Intressekoll för självbyggt ljud

Permalänk
Rekordmedlem

Intressekoll för självbyggt ljud

Jag funderar lite på intresset av att sätta ihop ett eget datorljudsystem från halvfabrikat, det kommer ju en massa trådar om billigt datorljud hela tiden, men är det nån som skulle vara intresserad av att bygga eget?
Säg att man väljer ut lämpliga komponenter och ger lite allmänna råd på hur man kan lösa det praktiskt, skulle det funka eller måste det finnas en detaljerad färdig beskrivning?

Jag syftar nu alltså på enkla billiga saker, typ från 600kr i materialkostnad för ett par högtalare och från 200kr för en förstärkare, det borde gå att matcha de färdigbyggda systemen om man är noggrann, det finns ju en mängd olika moduler/halvfabrikat att beställa på tex ebay, och sedan så ska det monteras ihop och man bygger högtalarlådor, kanske i trä, kanske på nått annat sätt. Man kan kanske ha lite olika bra lådor där resultatet beror på hur mycket jobb man lägger ner, det som är svårt när det gäller att bygga lådor är egentligen finishen, funktionen är lätt om det får se fult ut.

Men att bygga en bra låda kan kanske vara nått som en del kan göra på slöjden om de har en ritning? Det är ju många yngre här som kanske kan behöva ett projekt på slöjden till hösten? En låda går ju att jobba länge med beroende på kraven man har på hur välbyggd den ska vara, allt ifrån att man köper färdigsågat material och bara limmar ihop det till att man sågar allt själv, kanske pluggar och fanerar och lackar.

Man kanske kan bygga en enkel basmodul, om man kan ha en lite större lådvolym säg 30-50 liter så borde det gå att göra en bas för under 500kr
Förstärkaren kan man kanske bygga in i cdplatserna på datorn så slipper man göra nån avancerad låda till den.
Det går ju även att göra varianter på det, surroundsystem tex. det borde gå att bygga ett under 2500kr
Priserna är ju i Logitechklass, men jag tror att man kan få bättre ljudkvalitet om man bygger bra, men som alltid med diy så kan det ju sprida stort beroende på byggaren, och man kan kanske göra olika versioner på en högtalare beroende på vad man har för verktyg, man gör ju inte en avancerad låda med en handsåg om man inte har enormt tålamod, men har man ett snickeri så gör man det på en timme.

Man kanske kan sätta lägstaribban vid att man kan hantera en fogsvans, borrmaskin, skruvmejsel och enklare lödning, har man moddat en låda så borde man kunna klara det. Annars kanske det är ett bra sätt att lära sig, det är inga jättedyra delar om man skulle råka förstöra något, och det handlar inte heller om några saker med höga/farliga spänningar i de saker jag tittat på.

Det jag funderat på lite mer specifkt är de här högtalarna www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt_1_2008_Mupps.pdf Den lådan är kanske ett bra slöjdprojekt, men den går att förenkla utan allt för mycket förlorad ljudkvalitet.
Elementet finns att köpa här här http://byggdinbas.jetshopfree.se/vifa-tg9fd1004-p-165-c-168.a...
Mupparna går sen att bygga vidare på / återanvända om man växer ur dem, man kan tex köra dem som surroundkanaler i hembion, eller ta elementen till mellanregister i ett lite större högtalarbygge, eller andra stereo i sovrum/kök eller nått.

Sedan så har jag bara spånat runt lite o kikat på förstärkare, där finns det flera olika modeller, både normala effekt ic block och tripathmoduler, har inget specifikt förslag där ännu, mer än att det ska vara en färdigbyggd modul så att man slipper mer avancerad lödning.
Ide till förstärkare :
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2210...

Till en enklare basmodul verkar det finnas några anständiga element under 300kr som borde gå att ha i en budgetlösning.

Någon som har några tankar o ideer om att bygga ett billigt datorljudsystem som ska låta anständigt med mera hifiaktiga preferenser än att det bara ska dunka o bröta kring 1000 kr för ett stereosystem med förstärkare, och möjlighet att man bygger ut med basmodul/er och surround?

