Permalänk
Medlem

Dell XPS 14z låter väldigt mycket

Fick just hem min Dell XPS 14z men den låter väldigt mycket även om jag inte gör någonting alls med datorn. Installerade speedfan och CPUn idlar på 50*C, kan dock inte justera någon hastighet på fläkten med Speedfan. Tänkte höra om någon har koll på vad för annan mjukvara som kan fungera för att ställa ner hastigheten på fläkten med?

Permalänk
Medlem

Är det en bärbar eller en stationär? Är den helt ny? Nån speciell fläkt som låter extra mycket?
OM den är helt ny så kanske det är ett garantiärende?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Använd inte Speedfan, det finns säkert 100 bättre program:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Fick just hem min Dell XPS 14z men den låter väldigt mycket även om jag inte gör någonting alls med datorn. Installerade speedfan och CPUn idlar på 50*C, kan dock inte justera någon hastighet på fläkten med Speedfan. Tänkte höra om någon har koll på vad för annan mjukvara som kan fungera för att ställa ner hastigheten på fläkten med?

Rent intuitivt tror jag inte att 50 grader idle är så farligt. Vill minnas att jag har samma temperaturer i idle enligt HW monitor på mina tre bärbara som jag har hemma. Tjejens HP har likadana idle temperaturer. Bör inte vara någon fara. Har du igång många flikar eller något på din webbläsare när du kollar tempsen? Vilka processer är igång? Har du avinstallerat all bloatware om den är ny från butik?

Skrivet av Bad boy rune:

Är det en bärbar eller en stationär? Är den helt ny? Nån speciell fläkt som låter extra mycket?
OM den är helt ny så kanske det är ett garantiärende?

"Forum > Datorer och system > Bärbara datorer > Bärbara datorer: Support och övriga trådar > Dell XPS 14z låter väldigt mycket"

Visa signatur

9800X3D | RTX 4090 Strix OC | 64 GB RAM | 10 TB M.2 SSD | 39GS95QE 39" OLED + en massa RGB för extra FPS

Permalänk

Verkar vara normala idle temps enligt Anandtech och HardwareHeaven.

Dessutom när jag googlade Dell XPS 14z verkar det vara fler som klagar på "fan speed/noise".

Visa signatur

9800X3D | RTX 4090 Strix OC | 64 GB RAM | 10 TB M.2 SSD | 39GS95QE 39" OLED + en massa RGB för extra FPS

Permalänk
Medlem

Temps osv är när datorn var installerad från en helt fräsch Windows 7 utan Dells program och CPU use låg <5%. Läste om någon i en tråd om Dell XPS 15z som hade fått tyst på sin med hjälp av mjukvara men det nämndes aldrig vilken det var och Speedfan hade ej möjlighet att kontrollera någon fläkt.

50*C är ju hur lugnt som helst och det är därför jag tycker det är konstigt att fläkten låter, kan acceptera att de går igång på kanske 75*C eller så.

Permalänk

Hej

Jeg hedder Karina, og arbejder hos Dell.

Hvis du sender mig dit servicetag i en privat besked, vil jeg meget gerne kigge nærmere på sagen, og se om jeg evt. kan hjælpe dig.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
EMEA Social Media Outreach Professional
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar & @Delllytter

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Jag har ocskå en Dell XPS 14z med I7 cpu. Kan bekräfta att fläkten låter konstant. Även då den idla. Har tidigare kontaktat Dell suppport. ingen lösning. De säger att den ska låta lite. Med tempen över 70 grader låter den förfärlig. Angående speedfan finns det en options som du måste boka för stöd av Dell laptop. Configure-->options-->enable Dell support.

Visa signatur

Riggen: Lian Li A4-H2O | ROG Strix B650E-I | GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC | Crucial Pro 2x48GB @5600mhz | EVGA SuperNove GM 750W | AMD Ryzen 7 7800X3D | Fury Renegade PCIe 4.0 M.2 SSD 2TB | Intel 600p 512GB | Mionix Naos 7000 | HyperX Alloy Origins Core TKL |