GTX 680 i SWTOR, åt helvete med spelet

Permalänk
Medlem

Motorn är väldigt dåligt optimerad tyvärr

Permalänk

Jag vill spela ArcheAge.

Jag köpte SWTOR när det kom ut och tyckte att det var ganska kul, men sen så vägrade polarna att köpa det så det blev inget mer med det. Körde även betan när den kom ut och ja, det är något som inte står riktigt rätt till med spelmotorn, tyvärr är det väl inte speciellt mycket vi kan göra åt saken. :/
När jag väl spelade SWTOR gjorde jag det med mina 2x HD5870 & i7 920, får väl säga att det var spelbart men visst, det blev inga 60FPS.

Jag har för övrigt ett drygt problem med mitt GTX 680 just nu, och det är att den kör 3D-clocks i 2D, vilket den inte gjorde förr, svårt att felsöka nVidia nu när man haft AMD så länge. :Y

Visa signatur

MB ASUS X670E-F CPU Ryzen 7800X3D + Arctic LF II 360 GPU Gigabyte RTX 5070 Ti GAMING OC RAM G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA ASUS ProArt PA602 MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Fast TS har väl ingen laptop?

Hade.

MSI GT780DX med GTX 570m. Gjorde allt som "GUIDEN" förklarade, sätta allt på power-performance. Nope, ingen bra fps.

Gick och köpte ett GTX 680.

Nope, ser ingen märkvärdig skillnad i spelet. Och då borde min nuvarande dator vara otroligt starkare än min förra laptop.

Sorry men spelet är paj och att James Ohlen sedan skyller på "low-end computers" är det dummaste på jävligt länge.

Skrivet av Jockew1989:

Varför uppgraderade du grafikkortet för att köra MMO?
bara en ärlig fråga, dom flesta MMO har ju ganska föråldrad grafik så dom är ju knappast så svårdrivna grafikmässigt

Archeage min vän, Archeage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

<Re: Laptop och inställningar>

Hade.

.

Jo, men har du testat att skapa en profil för SWTOR på din nya, stationära dator?
Om problemet delvis är att grafikkortet klockar ner sig så kanske du kan tvinga den att låta bli det när SWTOR körs?

I annat fall tror jag också på någon form av flaskhals, men det vore ju faktiskt smått konstigt med ett 2500k.

För att förtydliga, det du menar är allvarliga fps-problem är inte de 50fps du upplever på Balmorra utan faktiskt < ~30fps?
Vad får du i warzones eller fleet i t.ex. en av de där trevliga rakghoul-plague-bröthögarna eller annat ställe med många spelare på liten yta?

Edit: Prova också att uppdatera directX9 med web installer från microsofts hemsida om du inte gjort det innan.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Jo, men har du testat att skapa en profil för SWTOR på din nya, stationära dator?
Om problemet delvis är att grafikkortet klockar ner sig så kanske du kan tvinga den att låta bli det när SWTOR körs?

I annat fall tror jag också på någon form av flaskhals, men det vore ju faktiskt smått konstigt med ett 2500k.

För att förtydliga, det du menar är allvarliga fps-problem är inte de 50fps du upplever på Balmorra utan faktiskt < ~30fps?
Vad får du i warzones eller fleet i t.ex. en av de där trevliga rakghoul-plague-bröthögarna eller annat ställe med många spelare på liten yta?

Edit: Prova också att uppdatera directX9 med web installer från microsofts hemsida om du inte gjort det innan.

Fleet är mellan 80-110 fps.
Warzones 30-50 fps.
Balmorra utan några players utan NPCs som bara pepprar lite; ja ni såg.

Har för mig att någon sade att SWTORs game engine inte klarade att skicka all information om spelares aktivitet som abilities och vad dom nu gör. Därför är warzones och speciellt Ilum största bovarna. När informationen är för seg att skickas/ta emot så sitter CPU och GPUn och gör absolut ingenting...utan väntar onödigt på SWTOR eller något sånt var det.

Därför är det också folk som rekommenderar att sätta SWTOR på en SSD eller fixa ram-diskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sammyc51:

http://www.swtor.com/community/showthread.php?t=428045

Som vissa redan vet så är Hero Engine oerhört skit.

Vad ni kanske inte visste, var att Game Director James Ohlen klagade på kundernas low-end computers och att det bara var 5% av customers som "grät Q_Q".

