Starcraft 2 - Era Hotkeys? Tips?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av joqwe:

Justja så var det!

Jag har den på mellanslag, chill som fan när man spelade zerg. Med terran och protoss är det rätt onödigt, haha!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv

Varför ska alla göra allt så komplicerat och till en vetenskap, det är bara att köra på det som fungerar.
Själv kör jag iaf 1-3 units, 4 robo, 5 nexus, resten beror på match.

Permalänk
Medlem

Använder mig av ett blackwidow och Tt-esports black mouse och spelar zerg i master.

F1-F6 camera locations för 6 baser.

1-3 units. ex (1mutas, 2lings, 3banes.. 1roach/hydra, 2corrupter, 3infestor)
4 Alla hatcheries
5 Första queen (alla queens när jag har använder transfuse på broodlords)
6 Andra queen
7 tredje queen
8 ev fjärde queen
9 Scouting overseer
0 Overseer/nydus

Ändra jag har lite problem med är att kontrollera mina lategame armé mot terran då jag skulle villja ha broodlords med men har inte rum för dem. 1Corrupters, 2Ling,Bane(Ultra), 3Infestors, 5Queen. Nu när jag tänkter på det kanske det är bättre att skita i att hotkeya queensen eller ha dom på 6 när jag har broodlords på 5 men det blir till att testa imorgon.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Använder mig av ett blackwidow och Tt-esports black mouse och spelar zerg i master.

F1-F6 camera locations för 6 baser.

1-3 units. ex (1mutas, 2lings, 3banes.. 1roach/hydra, 2corrupter, 3infestor)
4 Alla hatcheries
5 Första queen (alla queens när jag har använder transfuse på broodlords)
6 Andra queen
7 tredje queen
8 ev fjärde queen
9 Scouting overseer
0 Overseer/nydus

Ändra jag har lite problem med är att kontrollera mina lategame armé mot terran då jag skulle villja ha broodlords med men har inte rum för dem. 1Corrupters, 2Ling,Bane(Ultra), 3Infestors, 5Queen. Nu när jag tänkter på det kanske det är bättre att skita i att hotkeya queensen eller ha dom på 6 när jag har broodlords på 5 men det blir till att testa imorgon.

Kan du inte ha queens på samma hotkey som hatch? Så backstage:ar (inte delete, utan den andra) du runt dina hatcheries och då har du queenen markerad med för inject?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Kan du inte ha queens på samma hotkey som hatch? Så backstage:ar (inte delete, utan den andra) du runt dina hatcheries och då har du queenen markerad med för inject?

Menar du som när man har barrack, factory, starport på samma och tabbar emellan dom. Testade det lite nyss och hade det inte varit för att queensen kommer överst i hotkeyn så jag måste tabba för att komma till hatchen hade det kunna varit riktigt bra.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Menar du som när man har barrack, factory, starport på samma och tabbar emellan dom. Testade det lite nyss och hade det inte varit för att queensen kommer överst i hotkeyn så jag måste tabba för att komma till hatchen hade det kunna varit riktigt bra.

Hela grejen är just att queenen ska komma först så att du kan vara spot on med injecten. Känns som att det kräver mer timing att få till injcten än att förlora en tiondel på macron. Smaken är ju dock som röven - klöven.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av JohnnyBabay:

Du flyttar då kameran helt med locations, eller hur bär man sig åt? Med muspekaren?

Hög sense och klicka på minimappen

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67-M B3 Processor: Intel i5 2500k @ 3,3GHz Grafikkort: XFX Radeon HD6970 2048MB Internminne: Corsair 8GB Vengance 1600MHz LP Nätagg: NZXT HALE90 750w 80+ Gold HDD: Samsung Spinpoint 1Tb
Fraktfritt Inet.se: http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad över hur många som keybindar locations till F-knapparna. Jag provade det någon gång, men kändes inte rätt. För mig går det snabbare att klicka på minimappen, mellanslag eller att gå via någon byggnad man hotkeyat. Teoretiskt sätt är det nog inte lika bra, men är mer bekvämt och därför kommer jag fortsätta använda det.

I övrigt har jag ganska vanlig setup skulle jag tro.

