Permalänk
Medlem

Ny Dator

Hej!

Jag hade tänkt att köpa en ny dator och jag hittar inga som jag skulle vilja köpa.
Jag hade tänkt att den skulle kunna kosta mellan 5000-7000kr och som jag inte behöver bygga själv.
Datorn hade jag tänkt använda för att till stor del spela spel såsom LoL, Skyrim, CS, Battlefield 3 m.m. men även för att titta på filmer och surfa på nätet.
Såklart skulle jag vilja att datorn är av hög kvalité och att garanti medföljer. (minst 1 år)
Någon som har något förslag?

Har funderat på denna
http://www.greattech.se/product.html/Gamer-Define?category_id...

Mvh

Permalänk

Först och främst rekommenderar jag starkt att du bygger datorn och inte köper den färdigt. Främst för att du sparar pengar men också för att du kan skräddarsy den efter dina behov. Här har du mitt förslag: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1793329/2012-05-12
Vi hamnade en hundring över budgeten men då har du en dator av hög kvalite med t.ex en nätdel som är modulär( separata kablar så din dator inte har en massa kablar som ligger och stör) . Jag har vänner med detta grafikkort och de spelar alla de spel du nämner och har inga problem alls så du borde klara dig med det grafikkortet.

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Jag tror jag det blir datorn som jag länkade, men är det nåt speciellt med den som ni skulle kunna påpeka?
bra/dåliga sidor?

Permalänk
Medlem

Datorn jag länkade som jag hade tänkte köpt står det att det inte ingår något operativsystem. Vad menas med det?
Och kan man föra över ett operativsystem från en gammal dator till den nya?

Permalänk
Skrivet av Thang:

Datorn jag länkade som jag hade tänkte köpt står det att det inte ingår något operativsystem. Vad menas med det?
Och kan man föra över ett operativsystem från en gammal dator till den nya?

Ja det betyder att det inte kommer med Windows så du måste antingen köpa separat eller ladda ner olagligt. Att föra över ett operativsystem till en annan dator fungerar i teorin om du tar Hårddisken från den gamla datorn till den nya. Jag gjorde detta på min nya dator men stötte på Blue Screen så fort jag startade datorn. Jag hade laddat ner drivrutiner och allt så det var inte problemet. Så från min erfarenhet fungerar det inte.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

Men om man skulle ta och ladda ner det olagligt, kan man då bli bötfälld senare om man lämnar in datorn på lagning och dem ser det?

Permalänk
Skrivet av Thang:

Men om man skulle ta och ladda ner det olagligt, kan man då bli bötfälld senare om man lämnar in datorn på lagning och dem ser det?

Nej de kommer inte märka att den är olagligt nedladdad sålänge den är genuin. Plus att om de nu skulle märka det mot förmodan tror jag inte att de skulle bötfälla eller ens bry sig.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

Exakt vad menar du med genuin? Och hur ser det ut för att inte vara genuin, (t.ex.)
Sen att, om jag köper en dator utan ett operativ system och sedan laddar ner windows 7, kommer det då att funka? För jag tänkte att om jag inte har ett operativsystem, hur kan då datorn starta?
Ursäkta att det blir så många frågor

Permalänk
Medlem

Angående datorpaket så verkar man på greatech datorerna snåla in på vissa saker vilket ger ett sämre system kör hellre på den länkade kundvagnen från the pc gamer. Inet kan bygga ihop datorn åt dig för 800 kr och lämnar då systemgaranti på 1-2 år (kommer inte ihåg nu) Istället för en "stormarknadsdator" får du ett riktigt kvalitetspaket med betydligt bättre komponenter för i stort sett samma pengar.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

visst kanske dem kan de, men saken är det att jag kan inte bygga ihop en dator och man får väl ingen garanti på datorn om man skulle köpa det från inet?

Permalänk
Medlem

Läs min post noga. Inet lämnar total systemgaranti på det paketet de bygger ihop det tittar även på att grejerna passar ihop. Det är m.a.o. lika tryggt som att köpa ett färdigt paket och de har betydligt bättre service. Jag köpte en dator till min mamma hos Inet av just de orsakerna. On hon får problem kan hon ringa och få hjälp.
M.a.o. så är Inet en trygg datorleverantör med bra service och att rekomendera framför en "stormarknadsdator".

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.