Sen har ni ju tråden till SWTOR jag länkade till.

Ville bara påpeka/varna er att, det spelar ingen roll om köper marknadens starkaste kort. SWTOR och Bioware kommer fortfarande bete sig som en jävla råtta.

Att uppgradera er dator för SWTOR är att bränna ner hela huset och tro att man får tillbaka det utan försäkring.

Det veror inte på Hero Engine, detta beror helt och hållet på att dom kör två processer, den mindre av dom har hand om grafiken. Dessa måste kommunicera med varandra vilket är förklaringen till 111.2fps cap, micro stuttering vid många spelare på skärmen. Det blir helt enkelt flr mycket I/O mellan processerna och det är där flaskhalsen ligger. Vilken programmerare som helst borde förstå detta, men ändå så struntade dom i att skapa en 64-bit version som skulle klara sig med en enda process och vi skulle inte få detta I/O-lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör SWTOR med 60-90 FPS i PvP samt raids på en 2500K, GTX570 och SSD.

http://www.youtube.com/watch?v=QWDF4w_J3SA

Permalänk
Medlem
Skrivet av redruM:

Kör SWTOR med 60-90 FPS i PvP samt raids på en 2500K, GTX570 och SSD.

http://www.youtube.com/watch?v=QWDF4w_J3SA

Kul att du delar med dig!

Om jag nu måste klaga så ser man ju tyvärr inte din fps ingame, vilket jag verkligen önskade.

Visst, jag börjar gå mot att drivrutinerna inte heller är de bästa men man undrar ju varför både ATI/AMD och NVIDIA inte då förstår att det är ett problem. Det jag också undrar över är att varför Bioware inte pushar just dessa två att ta itu med SWTOR problemet när det är så många som just klagar på forumet (enligt Bioware är det low-ends och enbart 5% som klagar, ser dock inte ut som det.)

Hela uppförandet från Bioware är det jag tycker är otroligt dåligt och märkligt gjort.

De klagar ju inte på nvidia/ati. Utan de klagar på kundernas datorer, de klagar att vi inte har drivrutinerna uppdaterade, de klagar på att vi inte har direct9x installerade och så vidare.

Det är också endast kunderna på forumet som påpekar drivrutinerna medans Bioware inte kommenterar. Utan, "Game is working as intended." är allt de informerar oss.

Tror inte jag skulle ha suttit här och klagat öppet om Bioware verkligen tog itu med problemet och gjorde något åt det istället för att, som sagt, antingen klaga på kunderna eller vara tysta.

Jag som kund känner mig lurad när man uppgraderar sin dator och får uppleva samma fps problem. Vad kan man då som kund göra? Antingen sluta spela (vilket är sorgligt eftersom spelet erbjuder bra gameplay) eller stå ut med Biowares inkompetens.

Permalänk

omogna drivrutiner?

spelade swtor i 25-60 fps med min 250 GTS och amd dual core 3.0Ghz på lägsta.

köpte en dator med Asus 7950 DCU2 och 2500k @ 4.5Ghz med SSD, hoppade in och testade under förra helgen då det var gratis (spelar inte längre) för jag ville se hur grafiken var på max och känslan, jag satt runt 90-120 FPS men som många nämnt så hackar det och känns inte så värst fluid som man vill, även vid hög FPS, dock är detta inte samma problem som du upplever, om mitt ens är ett problem.

680 GTX turbo-teknik kan också vara boven för nerclockningen och den låga fpsen, jag skulle vänta för nya drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Kan hoppa in i diskussionen och rapportera att jag upplever ganska stora problem på min maskin, vilken innehåller följande komponenter:

i5 2500k @ 3.3 ghz
GTX 560 TI 1 gb SLI
8 gb RAM

Med andra ord får man väl lov att säga att jag sitter på en ganska bra dator; likväl brottas jag med en mängd olika prestandaproblem.
Skulle dock vilja poängtera att mina problem i första hand är av en karaktär som väl bäst kan beskrivas som "ojämn", dvs spelet rycker något så infernaliskt att jag inte sällan börjar undra vafan det är frågan om. Spelar ingen roll hur simpla miljöerna är/hur få spelare som är i närheten, springer jag med mina gubbe känns det som att vada i gröt. Det flyter liksom aldrig på.
Har utöver detta dessutom ganska påtagliga och helt oförklarliga fps-dips som många andra redan rapporterat; sjunker ofta en ganska bra bit under 60 fps även i lugna miljöer.

