Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Vet inte om du redan testat det, men du måste koppla in tangentbordet när datorn är avstängd för att det ska fungera.
Alternativt koppla in tangentbordet och sedan starta om datorn då, det är inte plug'n play som USB.

Men som sagt, antar att du redan testat detta, men man kan ju alltid dubbelkolla.

Hade jag inte, och funkar utmärkt nu

Kan tillägga att efter ca 20 dagar flitig användning av mitt filco börjar jag se att färgen har slitits på tangenterna.
Kanske lite mer än flitig användning kanske med tanke på att jag spelar starcraft flera timmar om dan.

Notera V och D
Ursäkta den dålig bildkvaliten.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av HoBb3:

Kan tillägga att efter ca 20 dagar flitig användning av mitt filco börjar jag se att färgen har slitits på tangenterna.
Kanske lite mer än flitig användning kanske med tanke på att jag spelar starcraft flera timmar om dan.
http://img839.imageshack.us/img839/5920/1215c67e5d600421800.j...
Notera V och D

Jepp, ABS plast blir sådär.. Snabbt dessutom, därför det finns en del PBT kits man kan köpa löst till filco.

Permalänk
Medlem

Vilka sidor förutom ebay finns det att köpa PBT tangenter (ISO layout då) De får gärna vara utan text svarta eller vita, fast det spelar inte så stor roll.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Skulle nog säga att begagnat marknaden är det bästa för att få tag på ISO PBT caps. Gamla tangentbord som har det standard. Men annars så passar ju alla caps utom modifiers om du tar ett ANSI Set, så det är ju enter, shift osv som kanske inte passar.

Annars finns ju ninja capsen till Filco i ISO, då har du inte PBT plast men du har alla bokstäver på sidan av tangenten istället, så tangenterna blir blanka men texten slits inte ut.

Permalänk
Medlem

Förstår ärligt talat inte hur ni gör för att slita så på tangenterna. Har bara varit med om att slita ner en tangent så som beskrivs en gång. Det var enter tangenten och det tog flera år innan den började bli lite glansig i mitten.

Antar att jag har en lätt touch i mina nedslag

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Förstår ärligt talat inte hur ni gör för att slita så på tangenterna. Har bara varit med om att slita ner en tangent så som beskrivs en gång. Det var enter tangenten och det tog flera år innan den började bli lite glansig i mitten.

Antar att jag har en lätt touch i mina nedslag

Starcraft spelande 6 timmar om dagen med avrage 190 apm
Har 4 tangenter som ser ut som V nu efter drygt en månads användning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

http://img839.imageshack.us/img839/5920/1215c67e5d600421800.j...
Notera V och D

Det där är inte färg som slits, det där är avlagringar (smuts) från dina fingrar. Skrapa bort med nageln så ser du.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Det där är inte färg som slits, det där är avlagringar (smuts) från dina fingrar. Skrapa bort med nageln så ser du.

Nej det är det inte. Tror du inte på det så har du bättre bild med bättre kamera.

Vanliga upplösningen om du vill titta ännu närmare
http://img809.imageshack.us/img809/2792/dsc1327z.jpg
Har testat att torka med fuktigt papper och det sitter kvar som tidigare.

Visa signatur

Permalänk

Skrev i den andra tråden men tänkte att jag skulle skriva här också. Jag har iaf köpt ett QPAD-M50, funkar helt okej men sjävla bygget är lite plastigt förutom det faktum att det är ett väldigt tungt tangentbord jämfört med rubber-dome tgb. Vissa av knapparna har också lite olika höjd vilket ju är lite konstigt.

Det har också Cherry MX röda switchar vilket gör att det är helt sjukt lätt att trycka ner knappar, man behöver knappt röra dem för att få utslag och jag har märkt att jag råkat trycka ner knappar utan att veta om det då jag spelat spel vilket ju inte är så himla bra, jag tror dock att det kan vara en vanesak också för efter ett tag kanske man anpassar styrkan i de olika slagen så att det går bättre.

Hittills skulle jag ge tangentbordet 3/5, då betalade jag 500kr + frakt på cdon. Hade jag lagt 700kr som är org. priset hade jag nog känt mig lite besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jepp, ABS plast blir sådär.. Snabbt dessutom, därför det finns en del PBT kits man kan köpa löst till filco.

Vänta lite nu, är filco ABS?

NU förstår jag inte riktigt hur Filco är mycket bättre än qpad mk85 ifall det är också abs.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyBabay:

QPAD MK-80 - ska kika på det! Tackar så mycket! Finns några andra alternativ för Mx Blue annars?

vet inte om någon har sagt det men Razer Blackwidow har blåa brytare, har bara testat det och kan därför inte jämföra med till exempel Mk80. Tror egentligen inte att skillnaden är jättestor mellan modellerna men gå in på någon affär och känn och kläm på produkterna innan du köper

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

NU förstår jag inte riktigt hur Filco är mycket bättre än qpad mk85 ifall det är också abs.

