Permalänk

Laptop för poker

Är ute efter en ny laptop.

Nu har jag en sony vaio (VGN-AW11M)
18.4" Intel Core 2 Duo CPU P8400 @ 2.26 GHz
med 4 GB RAM och Windows vista.

Jag har varit ganska så nöjd med den.

Jag kommer använda datorn till pokerspel och surfande.

A. Detta är dom viktigaste egenskaperna:

1. Touchpaden måste fungera perfekt för pokerspel.
(Dvs helst vill jag kunna testa den i affär. Men om den är känd
att funka bra till andra typer av spel lär den väl iofs passa även
för poker)

2. 18.4" skärm eller större.

3. i7

4. SSD

(1, 2 kan jag inte tumma på, däremot är väl 3, 4 inte absolut nödvändigt)

(Värmealstring och oljudsnivå är inte oväsentliga heller)

B. Priset spelar ingen roll.

C. Den här datorn är den bästa jag lyckats söka fram
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/ASLXRJ202176/Specifications

Men känner mig tveksam till Acer.

Permalänk
Medlem

får jag fråga varför du vill ha en i7'a för poker? känns ju som overkill x 10 ungefär

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Den däe I7an är total overkill som att döda flugor med en T-90 (pansarvagn). SSD e nog inte heller så nödvändigt i detta fall...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Den däe I7an är total overkill som att döda flugor med en T-90 (pansarvagn). SSD e nog inte heller så nödvändigt i detta fall...

Om priset inte spelar så stor roll så är SSD guld värt för uppstartstider, men jag håller med om att i7 är overkill.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

får jag fråga varför du vill ha en i7'a för poker? känns ju som overkill x 10 ungefär

Skrivet av simon253:

Den däe I7an är total overkill som att döda flugor med en T-90 (pansarvagn). SSD e nog inte heller så nödvändigt i detta fall...

Haha...jaså det kände jag inte till. Har hört mkt gott om i7 och framförallt SSD.

Men det kanske inte behövs som ni säger, och att det onödigt reducerar antalet potentiella datorer såpass att
bara ett fåtal blir kvar, typ den Acern jag hittade, och att den är suboptimal på andra sätt.

Dock ska den kunna köra 3-4 klienter, en stor databas i HEM och ytterligare ett antal pokerprogram
samt ett antal säkerhetsprogram samtidigt. Men i och med att den Sony Vaio jag har nu klarar det på
ett _hyfsat_ sätt så kanske i7 är overkill, och möjligtvis också SSD.

Har ni några andra ni kan reka?

Skrivet av Mattsingen:

Om priset inte spelar så stor roll så är SSD guld värt för uppstartstider, men jag håller med om att i7 är overkill.

Ja, så är det kanske. Ska googla igen, nu på SSD men inte i7.

Permalänk
Skrivet av Capablanca:

Haha...jaså det kände jag inte till. Har hört mkt gott om i7 och framförallt SSD.

Men det kanske inte behövs som ni säger, och att det onödigt reducerar antalet potentiella datorer såpass att
bara ett fåtal blir kvar, typ den Acern jag hittade, och att den är suboptimal på andra sätt.

Dock ska den kunna köra 3-4 klienter, en stor databas i HEM och ytterligare ett antal pokerprogram
samt ett antal säkerhetsprogram samtidigt. Men i och med att den Sony Vaio jag har nu klarar det på
ett _hyfsat_ sätt så kanske i7 är overkill, och möjligtvis också SSD.

i7 är bra den kan kanske är för mycket bara för dina behov, men när du skriver vad du kör samtidigt så känns det som om du kanske behöver den för antalet kärnor så att alla program flyter bra. Tror du behöver minst 4GB ram också, kanske 8GB.
Kolla på prisjakt eller pricerunner så kan du hitta lite olika modeller som kan fungera för dig.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

i7 är bra den kan kanske är för mycket bara för dina behov, men när du skriver vad du kör samtidigt så känns det som om du kanske behöver den för antalet kärnor så att alla program flyter bra. Tror du behöver minst 4GB ram också, kanske 8GB.
Kolla på prisjakt eller pricerunner så kan du hitta lite olika modeller som kan fungera för dig.