Spelar för övrigt med alla inställningar på absolut högsta. Kanske bara är någon enstaka inställning som spökar i mitt fall men nog fan ligger det en hel hög med hundar begravna här.

EDIT:

Satte allting på low snabbt fram och tillbaka, ingen förändring. Om något började det rycka mer än tidigare

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Kan hoppa in i diskussionen och rapportera att jag upplever ganska stora problem på min maskin, vilken innehåller följande komponenter:

i5 2500k @ 3.3 ghz
GTX 560 TI 1 gb SLI
8 gb RAM

Med andra ord får man väl lov att säga att jag sitter på en ganska bra dator; likväl brottas jag med en mängd olika prestandaproblem.
Skulle dock vilja poängtera att mina problem i första hand är av en karaktär som väl bäst kan beskrivas som "ojämn", dvs spelet rycker något så infernaliskt att jag inte sällan börjar undra vafan det är frågan om. Spelar ingen roll hur simpla miljöerna är/hur få spelare som är i närheten, springer jag med mina gubbe känns det som att vada i gröt. Det flyter liksom aldrig på.
Har utöver detta dessutom ganska påtagliga och helt oförklarliga fps-dips som många andra redan rapporterat; sjunker ofta en ganska bra bit under 60 fps även i lugna miljöer.

Spelar för övrigt med alla inställningar på absolut högsta. Kanske bara är någon enstaka inställning som spökar i mitt fall men nog fan ligger det en hel hög med hundar begravna här.

EDIT:

Satte allting på low snabbt fram och tillbaka, ingen förändring. Om något började det rycka mer än tidigare

Enda jag vet eller hört snarare är att SLI aldrig funkat bra med något mmorpg som jag fattat det.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Fleet är mellan 80-110 fps.
Warzones 30-50 fps.
Balmorra utan några players utan NPCs som bara pepprar lite; ja ni såg.

Har för mig att någon sade att SWTORs game engine inte klarade att skicka all information om spelares aktivitet som abilities och vad dom nu gör. Därför är warzones och speciellt Ilum största bovarna. När informationen är för seg att skickas/ta emot så sitter CPU och GPUn och gör absolut ingenting...utan väntar onödigt på SWTOR eller något sånt var det.

Därför är det också folk som rekommenderar att sätta SWTOR på en SSD eller fixa ram-diskar.

Så ditt problem är alltså att du inte får mer än 50fps? Eller har du någon stuttering-effekt som inte framgår av din skärmbild?
Jag tycker det är mer än väl godkänt för en utomhusvy i vilket MMO som helst med SW:TORs grafiknivå
(antar att detta är efter 1.2 med texture atlasing:high?)

Du är också förvånad att du inte får väldigt mycket bättre prestanda med den nya stationära datorn jämfört med din tidigare laptop?
Du kör väl en betydligt högre upplösning nu än vad du hade på laptopen, eller hur?

Visa signatur

Permalänk

Spelet har mycket problem, det vet alla, det är synd att bioware verkar försöka unvika att fixa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagermaister:

Spelet har mycket problem, det vet alla, det är synd att bioware verkar försöka unvika att fixa det.

Jaså? Jag tycker att dom har patchat var och varannan vecka. Särskilt 1.2 la till mycket av pusselbitarna som saknades vid release.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Så ditt problem är alltså att du inte får mer än 50fps? Eller har du någon stuttering-effekt som inte framgår av din skärmbild?

Problemet är att alla säger att spelet klarar inte av att rendera effekter, abilities vid PVP och så vidare. Vilket gör att CPUn / GPUn inte når sin fulla potential och därför får man ingen bra fps. Det finns otroligt många FPS problem videos.

Låt mig ge dig ett exempel, http://www.youtube.com/watch?v=peKw8RA6Q8I.

Jag rekommendera att du kollar igenom videon, speciellt vid 1 minut.

Jag hoppas du förstår att jag satt/sitter på en överlägsen bättre dator än vad minimum requirements för SWTOR är. Och att sedan ha 50 fps som bilden visar är oacceptabelt.

