dock saknar det bland annat bakgrundsbelysning samt USB-hub, och så finns det bara med röda brytare så vitt jag vet. MK-80 och MK-85 är i princip samma sak. Dock annorlunda brytare, annan färg på bakgrundsbelysningen samt USB istället för PS2. Och så har MK-85 en tygstrumpa runt kabeln, vilket MK-80 saknar.

Skrivet av pheting:

Nja, inte riktigt. Bakgrundsbelysning, "Cherry MX Blue" istället för "Cherry MX Red" samt USB-hub – där är skillnaderna, inte bara bakgrundsbelysning med andra ord.

Permalänk
Medlem

Såg dig huttala på geekhack!

Fifan, detta mekaniska tangentbordsskit är en jävla drog. Hängt på geekhack hela dagarna senaste veckan.

Nu har jag faktiskt dragit iväg en beställning..! Det blev ett Ducky Shining med vita leds, blå switch.
Beställde hos PCHOME, kinesisk sida. Valde även ett ducky handledsstöd. Mumma!
Hamnade på $175 vilket omvandlas till 1200:-, rätt bra pris med tanke på att det är inklusive handledsstöd och frakt!

Jag hoppas bara jag slipper tullen då det skickas från kina.

Jag valde faktiskt att gå med Engelsk ANSI-layout. Detta för att jag kodar väldigt mycket i Objective-C och att flytta hela handen för att göra [ ] { } ( ) - brackets håller på att göra mig galen. Får koda ihop något skript så jag kan byta mellan engelsk och svensk tangentbordslayout med en hotkey eller något, så jag enkelt kan använda åäö när jag inte kodar.

Stay tuned : )

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Såg dig huttala på geekhack!

Fifan, detta mekaniska tangentbordsskit är en jävla drog. Hängt på geekhack hela dagarna senaste veckan.

Nu har jag faktiskt dragit iväg en beställning..! Det blev ett Ducky Shining med vita leds, blå switch.
Beställde hos PCHOME, kinesisk sida. Valde även ett ducky handledsstöd. Mumma!
Hamnade på $175 vilket omvandlas till 1200:-, rätt bra pris med tanke på att det är inklusive handledsstöd och frakt!

Jag hoppas bara jag slipper tullen då det skickas från kina.

http://assets.overclock.net.s3.amazonaws.com/8/81/813317c0_vb...

Jag valde faktiskt att gå med Engelsk ANSI-layout. Detta för att jag kodar väldigt mycket i Objective-C och att flytta hela handen för att göra [ ] { } ( ) - brackets håller på att göra mig galen. Får koda ihop något skript så jag kan byta mellan engelsk och svensk tangentbordslayout med en hotkey eller något, så jag enkelt kan använda åäö när jag inte kodar.

Stay tuned : )

Hoppas du blir nöjd! Bra skit dedär

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

Update: Återkallade min order på PCHome, nu har jag börjat titta på tenkeyless... o_o

för fuck sake, har ju tenta snart!!!! men nördprylbögen i mig har orgasm i varje tråd på geekhack <_<

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Haha, hårda bud. PCHome är iaf en riktigt bra sida. Köpte ett ducky med gröna alps därifrån. (Ducky 1087XM) och jag älskar det. Sen att det kostade 400kr inkl frakt gjorde inte saken sämre.

Det tog drygt 5 arbetsdagar före det kom också.

Permalänk
Medlem

Hur sjutton lyckades ni navigera på PCHome när de verkar bara ha på kinesiska?
Hittar ingen "Press here for english!" eller är jag bara blind?

Är själv väldigt sugen på ett Ducky.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Hur sjutton lyckades ni navigera på PCHome när de verkar bara ha på kinesiska?
Hittar ingen "Press here for english!" eller är jag bara blind?