Hur jag än verkar söka på pricerunner och prisjakt så finns det väldigt få valmöjligheter. Acern jag länkade till verkar bäst.
Kravet på skärmstorleken reducerar antalet till endast 19 st datorer. Av dessa har endast Acern SSD.
Flertalet har i7. Acern har 8GB ram.

Men i och med att priset på den inte är högre än på övriga som också har i7 så måste den väl sakna något också?
Å andra sidan har den högst betyg på pricerunner.
Min "fördom" att Acer är ett medelmåttigt märke, stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capablanca:

Hur jag än verkar söka på pricerunner och prisjakt så finns det väldigt få valmöjligheter. Acern jag länkade till verkar bäst.
Kravet på skärmstorleken reducerar antalet till endast 19 st datorer. Av dessa har endast Acern SSD.
Flertalet har i7. Acern har 8GB ram.

Men i och med att priset på den inte är högre än på övriga som också har i7 så måste den väl sakna något också?
Å andra sidan har den högst betyg på pricerunner.
Min "fördom" att Acer är ett medelmåttigt märke, stämmer det?

skulle nog säga att det är lättare (självklart) och billigare (mest troligt) att köpa en laptop i rätt storlket vi säger ja kanske har i7 eller i5 (båda som borde vara mer än nog) och sen köpa en ssd själv att sätta i (en/ett par skruvar för att få upp en lycka och en/ett par för att lossa disken för att sen sätta i den nya ssd disken) inte svårt alls dvs. (ett par skruvar och en kabel som passar på ett ställe tror jag nog alla klarar)
i7 tivlar jag på att du behöver, men självklart ska man ju inte klara om du vill ha en laptop som du hittar och ser trelivlig ut som har i7 så. bara det att det känns kanske inte som att det är det du ska gå efter.
har allafall själv svårt att få min i7 2630qm i min latop att tugga på bra som att den faktisgt har nått att göra av nytta.
fundera på, hur mycket behöver du de bärbara delen av en laptop? tänkte en laptop + tangentbord + mus + skärm (använda den som en stationär dator om man säger så) kanske hade fungerat? bara fundera på det som sagt.

PS. kan säga att jag är rätt på lyser för tillfället och jag kan ha skrivet väldigt konstigt, ursäkta för det.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jadu.. kollade nyss komplett's utbud och den enda laptopen som finns med den skärmstorleken är den TS redan har länkat..

http://www.dell.com/us/p/alienware-m18x/pd

finns ju också extremt överprisade alienware, du har nog tyvärr ingen möjlighet att testa denna i butik precis och den är löjligt överprisad

alienware är laptopvärldens rolls royce och levererar top notch kvalitet på laptops inriktade för gaming för en saftig prislapp

Permalänk
Medlem

Just att skärmen ska vara 18.4 kanske inte är nödvändigt, det är väl snarare upplösningen på 1920x1080 du vill åt. I så fall finns det många 17 tummare som uppfyller dina krav annars.

Och spelar inte priset någon roll i så fall, och touchpaden behöver vara bra. Så finns ju Macbook Pro i 17 tum med i7, superbra touchpad och ypperlig skärm på 1920x1200.

Permalänk
Medlem

Har du övervägt att ha 2 skärmar istället för en stor på laptopen?
Finns ett mycket större laptop utbud om du kan sträcka dig till 15-17"

Permalänk
Skrivet av taailyn.:

Och spelar inte priset någon roll i så fall, och touchpaden behöver vara bra. Så finns ju Macbook Pro i 17 tum med i7, superbra touchpad och ypperlig skärm på 1920x1200.

Detta är vad jag skulle rekommendera. Det finns SSD att välja till när du beställer.

Permalänk

Enda felet med Mac är priset. Har man inget emot att installera windows själv (om man behöver det) så är det välbyggda datorer.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Uvania:

Jadu.. kollade nyss komplett's utbud och den enda laptopen som finns med den skärmstorleken är den TS redan har länkat..

Precis. Valmöjligheterna är små med mina kriterier.

Var idag nere och skulle testa just den Acern, men touchpaden funkade inte...lol...skulle återkomma om några dagar.