  1. Nexuses.

  2. Blink stalkers.

  3. Hela armén.

  4. Robotics Facility / Stargate.

  5. High templars.

  6. Warp prism.

Använder inte 7, 8, 9 eller 0, för de hamnar så långt borta, så jag når dåligt utan att flytta på handen. Forges och andra byggnader klickar jag på, känner inte att det är nödvändigt att ha de hotkeyade. Använder som sagt inte F-knapparna till locations heller.

Det enda jag bundit om annars är patrull till 'Q', istället för 'P' då det är för långt borta. Försöker även byta hotkey till Immortal, men vet inte vad som passar bra, skulle gärna ha tips på en knapp som kan passa.

Permalänk
Medlem

ZilverZerg här.
Inga locations, inga musknappar utöver det vanliga.
1. OL -> Drone -> Första lings -> Armé
2. Brofestors, air eller harass.
3. Air/Harass.
4. Queens.
5. Hatcheries.

I övrigt är hotkeys satta på sådant sätt att man kan se på högerpanelen hur hotkeysen är placerade på tangentbordet.
Exempelvis 5QQ för Drone. 4Q för Tumor. 1Z för burrow. 2W för fungal.
QQ är ju väldigt enkelt, både att genomföra och att komma ihåg och handens rörelse påminner en ständigt om att bygga drones. Jag förknippar QQ med drones, W med OL och Queens och Z med burrow och att spy creep (Z är lixom nedåt, därav spy ner och gräva ned). Använder den möjligtvis näst snabbaste injectmetoden, Queens+space, funkar fint med W.

QWER
ASDF
ZXCV

Nära och bra, lat som man är. Några undantag till hotkeysetupen finns. Exempelvis så har jag inte längre samma hotkey för banelings som för detonation av ovan nämnda. Lärde mig detta efter att ha råkat markera fel när jag byggde på en överdimensionerad banelingbust, tio banelings i för tidig utlösning och lost match pga det.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Platinum Zerg:

1-2 units, 3 queen, 4 hatch, 5 är lite random, kanske någon overlord eller liknande, det är olika.

Visa signatur

GPU: GTX 570. CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz. Mobo: MSI P67A-C45 REV B3. Nätaggregat: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze. Ram: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz.
Tillbehör: T-bord: SteelSeries 6G v2 Gaming Keyboard. Skärm: Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS. Mus: Logitech G500. OS: Windows 7. Chassi: R3. Headset: SteelSeries Siberia V2 Orange. Min Youtubekanal: http://www.youtube.com/user/Woxocs?feature=mhee

Permalänk
Medlem

vanligtvis armé på 1-3, cc, nexus, hatch på 4, production på 5-7 uppgrades på 8

queens på 5 om jag kör zerg

har även funnit att det är väldigt användbart att använda §-knappen för att cirkulera mellan cc,hatcherie,nexus (original så är den knappen backspace). Hjälper sjukt mycket t.ex vid larva-timings och liknande. Använder även f2 f3 f4 för locations. Bindat immortal till R i stället för I, och observer till Q samt pheonix till A. annars original

Permalänk
Medlem

Guld zerg: 1. "Huvud arme" 2. Queens 3. Alla hatcen så att jag kan drona/bygga units 4. andra armen och resten används ifall de kommer att behövas, oftast ligger 6-9 på olika overlords i närheten av min motståndares baser, jag använder V för att gå runt mellan mina hatceryn så varje gång jag injectar så switchar jag hatch med

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Jag kör Grid då jag spelar random.

Har dock bidat om attack så den ligger på Space också.
Har även flyttat så att ettan är §, tvåan är 1 osv. Så man slipper flytta fingrarna så mycket osv. Har även ändrat så jag har alla warpgates på musknappen, samt om något händer på kartan, t.ex. någon blir attackerad så flyttas kameran dit direkt. Detta har jag på den andra musknappen.

Annars kör jag:

Locations F1-F6 beroende hur många baser man har.
§ - Hela armen
1 - Special gubbar
2 - Flyg
3 - Andra attack gubbar
4 - Byggnader som producerar flyg
5 - Gate / Barrack / Hive
6 - Robo / Factory / Uppgradering ground Zerg
7 - Command center / Nexus
8 - Uppgradering
9 - Uppgradering flyg

Space - Attack
Mouse4 - Alla Warpgates
Mouse5 - Om det blir en varning på kartan så flyttas jag direkt dit.

Permalänk
Medlem

Förlåt för OT men hur tar man bort en unit från en hotkey. Te.x om jag råkar lägga till en probe på fel hotkey, vad gör man då?