Har inte jätte bra koll så huttala får gärna svara mer specifikt.
Det är som sagt bara tangenterna som är av abs plast likt alla andra tangentbord förutom topre som kostar runt 2k.
Själva byggkvaliten på tangentbordet är mycket högre klass, samt stabilisatorn till space tangenten skall tydligen också vara mycket bättre, har för mig att de på qpad, razer osv kan gå sönder bara man tar bort keycapen.

Som sagt är jag inte helt 100 på allt som gör filco ett överlag bättre tangentbord om man ska säga mer utförligt än bara bättre kvalite.

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Uzor:

Alla tangentbord utom vissa från Kina och Topre har ABS tangenter. Det är inte tangenterna som är bättre på Filco, det är ALLT annat som är stabilare byggt.

Ett löst set med PBT caps kostar runt 50-80 USD, så du kan ju tänka dig vad tangentborden skulle kosta om de valde att ha PBT istället, PBT köper man om man sliter ner tangenterna snabbt, eller vill ha en lite skrovligare yta på tangenterna, skulle det komma med orginal så skulle nog inte många köpa mekaniska tangentbord då du skulle få plussa 500kr på varje tangentbord med PBT caps.

Permalänk
Medlem

Nja lär vara mer än sjävla plasten som skiljer på tangenter, typ ytbehandling eller så. Har 3 mekaniska och alla tangenter känns olika i hårdhet osv. Ingen av dem uppvisar det där slitet heller, so much för filco kvalitet huh??

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Nja lär vara mer än sjävla plasten som skiljer på tangenter, typ ytbehandling eller så. Har 3 mekaniska och alla tangenter känns olika i hårdhet osv. Ingen av dem uppvisar det där slitet heller, so much för filco kvalitet huh??

Jag kan inte säga att Filco har bättre kvalitet än andra mekaniska då Filco är det ända mekaniska jag haft, men ja det är kvalitet jämfört med alla andra tangentbord jag haft. Det känns helt enkelt väldigt robust, lite som när man för första gången fick lägga vantarna på en IBM ThinkPad.

Som jag skrev tidigare så har jag inte fått knappt någon slitning på något av mina tangentbord, trots att jag sitter vid datorn och knaprar ca 8h+ om dagen (egentligen ca 16h men vid två olika tgb så ca 8h per tgb).

Tror det handlar mer om hur man trycker än hur mycket/ofta man trycker. Om man trycker med kraft, slår i botten och lite "snett" på tangenten så man får lite friktion mot ytan lär man slita mycket mer än om man duttar lätt på tangenterna rakt uppifrån. För mig personligen är PBT tangenter slöseri med pengar. För någon annan så kan det vara en grymt bra investering.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

Verkar vara en massa hat på MK-XX, men jag hittar fanimej inga andra tangentbord med dessa kriterier:
- Numpad
- Cherry MX Blue
- Mediatangenter

Ska man chansa?

Visa signatur

Dålig yttrandefrihet på detta forum, hejdå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braxfarfar:

Verkar vara en massa hat på MK-XX, men jag hittar fanimej inga andra tangentbord med dessa kriterier:
- Numpad
- Cherry MX Blue
- Mediatangenter

Ska man chansa?

Jag har ett MK-85 och jag är oehört nöjd. Förstår inte varför folk "hatear" på det då det enligt mig är ett riktigt bra tangentbord. NKEY-rollover på USB, stabilt bygge och tungt så det känns kvalitet över det hela.
Och förstår inte riktigt vad vissa menar med att det är dåliga stabilisatorer, funkar hur bra som helst även om jag t.ex. använder space längst ut på kanten. Enda negativa jag kan komma på nu är att det ibland lyser fast än jag har stängt av datorn.

Edit: missade att det var ett mk-80 du skulle ha, men i stort sett samma sak förutom att den använder ps2 kontakt

Permalänk
Skrivet av Varrity:

Jag har ett MK-85 och jag är oehört nöjd. Förstår inte varför folk "hatear" på det då det enligt mig är ett riktigt bra tangentbord. NKEY-rollover på USB, stabilt bygge och tungt så det känns kvalitet över det hela.
Och förstår inte riktigt vad vissa menar med att det är dåliga stabilisatorer, funkar hur bra som helst även om jag t.ex. använder space längst ut på kanten. Enda negativa jag kan komma på nu är att det ibland lyser fast än jag har stängt av datorn.

Edit: missade att det var ett mk-80 du skulle ha, men i stort sett samma sak förutom att den använder ps2 kontakt

Ja det låter ju inte helt fel då. Spelar nästan aldrig, skriver och programmerar mest.
Och det där med rollover o allt annat jox spelar ingen roll alls. Stänger då aldrig av datorn så det blir nog bra.

Visa signatur

Dålig yttrandefrihet på detta forum, hejdå.

Permalänk
Medlem

Topre vs MX switchar för gaming

Hur är Topres switchar för gaming? Jag Funderade på att köpa ett Filcooch köpa till PBT-caps, men det blir i princip samma pris som att köpa ett Topre som det redan sitter PBT-caps på. Nu undrar jag hur stor skillnad det är på Topre och MX brown switchar, och hur sköna Topre är för gaming.