Att kalla mitt GTX 680s drivrutiner "omoget" är inte heller en ursäkt eftersom jag använt ett GTX 570M som ger samma resultat. Och jag tror bannemig inte att både 680n och 500 seriens mobilversions drivrutiner är buggade >>>>I ENDAST SWTOR.<<<<

Som jag tidigare har påpekat är jag besviken på min fps i Warzones då jag får lika mycket fps med samma inställningar som ett GTX 570M kort (som är motsvarigheten av ett GTX 460?).

Skrivet av aniron:

Jag tycker det är mer än väl godkänt för en utomhusvy i vilket MMO som helst med SW:TORs grafiknivå
(antar att detta är efter 1.2 med texture atlasing:high?)

Att ha 50 fps ute i världen bland NPCs är INGET man skall vara stolt över. Det är snarare absurt att man får så låg fps när lite laserpistoler börjar skjutas. Det, som sagt, bevisar att det är något oerhört konstigt med spelet när effekter kommer till spel.

Skrivet av aniron:

Du är också förvånad att du inte får väldigt mycket bättre prestanda med den nya stationära datorn jämfört med din tidigare laptop?
Du kör väl en betydligt högre upplösning nu än vad du hade på laptopen, eller hur?

Nej, som jag har påpekat överallt i denna tråd så spelar jag på samma inställningar.

Permalänk
Medlem

Om du nu har så mycket problem med spelet skulle jag reklamera ditt köp till butiken du köpt det samt avsluta din prenumeration. Tråkigt att det inte flyter på som önskat för dig men i vår guild på 250+ medlemmar är det numera väldigt få som har problemen du beskriver. Tror dom flesta har snappat upp din poäng och visst kan vara skönt att få skriva av sig men personligen tycker jag det börjar bli tröttsamt. Hoppas i vilket fall det löser sig för dig på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem

Det har sen beta varit känd att prestandan i Hero Engine vart åt skogen, detta är ingen nyhet. Jag lider med trådskaparen men det här med att du gick och köpte en så dyr dator bara för att testa om det fungerar bättre eller inte är helt och hållet ditt egna ansvar; Bioware nonchalerar bort problemen med spelmotorn och det kommer endast att vara negativt för de eftersom spelmotorn begränsar det 'massiva' delen i ett MMORPG vilket syns tydligen bara av att man springer runt i de olika fleets.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Det har sen beta varit känd att prestandan i Hero Engine vart åt skogen, detta är ingen nyhet. Jag lider med trådskaparen men det här med att du gick och köpte en så dyr dator bara för att testa om det fungerar bättre eller inte är helt och hållet ditt egna ansvar; Bioware nonchalerar bort problemen med spelmotorn och det kommer endast att vara negativt för de eftersom spelmotorn begränsar det 'massiva' delen i ett MMORPG vilket syns tydligen bara av att man springer runt i de olika fleets.

Jo absolut, tycker det är mer synd om dom som inte vill erkänna problemet utan pekar på kunderna istället.

För övrigt så ville jag bara påpeka att det är väl självklart att jag inte köpte en ny dator enbart for SWTOR. Nu när det är bevisat att spelet inte håller måttet kommer jag absolut att avbryta min subscription efter att gratis-månaden är över.

Som sagt, syftet med tråden var att informera andra som hade tänkt att uppgradera sin dator för SWTOR performance boost, att inte göra det eftersom det inte spelar någon stor roll (om du nu inte sitter med AMD 6400+ och GTX 7800).

Permalänk
Medlem

Men 50 är ju bra fps? Vad förväntar du dig egentligen i ett MMO? 120fps konstant eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Men 50 är ju bra fps? Vad förväntar du dig egentligen i ett MMO? 120fps konstant eller?

Sen när är 50 fps bra? Spelet är dessutom rätt fult. Lågupplösta texturer osv. Motorn är rätt dålig och nätverkskoden likaså. Fattar inte vad du dillar om?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

öh....ja? Eller förklara varför man inte skall förvänta sig det? 50 FPS är inte bra, har aldrig varit bra eller kommer aldrig vara bra. Speciellt inte med skitgrafik som i SWOTR.
Nä, att jag köpte det spelet ångrar jag väldigt mycket. Om jag får säga det själv var/är Conan bra mycket bätte.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Asså nu börjar jag anse att du trollar.

