Permalänk

Indisk surfplatta

Såg en dokumentär för ett par månader sedan om en indisk platta som skall komma under året, vet inte när men den kommer kosta 149 dollar om jag inte minns fel. De hade redan fått order från den indiska regeringen på 300 000 styck om jag inte minns fel, tyvärr kommer jag inte ihåg namnet.
Nån mer än jag som har hört nåt om detta eller såg dokumentären (tror den var på Bloomberg)?

Permalänk

Tror du det är värt att köpa en så billig? Och från Indien? Njaaa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VioletKNIGHT:

Tror du det är värt att köpa en så billig? Och från Indien? Njaaa...

1. Hört om budget/prisvärt? Lite som ZTE Blade och liknande.
2. Något fel på Indien? I så fall skulle jag nog reagera mer på Taiwan/Kina.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av VioletKNIGHT:

Tror du det är värt att köpa en så billig? Och från Indien? Njaaa...

Har du inga krav på produkten kan det vara ett bra köp. Vill man ha fina grejer betalar man självklart mer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem

Det är Datawind som gör dem, 2999 Rupier ca 380 Skr så blir du ägare.
http://www.ubislate.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är Datawind som gör dem, 2999 Rupier ca 380 Skr så blir du ägare.
http://www.ubislate.com/

Låter intressant om de funkar ok med andriod 2.3 för bara surfa kolla youtube etc så hoppa jag på tåget.

Vad tror man kan köpa den i sverige? 380 kr är ett riktigt bra pris om den funkar till de lilla man ska göra. Dock är de nog inget att hänga i julgranen för lite tyngre saker alls. But who knows.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ericsundell2:

Låter intressant om de funkar ok med andriod 2.3 för bara surfa kolla youtube etc så hoppas jag på tåget.

Vad tror man kan köpa den i sverige? 380 kr är ett riktigt bra pris om den funkar.

Köpa/boka den går jättebra, du sitter redan vid datorn Om du menar att du ska köpa den av en svensk handlare så lär inte priset bli 380 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ser ju likadan ut som den webhallen kränger för 790 kr (typ):)
Undra vad frakten blir, någon som vet?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

1. Hört om budget/prisvärt? Lite som ZTE Blade och liknande.
2. Något fel på Indien? I så fall skulle jag nog reagera mer på Taiwan/Kina.

Taiwan är hemland för HTC, Asus, Acer, Lian Li, D-Link, FSP Group, Gigabyte, CoolerMaster m.m
Tillverkare du säkerligen äger något ifrån.
Just sayin...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Låter för bra för att vara sant.

Permalänk
Avstängd

Sett att man kan få flera med "skapliga" specs för cirka 400kr inkl. med frakt från kina-ebay. Sen hur kvaliteten är vet man ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Taiwan är hemland för HTC, Asus, Acer, Lian Li, D-Link, FSP Group, Gigabyte, CoolerMaster m.m
Tillverkare du säkerligen äger något ifrån.
Just sayin...

Jag reagera inte på Indien och förstår inte varför något som kommer från Indien skulle vara dåligt, precis som jag inte tror att något från Taiwan etc skulle vara dåligt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Jag reagera inte på Indien och förstår inte varför något som kommer från Indien skulle vara dåligt, precis som jag inte tror att något från Taiwan etc skulle vara dåligt.

Okej då missförstod jag. Tyckte du skrev att du skulle reagera mer om en surfplatta härstammar från Kina/Taiwan än från Indien.
Indien har inget känt datorhårdvaru- eller mobiltelefon-företag alls såvitt jag vet och det är ruskigt fattigt land (1400USD/capita i BNP, jämför Kina som har 5400 och Taiwan på 20000). Däremot är det ju stort och har en enorm befolkning. Pengar finns där så det är nog bara en tidsfråga innan indiska teknikprylar når oss.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av glemmy:

Okej då missförstod jag. Tyckte du skrev att du skulle reagera mer om en surfplatta härstammar från Kina/Taiwan än från Indien.
Indien har inget känt datorhårdvaru- eller mobiltelefon-företag alls såvitt jag vet och det är ruskigt fattigt land (1400USD/capita i BNP, jämför Kina som har 5400 och Taiwan på 20000). Däremot är det ju stort och har en enorm befolkning. Pengar finns där så det är nog bara en tidsfråga innan indiska teknikprylar når oss.

Enligt fns definitioner på rika så har Indien fler rika än det finns invånare i Usa, de har även ungefär lika många riktigt fattiga och så en miljard som är däremellan, Indien är folkrikt och kommer när som helst att bli det folkrikaste landet, men en Indisk surfplatta lär ha några 100 miljoner potentiella köpare bara på hemmamarknaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Enligt fns definitioner på rika så har Indien fler rika än det finns invånare i Usa, de har även ungefär lika många riktigt fattiga och så en miljard som är däremellan, Indien är folkrikt och kommer när som helst att bli det folkrikaste landet, men en Indisk surfplatta lär ha några 100 miljoner potentiella köpare bara på hemmamarknaden.

Indien är folkrikt ja, kanske inte riktigt 1,6 miljarder människor där än
Alltså US$1500 i BNP är skitfattigt men som du säger finns många snuskrika och en växande medelklass.

Tror dock inte att det finns några 100 miljoner potentiella köpare av en indisk surfplatta.
Kikade lite på den här statistiken (inte helt färsk ska erkännas):http://pdf.wri.org/hammond_india_profile_xls.pdf)
Endast 11% av hushåll i Indien tjänar US $6000 eller mer, alltså ~40000kr för ett helt hushåll per år.
Nästan 75% tjänar mindre än US $3000 (~20000kr för ett helt hushåll).
Tror inte att en surfplatta är en prioritering när en familj har mindre än 3300 spänn i månaden att leva på (som 90% av Indierna har).