Edit: la in en förstärkare som kanske är nått.
Har gjort ett dokument för att samla de delar/beskrivningar som dyker upp här, så det går att läsa fakta enklare och slippa leta i diskussionstråden efter fakta,
https://skydrive.live.com/redir?resid=7C81A37C97F08982!703&au...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast

Jag har funderat på att bygga eget mer än en gång men det faller alltid på brist på verktyg för träarbete. Även platsbrist för att snickra. Men om jag kan få färdigsågade och behandlade lådbitar hade jag gärna dragit fram lödkolven och pillat med filter. Har många gånger tittat på olika DIY-förstärkare också.

Personligen är jag ute efter ett par neutrala 2.0 vilket gör det lite läskigt att löda själv.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem

Det dyker ju upp en del gruppköp av delar och diy projekt ibland, men de brukar ofta vara lite dyrare, just nu har det ju varit ett gruppköp på färdigsågade delar till varianter på mupparna, det var det som inspirerade mig lite.
Men om man vill bygga själv och håller sig till räta vinklar så går det bra att få det sågat på vilken brädgård som helst för en billig peng när man köper materialet.
Det är inte så svårt att såga själv heller om man inte har krav på jättebra finish, en cirkelsåg räcker långt, och man kan stå utomhus på sommaren och göra det.
Jag har däremot inte sett nån tråd om att få ihop ett billigt datorljudsystem med förstärkare, det här tänkte jag kunde vara intressant här på swec snarare än på hifisiter.
Det är dessutom lärorikt att bygga själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast

Jag är fullt medveten om mina begränsningar när det gäller snickeri och att handskas med trä. Jag har sågat och spikat och haft mig men jag har inte riktigt känslan nog för att få finsnickeri riktigt bra.

Men kan jag få tag på lådorna så sitter jag gärna och löder filter och förstärkare. Har många gånger sneglat runt på olika hörlursförstärkare, inte för att jag behöver en utan för att det vore ett kul projekt. Fast har lite för dålig ekonomi för att slänga de pengarna på en leksak som egentligen inte behövs.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Detta är något jag och en kompis funderat på i lite över ett år, fast då kanske lite längre upp i prisklass...
Man kan få riktigt bra ljud för lite pengar om man inte behöver spela så högt. Finns ju t.ex Martello http://www.diyaudio.com/forums/full-range/188569-fountek-fr88... som tydligen ska spela väldigt bra.

Annars tror jag att Vifa TG9 är ett bra element för ändamålet. Vill du bolla lite idéer så är jag öppen

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Tanken var att försöka mixa ihop nått som är lättbyggt o billigt och få med en enklare förstärkarlösning, det finns ju mängder med lite dyrare byggen redan, men inte så mycket om det ska kosta under 1000kr för allt.
Jag har funderat på förstärkarlösningen och faktiskt beställt en pryl idag, http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2210... 116kr, vi kör på lågbudget här

Jag tänkte prova med den här först, den verkar ha potential för att funka, 3 kanalig för att man ska kunna köra en bas också, men antagligen går den att köra bryggkopplad för de som är lite lödkunniga, (förstärkar icn är 4kanalig) borde väl kunna ge kring 2x20 Watt om man moddar om den till stereo istället för att köra den som den är, jag har hursomhelst beställt en för att undersöka om det är nått att ha som grund för ett billigt diy datorljudsystem.
Man behöver ju inte låsa sig till nått visst system heller, man kan ju tex använda färdiga högtalare eller nått dyrare bygge, bygger man 2kanal för 2500 kr så kan det bli riktigt bra saker.
De som är mer kunniga kan ju mixa ihop nått bättre om de vill, medans de som vill ha ett ganska lättbyggt alternativ till Logitech följer ett releativt färdigt, men inte helt komplett recept, tanken var inte att ge en helt färdig lösning utan att hitta delar som funkar bra tillsammans och kanske visa lite versioner på hur det kan byggas för att få olika resultat, som tex att bryggkoppla förstärkaren, de som är nybörjare på byggen vet antagligen inte vad bryggningen innebär, men de kanske kan följa en beskrivning och lyckas med det.
Just den där förstärkaren går att köpa både som en påse med delar eller färdigbyggd, så man kan välja att löda eller betala 40kr extra för en monterad, så den passar förhoppningsvis som grund oavsett om man är ren nybörjare eller lödkunnig och de som är lödkunniga kan förhoppningsvis även brygga den o få mer effekt om man kör 2 kanal.

