Permalänk
Medlem

amd socket fm1

tja! jag tänkte bygga en htpc. och jag undrar om denna processor AMD A4 X2 3300 2,5Ghz FM1, passar på ett Gigabyte 880GM-UD2H
tack mvh jarmo

Permalänk
Medlem
Skrivet av jarmoswe:

tja! jag tänkte bygga en htpc. och jag undrar om denna processor AMD A4 X2 3300 2,5Ghz FM1, passar på ett Gigabyte 880GM-UD2H
tack mvh jarmo

Processorn har en FM1 socket och moderkortet har en AM3 socket så de kommer inte att passa.
Både processorn och moderkortet måste ha samma socket. (rätta mig om jag har fel )

Permalänk
Skrivet av jarmoswe:

tack mvh jarmo

Det kan fungera när det är amd. Men du kommer drabbas av massor av BSOD och problem med mjukvaror m.m.
Det är bättre att byta ut moderkortet mot ett FM1 kort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdevil:

Det kan fungera när det är amd. Men du kommer drabbas av massor av BSOD och problem med mjukvaror m.m.
Det är bättre att byta ut moderkortet mot ett FM1 kort

Nej. Det kan inte fungera eftersom det ena är en AM3 socket från AMD medan den andra är en FM1 socket från samma tillverkare. Båda processorerna har inte lika många pinnar på själva CPU:n och kommer därför inte att passa.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Nej. Det kan inte fungera eftersom det ena är en AM3 socket från AMD medan den andra är en FM1 socket från samma tillverkare. Båda processorerna har inte lika många pinnar på själva CPU:n och kommer därför inte att passa.

Har själv gjort detta misstaget. En am3 processor går inte att sätta på ett FM1 kort men en FM1 processor går att sätta på ett AM3 kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Har själv gjort detta misstaget. En am3 processor går inte att sätta på ett FM1 kort men en FM1 processor går att sätta på ett AM3 kort.

Nej. En FM1 processor går inte heller sätta i en AM3-kort. Du tänker på AM3 processorer som kunde sättas på AM2/AM2+-moderkort.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Nej. En FM1 processor går inte heller sätta i en AM3-kort. Du tänker på AM3 processorer som kunde sättas på AM2/AM2+-moderkort.

Okej så kanske det var. sry

Permalänk
Medlem

okej tack.