Reklamationsrätt eller ej? (gällandes grafikkort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

... omg, why don't you give up!

Du kanske är en sådan person som ger upp fast du vet att du har rätt när du får lite mothugg? Sån är inte jag :).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Du har inte rätt att få det utbytt, de är det som är grejen

Nä, nu slutar vi mata trollet...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Antielefant
Skrivet av muSashi:

http://i.imgur.com/lseih.jpg

Så då var det gjort. Tråkigt att Inet inte ville lösa det på ett smidigare sätt. Har annars goda erfarenheter av Inet här på Sweclockers-forum, att det brukar komma in i tråden och lösa eventuella tvister, men i det här fallet har Inet valt att sticka huvudet i sanden.

Återkom när du får beslutet, vilket i bästa fall är om 12-16 veckor (under förutsättning att de prövar det) och i värsta fall är om 6-9 månader.

I och för sig får du gärna ge avslagsorsaken om de nekar prövning också.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Kan vi inte få se vad du skrev?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

personligen skulle jag hellre ta ett grafikkort till inköpspris en ett gammalt avdankat 200 serie kort..

dessutom: hur ska du bevisa utan att det börjar kosta tid och pengar?

jag har en klok kompis som sätter lite värde på sin tid.. mycket tjafs liknande detta blir då helt ovärt all tid det tar. men tycker man att det är kul så varsegod, du kan ju ändå inte spela med datorn

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Skrivet av xfmimd:

Du har inte rätt att få det utbytt, de är det som är grejen

Nä, nu slutar vi mata trollet...

Har du något rättsfall eller beslut från ARN på det du säger?
Annars, hur kan du vara så säker på hur lagen tolkas?

Det ska bli intressant att följa ärendet så att man kan få ett fall att referera till.

Permalänk
Skrivet av GoYoghurt:

Har du något rättsfall eller beslut från ARN på det du säger?
Annars, hur kan du vara så säker på hur lagen tolkas?

Det ska bli intressant att följa ärendet så att man kan få ett fall att referera till.

Då kan ju jag ta mitt exempel med musen igen!

Nej, du kan inte slita ut något och sedan tro att man skall få det ut bytt...

jag har varit med om sånt förr och dom bara skrattar åt det. en vän till mig testade det när 9800GTX var modernt. Han hade kört det i 1,5 år tills det började ge artefakter. Eftersom där bara fanns ett års garanti på det så försökte han reklamera det(han ville inte köpa nytt då han var för snål för det)

Kortet var då värt 700kr~ begagnat...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk

Ok, har just läst igenom hela tråden - vad tror ni om detta då?

Fläkten på mitt XFX 5870 (referensmodell) har periodvis låtit illa. Jag har aldrig skruvat eller klockat kortet. Under garantitiden påtalade jag detta till Inet och de skickade ut en postadresslapp för att jag skulle skicka in kortet på garantin. Innan kortet skickades in förde jag en dialog med Inet vilket sorts ersättningskort som var aktuellt vid ett garantiärende MEN eftersom de inte kunde svara på det behöll jag kortet med Inets goda minne. (de sa att förmodligen var det aktuella ersättningskortet ett 6850 men jag var inte särskilt sugen på det eftersom det är ett rejält nerköp i prestanda) Nyligen började fläkten låta som efterbrännkammaren på ett JAS och den verkar glappa ca 1-2 mm axiellt. Ljudmätte 58-60 dBm ca 20 cm från kortet utan load. Så nu det känns som har jag kommit till den punkt när problemet är outhärdligt.

Talade med Inet och ville reklamera, föreslog att eftersom jag skulle till Sthlm helgen som var, kunde jag ta med kortet till dem, då jag ändå tänkte besöka butiken. Väl på plats vägrade dock Inet ta emot kortet eftersom jag inte kunde ”bevisa” att det var ett ursprungsfel – förklarade läget och att jag att jag har kvar mailkonversationen + pdf med adresslapp, men de ville ändå inte ta emot kortet så det var bara att baxa hem… Nåja, jag är inte färdig med dem än...

Har tidigare reklamerat en Samsung TV som krånglade enormt mycket utan problem – Samsung gav mig varenda krona tillbaka. Efter det köpte jag faktiskt en Samsung igen(vilket jag aldrig gjort igen om de inte behandlat mig väl) och den fungerar felfritt och jag är mycket nöjd.

Med tanke på allt klokt som sagt i den här debatten och mina egna erfarenheter känns det mer och mer som att Inet är på tunn is... i mitt eget fall känns det som solklart - vad tycker ni? Jag är beredd dra det till ARN - det är inte pengarna det är frågan om.

Ps! muSashi hur går det med ditt ärende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerozam:

Ok, har just läst igenom hela tråden - vad tror ni om detta då?

Fläkten på mitt XFX 5870 (referensmodell) har periodvis låtit illa. Jag har aldrig skruvat eller klockat kortet. Under garantitiden påtalade jag detta till Inet och de skickade ut en postadresslapp för att jag skulle skicka in kortet på garantin. Innan kortet skickades in förde jag en dialog med Inet vilket sorts ersättningskort som var aktuellt vid ett garantiärende MEN eftersom de inte kunde svara på det behöll jag kortet med Inets goda minne. (de sa att förmodligen var det aktuella ersättningskortet ett 6850 men jag var inte särskilt sugen på det eftersom det är ett rejält nerköp i prestanda) Nyligen började fläkten låta som efterbrännkammaren på ett JAS och den verkar glappa ca 1-2 mm axiellt. Ljudmätte 58-60 dBm ca 20 cm från kortet utan load. Så nu det känns som har jag kommit till den punkt när problemet är outhärdligt.

Talade med Inet och ville reklamera, föreslog att eftersom jag skulle till Sthlm helgen som var, kunde jag ta med kortet till dem, då jag ändå tänkte besöka butiken. Väl på plats vägrade dock Inet ta emot kortet eftersom jag inte kunde ”bevisa” att det var ett ursprungsfel – förklarade läget och att jag att jag har kvar mailkonversationen + pdf med adresslapp, men de ville ändå inte ta emot kortet så det var bara att baxa hem… Nåja, jag är inte färdig med dem än...

Har tidigare reklamerat en Samsung TV som krånglade enormt mycket utan problem – Samsung gav mig varenda krona tillbaka. Efter det köpte jag faktiskt en Samsung igen(vilket jag aldrig gjort igen om de inte behandlat mig väl) och den fungerar felfritt och jag är mycket nöjd.

Med tanke på allt klokt som sagt i den här debatten och mina egna erfarenheter känns det mer och mer som att Inet är på tunn is... i mitt eget fall känns det som solklart - vad tycker ni? Jag är beredd dra det till ARN - det är inte pengarna det är frågan om.

Ps! muSashi hur går det med ditt ärende?

Den slutsatsen du kan dra av att ha läst igenom hela tråden är väl den att det inte finns något givet svar.
Olika personer har tolkat lagar och praxis på sina sätt och ansett det var "sanningen"
Jag råder dig att inte lägga krut på att föra diskussioner här utan lägg all din energi på att lösa det med Inet.
Sedan kan du givetvis skriva av dig här hur upplösningen blev i ditt ärende.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerozam:

Med tanke på allt klokt som sagt i den här debatten och mina egna erfarenheter känns det mer och mer som att Inet är på tunn is... i mitt eget fall känns det som solklart - vad tycker ni? Jag är beredd dra det till ARN - det är inte pengarna det är frågan om.

Tyvärr är det så att Inet skiter i att ta sitt ansvar så det är ARN som får hjälpa dig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Saxar lite från en annan tråd.

Skrivet av Dustin Home:

När det gäller ett reklamationsärende och konsument juridiken så är det inte helt svart eller vitt. Vår tolkning av den är dock att under hela reklamationstiden så likställs den med Garantin för våra konsumenter. Dvs den repareras/byts ut/byts till annan likvärdig produkt eller köps tillbaka om det är något fel på den under 3 år från mottagandet av produkten såvida det inte är frågan om en skada/yttre åverkan, tex tappskada eller om man spillt kaffe i datorn eller liknande.
Så är det inte frågan om yttre åverkan så är det bara att kontakta vår kundservice med order/fakturanummer så tar vi hand om det ÄVEN om inte tillverkaren kan hjälpa till.

Det kan ju vara värt att tänka på när det är dags för köp av lite dyrare grejer med mindre än 3 års garanti.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Om felet kommer efter två år ska de bevisas att det är ursprungligt och inte är ESD, damm eller slitage. Kan du bevisa detta så grattis. Själv vet inte jag vilka metoder jag ska använda för att bevisa sånt. Och eftersom jag inte vet hur jag kan bevisa det så kan inte jag driva ett sådant här ärende.
Bevisbördan ligger på dig, bara hos butiken eller tillverkaren de första 6 månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om felet kommer efter två år ska de bevisas att det är ursprungligt och inte är ESD, damm eller slitage. Kan du bevisa detta så grattis. Själv vet inte jag vilka metoder jag ska använda för att bevisa sånt. Och eftersom jag inte vet hur jag kan bevisa det så kan inte jag driva ett sådant här ärende.
Bevisbördan ligger på dig, bara hos butiken eller tillverkaren de första 6 månaderna.

