FSX Flight Simulator X -tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Missade detta, citera! lol ;). Jodå, men sedan hamnade jag i en svacka. Ska hursomhelst ta upp flygandet igen, eller jag håller på, ska skaffa GEX, REX samt UTX. Byta ned grafikkortet, klocka processorn (moderkorts klock till 4.2), egentligen behövs högre men men, och sedan ska jag skaffa en fläktkontroll för att kunna dra upp CPU-kylaren manuellt.

Jajaja. Tänkte inte på det. Jag kommenterade ju inte något speciellt inlägg och så visste jag inte att du tänkt bojkotta tråden en längre tid.

Skrivet av borgona:

REX, GEX och UTX samarbetar bra va? GEX och UTX tar över från varandra, eller hur var det?

REX snyggar till himmel, hav och hårda ytor (landningsbanor, taxibanor och sånt). UTX ger fler och mer korrekta vägar samt bättre kustlinjer. GEX ger bättre marktexturer och autogen.

REX har även en egen vädermotor men de flesta verkar inte gilla den. Använd något annat t.ex. FSrealWX om du vill ha "bättre" väder.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eskillawl:

Hej igen, var ett tag sen, har börat flyga mer nu och flyger 737 på IVAO, någon mer som flyger IVAO?

Usch, IVAO! Skämt å sido så fick jag det aldrig att fungera med alla deras märkliga mjukvaror. Med facit i hand ångrar jag inte en sekund att jag landade hos Vatsim. Titta bara på vilket nätverk det är. I IVAOs försvar måste jag säga att jag i princip inte vet något om dem, bara att de allt för ofta har haft fler använder online.

Skrivet av Oggyoc:

Flyger på Vatsim :)!

Cyber five! ^^ Nej, men det är bra. Mycket Sverige då eller? NGX är trevlig, dock så får du fler möjligheter till realistiskt flygande med ett VA (Virtual Airline) om du flyger A320-familjen.

Skrivet av MaxWarp:

Jajaja. Tänkte inte på det. Jag kommenterade ju inte något speciellt inlägg och så visste jag inte att du tänkt bojkotta tråden en längre tid.

REX snyggar till himmel, hav och hårda ytor (landningsbanor, taxibanor och sånt). UTX ger fler och mer korrekta vägar samt bättre kustlinjer. GEX ger bättre marktexturer och autogen.

REX har även en egen vädermotor men de flesta verkar inte gilla den. Använd något annat t.ex. FSrealWX om du vill ha "bättre" väder.

Så var det ja ;). Det du länkade verkar intressant (så intressant det kan bli efter en ytlig beskådan). Att det är gratis skadar inte! Det är väl gratis? Men hur kommer det sig att REX motor ogillas? I övrigt är REX väldigt populärt. Använder du den tyska motorn?

Vad har du för dator setup?

Permalänk
Medlem

Jag kör med FSX inbyggda väder. FSrealWX (ja det är gratis) är bättre tycker jag men jag orkar inte sätta igång det varenda gång jag ska flyga. Bara lathet alltså. Förutom att REX' mjukvara är allmänt seg så vet jag inte varför den ogillas men vissa påstår att den inte levererar tillräckligt korrekt väder, eller vad det nu var...

Min dator är en i7 920 som körs i 4 GHz, 6GB minne och ett GTX 460. Sugen på en Ivy Bridge men är rätt barskrapad efter instrumentskolningen så det får kanske vänta lite.

Köpte förresten NGX till slut och har flummat runt lite med den. Har reggat på BA Virtual och tänker väl så småningom börja köra på IVAO också. (Ja jag vet att det börjar bli mer än lovligt nördigt nu.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Jag kör med FSX inbyggda väder. FSrealWX (ja det är gratis) är bättre tycker jag men jag orkar inte sätta igång det varenda gång jag ska flyga. Bara lathet alltså. Förutom att REX' mjukvara är allmänt seg så vet jag inte varför den ogillas men vissa påstår att den inte levererar tillräckligt korrekt väder, eller vad det nu var...

Min dator är en i7 920 som körs i 4 GHz, 6GB minne och ett GTX 460. Sugen på en Ivy Bridge men är rätt barskrapad efter instrumentskolningen så det får kanske vänta lite.

Köpte förresten NGX till slut och har flummat runt lite med den. Har reggat på BA Virtual och tänker väl så småningom börja köra på IVAO också. (Ja jag vet att det börjar bli mer än lovligt nördigt nu.)