Skrivet av taailyn.:

Just att skärmen ska vara 18.4 kanske inte är nödvändigt, det är väl snarare upplösningen på 1920x1080 du vill åt. I så fall finns det många 17 tummare som uppfyller dina krav annars.

Och spelar inte priset någon roll i så fall, och touchpaden behöver vara bra. Så finns ju Macbook Pro i 17 tum med i7, superbra touchpad och ypperlig skärm på 1920x1200.

Ja, visar det sig att touchpaden inte är bra eller att jag får bekräftat mina aningar om att Acer är ett medelmåttigt märke får jag gå ner till 17 tum. Som du säger så öppnar det upp sig avsevärt fler möjligheter då.

Jag har en Imac stationär och skulle önska en PC laptop för att dra fördel av det bästa av två världar så att säga.

Tyvärr är maccarna inte optimala för pokerspel. En del program som bara finns för PC.

Men detta skulle väl vara en lösning av det:

Skrivet av Mattsingen:

Enda felet med Mac är priset. Har man inget emot att installera windows själv (om man behöver det) så är det välbyggda datorer.

Tyvärr har jag haft dåliga erfarenheter av mac touchpads, men det var iofs ett antal år sedan jag testa sist.

Skrivet av emahex:

Har du övervägt att ha 2 skärmar istället för en stor på laptopen?
Finns ett mycket större laptop utbud om du kan sträcka dig till 15-17"

Har övervägt det och kommit fram till att det inte är optimalt för mig.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker Acer är skit. Asus tycker jag är bättre. Baserat på egna erfarenheter så knappast statistiskt säkerställt. Jag skulle dock föredra en HP om jag var dig.

ASUS Exempel
http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:4470067&utm_source=...

köp SSD separat och be en nörd byta gratis, på så sätt slipper du all crap som är installerad från början, se bara till att du har drivrutiner på separat dvd eller USB som du laddat ner från tillverkarens(ASUS) hemsida.

HP Exempel
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=4633450&hbx...

Men bäst skärm och pekplatta får du tveklöst med en MacBook Pro 17". Inte gratis, dessutom måste du ju köpa till Windows 7 för ca 900:-. Minne och SSD ser du till att byta själv, Apple tar hutlöst för uppgraderingar av dessa komponenter.

[edit]En brasklapp för att (chansen finns att) Apple får de första tredje generationens Core-processorer och släpper nya MacBooks med högupplösta skärmar redan i Maj.[/edit]

Permalänk
Avstängd

Apple verkar vara den enda tillverkaren av bärbara datorer som har parat ihop upplösningen 1920x1200 med andra generationens Core-processorer, i alla fall när jag söker på prisjakt.

Permalänk
Skrivet av MartenKL:

Jag tycker Acer är skit. Asus tycker jag är bättre. Baserat på egna erfarenheter så knappast statistiskt säkerställt. Jag skulle dock föredra en HP om jag var dig.

ASUS Exempel
http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:4470067&utm_source=...

köp SSD separat och be en nörd byta gratis, på så sätt slipper du all crap som är installerad från början, se bara till att du har drivrutiner på separat dvd eller USB som du laddat ner från tillverkarens(ASUS) hemsida.

HP Exempel
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=4633450&hbx...

Men bäst skärm och pekplatta får du tveklöst med en MacBook Pro 17". Inte gratis, dessutom måste du ju köpa till Windows 7 för ca 900:-. Minne och SSD ser du till att byta själv, Apple tar hutlöst för uppgraderingar av dessa komponenter.

[edit]En brasklapp för att (chansen finns att) Apple får de första tredje generationens Core-processorer och släpper nya MacBooks med högupplösta skärmar redan i Maj.[/edit]

Läste följande på ett pokerforum

Citat:

jag köpte en acer, fy fan aldrig igen. farsan köpte en hp i veckan som jag hjälpte honom med, usch och fy. apple är sjukt överprisade men man har inget alternativ när konkurrenterna suger så brutalt. eller ptja, har man inte råd får man väl försöka härda ut så gott man kan...

Frågar mig om även Acers allra bästa dator också är svag.

Annars får det bli en Macbook med windows. Tack för tipset att det kan komma nästa generation i maj. Värt att avvakta då.