Permalänk

Nu har jag haft mitt qpad-mk50 i ca en vecka och har börjat vänja mig mer vid det. När man träffar rätt på knapparna går det extremt fort att skriva men det är väldigt lätt att man bara råkar snudda vid en annan knapp och då registreras det som en träff vilket betyder att man stavar fel. Tror dock som sagt att det är en vanesak och att det blir bättre med tiden.

Jag älskar ljudet knapparna gör, det är fantastiskt att få en sån feedback när man skriver. Det bästa är att dänga till knappen hårt så man hör ringandet från fjädern i knappen när den går tillbaka till ursprungsläget, det blir liksom en ton, riktigt trevligt

Hade varit roligt att testa på ett par bruna också och se hur de är att skriva på.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Zheryn:

Hur är Topres switchar för gaming? Jag Funderade på att köpa ett Filcooch köpa till PBT-caps, men det blir i princip samma pris som att köpa ett Topre som det redan sitter PBT-caps på. Nu undrar jag hur stor skillnad det är på Topre och MX brown switchar, och hur sköna Topre är för gaming.

Topre fungerar hur bra som helst att spela med, det har dock "bara" 6KRO, men det ser jag inte som något problem direkt, har bara 5 fingrar på en hand iaf så lyckas aldrig komma upp fler knapptryckningar än 5 samtidigt iaf.

Känslan på topre är väl ungefär som rubberdomes, bara det att tangentbordet är rappare eller vad man ska säga.. Väldigt svårt att förklara känslan. Men det är tyst, och har taktil feedback, och 6KRO. Att dubbeltappa var inga problem för mig med det tangentbordet iaf, och alla spel jag spelade fungerade hur bra som helst med det.

Permalänk

Jag är väldigt nöjd med mitt MK-85. Men som några skrivit tidigare är det lätt att stava fel innan man vänjer sig vid de mekaniska tangenterna - speciellt om man kommer från ett icke-mekaniskt tangentbord. Men detta är som sagt en vanesak. MK-85 Finns med flera olika switchar, men eftersom jag mest har datorn till spelande valde jag röda. Att det är röd bakgrundsbelysning och att diablo 3 kommer ut snart är bara en bonus. Men absolut, gå och testa olika tangentbord och se vilket du fastnar för, det var det jag gjorde. Jag förstår inte heller riktigt varför folk påstår att röda switchar inte är bra att skriva på, då jag tycker det är väldigt bra. Fast jag har visserligen bara provat röda och kan därför inte jämföra med t.ex blå.

Permalänk

Blå har väl inte jättebra rykte om sig att vara bra att skriva på, däremot ska ju bruna vara det perfekta mellantinget. Det är samma motstånd som i de röda switcharna men precis innan man trycker ner knappar får man taktil feedback på att man faktiskt har tryckt på den vilket jag kan tänka gör så att man inte råkar träffa fel lika ofta.

Men precis som du säger tycker jag att röda funkar bra att skriva på, tycker också jag har blivit lite bättre på att träffa rakt på knappen och inte bredvid eftersom de är så känsliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Blå har väl inte jättebra rykte om sig att vara bra att skriva på,

De blåa anses ju vara den bästa switchen att skriva med?

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt kluven på vilka brytare jag vill ha.
Har provat Blå, Röd och Svart. Blå är ett nej, då de låter för mycket.
Men Svarta och Röda känns ganska bra då de inte låter lika mycket... svårt val.
Verkar som att jag kommer köpa ett QPAD MK-80 senare från deras hemsida då jag vill ha blå belysning (svart/blått är mitt tema till datorn).

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Jag är väldigt kluven på vilka brytare jag vill ha.
Har provat Blå, Röd och Svart. Blå är ett nej, då de låter för mycket.
Men Svarta och Röda känns ganska bra då de inte låter lika mycket... svårt val.
Verkar som att jag kommer köpa ett QPAD MK-80 senare från deras hemsida då jag vill ha blå belysning (svart/blått är mitt tema till datorn).

Beror mycket vad du spelar/skriver och dyl. Personligen anser jag att röda är de bästa. Svarta blir lätt lite jobbiga att skriva på efter ett tag samt imo går det inte lika snabbt att klicka på en knapp många gånger.

Spelar mycket League of Legends samt Battlefield 3 och i lol så är röda hur sköna som helst och i BF3 funkar det faktiskt riktigt bra, sen låter de inte så mycket heller för den delen

Permalänk
Medlem

Röda switchar är så sjukt sköna måste jag säga. Blåa är hur bra som helst att skriva på men röda är klart bäst för spel imo.

Permalänk
Medlem

Tackar.
Kommer nog bli röda ändå. Var väldigt sköna att använda + de låter inte så mycket.

Nu måste jag bara spara pengar. ^^

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

De blåa anses ju vara den bästa switchen att skriva med?

Ahh då måste jag fått det om bakfoten då. Men de låter ju mest av alla brytare som jag har förstått så det kanske är lite jobbigt ibland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Ahh då måste jag fått det om bakfoten då. Men de låter ju mest av alla brytare som jag har förstått så det kanske är lite jobbigt ibland?

Det är feedbacken och klicket man är ute efter när man skriver :).