Inte IVAO ;). Vatsim! Instrumentskolning? Du sade att du höll på att utbilda dig va? Fast du var bland de äldre? Om det är en kommersiell pilotkarriär du vill påbörja kan det bli svårt. Ytterst få har fått jobb om de inte har fått något innan 35.

Ska nog pröva FSrealWX. Men ska man lägga på updaten också tro?

http://www.hanse-coders.net/index.php?page=downloads&sid=9783...

Permalänk
Medlem

Är reggad på båda men tycker IVAO verkar bättre. Gillar deras mjukvara mer än VATSIMs också. Egentligen är det synd att det ska behöva finnas två likadana nätverk när alla hade fått plats i ett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Är reggad på båda men tycker IVAO verkar bättre. Gillar deras mjukvara mer än VATSIMs också. Egentligen är det synd att det ska behöva finnas två likadana nätverk när alla hade fått plats i ett.

Okej. Men hur var det med utbildningen du gick? Läste teori i Järfälla? Vad tror du om Hanse fixen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Okej. Men hur var det med utbildningen du gick? Läste teori i Järfälla? Vad tror du om Hanse fixen?

ATPL-teorin läste jag på Flygteoriskolan i Järfälla. IR-skolningen har jag gjort här hemma fast under Flyguppdraget Backamos organisation. CPL kommer jag att få göra på Backamo men det är ju inte så många timmar så det får bli några få men intensiva dagar. Sen får jag se vad det blir därefter. Afrika är jag lite sugen på...

Minns inte vilken version av FSrealWX jag körde men jag tro det var den senaste. Ladda ner och testa bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

ATPL-teorin läste jag på Flygteoriskolan i Järfälla. IR-skolningen har jag gjort här hemma fast under Flyguppdraget Backamos organisation. CPL kommer jag att få göra på Backamo men det är ju inte så många timmar så det får bli några få men intensiva dagar. Sen får jag se vad det blir därefter. Afrika är jag lite sugen på...

Minns inte vilken version av FSrealWX jag körde men jag tro det var den senaste. Ladda ner och testa bara.

Ah, okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Jag håller på med PPL nu. Räknar med att vara färdig till sommaren sen är det tänkt att göra ATPL och har kollat lite på flygteoriskolan. Vad har du att säga om dom? Vet inte vart du bor men bodde du i lägenhet medans du studerade och var det lätt att få tag i någon?

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Medlem

FTS är kanon. Tror inte du kommer att ångra dig en sekund om du går där. Jag läste på distans och var bara på skolan fyra veckor totalt men jag önskar nästan jag hade kört heltid i stället. Lärarna är överlag mycket bra. Skolan skickade ut en lista med folk som hyr ut rum i närheten. Själv hyrde jag hos en gammal tant drygt fem minuters bilväg från skolan för 100 kr / natt.

Visa signatur

Permalänk

Jag håller själv på att skola CPL för tillfället så ATPL ligger några år bort för mig. Men ang. var man ska läsa den så kanske TFHS är något att fundera på? De har också ATPL teori som jag tror är gratis då den ligger under Lunds Universitet. Det är inga intagningstester till den utan endast betyg spelar roll. Det krävs dock PPL + Medical Class 1.

Roligt att det finns flera piloter på Sweclockers.

http://www.tfhs.lu.se/utbildning/kurspaket-airline-transport-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik94:

Jag håller själv på att skola CPL för tillfället så ATPL ligger några år bort för mig. Men ang. var man ska läsa den så kanske TFHS är något att fundera på? De har också ATPL teori som jag tror är gratis då den ligger under Lunds Universitet. Det är inga intagningstester till den utan endast betyg spelar roll. Det krävs dock PPL + Medical Class 1.

Roligt att det finns flera piloter på Sweclockers.

http://www.tfhs.lu.se/utbildning/kurspaket-airline-transport-...

Sök till TFHS för tusan. Kommer du in så grattis. Personligen tycker jag det är idiotiskt att ni inte får hela ATPL-teorin på Arvidsjaur. Gratis CPL är ju inte fel men hade ni fått all teori direkt så hade ni sparat en massa tid eftersom ni inte får någon lättnad på ATPL-teorin bara för att ni har CPL.