Permalänk

Håller helt och hållet med Viking. Att köpa från Inet har bara fördelar. Du får inte bara komponenter med högre kvalite utan du får även med några års garanti om du köper med montering. Notera att om du köper till detta kommer du som Viking sa få en hel dator till huset som fungerar som vilken HP eller Dell dator som helst. Plug and Play med andra ord.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

Men hur gör jag det då?
The Pc Gamer skickade en länk, men 1 utav delarna där finns inte längre i lagret, så skulle behöva en ny länk isåfall om det inte är så mycket begärt. Sen är inte GTX grafikkorten bättre än Radeon?
Sen vart går man in om man vill att inet ska bygga ihop datorn för 800 extra SEK?

Permalänk
Medlem

Under datorkomponenter hittar du en flik som heter montering därunder lägger du till test och montering.

Nvidia och Radeon tävlar mot varandra och har kort i liknande pris/prestandalägen jag skulle säga att ett 560 ti är något bättre än ett Radeon 6870 som i sin tur är något bättre än ett vanligt 560 utan ti. Radeon 6870 är just nu mer prisvärt än motsvarande gtx kort så kör på det länkade 6870 kortet.

Jag är inte så bra på nätagg men har har sett detta i många länkade korgar. http://www.inet.se/produkt/6900306/fractal-design-tesla-650w-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej igen,
Jag försökte sätta ihop en datorn nu och såhär blev den, https://www.inet.se/kundvagn
Men har det något eller några produkter jag saknar? samt fungerar dessa produkter med varandra?
Vad tror ni? (Viking99, The Pc Gamer)
Sen hade jag nätaggregatet på en gul prick, menar de då att jag inte kan beställa just den delen över webben?

Permalänk
Skrivet av Thang:

Hej igen,
Jag försökte sätta ihop en datorn nu och såhär blev den, https://www.inet.se/kundvagn
Men har det något eller några produkter jag saknar? samt fungerar dessa produkter med varandra?
Vad tror ni? (Viking99, The Pc Gamer)
Sen hade jag nätaggregatet på en gul prick, menar de då att jag inte kan beställa just den delen över webben?

Att nätagget har en gul prick innebär att det finns i lager om 1-2 dagar men när jag kollar på kundvagnen finns allt i lager så om du beställer i skrivande stund får du alla delar inom 1-2 arbetsdagar. Överlag tycker jag att det ser riktigt bra ut för det priset så inga anmärkningar på komponentval och kompatibilitet. Så med andra ord är komponenterna bra och de kommer fungera med varandra utan problem. Du saknar inga komponenter så oroa dig inte för det och kör på detta system. Såg att du inte inkluderade montering så det förvånade mig men om detta var ett misstag eller bara att du valde detta vet endast du
MVH // The_Pc_Gamer

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

Din länk funkar inte.Allvarligt kör på det paketet du fick av the PC gamer det är ett bra paket.

Angående nätagg så har Fractal nätagget jag länkade fått positiva omdömen och har ett bra pris. Jag har själv rätt liten erfarenhet av nätagg har alltid kört med corsair men de bra corsair aggen är betydligt dyrare. Så gå på det länkade paketet och fråga Inet vilket nätagg du ska köra till. Alternativt läs lite tester på swecklockers och andra sidor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp ska göra det nu, men såhär blev det iaf.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/1857210/2012-05-31

Permalänk
Skrivet av Thang:

Japp ska göra det nu, men såhär blev det iaf.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/1857210/2012-05-31

Tycker absolut att du ska byta nätagget till ett med mindre ström men högre verkningsgrad. Detta betyder i stort sätt mindre Watt och mer kvalite. Här har du mitt förslag: http://www.inet.se/produkt/6909714/cooler-master-silent-pro-m...
Finns även i lager till skillnad från det du hade valt.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

Hej igen

Ville bara säga Tack för era svar (The Pc Gamer, Viking99)!
Nu tror jag att jag är klar med kundvagnen och så här ser det ut, vad tror ni?
Samt har jag fått med alla delar, så jag inte har glömt något?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1863691/senast

Mvh Thang

Permalänk

Ser bra ut men förstår inte varför du bytte minnena. De finns ju inte ens i lager så här har du min kundvagn där jag helt enkelt bytte ut minnena: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1864062/2012-06-02
Annars ser det riktigt bra ut

Visa signatur

Dator: