stutter i Far Cry 2 vid 85 fps ?

Permalänk
Avstängd

stutter i Far Cry 2 vid 85 fps ?

Ursäkta en som inte spelar så ofta, men när jag står i djungels eller ute på savannen och tittar mig omkring i Far Cry 2 så hoppar bilden så mycket att jag efter en stund får motion sickness. Typ "stuttering" brukar man väl säga på engelska.
Men jag har i genomsnitt 85 fps när jag står där och snurrar runt/tittar mig omkring. Borde jag inte få en mjuk panorering när jag har så bra fps?

Har en i7 950, 6 GB RAM och ett HD6850. Inställningar 1680x1050 (native för min Dell e-IPS 2209WA) 60Hz 2xAA DX10. De flesta inställningar på very high. Även med DX9 får jag stuttering.

Är det ett dåligt optimerat spel eller kan jag göra nåt för att få mjukare panoreringar? Min hårdvara borde väl klara det utan större problem?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pigge_85:

Ursäkta en som inte spelar så ofta, men när jag står i djungels eller ute på savannen och tittar mig omkring i Far Cry 2 så hoppar bilden så mycket att jag efter en stund får motion sickness. Typ "stuttering" brukar man väl säga på engelska.
Men jag har i genomsnitt 85 fps när jag står där och snurrar runt/tittar mig omkring. Borde jag inte få en mjuk panorering när jag har så bra fps?

Har en i7 950, 6 GB RAM och ett HD6850. Inställningar 1680x1050 (native för min Dell e-IPS 2209WA) 60Hz 2xAA DX10. De flesta inställningar på very high. Även med DX9 får jag stuttering.

Är det ett dåligt optimerat spel eller kan jag göra nåt för att få mjukare panoreringar? Min hårdvara borde väl klara det utan större problem?

Far Cry 2 är en av dom spelen med mest "microstuttering", tyvärr men det ska fixas genom att sätta på V-sync som låser din skärm till 60FPS om du har en 60Hz-skärm och tar bort all stuttering Se Sweclockers frågelåda om detta om du vill veta mer: http://www.youtube.com/watch?v=4fQrmk1fwlk

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Far Cry 2 är en av dom spelen med mest "microstuttering", tyvärr men det ska fixas genom att sätta på V-sync som låser din skärm till 60FPS om du har en 60Hz-skärm och tar bort all stuttering Se Sweclockers frågelåda om detta om du vill veta mer: http://www.youtube.com/watch?v=4fQrmk1fwlk

Microstuttering uppstår inte med en GPU.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rixxz:

Det gör det väl? Men i en mycket mindre mängd än med 2 kort?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Fel. Men oftast inte märkbart.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Kanske är tearing du tänker på och det försvinner med V-sync på.
Ska dock nämna något som stör mig fortfarande och det är att när jag hade ett Nvidia-kort som är sämre egentligen flöt det på mycket bättre än när jag bytte till ett 6850. Det flöt perfekt med det gamla medans med det nya fick jag små hack och lagg. Så det kan vara det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av qMetal:

Kanske är tearing du tänker på och det försvinner med V-sync på.
Ska dock nämna något som stör mig fortfarande och det är att när jag hade ett Nvidia-kort som är sämre egentligen flöt det på mycket bättre än när jag bytte till ett 6850. Det flöt perfekt med det gamla medans med det nya fick jag små hack och lagg. Så det kan vara det.

Mm det kan nog vara sant, AMD har lite mer problem med stuttering men deras kort skalar bättre i CF än Nvidias kort i SLI

Edit: Dock så är det ju lite konstigt att TS märker detta med bara ett kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Mm det kan nog vara sant, AMD har lite mer problem med stuttering men deras kort skalar bättre i CF än Nvidias kort i SLI

Edit: Dock så är det ju lite konstigt att TS märker detta med bara ett kort.

Jo det tycker jag med är skumt. Jag kör också med ett kort bara. Hade ett 9800GTX som flöt bättre på.
Jag får okej FPS och 3Dmark score men det flyter helt enkelt inte som det gamla.

Permalänk

Var samma fel för mig. hade på den tiden 8800gt som flöt på hur fint som helst, medans mitt 5850 inte flöt på vilket är ett mycket bättre kort. Eller ja det flöt på fint enligt fpsen men inte enligt ögat

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

Var samma fel för mig. hade på den tiden 8800gt som flöt på hur fint som helst, medans mitt 5850 inte flöt på vilket är ett mycket bättre kort. Eller ja det flöt på fint enligt fpsen men inte enligt ögat

Äntligen någon annan som också haft samma problem Hur är det med ditt 6970? Funderar på om man ska köpa ett nytt 7850 eller ta ett Nvidia.

Permalänk
Medlem

MS med ett kort är inget man märker av. Det som kan hända är ju att spelet hackar till och det är inte samma sak som MS.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

När jag sa stutter så var det för att beskriva känslan i det jag ser. Jag har inte hört talas om microstuttering förut så det var inte ett försök att feldiagnosera. Men det är inte tearing, det har jag varit med om förut och karakteriseras väl av snea linjer på bilden när man snurrar runt ungefär som om man sliter ner tapetvåder från väggen. Det här känns mer hoppigt som att den inte hinner med att rendera allt medan jag tittar mig omkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Fel. Men oftast inte märkbart.

Hade jag faktiskt inte tänkt på, men efter några sekunders eftertanke var det ganska självklart.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rixxz:

Microstuttering uppstår då frames spottas ut i olika takt. Spelar ingen roll hur många GPU:er du har. Blir dock mer microstuttering med fler grafikkort.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Microstuttering uppstår då frames spottas ut i olika takt. Spelar ingen roll hur många GPU:er du har. Blir dock mer microstuttering med fler grafikkort.

Skrev innan jag tänkte.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag blir fortfarande inte av med flimret/hackandet när jag panorerar. Har låst v-sync till 60Hz som min skärm använder. Kan det vara responstiden på bildskärmen, 6 ms? Att jag har ständig inputlagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Jag blir fortfarande inte av med flimret/hackandet när jag panorerar. Har låst v-sync till 60Hz som min skärm använder. Kan det vara responstiden på bildskärmen, 6 ms? Att jag har ständig inputlagg?

Har också haft problem innan med microstuttering i FarCry 2. Den enda lösningen för mig var att använda v-sync samt att begränsa maxFPS till 60. Då försvann alla stutterproblem för mig.

Gå in i console (tangent §) och skriv gfx_maxfps 60. Du kan redan göra detta i spelets startmeny. Detta är dock inte permanent utan du måste skriva in det varje gång du startar spelet.
Om du vill göra det permanent så måste du skriva in maxFPS="60" i GameProfile.xml-filen. Om man däremot gör minsta förändring i inställningar som t.ex justerar ljudnivå eller ändrar upplösning så måste man skriva in det i GamerProfile.xml igen.

Hoppas det hjälper.