Slutdiskuterat med dig aniron eftersom jag anser att vi inte kommer någonstans.

Ni som vill uppgradera era datorer för SWTORs skull, gör inte det förräns game enginen är fixad. Waste of money.

Permalänk
Medlem

Är inte hela denna tråden lite av en troll tråd?

A: "Det fungerar inte, det är skit, och alla säger att det är skit"
B: "Testa detta, det kanske funkar, många funkar det bra för"
A: "Nej, det är skit, jag vill bara säga det, vad andra tycker bryr jag mig inte om"

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Asså nu börjar jag anse att du trollar.

Slutdiskuterat med dig aniron eftersom jag anser att vi inte kommer någonstans.

Ni som vill uppgradera era datorer för SWTORs skull, gör inte det förräns game enginen är fixad. Waste of money.

TL;DR: Jag håller nog faktiskt med dig i alla fall.

Jag upprepar: jag trollar inte. Jag kanske inte är lika bortskämd med 120Hz-skärmar. Problemet är nog att folk har väldigt olika uppfattning om vad som "fungerar bra" och vad som är oacceptabel fps.

Om 50fps är vad du kallar oacceptabelt så har jag samma "problem" i 1680x1050 men jag lider inte av det. Jag tycker att 50fps är helt spelbart och ser ingen gigantisk skillnad mellan detta och 60fps där gränsen går för vad min skärm orkar visa. Några dippar ner till oacceptabla nivåer har jag inte märkt. Då kan jag ändå köra ett annat spel i bakgrunden (LOTRO) om jag känner för det.

Min hårdvara är 2600k/HD6970 2GB/8GiB RAM (i stock) med SW:TOR på en SSD.

Det känns faktiskt som att din poäng stämmer här, det verkar inte spela någon roll hur mycket muskler man har i sitt grafikkort för prestandan i spelet (över en viss nivå).
Så pass liknande fps i 1680x1050 vs. 1920x1080 tyder ju faktiskt på att det är något annat som flaskar (processor, uppkoppling, I/O, spelmotorn eller liknande). Jag får se om nysläppta Catalyst 12.4 gör någon skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Är inte hela denna tråden lite av en troll tråd?

A: "Det fungerar inte, det är skit, och alla säger att det är skit"
B: "Testa detta, det kanske funkar, många funkar det bra för"
A: "Nej, det är skit, jag vill bara säga det, vad andra tycker bryr jag mig inte om"

För du tror ju att jag endast har spenderat 5 timmar att försöka lösa problemet.

Herregud.

Skrivet av aniron:

Det känns faktiskt som att din poäng stämmer här, det verkar inte spela någon roll hur mycket muskler man har i sitt grafikkort för prestandan i spelet (över en viss nivå).
Så pass liknande fps i 1680x1050 vs. 1920x1080 tyder ju faktiskt på att det är något annat som flaskar (processor, uppkoppling, I/O, spelmotorn eller liknande). Jag får se om nysläppta Catalyst 12.4 gör någon skillnad.

Du får ursäkta mig med troll-anklagelserna men det är otroligt många som sitter bakom datorn och anklagar just oss användare för att vi inte har en fungerande dator, som fröken JD där uppe.

Jag tror nog jag märker om min dator inte funkar i allmänna situationer eller om den inte lever upp till förväntelserna i ett spel som SWTOR.

Med allt på max settings i TERA och cirka 60 pers (som duelerar exempelvis) runt om mig så får jag cirka 40-50 fps.

Med allt på max settings i SWTOR och cirka 50 pers (som duelerar) runt om mig så får jag cirka 25 fps.

Tragiskt, men sant.

Tyvärr så är det inte så många som kan förstå detta utan gömmer sig bakom dessa två exempel:

1. Din dator är förstörd.

2. Inga bra drivers.

Permalänk

Minns att områden med rök var ovanligt smöriga och sega.. Men ja, började också hata Hero Engine.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Spelet var skräp från början. Det enda som var OK var antalet spelare (I början!) och "singleplayer".

Apropå grafik och MMOs så tror jag nog att många hade stannat kvar ifall spelet hade haft ett väldigt bra utseende. Vet många som blev frustrerade på allt lågupplöst och den onödigt glada världen... Yay telletubbies

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av i0x:

http://sv.wikipedia.org/wiki/HeroEngine

När man läser att motorn har fått flera priser så börjar man fundera på vems fel det är. Är det BioWare som trasat sönder den eller? Det sjuka är att jag knappt kände någon skillnad när jag gick från ett GeForce GTS 250 512mb till ett Radeon HD7870 2gb.