Samma sak gäller gäller hur man löser det med låda till förstärkaren, det går också att göra på minst 3 olika men "självklara" sätt, montera den i högtalaren, i en egen låda eller i datorn, så tanken är att ge lite ramar och diskutera för o nackdelar snarare än att ge en helt färdig ritning på hur man monterar ihop det, jag har även börjat fundera på lite olika sätt att bygga högtalare om man inte kan såga skivor själv, det kanske inte blir riktigt lika snyggt eller bra som det kunde bli, men det ska iallafall fungera och kunna konkurrera ljudkvalitetsmässigt med färdiga budgetsystem, dessutom så kan det ju vara skoj att bygga nått själv så länge man inte ruinerar sig, så att hålla det billigt är ett krav i det här fallet, och man kanske kan återanvända saker man redan har eller använda prylar som är tänkta för andra ändamål, ikea har tex pallar som skulle kunna funka som "finnishen till utsidan" på en sublåda, om man då snickrar "fult" så syns det inte om basen är dold i pallen, det är lite såna lösningar jag funderat på.

Man kan börja med ett enkelt 2 kanal system för ca 600kr i "grunddelar" och utöka det genom att tex bygga en sub om man märker att man fått det 2 kanaliga att fungera, man kan sedan kanske fixa en förstärkare till, för att sedan bygga vidare till surround, det var lite tanken att det ska gå att komma vidare utan att man behöver skrota det man redan fixat.
Och skulle man misslyckas så överlever man kostnaden för de här prylarna

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Går det att bygga öppen baffel för små pengar? Det om något är ju enkelt att bygga...

Angående förstärkaren där så ska du vara glad om den låter bra. Läst diskussioner om liknande förstärkare på diyaudio och alla avråder att köpa. Dåliga komponenter, missljud, brus osv...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Går det att bygga öppen baffel för små pengar? Det om något är ju enkelt att bygga...

Angående förstärkaren där så ska du vara glad om den låter bra. Läst diskussioner om liknande förstärkare på diyaudio och alla avråder att köpa. Dåliga komponenter, missljud, brus osv...

nu är ja mer insatt i billjud än dator ljud men öppen baffel släcker ut basljudet helt. alla högtalare vill ha en låda ju större rum ju större låda brukar det vara.
har du inte tätt runt dörrsidan i din bil försvinner basljudet och hela fylligheten i högtalarn. och har du en bas i en fel byggd låda så kommer de låta totalt bajs och kan även förstöra basen alltså bränna den

Permalänk
Proffsmobbare

Om vi är ett gäng som är riktigt intresserade så skulle man ju faktiskt kunna dela upp arbetsuppgifterna mellan oss som inte är helt säkra på vissa delar.

Vi har säkert någon som är självsäker på sina lödkunskaper men mindre säker på trä, vissa kan säkert klä lådor bättre än andra. Vissa kanske till och med är hemma på att bygga riktiga kablar.

Kanske lite väl ambitiöst, men så länge alla är engagerade och litar på varandra så är det ju en möjlighet.

Kan ju bli en öppen "learning experience" om vi verkligen får upp engagemang.

Själv är jag sugen på något roligt att ha vid datorn. En diskret chipförstärkare kombinerad med två hornhögtalare eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CsPri3st:

nu är ja mer insatt i billjud än dator ljud men öppen baffel släcker ut basljudet helt. alla högtalare vill ha en låda ju större rum ju större låda brukar det vara.
har du inte tätt runt dörrsidan i din bil försvinner basljudet och hela fylligheten i högtalarn. och har du en bas i en fel byggd låda så kommer de låta totalt bajs och kan även förstöra basen alltså bränna den

Jag vet mycket väl hur samspelet mellan högtalare och låda fungerar. Men det finns små öppen baffel högtalare för hemmabruk, se här http://gainphile.blogspot.se/2009/09/s11-ob-bookshelf-open-ba...