Du pekar på en av de vanligast missuppfattningarna gällande bevisföringen, eller snarare graden av den.

"För en konsument torde det i allmänhet vara förenat med betydande svårigheter att genom teknisk utredning eller på annat sätt framlägga fullständig bevisning för att det uppkomna felet berott på en ursprunglig brist i varan. Detta gäller särskilt när det som i förevarande fall är fråga om tekniskt komplicerade varor. För att inte säljarens ansvar för varan i sådana fall skall bli illusoriskt får beviskravet sättas lägre."

Så är det inte frågan om yttre åverkan så anses i vanliga fall felet vara ursprungligt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du pekar på en av de vanligast missuppfattningarna gällande bevisföringen, eller snarare graden av den.

"För en konsument torde det i allmänhet vara förenat med betydande svårigheter att genom teknisk utredning eller på annat sätt framlägga fullständig bevisning för att det uppkomna felet berott på en ursprunglig brist i varan. Detta gäller särskilt när det som i förevarande fall är fråga om tekniskt komplicerade varor. För att inte säljarens ansvar för varan i sådana fall skall bli illusoriskt får beviskravet sättas lägre."

Så är det inte frågan om yttre åverkan så anses i vanliga fall felet vara ursprungligt.

Men när det kommer till en sådan sak som ESD-känsliga produkter eller produkter som är väldigt känsliga för hantering på annat sätt så finns det goda skäl att misstänka att väldigt många fel inte är ursprungliga. Då borde det vara svårt att få igenom det efter 6 månader iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men när det kommer till en sådan sak som ESD-känsliga produkter eller produkter som är väldigt känsliga för hantering på annat sätt så finns det goda skäl att misstänka att väldigt många fel inte är ursprungliga. Då borde det vara svårt att få igenom det efter 6 månader iaf.

Varför skulle det vara det? Om grafikkortet bara suttit i en dator som ett företag byggt ihop åt en och dom inte gett några instruktioner på hur man ska underhålla datorn så bör inte jag hållas ansvarig om den nu pajat av ESD/damm eller vad som helst.
En dator ska tåla normal användning i över 2 år. Om det nu krävs underhållning av en dator så tycker jag att företaget ska skicka med en instruktionsbok hur man ska bära sig åt och att garantin/reklamation inte gäller om man inte följer den.

Mitt ärende med Inet är kanske påväg till en lösning, Marcus på Inet verkar iallafall vilja komma fram till en lösning som vi båda blir nöjda över. Men vi får väl se, ska inte säga för mycket ännu.

Så mitt tips till zerozam är att kontakta marcus@inet.se

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Varför skulle det vara det? Om grafikkortet bara suttit i en dator som ett företag byggt ihop åt en och dom inte gett några instruktioner på hur man ska underhålla datorn så bör inte jag hållas ansvarig om den nu pajat av ESD/damm eller vad som helst.
En dator ska tåla normal användning i över 2 år. Om det nu krävs underhållning av en dator så tycker jag att företaget ska skicka med en instruktionsbok hur man ska bära sig åt och att garantin/reklamation inte gäller om man inte följer den.

Mitt ärende med Inet är kanske påväg till en lösning, Marcus på Inet verkar iallafall vilja komma fram till en lösning som vi båda blir nöjda över. Men vi får väl se, ska inte säga för mycket ännu.

Så mitt tips till zerozam är att kontakta marcus@inet.se

Håll oss andra också gärna updaterade Intressant att se hur det löses

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Fick svar nu av Inet, tydligen så vill dom lösa det via ARN fast Marcus skrev i sitt senaste mail att han hade hittat en ny lösning som kanske skulle passa mig.
Så lär ta några månader innan ni får en ny uppdatering med hur ärendet går.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Fick svar nu av Inet, tydligen så vill dom lösa det via ARN fast Marcus skrev i sitt senaste mail att han hade hittat en ny lösning som kanske skulle passa mig.
Så lär ta några månader innan ni får en ny uppdatering med hur ärendet går.

Hehe, fortfarande mycket spännande...håller de på att fega sig ur sitt envetna beteende eller vad kommer ända tro?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Skrivet av Kern:

Den slutsatsen du kan dra av att ha läst igenom hela tråden är väl den att det inte finns något givet svar.
Olika personer har tolkat lagar och praxis på sina sätt och ansett det var "sanningen"
Jag råder dig att inte lägga krut på att föra diskussioner här utan lägg all din energi på att lösa det med Inet.
Sedan kan du givetvis skriva av dig här hur upplösningen blev i ditt ärende.

Har nu anmält och fått reklamationsblanketten av inet - ska fylla i och skicka in.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Tyvärr är det så att Inet skiter i att ta sitt ansvar så det är ARN som får hjälpa dig.

Fick reklamationsblanketten av Inet och jag får intrycket av att de försöker krångla till det och "skrämma" konsumenten från att reklamera med en massa meningar i fetstil, hänvisningar till paragrafer samt hot om en massa avgifter... läs själva:

Vad tycker ni? Kan ju förstå om de inte vill ha in en massa onödigt tjafs men god kundvård? Nja...

Skrivet av NoAim:

Saxar lite från en annan tråd.

Det kan ju vara värt att tänka på när det är dags för köp av lite dyrare grejer med mindre än 3 års garanti.

Ska ha Dustinhome i åtanke nästa gång jag handlar - köpt bildskärmar och NAS därifrån och är mer än nöjd med deras kundservice. Reklamerade ett par displayportkablar där - utan snack och ifyllande av reklamationsblanketter....

Skrivet av Dr.Mabuse:

Du pekar på en av de vanligast missuppfattningarna gällande bevisföringen, eller snarare graden av den.

"För en konsument torde det i allmänhet vara förenat med betydande svårigheter att genom teknisk utredning eller på annat sätt framlägga fullständig bevisning för att det uppkomna felet berott på en ursprunglig brist i varan. Detta gäller särskilt när det som i förevarande fall är fråga om tekniskt komplicerade varor. För att inte säljarens ansvar för varan i sådana fall skall bli illusoriskt får beviskravet sättas lägre."

Så är det inte frågan om yttre åverkan så anses i vanliga fall felet vara ursprungligt.

På Inets reklamationsblankett(länk ovan) ska man ju fylla i en ruta: "Din bevisning att varan har ett ursprungligt fabrikationsfel:" Med andra ord borde det räcka om jag bara fyller i: "ej yttre eller inre åverkan"?

Skrivet av Aleshi:

Men när det kommer till en sådan sak som ESD-känsliga produkter eller produkter som är väldigt känsliga för hantering på annat sätt så finns det goda skäl att misstänka att väldigt många fel inte är ursprungliga. Då borde det vara svårt att få igenom det efter 6 månader iaf.

Är utbildad dataingenjör på hårdvara och har monterat en hel del datorer genom åren och min erfarenhet är att ESD fel är väldigt ovanliga - om man nu inte springer omkring i raggsockar på en statisk heltäckningsmatta...

Skrivet av muSashi:

Fick svar nu av Inet, tydligen så vill dom lösa det via ARN fast Marcus skrev i sitt senaste mail att han hade hittat en ny lösning som kanske skulle passa mig.
Så lär ta några månader innan ni får en ny uppdatering med hur ärendet går.

Japp, keep us posted. Jag kommer återkomma med min status i ärendet.

Permalänk
Medlem

Angående Inets blankett;
Absolut inga konstigheter. En sida med informativ och tydlig text.
De är skyldiga att upplysa dig om vad som gäller.
Detta exempel är dessutom väldigt enkelt och tydligt skriven.
Jag sitter dagligen och sysslar med kund och leverantörsfrågor.
Att tolka blanketten som dålig kundvård från Inets sida är bara ett bevis på din obefintliga erfarenhet av detta.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Skrivet av Kern:

Angående Inets blankett;
Absolut inga konstigheter. En sida med informativ och tydlig text är ingenting.
De är skyldiga att upplysa dig om vad som gäller.
Detta exempel är dessutom väldigt enkelt och tydligt skriven.
Jag sitter dagligen och sysslar med kund och leverantörsfrågor.
Att tolka blanketten som dålig kundvård från Inets sida är bara ett bevis på din obefintliga erfarenhet av detta.

Exakt. Min egen erfarenhet på området säger man att man kan inte vara tydlig nog om vad som gäller. Skulle tvärtom vilja kalla detta exempel för god kundvård då man är väldigt tydlig.