Det är för att spelet är CPU tungt (VÄLDIGT CPU tungt). Jag bytte från en Q9400 @ 3.48ghz till en 2500k och fick 3x så mycket FPS i SWTOR.
Bytte även minne från 4gb till 8gb.
Jag gick från 14-25fps i warzones till allt mellan 79-110.
Samma sak i Fleet.

Jag va sjukt nära på att lägga ner spelet då jag trodde det va deras grafik motor det va fel på, men det är som dom säger, det är hårdvaran det är fel på.

Tror det har något att göra med vad för sorts teknik det är i datorn, och inte vad det är för hastighet, min gamla q9400 som va klockad till 3.48 ska enligt benchmarksen prestera som en i5 760, men i spelet gjorde den verkligen inte det!

Enda tipsen jag kan ge på inställningar är att stänga av AA i spelet och shadows, sätt character view limit till low., sätt på FXAA i nvidia panelen, kör adaptive vsync i nvidia panelen.
Det gjorde mirakel för min fps + uppgraderingen.

Använd nvidia's nya beta: 301.24

Använd INTE Anti-aliasing som finns inbyggt i spelet.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sammyc51:

För du tror ju att jag endast har spenderat 5 timmar att försöka lösa problemet.

Herregud.

Du får ursäkta mig med troll-anklagelserna men det är otroligt många som sitter bakom datorn och anklagar just oss användare för att vi inte har en fungerande dator, som fröken JD där uppe.

Jag tror nog jag märker om min dator inte funkar i allmänna situationer eller om den inte lever upp till förväntelserna i ett spel som SWTOR.

Med allt på max settings i TERA och cirka 60 pers (som duelerar exempelvis) runt om mig så får jag cirka 40-50 fps.

Med allt på max settings i SWTOR och cirka 50 pers (som duelerar) runt om mig så får jag cirka 25 fps.

Tragiskt, men sant.

Tyvärr så är det inte så många som kan förstå detta utan gömmer sig bakom dessa två exempel:

1. Din dator är förstörd.

2. Inga bra drivers.

Såhär ska du göra om du fortfarande har låg fps i SWTOR med din dator:

*Ladda ner nyaste beta drivrutinerna, 301.24 eller högre.
*Stäng av AA i spelet -> sätt på FXAA i Nvidia panelen istället (snyggare och snabbare)
*Stäng av Shadows i spelet.
*Sätt character view limit till LOW
*Sätt resten på High.
*Sätt på Adaptive Vsync i nvidia kontroll panelen

*Starta om spelet, med dom inställningarna, så ska du se att du har ca 100fps (warzones och fleet)

Jag kör med dom inställningarna och datorn i sign, jag har 70-99% gpu usage i fleet och warzones, och fpsen ligger mellan 70-110 för mig i både fleet och warzones.
Jag lirar även på den största servern i EU där det oftast brukar stå ett par hundra personer framför mig, endå dippar inte fpsen ner under 80, gpu usage stannar stenhårt på 99%

Tror du inte på mig så kan jag langa screenshots

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Såhär ska du göra om du fortfarande har låg fps i SWTOR med din dator:

*Ladda ner nyaste beta drivrutinerna, 301.24 eller högre.
*Stäng av AA i spelet -> sätt på FXAA i Nvidia panelen istället (snyggare och snabbare)
*Stäng av Shadows i spelet.
*Sätt character view limit till LOW
*Sätt resten på High.
*Sätt på Adaptive Vsync i nvidia kontroll panelen

*Starta om spelet, med dom inställningarna, så ska du se att du har ca 100fps (warzones och fleet)

Jag kör med dom inställningarna och datorn i sign, jag har 70-99% gpu usage i fleet och warzones, och fpsen ligger mellan 70-110 för mig i både fleet och warzones.
Jag lirar även på den största servern i EU där det oftast brukar stå ett par hundra personer framför mig, endå dippar inte fpsen ner under 80, gpu usage stannar stenhårt på 99%

Tror du inte på mig så kan jag langa screenshots

Får ta och testa detta! Tack!