Visst, i bil så använder man inte öppen baffel men i hi-fi så används det ibland. Finns många fördelar med det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Öppen baffel är väl jättebilligt, men inte om det ska låta bra Det är inte heller jättedyrt men det måste byggas stort om det ska bli nån bas överhuvudtaget, det blir en akustisk kortslutning eftersom ljudet från fram o baksidan fasar ut varandra så baffeln ska vara minst 1/4 våglängd av den lägsta frekvens man vill återge. dvs det blir stort, för stort för skrivbordet.
Tittar du på elektrostater o magnestater så hittar du inga små, eller så har de dynamiska basar i låda och kör öppet ovanför basen.

Vad gäller förstärkarmoduler så är det inget fel på kretsarna, samma kretsar sitter i alla lite enklare aktiva högtalare man köper för 1500- 2000kr men som sagt så kan ju resultatet sprida med hembyggen, jag har hört alla varianter, från extremt bra, (typ bäst) till förskräckligt illa, det är för att slippa "illa" jag beställt hem en sån för att se om det är nått att ha, det är mycket med det som händer runt förstärkarkretsen som bestämmer ljudet, brus brum o sånt har sällan med själva kretsen att göra, utan kommer från dåliga koplingar, de komponenter som är sämst i ett sånt här kit är nog pottarna, men de går att byta mot bättre alps eller bourns eller nått om man vill, eller kanske helt ta bort, med en dämpsats med 2-3 lägen kombinerat med datorns ljudreglering så funkar det, det är vid väldig svaga nivåer som datorns nivåkontroll inte funkar bra och det kan man komma ifrån med en fast dämpsats på kanske 30 dB som man kan koppla in när man spelar svagt.
Visst finns det en del fallgropar, men det är inte highend det här och lyssnar man på enklare datorljudsystem så är de ju inte direkt lysande de heller, och vill man göra ett riktigt bra aktivt system så kan man ju kanske bygga på "odac" och 02 amp, kompletterar man det med tex gainclone, zappulse eller hypex för kraften så får man väldigt högpresterande prylar, men det är 10 ggr dyrare och pasar mer in på ljudforum.

Det som kan bli trixigt med förstärkaren i det här fallet är att jag tänkte försöka ta kraften från en molex och försöka få det att funka på ett billigt sätt utan störningar, hur vet jag inte än, men skulle det funka så har man ju en oerhört stor nätdel för den här typen av förstärkare, men det finns en risk för störningar, samtidigt som det minskar risken för vissa problem så ökar det risken för andra, jag ska iallafall testa lite ideer jag har på förstärkarmodulen och se om resultatet duger, blir det bra så så blir det nått galeri och anvisningar hur man ska göra, det är inte säkert att det går att lösa heller, om det blir för dyrt så får man växla spår, jag har tittat på tripath också men de lösningarna blir dyrare totalt sett, men skulle det inte gå att få till den här stärkaren så att det blir störfritt så har jag offrat kanske 200kr totalt sett och några timmars hobbytid och det kan jag ta och jag har fått lite huvudgympa under tiden.
Däremot mupphögtalarna är bra för sitt låga pris, så vill man bygga nått riktigt billigt i högtalarväg så är det ingen fara att ge sig på dem i sitt originalutförande, det var ju nån som skänkte bort mdf skivor i Stockholm såg jag i marknaden, synd man inte kan hämta dem, de hade varit bra till nått sånt här lågbudgetbygge, gratis är gott.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Öppen baffel är väl jättebilligt, men inte om det ska låta bra Det är inte heller jättedyrt men det måste byggas stort om det ska bli nån bas överhuvudtaget, det blir en akustisk kortslutning eftersom ljudet från fram o baksidan fasar ut varandra så baffeln ska vara minst 1/4 våglängd av den lägsta frekvens man vill återge. dvs det blir stort, för stort för skrivbordet.
Tittar du på elektrostater o magnestater så hittar du inga små, eller så har de dynamiska basar i låda och kör öppet ovanför basen.

http://www.youtube.com/watch?v=2R-x_Z7YUhw

Verkar som att det går att få lite bas ur dom ändå. Enligt han själv så är dom goda ner till ~40Hz vilket är bra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Kalium:

http://www.youtube.com/watch?v=2R-x_Z7YUhw

Verkar som att det går att få lite bas ur dom ändå. Enligt han själv så är dom goda ner till ~40Hz vilket är bra.