När blir du klar med ditt CPL då? Medlem i någon klubb?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MaxWarp:

Sök till TFHS för tusan. Kommer du in så grattis. Personligen tycker jag det är idiotiskt att ni inte får hela ATPL-teorin på Arvidsjaur. Gratis CPL är ju inte fel men hade ni fått all teori direkt så hade ni sparat en massa tid eftersom ni inte får någon lättnad på ATPL-teorin bara för att ni har CPL.

När blir du klar med ditt CPL då? Medlem i någon klubb?

Jag syftade mer på att ni som funderade på att läsa ATPL teorin kanske skulle fundera på TFHS då den är gratis.

Ja det är lite synd att vi inte får allt, men vi får den största delen iaf. med tanke på alla flygtimmar. Sen har de en påbyggnadsutbildning som är designad för de som gått ur gymnasierna där du läser ATPL, IR/ME samt MCC. Nej ATPL teorin är den samma men enligt flera av våra lärare som har gått samma väg som oss så är ATPL teorin ganska lätt när man har tagit CPL redan, vi läser ca 70-80% av den så det är inte så mycket nytt att ta in, det mesta behöver man bara fräscha upp.

Jag blir klar nästa sommar, dock så är jag inte medlem i någon klubb än, men det lär väl bli att gå med i FFK samt någon klubb när man är klar.

Permalänk
Medlem

Jo, som om du säger så är flygtimmarna värda en del men det blir väl ganska många timmar ren timebuilding? Hade ni fått ATPL-teorin så hade ni ju även kunna få med ett IR utan att det hade tagit mycket längre tid totalt.

Visa signatur

Permalänk

Det är sant, men det gäller att hinna med allt på två år också, vi är endast varannan vecka ute på flyget, den andra veckan så läser vi nästan ett vanligt naturvetenskapligt program, så jag är osäker på ifall det hade funnits tid/ möjlighet att ta med ATPL teorin.

Men självklart så hade det varit mycket mer tidseffektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrbitJ0k3r:

Megaupload You're **** got pwned by the government

Hehe, ja se där! Har inte varit inne här på länge men får väl ta på mig lite ansvar som trådskapare att redigera första posten.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Streamar min flygning : http://sv.twitch.tv/munken89

Visa signatur

Stationär: Rysk Super Maskin

Permalänk

Hur lägger man in flygplan och uppdrag??Vissa funkar men inte andra??Nån som kan tipsa??
Kör med en Ge Force GTX460 grafikkort,har plats för en till,hur blir det om jag köper en till likadan och kör så eller är det bättre att köpa en bättre grafikkort?

Visa signatur

FLIGHT SIMULATOR X SAITEK YOKE,SAITEK RUDDER;SAITEK CYBER EVO,FSX SPELARE HÖR AV ER TIL MIG

Permalänk
Medlem

Tips

Börjar kännas lite töntigt att jag sitter och flyger min 737NGX med mouse yoken, någon som har tips på en joystick, gärna med throttle som inte kostar skjortan?

Visa signatur

| corsair carbide 300R | | core i5 2500K @ 4.5GHz | noctua nh-u12p se2 | gigabyte z68X-ud3h-b3.
| asus geforce 560ti top. | corsair vengeance 8gb. | XFX 550w core edition. |

Permalänk
Medlem

Så där då har jag köpt Prepar3d! Kunde inte låta bli när de släppt 1.3 och den Akademiska licensen för 49,95$.

http://www.prepar3d.com/prepar3d-academic/

Någon här som kör Prepar3d?

Speciellt kul är det att Orbx släppt sitt SBSL helt gratis! De tror på Prepar3d i framtiden.

http://www.orbxsystems.com/forum/topic/43424-orbx-makes-sbsls...

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 9800x3d, Asus Rog Strix X870E-E, DDR5 6200 2x48GB , Asus RTX 5090 Tuf 32GB GDDR7, Noctua NH-D15S chromax.black, LG 45GX950A-B, Meganex 8k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weezyy:

Börjar kännas lite töntigt att jag sitter och flyger min 737NGX med mouse yoken, någon som har tips på en joystick, gärna med throttle som inte kostar skjortan?

Jag har den här, gillar den: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=908890

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weezyy:

Jag skulle rekommendera logitechs extreme 3d pro, äger själv den och den har fungerat perfekt i flera år nu :). Däremot skulle jag avråda dig från att köpa cyborgs joysticks då många säger att de har problem med kvaliteten.