En annan intressant siffra är internetpenetration.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_number_of_I...
"Internet users are persons using the Internet from any device (including mobile phones) in the last 12 months"
2010 använde 35% av kineserna internet.
Samma år använde 7,5% av indierna internet! (Sämre än länder som Rwanda, Swaziland m.m, Sverige ligger på 90%).

Nåja, ge det 5-10 år så är nog marknaden enorm.
Avslutar med spiken i kistan. En artikel från ett år tillbaka:

Citat:

One reason for this rush is the growth potential -- 0.7-1 million tablets are expected to be sold in India this year.

.
http://www.business-standard.com/india/news/firms-rush-to-mak...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Okej då missförstod jag. Tyckte du skrev att du skulle reagera mer om en surfplatta härstammar från Kina/Taiwan än från Indien.
Indien har inget känt datorhårdvaru- eller mobiltelefon-företag alls såvitt jag vet och det är ruskigt fattigt land (1400USD/capita i BNP, jämför Kina som har 5400 och Taiwan på 20000). Däremot är det ju stort och har en enorm befolkning. Pengar finns där så det är nog bara en tidsfråga innan indiska teknikprylar når oss.

Spelar sånt någon roll egentligen? Sakerna som tillverkas i Kina etc, det är ju för det mesta utländska investerare etc som flyttar sin tillverkning dit, inget med produkten har egentligen något att göra med landet den tillverkas i?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Spelar sånt någon roll egentligen? Sakerna som tillverkas i Kina etc, det är ju för det mesta utländska investerare etc som flyttar sin tillverkning dit, inget med produkten har egentligen något att göra med landet den tillverkas i?

Det visste jag inte. Har du någon källa på det?
Annars tror jag du missuppfattat något.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det visste jag inte. Har du någon källa på det?
Annars tror jag du missuppfattat något.

Det var en fråga till dig som verkade ha bättre koll Jag undrade!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det var en fråga till dig som verkade ha bättre koll Jag undrade!

Okej
Nej har ingen jättebra insikt (när det gäller tablets t.ex) men gillar att snoka reda på saker.

I många fall stämmer det du säger. T.ex företag som Apple flyttar sin tillverkning till Kina.
Men i många fall stämmer det inte. Det är väldigt svårt att flytta företag till Kina faktiskt (lägga ut tillverkning är lättare). I de flesta fall gör man Joint-ventures, t.ex General Motors som fick gå ihop SAIC Motor och tillverkar där Chevrolet, Buick, Cadillac och Opel (Finns fler exempel, VW är ett jag känner till).
Har lite koll på biltillverkare är där är det mycket vanligt med Android-system i bilarna, hybrid och el-bilar växer kraftigt.

Kinesiska företag är ofta gamla statliga företag som växt, utvecklats och blivit internationellt konkurrenskraftiga.
Hur som helst uppfinner Kineserna hur mycket som helst nu och jag läste att kinesiska företag ny patenterar mest i världen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är Datawind som gör dem, 2999 Rupier ca 380 Skr så blir du ägare.
http://www.ubislate.com/

Datawind, det stämmer ja

Permalänk

Men är det någon som vet om det finns på marknaden än och har testat den? Är det något att rekommendera?

Permalänk
Keeper of Traditions

Har funderat på att skaffa en surfplatta för att endast läsa PDF-filer med, då skulle antagligen en sån här duga alldeles utmärkt... Jag blev dock osäker när jag såg "resistive touch screen", billiga såna brukar väl inte var mycket att hänga i granen.

Kort batteritid och snålt med RAM såg inte så kul ut heller.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Har funderat på att skaffa en surfplatta för att endast läsa PDF-filer med, då skulle antagligen en sån här duga alldeles utmärkt... Jag blev dock osäker när jag såg "resistive touch screen", billiga såna brukar väl inte var mycket att hänga i granen.

Kort batteritid och snålt med RAM såg inte så kul ut heller.

Jag hade själv en ZTE light med samma typ av skärm och tycker det fungerade okej bara man vet hur man ska använda den typen av skärm. Största nackdelen med det är ju pricksäkerheten och det är ju inte så farligt eftersom allt är stort på en surfplatta
Så för detta priset tycker jag det känns ok. Har ju dock inte testat denna skärmen men den på lighten dög.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag hade själv en ZTE light med samma typ av skärm och tycker det fungerade okej bara man vet hur man ska använda den typen av skärm. Största nackdelen med det är ju pricksäkerheten och det är ju inte så farligt eftersom allt är stort på en surfplatta
Så för detta priset tycker jag det känns ok. Har ju dock inte testat denna skärmen men den på lighten dög.

Jo, jag hade en LG Viewty med en sån skärm och det var väl sådär... Kapacativ känns lite fräschare

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Jo, jag hade en LG Viewty med en sån skärm och det var väl sådär... Kapacativ känns lite fräschare

Självklart är det sämre men tycker det duger på en platta för typ 500kr

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av jOnÄTÄn:

Självklart är det sämre men tycker det duger på en platta för typ 500kr

Vet du vad frakten går på då?

Det är väl i Indien som man får det låga priset, och frakten därifrån lär vara dyr

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Precis, för en femhundring får man ju givetvis utstå att det inte är av högsta klass. Men kommer beställa en ändå, perfekt att ha som "släng och släp" och inte hela världen om den skulle gå sönder.