Inte för oss i den gamla skolans lägenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Inte för oss i den gamla skolans lägenheter.

Ja, klart att det beror på vad man har för krav. Vill man lira 15Hz 120dB så räcker ingenting som får plats på skrivbordet. Men ska man ha något med hi-fi ljud, inte spela så jättehögt framför datorn så tror jag något liknande kan vara av intresse.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Kalium:

Ja, klart att det beror på vad man har för krav. Vill man lira 15Hz 120dB så räcker ingenting som får plats på skrivbordet. Men ska man ha något med hi-fi ljud, inte spela så jättehögt framför datorn så tror jag något liknande kan vara av intresse.

Jag klagade inte på basen, tvärt om! Den är FÖR bra (lågfrekvent) iallafall för mina omgivningar.

Personligen hade jag nöjt mig med något en bit under 70Hz för att ha på skrivbordet. Men jag är mer av en diskantmänniska också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Jag klagade inte på basen, tvärt om! Den är FÖR bra (lågfrekvent) iallafall för mina omgivningar.

Personligen hade jag nöjt mig med något en bit under 70Hz för att ha på skrivbordet. Men jag är mer av en diskantmänniska också.

Jaha... Men det är väl inget fel om det går ner till 40Hz? Går ju alltid att slänga på ett HP-filter efter smak ifall man inte vill ha djupare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Kalium:

Jaha... Men det är väl inget fel om det går ner till 40Hz? Går ju alltid att slänga på ett HP-filter efter smak ifall man inte vill ha djupare.

Ah! Jo det är sant, det är nog klokare att bygga högtalare runt välljud än runt grannarnas (inte så välljudande) gnällande. Kasta på ett ställbart HP-filter är ju alltid en lösning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kalium:

Jag vet mycket väl hur samspelet mellan högtalare och låda fungerar. Men det finns små öppen baffel högtalare för hemmabruk, se här http://gainphile.blogspot.se/2009/09/s11-ob-bookshelf-open-ba...

Det där lär knäcka budgeten rejält....
Man kan ju göra så om man accepterar bristen på ljudtryck, men det där bygget hamnar utanför den här trådens inriktning, dvs:

Ett datorljudsystem som inklusive förstärkare får kosta max 1000kr för 2 kanal och ska gå att bygga relativt enkelt.

Förutsätt att det ska gå att fixa det i en lägenhet, det får inte kräva snickeri, dvs handverktyg och färdigsågade skivor om det är större bitar som är opraktiska att såga med en handsåg.

Skrivbordshorn ? Om det är nån som vet av nått som går att lösa utan att det blir en stor golvhögtalare så varför inte, men håll det inom 1000 kr ramen, det finns som sagt mängder med dyrare diy system, nu gäller det att spåna ihop nått som är riktigt billigt men kan klå de köpeprylar som folk har stående på skrivbordet och det ska finnas en förstärkare med i 1000kr budgeten, delarna ska gå att köpa nya också, och om det är nån diy elektronik så får det inte vara svårbyggt, ytmonterat o sånt går bort direkt, det ska vara färdigt om det är ytmonterat, tänk det som att spetsen på lödkolven är minst 4mm bred
En 2 vägs högtalare kan ju gå att få in inom ramarna, men tänk på att filtret också kostar lite i så fall, det är bara att fundera och lägga fram ideerna, det kan ju vara nån som vet nån bra del som funkar och inte ett helt system, jag har tex letat billiga baselement till en sub, 300-400kr max får de kosta, lådan tycker jag kan få vara uppåt 50 liter utan större problem, men absolut inte över 100 liter för då blir det för stort för de allra flesta, kanske nån vet av en bandpasslösning som kan passa?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant detta med att bygga eget, för min del skulle det inte handla så mycket om välljud utan mer att lära sig vad man ska tänka på och framförallt hur man gör för att planera och genomföra ett egenbygge. Ska följa denna tråd med lupp och om det är något som det behövs hjälp med hojta, ta fram en 2D/3D ritning av en låda t.ex.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Rekordmedlem