Det handlar alltså inte om att "skrämmas" utan snarare att undvika potentiella arga kunder som inte orkat läsa igenom sina skyldigheter vid reklamationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerozam:

På Inets reklamationsblankett(länk ovan) ska man ju fylla i en ruta: "Din bevisning att varan har ett ursprungligt fabrikationsfel:" Med andra ord borde det räcka om jag bara fyller i: "ej yttre eller inre åverkan"?

Tja, det är ju den typen av bevisning som man kan tänkas hänvisa till men det kanske tydligare borde framgå att kortet använts på vad som kan anses vara ett normalt sätt.

Det skulle vara intressant att se ett fall som trådskaparens i rätten eftersom det verkar vara svårt att tolka ett antal formuleringar. Av uppebara skäl finns det gissningsvis inga passande prejudicerande fall som reder ut oklarheterna men förarbetet till KKL kanske förtydligar.

För övrigt kan jag tycka att det är förståligt om butikerna ogärna vill anpassa sig till 3 års reklamation även om de bedömmer chansen som liten att vinna i rätten. Om det inte täcks i avtal med leverantören så butiken får ta kostnaden blir ju konkurrensen svedvriden så länge alla butiker inte gör likadant.

Permalänk
Medlem

Hej, ville bara uppdatera tråden med ARN:s beslut:

Ärendet: Köp av dator/tillbehör

Nämndens beslut

Ärendet prövas inte.

Skälen för beslutet
Nämnden prövar inte tvister på sin elektronikavdelning där värdet av vad som yrkas understiger
1 000 kr. Av handlingarna i ärendet framgår det att muSashi har erbjudits att
köpa ett nytt grafikkort för 500 kr. Värdet av det muSashi yrkar understiger
därför värdegränsen och nämnden kan inte pröva tvisten.

Beslutet har fattats av Peter Karlén, beredningsjurist.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Se där, det var ju ett antiklimax av rang.

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått dig rätt så köpte du en komplett dator?

Varför inte reklamera hela datorn? Utan ett fungerande grafikkort så har du inte en fungerande dator och eftersom du köpte den monterad? och komplett så borde du ju kunna göra detta.

Hela datorns värde överstiger säkert värdet som krävdes för att ärendet ska prövas.

Permalänk
Medlem

Jag kan självklart skicka produkten för dig till tillverkaren ändå, det har du all rätt till att få göra, men som jag nu sagt flera gånger är att med största sannolikhet kommer detta inte gå igenom och alla avgifter hamnar då på dig som slutkund. Jag känner att jag har gått dig en bit tillmötes i ärendet genom att erbjuda dig ett alternativ; valfritt nytt grafikkort till inköpspris. Detta är inget som vi behöver göra, men jag väljer att göra det ändå för att jag förstår att det känns tråkigt för dig att stå med en dator utan fungerande grafikkort.

wow Inet ska bara handla hos er! mkt bra kundservis

Permalänk
Medlem

Självklart har jag överklagat ARN:s felaktiga beslut.

Med ARN:s resonemang så räcker det tydligen att Inet erbjuder alla sina kunder som går till ARN ett ersättningskort för 500 kr, så läggs fallet ner :S.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Självklart har jag överklagat ARN:s felaktiga beslut.

Med ARN:s resonemang så räcker det tydligen att Inet erbjuder alla sina kunder som går till ARN ett ersättningskort för 500 kr, så läggs fallet ner :S.

De kollar ju till dagens värde inte fan kostar ett gtx275 över 1000kr. Beg kostar de 400-700kr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

De kollar ju till dagens värde inte fan kostar ett gtx275 över 1000kr. Beg kostar de 400-700kr..

Okej, trodde man utgick från vad det står på kvittot när man köpte det under reklamationstiden. Men även om det är så, så kostar en 2 år gammal dator som man köpte för över 12000kr mer än 1000kr idag.

Vem bestämmer liksom hur mycket kortet eller datorn är värd idag? Inet eller? Iallafall måste det vara så om man läser ARN:s beslut.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Okej, trodde man utgick från vad det står på kvittot när man köpte det under reklamationstiden. Men även om det är så, så kostar en 2 år gammal dator som man köpte för över 12000kr mer än 1000kr idag.

Vem bestämmer liksom hur mycket kortet eller datorn är värd idag? Inet eller? Iallafall måste det vara så om man läser ARN:s beslut.

Självklart så gäller den summan som står på ditt kvitto.

Skulle vilja ta del av din skrivelse faktiskt. Eller ärendet i sin helhet. Vad Inet hävdar har du all rätt att ta del av, rättare sagt, ska du ha tagit del av.