Köpråd behövs; androidtelefon för ca 5000kr

Permalänk
Medlem

Köpråd behövs; androidtelefon för ca 5000kr

Hejsan Sweclockers.

Jag är ute efter en ny rapp androidlur. Innan så har jag haft en Htc Wildfire men jag blev less på hur seg telefonen var.
Så nu vill jag införskaffa en ny och snabb telefon. Jag letar efter en telefon som ska användas flitigt till musik, surf och även lite spel i mellan åt.
Telefonen behöver vara robust då jag ska ha den i ca 2-4år.

De telefoner jag har kollat på är Htc One S och Samsung Galaxy Note. Så som jag har förstått så kan Galaxy Note:n tendera att lagga lite, detta är ju något jag försöker undvika.

Jag är även sneglat emot flaggskeppen Htc One X och Samsung Galaxy S 3. Dock så vet jag ej om det är värt att slänga ut ytterligare 700kr för någon av de mobilerna. Som nämnt tidigare så ska jag ha mobilen i ett par år.

Krav:

  • Android 4.0

  • För dryga 5000kr

  • Snabb

  • Bra för både musik och surf

  • Robust

Tack på förhand.

Visa signatur

Nanananananananananana.....nananananananananana.... BATMAN!

Permalänk
Medlem

Ska du ha mobilen ett par år så råder jag dig att köpa One X eller S3.
Vilken som passar dig bäst får du känna efter själv.

Permalänk
Medlem

RAZR MAXX?

Just nu kör de på Android 2.3.6 men 4.0 är på väg "innan Q2 är över" alltså inom några veckor.
bra byggkvalité och maxxat batteri

Permalänk

HTC One X skiner verkligen när rom är utbytt

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Avstängd

htc one x är nog världens sämsta telefon som någonsin skapats, jag undrar hur många som bara DOAT i sverige?

Råder dig att köpa Galaxy Note eller S3.

Permalänk

Svårt att veta innan den recenserats ordentligt, men personligen skulle jag nog välja S3 med samma preferenser.

Permalänk
Medlem

Som personen ovan nämner lider många One X av kvalitetsproblem och jag skulle råda dig att kika på andra alternativ. Det är på många sätt en bra telefon men DOA på den verkar vara skyhög, enligt mig är det oacceptabelt för en mobil som kostar uppemot 6000 kr. Kanske kan One S vara något om inte Note eller S3 duger? Exemplariska recensioner finner du på Swedroid, som en extra hjälp i djungeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

htc one x är nog världens sämsta telefon som någonsin skapats, jag undrar hur många som bara DOAT i sverige?

Råder dig att köpa Galaxy Note eller S3.

har testat en hel bunt Android telefoner och måste säga att hox är sjukt bra även den jag kör just nu ... Har haft 0 problem med den.
Har du testat den ? vad jämför du med?

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk

Jag säger Sony Xperia S. Kommer få ICS nu i maj eller juni. Den kostar runt 4000 kronor så den går inom budgeten.

Bild:

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

htc one x är nog världens sämsta telefon som någonsin skapats, jag undrar hur många som bara DOAT i sverige?

Råder dig att köpa Galaxy Note eller S3.

Du kan inte döma en telefon pga. en dålig batch. Den imponerar när den funkar

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

har testat en hel bunt Android telefoner och måste säga att hox är sjukt bra även den jag kör just nu ... Har haft 0 problem med den.
Har du testat den ? vad jämför du med?

One X är sjukt bra, det är det inget tvivel om. Det vi säger är att den lider av ett skyhögt antal enheter som är DOA, dessutom finns det andra kvalitetsbrister i konstruktionen hos vissa enheter som lett till att folk lämnat tillbaka den och krävt en ny. I några fall har personer haft uppemot 6-7 enheter som inte riktigt hållit måttet.

Permalänk
Medlem

Galaxy Note 2 kanske visas upp på IFA-mässan och får den likvärdig behandling som Galaxy Note 10,1 så blir den ett monster.

Kan du inte vänta på den så skulle jag lägga lite extra för S3, om den ska hålla så länge som du beskriver.

Gorilla Glas II och hyperglaze gör den mest robust.

Wolfson DAC gör den bäst för musik och skärmstorleken gör den bekväm till surf även om Note är lite bättre.

Som du ser ovan är den snabb nog.

Priset hamnar nog strax på 5000, det gjorde Galaxy Note bara veckor efter releasen.

ICS är den byggd för från start, för Galaxy Note är det en "eftertanke"

Själv har jag en Note och skulle gärna tipsa om den, men dina kriterier verkar bättre stämma överens med vad S3 erbjuder. Galaxy Note kan upplevas långsam i surf(jag tycker den är snabb nog, men vissa pallar inte vänta en halv sekund) och batteritiden för långtidsurfande är bättre på S3.