Jag har klonat min HD och skulle vilja köra igång den på nya...det funkar väl även på Macbook om jag har windows installerat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Capablanca:

Jag har klonat min HD och skulle vilja köra igång den på nya...det funkar väl även på Macbook om jag har windows installerat?

Klonad disk fungerar inte i annan hårdvara. Det är helt andra drivrutiner etc. BootCamp kräver en ny installation med Bootcampskivan från Apple förutom din Windows skiva/licens.

Permalänk
Avstängd

http://www.pc-konsulten.se/contents/sv/p36.html

ändra som du vill, mer värt för pengarna

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II X4 B55 4ghz | Kylare: Corsair H50 Push n pull| Chassi: CM 430 |
GPU: Sparkle GeForce GTX 580 GURU | RAM: Vengeance 1600Mhz 8GB |PSU: Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS | Lagring: WD 500GB 7200rpm | Skärm: Asus VG236 120hz 3D 23" |

Permalänk
Skrivet av MartenKL:

Klonad disk fungerar inte i annan hårdvara. Det är helt andra drivrutiner etc. BootCamp kräver en ny installation med Bootcampskivan från Apple förutom din Windows skiva/licens.

Tack för svar. Typiskt

Permalänk
Skrivet av Anerhell:

http://www.pc-konsulten.se/contents/sv/p36.html

ändra som du vill, mer värt för pengarna

Jag har varit inne på den sidan utan framgång tyvärr.

Den du länkar till är väl på 15.6" och det verkar inte gå att ändra?

Ett krav var >18", eller möjligtvis en apple med 17".

Acern leder fortfarande men är en bit ifrån köp.
Ska ner och testa den på elgiganten igen.

Permalänk
Inaktiv

http://img841.imageshack.us/img841/8898/34660960.png

Du sa att priset kvittar! Med denna klarar du nog de flesta pokerspel..

Permalänk
Avstängd

Varför överdriva så MrNeikter?

Vanillakonfigen av en Dell Alienware M18x kostar 21 490:-

Till det hade jag köpt en Intel 520 SSD samt minnen men inte färdigt från Dell eftersom man inte får välja SSD och de tar hutlöst betalt för uppgraderingar.

Permalänk

Har inte kunnat bestämma mig ännu.

Just nu lutar det åt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1195867

Den är lite mindre än vad jag önskade men verkar ha en hel del av det andra.
i7, SSD, 8GB osv. Kan också testa den i butik.

Ett annat alternativ är

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=973331

Men den kostar 10k mer och har väl typ samma prestanda.
Vet inte heller om man kan testköra den i nån butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capablanca:

Har inte kunnat bestämma mig ännu.

Just nu lutar det åt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1195867

Den är lite mindre än vad jag önskade men verkar ha en hel del av det andra.
i7, SSD, 8GB osv. Kan också testa den i butik.

Ett annat alternativ är

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=973331

Men den kostar 10k mer och har väl typ samma prestanda.
Vet inte heller om man kan testköra den i nån butik.

Kan säga att touchpaden på den där acern är skit, och tangentbordet svampigt!. (Från egna erfarenheter)

F.ö, satsa på macbook, du kommer inte bli besviken. Grym kvalité, touchpaden är i världsklass och skärmen kan man dreggla på!

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Gardart:

Kan säga att touchpaden på den där acern är skit, och tangentbordet svampigt!. (Från egna erfarenheter)

Du menar Acern i mitt första inlägg gissar jag? (dvs inte den Asus som du citerade?)

Skrivet av Gardart:

F.ö, satsa på macbook, du kommer inte bli besviken. Grym kvalité, touchpaden är i världsklass och skärmen kan man dreggla på!

Fast jag skulle behöva köra windows på maccen i så fall. Typ via
http://www.vmware.com/products/fusion/overview.html

Det är flera pokerprogram som inte går att köra direkt på mac.

Sen har jag en stationär IMAC, så rätt bra att kunna dra fördel av det bästa av två världar med en pc laptop.

Och jag vill kunna klona min nuvarande HD och köra igång den på den nya datorn.
Det måste väl gå från sony vaio (windows vista) -> asus (windows 7)

Men macbook kanske trots allt detta är rätt väg att gå...får fundera vidare på det.