Är själv väldigt sugen på ett Ducky.

http://global.pchome.com.tw/english/

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Update: Återkallade min order på PCHome, nu har jag börjat titta på tenkeyless... o_o

för fuck sake, har ju tenta snart!!!! men nördprylbögen i mig har orgasm i varje tråd på geekhack <_<

Bestäm dig för något skit och beställ då! Det är tangentbord du köper liksom, inget livsavgörande

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Vart sugen på en Das Keyboard, men hittade bara amerikanska sådana. Hittade till slut en sida som sålde sådana med europeisk/svensk layout på http://www.getdigital.de/products/Das_Keyboard_Model_S/lng/en. Lite i dyraste laget med 140 euro inklusive frakt, men det är fan värt det för alla skratt man får när nån ber om att få använda ens dator!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad det gäller livslängd så är nog 80 och 90-tals cherry-tangentbord svårslagna.

Jag får säga mig ha hyggligt stor erfarenhet av cherrys tangentbord tillverade runt 1990 och hur de har klarat sig genom åren eftersom det är såna tangentbord som jag använder dagligen.

Tangentopparna - Outslitbara. Kan missfärgas om det vill sig illa men annars totalt opåverkade av nötning och ålder. Detta är alltså riktiga gjutna tangenttoppar med texten ingjuten i plasten. Jag har dock lyckats få ett hack i några tangenttoppar pga ovarsam hantering genom åren.
Stabilisering under space etc - Felfritt efter 20 års daglig användning. Stabil konstruktion som håller även för ovarsam hantering och diverse tangentbords-rage.
Switchar - Cherry MX clear (samt black konverterade till clear) sitter det i min tangentbord. De håller samma kvalitet idag som för 20 år sedan. Har dock råkat ut för att ett tangentbord har blivit ganska trögt men det har å andra sidan levt 15 år av sitt liv mitt ute på verkstadsgolvet. Troligen räcker det med en grundlig rengörning för att få det i bra skick igen.
Kretskort/elektronik - Här har vi ett problem! Har råkat ut för padsläpp, dvs ledningsbanorna lödpaddana släpper från kretskortet. Tänkte göra ett seriöst försök att motverka detta genom att lägga en hyggligt stabil platta direkt under kretskortet för att få en stabilare grund så det inte ska kunna hända igen. Troligen så är det några för hårda tangentbankningar som har orsakat detta. När det väl har hänt är det bara att dra fram lödkolven och skarva i med en liten sladdstump där det är trasigt.
Har även ett tangentbord där det verkar som att sladden är kass, dock enkelt att åtgärda och i samband med att jag fixar det så kan jag lika gärna usb-konvertera det fullt ut.

På det stora hela, gamla Cherry-tangentbord tillverkade sent 80-tal och tidigt 90-tal är grymt stabila och hållbara. Mina är visserligen märkta med Facit men det är Cherry rakt igenom och bara loggan skiljer. Det roliga är att kompaktvarianten fortfarande säljs i relativt oförändrad form, kolla på Cherry G81-1800. Se även denna tråd

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av Siken:

Vart sugen på en Das Keyboard, men hittade bara amerikanska sådana. Hittade till slut en sida som sålde sådana med europeisk/svensk layout på http://www.getdigital.de/products/Das_Keyboard_Model_S/lng/en. Lite i dyraste laget med 140 euro inklusive frakt, men det är fan värt det för alla skratt man får när nån ber om att få använda ens dator!

Varför finns det olika layouter när knapparna är blanka?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Tror jag kör på ett MK-50 då Bara för att vara på den säkra sidan, detta är en PS2 kontakt va? Har aldrig använt den i hela mitt liv tidigare

http://dl.dropbox.com/u/4018313/IMG_20120406_193923.jpg

The awkward moment när du redan börjar känna dig väldigt gammal redan som 24 åring/87:a

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

US layout har knappar på andra ställen. Tex. har de en smal enterknapp och en extra key ovanför, och ingenting där < > är på EU-tbg utan en bred shift istället.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

The awkward moment när du redan börjar känna dig väldigt gammal redan som 24 åring/87:a

Haha, är ju bara 20

Skrivet av Cindori:

US layout har knappar på andra ställen. Tex. har de en smal enterknapp och en extra key ovanför, och ingenting där < > är på EU-tbg utan en bred shift istället.