Jag gjorde ett dokument och la upp på skydrive, länkade i förstposten, där jag tänkte försöka samla faktabitarna lite mer koncentrerat utifall det blir nått vettigt av den här tråden, den kan bli lång i tid iallafall om man ska testa o leta fram prylar och ett dokument kan vara enklare att hantera om man bara vill ha faktan att ladda ner o kolla på om man ska bygga nått, byggtrådar kan ibland bli långa och jobbiga att finna fakta i och jag kan dessutom filtrera dokumentet så det inte innehåller diskussioner om "hur, vad och varför" de får man läsa i tråden, slutsatserna och mer konkreta saker hamnar i dokumentet.
Vi får se hur det funkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror det är bättre att skippa två-vägs och fokusera på full-range element istället.
http://www.creativesound.ca/details.php?model=EL70 är ett mycket bra element att utgå ifrån, finns många olika lådor till denna också. Allt från mycket små skrivbordslådor till golvhögtalare och till och med fullstora horn. T.ex detta http://www.creativesound.ca/pdf/henkjenDTTL.pdf

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Om du ska bygga detta, så kan jag tänka mig att hjälpa till med lådor och liknande med min fräs, vissa projekt drar alltid ens intresse

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt lite i dessa banor själv.
Läste inte precis allt i tråden hittills så jag kanske missat syftet lite
Min tanke var att det kanske går att göra en business av detta.

Köpa billiga förstärkarmoduler i Asien (finns mycket välljudande ytterst billigt), förse dem med strömförsörjning och montera det hela i någon form av låda. Här går säkert också att hitta något relativt färdigt där man med enkla modifieringar kan montera in förstärkarkomponenter, skruva i terminaler och kanske en volymratt och kanalväljare. (Andra möjligheter är DAC, Bluetooth-modul, iPhone-docka m.m).

Sedan väljer man ut passande högtalarelement. Kanske för ett 2.0-system eller med sub. Antingen låter man slutanvändare bygga lådor själv, eller så skickar man färdigbyggda. Byggsats är ju en tanke där också. Skicka färdigsågat som platta "IKEA-paket", fanerade och klara Kanske går att ordna med en fabrik i t.ex Polen.

Jag köpte hem ett förstärkarkort från Sure via ebay på 4x100W (vid högsta matningsspänning och låg impedans). Inkl frakt gick det endast på 50 USD (slapp tull och moms). Detta kort gick att driva med en Laptop-adapter till Dell-dator.
Hur som helst låter det tokbra. Jag ersatte en gammal Harman Kardon-förstärkare och märker ingen försämring (drivs av en annan strömkälla nu med högre spänning för högre effekt). Inte hållt koll på det senaste men det går numera att köpa extremt billiga komponenter ifrån Kina.

Möjligheterna är många och jag tror lätt att man för under 2000 kr kan få till ett riktigt bra DIY-paket med datorhögtalare som man kan sälja i olika utföranden.
Kanske går att göra ett strandstereo-paket också där man med en annan låda kan göra det hela portabelt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag köpte hem ett förstärkarkort från Sure via ebay på 4x100W (vid högsta matningsspänning och låg impedans). Inkl frakt gick det endast på 50 USD (slapp tull och moms). Detta kort gick att driva med en Laptop-adapter till Dell-dator.
Hur som helst låter det tokbra. Jag ersatte en gammal Harman Kardon-förstärkare och märker ingen försämring (drivs av en annan strömkälla nu med högre spänning för högre effekt). Inte hållt koll på det senaste men det går numera att köpa extremt billiga komponenter ifrån Kina.