Det som talar för Note är priset, premiumpaketet och S-Pen, plus den överlägsna skärmstorleken, men S3 har prestandan, många nya funktioner och överlägset bäst ljud. Både har dock mycket bättre batteritid än övriga, så låt du valet stanna mellan S3 och Note.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Xperia S ligger nära till hands tycker jag. Trevlig skärm och trevlig telefon i överlag. Ta en svart så ser den bättre ut efter ett par år än vad en vit gör.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batman:

Du kan inte döma en telefon pga. en dålig batch. Den imponerar när den funkar

Du kanske inte har varit inne och kollat swedroid?

Köper man en telefon för 6000kr ska de funka, och inte behöva DOA 7-8 ggr, vet jag en som gjort med one x.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av baxee:

Du kanske inte har varit inne och kollat swedroid?

Köper man en telefon för 6000kr ska de funka, och inte behöva DOA 7-8 ggr, vet jag en som gjort med one x.

Det Batman skriver stämmer ju dock, det måste du hålla med om.

Visst, många har problem med den och fått den utbytt, det finns många bra och dåliga batchar.
Synd att telefonen kostar så förbannat mycket kontra alla problem..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neeb:

har testat en hel bunt Android telefoner och måste säga att hox är sjukt bra även den jag kör just nu ... Har haft 0 problem med den.
Har du testat den ? vad jämför du med?

http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=69778

Gå igenom den tråden om du orkar / har lust, finns även fler trådar, men länkade doa tråden.

EDIT: http://www.swedroid.se/forum/forumdisplay.php?f=178
Länkade vanliga forumdelen av htc one x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Du kanske inte har varit inne och kollat swedroid?

Köper man en telefon för 6000kr ska de funka, och inte behöva DOA 7-8 ggr, vet jag en som gjort med one x.

Folk som har doat 7-8 gånger är ren bullshit. Det är i alla fall ingen som bevisat det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superolle:

Folk som har doat 7-8 gånger är ren bullshit. Det är i alla fall ingen som bevisat det.

Alltså, varför ska du tro att du vet allting?

http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=73095

När Tele2 hade sin Maxi Unlimited deal för 345 i månaden + valfri smartphone valde jag Tt hoppa på det tåget och valde då HTC One X. Ni som varit inne på HOX:s del av forumet här vet nog alla problem som uppstått och resulterat i DOA. För mig blev det inget undantag, det har varit skärmfel och batterifel på dom jag har haft

"""""""""""""""""""""""""""""""" tror jag just nu är inne på min 7:e eller 8:e."""""""""""""""""""""""""""

Permalänk
Medlem

Först och främst; tack för alla eminenta svar.

Så som jag har läst här och på andra ställen så verkar Htc One X vara ett riktigt wildcard. Inget man borde riskera på.
Men hur är det med Htc One S? Lider denna av problem också eller är det pga Tegra 3 som One X krånglar?

Står sig Htc One S emot Samsung Galaxy Note?
Hur tycker ni att byggkvalitén på Note:n är (för er som äger eller har klämt på en)? Har läst att den inte är den bästa.

Finns det någon annan telefon jag borde kicka på? Såg att någon nämnde Xperia S, så jag kollade upp den och den verkade inte vara lika bra som de andra nämnda telefoner.

Visa signatur

Nanananananananananana.....nananananananananana.... BATMAN!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 51eYez:

Först och främst; tack för alla eminenta svar.

Så som jag har läst här och på andra ställen så verkar Htc One X vara ett riktigt wildcard. Inget man borde riskera på.
Men hur är det med Htc One S? Lider denna av problem också eller är det pga Tegra 3 som One X krånglar?

Står sig Htc One S emot Samsung Galaxy Note?
Hur tycker ni att byggkvalitén på Note:n är (för er som äger eller har klämt på en)? Har läst att den inte är den bästa.

Finns det någon annan telefon jag borde kicka på? Såg att någon nämnde Xperia S, så jag kollade upp den och den verkade inte vara lika bra som de andra nämnda telefoner.

Jag har haft SGS2, Galaxy Nexus och Motorola razr och äger nu Galaxy Note, kan inte säga mer än att jag verkligen älskar skärmen och prestandan.
Det som är lite dåligt nu att om du byter rom med senaste ICS (LPY Kernel och några andra kernels.) så finns de en bugg att du brickar telefonen, men det håller på fixas nu vad jag har sett på XDA, en kernel som heter LPF. ( det är bara när du mixtrar med telefonen själv) detta händer när du är i recovery och tar Wipe på telefonen.

Permalänk
Inaktiv

S3 skulle jag rekommendera, då jag är otroligt besviken på HTC ONE X jag äger >.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=69778

Gå igenom den tråden om du orkar / har lust, finns även fler trådar, men länkade doa tråden.

EDIT: http://www.swedroid.se/forum/forumdisplay.php?f=178
Länkade vanliga forumdelen av htc one x.