Visa signatur

| 2600k @ 3.4Ghz | ASUS P8P67 Pro | ASUS GTX 560 | Fractal Design R3 | OCZ 750W | CORSAIR 8GB DDR3 PC12800

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefkO:

Jag skulle rekommendera logitechs extreme 3d pro, äger själv den och den har fungerat perfekt i flera år nu :). Däremot skulle jag avråda dig från att köpa cyborgs joysticks då många säger att de har problem med kvaliteten.

Tack för tipset! Får se vad det blir för något, ingen throttle på den dock.
Funderar på att dra till på den här, http://cdon.se/hemelektronik/saitek_x52_flight_controller_joy... lite dyr, men så pass mycket jag sitter i fsx, har jag konstaterat att det kanske är värt. Någon som vet nåt om den?

Visa signatur

| corsair carbide 300R | | core i5 2500K @ 4.5GHz | noctua nh-u12p se2 | gigabyte z68X-ud3h-b3.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Saitek Evo i fem år eller så och den funkar fortfarande utan problem. P.g.a. utformningen skulle jag aldrig köpa Logitech. Tycker inte om den framåtlutande spaken samt att avtryckaren alltid är i vägen för pekfingret. Har man små nävar eller kör 95% autopilot så går det väl iofs.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Weezyy:

Tack för tipset! Får se vad det blir för något, ingen throttle på den dock.
Funderar på att dra till på den här, http://cdon.se/hemelektronik/saitek_x52_flight_controller_joy... lite dyr, men så pass mycket jag sitter i fsx, har jag konstaterat att det kanske är värt. Någon som vet nåt om den?

Jag har nästan en sån,X52 pro funkar kanonbra nöjd 100%

Visa signatur

FLIGHT SIMULATOR X SAITEK YOKE,SAITEK RUDDER;SAITEK CYBER EVO,FSX SPELARE HÖR AV ER TIL MIG

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Jag har haft min Saitek Evo i fem år eller så och den funkar fortfarande utan problem. P.g.a. utformningen skulle jag aldrig köpa Logitech. Tycker inte om den framåtlutande spaken samt att avtryckaren alltid är i vägen för pekfingret. Har man små nävar eller kör 95% autopilot så går det väl iofs.

Har aldrig testat en logitech, så ska inte säga nåt om den. Kollade på lite reviews på X52:an, den såg rätt skön ut, mycket knappar, antar att man kan programmera dom själv. Gas reglaget såg också riktigt bra ut, får nog blir nog till att köpa en sådan inom en snar framtid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående HID så använder jag 360-kontrollern. Funkar utmärkt. Precis bytt hårddisk i datorn och kan numera lira FSX igen, så om någon är sugen på att ta en vända idag - kontakta mig här eller via skype (se.joeghurt). Har bara installerat Gripen som addon hittills.

Visa signatur

Permalänk

Tja
Hur är detta spelet att spela med tangentbord och mus?
Kan ju tänka mig att detta är mycket lättare med joystick men det är inget jag har..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSnaggles:

Tja
Hur är detta spelet att spela med tangentbord och mus?
Kan ju tänka mig att detta är mycket lättare med joystick men det är inget jag har..

Testade faktiskt i lördags. Gjorde 2 starter och 2 landningar med C172 på "Friday Harbour" med tangentbord och mus. Det funkar, men i längden rekommenderar jag en mer passande HID. Det funkar om du kör mycket med autopilot och inte flyger särskilt avancerat på fri hand. Att bara lyfta nosen vid start samt att landa lugnt och kontrollerat går i flesta fall bra med tangentbord och mus.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av joeghurt:

Testade faktiskt i lördags. Gjorde 2 starter och 2 landningar med C172 på "Friday Harbour" med tangentbord och mus. Det funkar, men i längden rekommenderar jag en mer passande HID. Det funkar om du kör mycket med autopilot och inte flyger särskilt avancerat på fri hand. Att bara lyfta nosen vid start samt att landa lugnt och kontrollerat går i flesta fall bra med tangentbord och mus.

Provade demot nyss kan ju säga att det var inte det lättaste jag har provat på
Finns ju ingen tutorial så man lär sig hur man ska göra..
Var typ hoppa in i detta planet och landa det jo men visst så lätt är det ju inte om man inte hittar alla saker..

Visa signatur