Den där är väldigt poppis på diyaudio vet jag.
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=320-3...
Väldigt prisvärd. Köp till strömförsörjning för ungefär samma peng så har man en bra förstärkare för riktigt lågt pris

Men man skulle väl kunna sälja förstärkarmodul färdigt och sedan högtalarna som flat-paks?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Den där är väldigt poppis på diyaudio vet jag.
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=320-3...
Väldigt prisvärd. Köp till strömförsörjning för ungefär samma peng så har man en bra förstärkare för riktigt lågt pris

Men man skulle väl kunna sälja förstärkarmodul färdigt och sedan högtalarna som flat-paks?

Precis så jag tänkt ja

Det är den jag har ja!
Många köper från strömförsörjning Meanwell har jag för mig. Finns också någon kopia för ungefär samma pengar som förstärkaren.
Minns att vissa gjort lite lätta förbättringar genom att byta ut någon konding här och där, men det är nog överkurs.

Min sitter i en inte helt konventionell låda: en gammal parabolmotorstyrlåda. Faktum är att den drivs av dess strömförsörjning (inte så kraftig men det kraftigaste jag hittade, 31V 9A i 1sekund, 3A i 2 minuter).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kanske starta företag och spinna vidare på den här idén? Eller någon slags förening eller något?
Jag är gärna delaktig i detta "experiment"

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag kommer att slänga ihop ett par Martello-lådor imorgon. Har lite småbitar av 12mm och 22mm spånskiva liggandes här hemma. Borde inte ta många timmar att bygga. Lådmaterial är gratis, element kostar ~600kr, terminaler ~100kr, dämpmaterial ~100kr. Alltså 800kr för ett par högtalare. Finish kostar väl kanske ~200kr.

Vi får se ifall jag köper hem några element eller inte, det beror på hur bra lådorna blir.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kalium:

Den där är väldigt poppis på diyaudio vet jag.
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=320-3...
Väldigt prisvärd. Köp till strömförsörjning för ungefär samma peng så har man en bra förstärkare för riktigt lågt pris

Men man skulle väl kunna sälja förstärkarmodul färdigt och sedan högtalarna som flat-paks?

En sån förstärkare skulle passa bra till ett mer avancerat bygge, typ en 2 vägs aktiv högtalare, en nackdel med de flesta digitala förstärkare är att de inte går att brygga så det blir lite bökigare = dyrare att bygga ett enkelt 2.1 system med dem om man vill använda alla 4 kanalerna för att få mest effekt, men man kan ju bygga en lite större passivt delad 2 vägare och sedan 2 basar o dela aktivt i basen. Men det blir ett lite större system det också.
Vi kanske ska spåna mer generellt runt diy datorljud och ha lite olika nivåer än rena budgetsystem som jag tänkte från början, det kunde ju vara trevligt med en självbyggartråd som samlar tips o ideer kring det här på ett ställe om det nu går.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vi kanske ska spåna mer generellt runt diy datorljud och ha lite olika nivåer än rena budgetsystem som jag tänkte från början, det kunde ju vara trevligt med en självbyggartråd som samlar tips o ideer kring det här på ett ställe om det nu går.

Det är det jag och min kompis gjorde. Vi diskuterade "färdiga högtalare" eller att helt enkelt bara sälja komponenter med ritning, typ flat-paks då. Allt från runt 2000kr för ett 2.0 system inklusive förstärkare ända upp till 15000kr och då 2.0, 2.1 samt 2.2 lösningar.

Utifrån huvudet så kan jag ju säga att något bygge med CSS EL70 är bra att börja med ifall man är intresserad av DIY. Kan bli ett väldigt enkelt projekt beroende på låda och det låter faktiskt riktigt bra med tanke på dom pengar man lagt ut. Sedan så finns det ju MUPPS, Martello och en del andra en-vägs högtalare.

Ska man gå två-vägs så blir det helt plötsligt svårare för då ska man räkna filter osv, blir även dyrare också om man har otur.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Lts mupparna låter riktigt trevligt. Jag har köpt dem för 260:- st ink element och i rå mdf. Låter riktigt bra. Kör mitt ena par med en muse m50 och är lika imponerad varje gång jag hör dem speciellt med tanke på priset. Är ju en duktig kille som har konstruerat dem genom diverse mätningar och byggen. Något som man inte klarar genom att kasta ihop något enkelt. Finns ritningar på två andra muppar som är mindre och slutna istället för basreflex

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2