Ja jag har läst den, Står dock fast vid att det är en oerhört trevlig mobil.
Sen är det tråkigt att den krånglar för folk med gula fläckar, krångel och strul. Men för oss som har fått en fungerande mobil så är det en mycket trevlig upplevelse.

Måste även tillägga att ingen av mina kompisar har haft problem med sina telefoner.

Så är det,

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Skrivet av 51eYez:

Först och främst; tack för alla eminenta svar.

Så som jag har läst här och på andra ställen så verkar Htc One X vara ett riktigt wildcard. Inget man borde riskera på.
Men hur är det med Htc One S? Lider denna av problem också eller är det pga Tegra 3 som One X krånglar?

Står sig Htc One S emot Samsung Galaxy Note?
Hur tycker ni att byggkvalitén på Note:n är (för er som äger eller har klämt på en)? Har läst att den inte är den bästa.

Finns det någon annan telefon jag borde kicka på? Såg att någon nämnde Xperia S, så jag kollade upp den och den verkade inte vara lika bra som de andra nämnda telefoner.

Angående Xperia S vad menar du med inte lika bra? Eller du är på jakt efter en fyrkärnig SoC för att du då tror att du får en bättre lur? Det handlar om användarupplevelsen och hur telefonen flyter. Bättre hårdvara på Android behöver inte betyda att luren är laggfri. Kameran i Xperia S ska enligt många vara riktigt bra och även skärmen. Beror på vad man är ute efter dock.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Alltså, varför ska du tro att du vet allting?

http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=73095

När Tele2 hade sin Maxi Unlimited deal för 345 i månaden + valfri smartphone valde jag Tt hoppa på det tåget och valde då HTC One X. Ni som varit inne på HOX:s del av forumet här vet nog alla problem som uppstått och resulterat i DOA. För mig blev det inget undantag, det har varit skärmfel och batterifel på dom jag har haft

"""""""""""""""""""""""""""""""" tror jag just nu är inne på min 7:e eller 8:e."""""""""""""""""""""""""""

Och beviset för detta har du gömt vart?
Sen har du förmodligen DOAT för flimmer och sådant som är borta för länge sedan pga patch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Angående Xperia S vad menar du med inte lika bra? Eller du är på jakt efter en fyrkärnig SoC för att du då tror att du får en bättre lur? Det handlar om användarupplevelsen och hur telefonen flyter. Bättre hårdvara på Android behöver inte betyda att luren är laggfri. Kameran i Xperia S ska enligt många vara riktigt bra och även skärmen. Beror på vad man är ute efter dock.

Det jag har läst är att byggkvalitén ska vara betydligt sämre på Xperia S än på de andra, detta är något som bekymrar mig lite. Även om jag inte är personen som kastar telefonen i väggen eller utsätter den för annat våld så händer det ibland att man tappar telefonen. Samt så tycker jag rent allmänt att produkter ska kännas robusta.

Visa signatur

Nanananananananananana.....nananananananananana.... BATMAN!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superolle:

Och beviset för detta har du gömt vart?
Sen har du förmodligen DOAT för flimmer och sådant som är borta för länge sedan pga patch.

Det är inte jag som gjort detta. Detta är någon annan på Swedroid.

Permalänk
Skrivet av 51eYez:

Det jag har läst är att byggkvalitén ska vara betydligt sämre på Xperia S än på de andra, detta är något som bekymrar mig lite. Även om jag inte är personen som kastar telefonen i väggen eller utsätter den för annat våld så händer det ibland att man tappar telefonen. Samt så tycker jag rent allmänt att produkter ska kännas robusta.

Okej jag förstår dig. Om det du säger stämmer så ska du inte ta den. Du kan alltid klämma på lurarna i en butik. Samsung Galaxy S3 är väl annars ett säkrare val än HTC One X.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Angående Xperia S vad menar du med inte lika bra? Eller du är på jakt efter en fyrkärnig SoC för att du då tror att du får en bättre lur? Det handlar om användarupplevelsen och hur telefonen flyter. Bättre hårdvara på Android behöver inte betyda att luren är laggfri. Kameran i Xperia S ska enligt många vara riktigt bra och även skärmen. Beror på vad man är ute efter dock.

Xperia S testade jag på Expert, den laggade rätt mycket i hemskärmen. annars ser den riktigt trevlig ut.

Permalänk
Inaktiv

S3 eller One X, jo det är MYCKET värt att punga ut med 700 spänn till. Lovar dig det, du ångrar dig inte sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Du kanske inte har varit inne och kollat swedroid?

Köper man en telefon för 6000kr ska de funka, och inte behöva DOA 7-8 ggr, vet jag en som gjort med one x.

Jo, jag börjar däremot undra om du känner till fler sidor? Finns en stor andel med människor som är nöjda med One X, dock håller jag med om att det är en skyhög DOA statistik på den. Men, med största sannolikhet är det bara en batch som lider av alla brister.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X