Galet, visste jag inte

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av OSkar000:

Vad det gäller livslängd så är nog 80 och 90-tals cherry-tangentbord svårslagna.

Jag får säga mig ha hyggligt stor erfarenhet av cherrys tangentbord tillverade runt 1990 och hur de har klarat sig genom åren eftersom det är såna tangentbord som jag använder dagligen.

Tangentopparna - Outslitbara. Kan missfärgas om det vill sig illa men annars totalt opåverkade av nötning och ålder. Detta är alltså riktiga gjutna tangenttoppar med texten ingjuten i plasten. Jag har dock lyckats få ett hack i några tangenttoppar pga ovarsam hantering genom åren.
Stabilisering under space etc - Felfritt efter 20 års daglig användning. Stabil konstruktion som håller även för ovarsam hantering och diverse tangentbords-rage.
Switchar - Cherry MX clear (samt black konverterade till clear) sitter det i min tangentbord. De håller samma kvalitet idag som för 20 år sedan. Har dock råkat ut för att ett tangentbord har blivit ganska trögt men det har å andra sidan levt 15 år av sitt liv mitt ute på verkstadsgolvet. Troligen räcker det med en grundlig rengörning för att få det i bra skick igen.
Kretskort/elektronik - Här har vi ett problem! Har råkat ut för padsläpp, dvs ledningsbanorna lödpaddana släpper från kretskortet. Tänkte göra ett seriöst försök att motverka detta genom att lägga en hyggligt stabil platta direkt under kretskortet för att få en stabilare grund så det inte ska kunna hända igen. Troligen så är det några för hårda tangentbankningar som har orsakat detta. När det väl har hänt är det bara att dra fram lödkolven och skarva i med en liten sladdstump där det är trasigt.
Har även ett tangentbord där det verkar som att sladden är kass, dock enkelt att åtgärda och i samband med att jag fixar det så kan jag lika gärna usb-konvertera det fullt ut.

På det stora hela, gamla Cherry-tangentbord tillverkade sent 80-tal och tidigt 90-tal är grymt stabila och hållbara. Mina är visserligen märkta med Facit men det är Cherry rakt igenom och bara loggan skiljer. Det roliga är att kompaktvarianten fortfarande säljs i relativt oförändrad form, kolla på Cherry G81-1800. Se även denna tråd

När du skrev detta kom jag precis att tänka på ett riktigt bra tangentbord man kan köpa sig som första/sista mekaniska tangentbord.
Cherry G80-3000, finns i tysk ISO, kan tom finnas på svenska, det har alla cherrys switchar och det håller hur länge som helst, ska själv köpa ett sånt för att få testa clear switchar, men allt man hört om det är att det är ett riktigt gediget tangentbord, som är ganska billigt dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Precis som Cindori sa så skiljer sig antalet knappar och dess platser. T.ex. så har asdf-raden en knapp mindre så du kan inte skriva * och ' om du har svensk layout aktiverat, blir riktigt störande i längden om du ska behöva hålla på och byta språk hela tiden.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Siken:

Precis som Cindori sa så skiljer sig antalet knappar och dess platser. T.ex. så har asdf-raden en knapp mindre så du kan inte skriva * och ' om du har svensk layout aktiverat, blir riktigt störande i längden om du ska behöva hålla på och byta språk hela tiden.

Du kan visst skriva '*'* med ANSI, det är programeringstecken du inte kan skriva, just nu kan jag inte visa vilka det är, eftersom jag sitter med ett ANSI tangentbord som jag inte orkat fixa så att jag kan göra dessa tecken.

Det är iaf tangenten som är precis bredvid vänster shift som saknas, men det går att lägga om så att den knappen hamnar på test "Pause/break" knappen eller liknande knapp som man aldrig använder.