Permalänk

Köpråd/köphjälp: Router.

Tjenare alla SweC'are!
Nu är det så att min gamla D-Link DI-524 har ett par år på nacken och har på sistone börjat strula och leva sitt egna liv. Jag ber er därmed om hjälp att köpa en ny router.

Info om krav mm:

Mina krav:
4 LAN portar.
DHCP stöd.
Brandväggsskydd.
Gigabit ethernet.

Vad som inte spelar någon större roll:
Trådlöst nätverk.
USB.
Printserver.

Vad jag inte har en blekaste aning om vad det är:
NAT.

Vad är jag villig att betala?
Helst under tusenlappen, fast ifall det gör någon större skillnad att betala lite mer, så går det bra. (priserna ska gälla hos seriösa, kända butiker)

Dold text

Jag uppskattar ifall ni har någon som helst erfarenhet av routern ni föreslår.
Tack på förhand, jag hoppas att jag framförde mina krav osv. på ett solklart sätt, men fråga gärna!
HElephant.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Nat är network adress translation. Då man ofta bara får en adress från ISP så behöver man när man har flera datorer dela på den. Det gör man med nat. Jag behöver inte gå in mer på det då jag lätt skulle kunna skriva en roman.

Jag hade kört på en wnr 3500l från netgear. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380 Då jag har en själv som fungerar bra. Den uppfyller dina krav bra och är prisvärd.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Nat är network adress translation. Då man ofta bara får en adress från ISP så behöver man när man har flera datorer dela på den. Det gör man med nat. Jag behöver inte gå in mer på det då jag lätt skulle kunna skriva en roman.

Jag hade kört på en wnr 3500l från netgear. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380 Då jag har en själv som fungerar bra. Den uppfyller dina krav bra och är prisvärd.

Ah, jag tror att jag förstår nu!
Oh, den såg ju läcker ut! Ser väldigt prisvärt ut, tack för tipset!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Efter att ha strulat med diverse märken genom åren kör jag numera enbart 100% linksys och de har alltid varit 100% stabila.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Nat är network adress translation. Då man ofta bara får en adress från ISP så behöver man när man har flera datorer dela på den. Det gör man med nat. Jag behöver inte gå in mer på det då jag lätt skulle kunna skriva en roman.

Jag hade kört på en wnr 3500l från netgear. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380 Då jag har en själv som fungerar bra. Den uppfyller dina krav bra och är prisvärd.

Ja eller en beg. wndr3700.
Betalade 450:- för min och det är nog svårt att slå den pris/prestanda.
In med dd-wrt och pris/prestanda blir ännu bättre.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Netgear Wnr3500l eller 3700 beroende på budget
Linksys E4200

Är väl de två/tre jag brukar nämna till folk. USB och printerserver är väldigt olika hur det fungerar mellan olika routers. Vissa kräver program och att bara en dator ansluter åt gången medans vissa är helt transparenta i användningen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Har 3st Linksys WRT54GL som ligger i garderoben. Köpte en Linksys by Cisco E4200 som är kanon. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=821467

Permalänk
Skrivet av mikegnorp:

Har 3st Linksys WRT54GL som ligger i garderoben. Köpte en Linksys by Cisco E4200 som är kanon. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=821467

Har en Linksys WRT54GL hemma, men måste ha en m. gigabit. Den andra verkar ju lite för dyr, jämfört med andra svar...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Netgear Wnr3500l eller 3700 beroende på budget
Linksys E4200

Är väl de två/tre jag brukar nämna till folk. USB och printerserver är väldigt olika hur det fungerar mellan olika routers. Vissa kräver program och att bara en dator ansluter åt gången medans vissa är helt transparenta i användningen.

Tror att jag kör på en Netgear WNR3500L.

USB och printerserver är inte viktigt, jag kör print på min hemmaserver, så det är inget som routern behöver.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Efter att ha strulat med diverse märken genom åren kör jag numera enbart 100% linksys och de har alltid varit 100% stabila.

Linksys är bra, vettja

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Skrivet av rockabilly65:

Ja eller en beg. wndr3700.
Betalade 450:- för min och det är nog svårt att slå den pris/prestanda.
In med dd-wrt och pris/prestanda blir ännu bättre.

NetGear WNDR3700 påminner mig om den hemska routern jag har från Comhem, som buggar sönder hela tiden. IIIH...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Tänkte hoppa in här också! Står i samma fas eftersom Zyxel skräpet inte fungerar här hemma, blir varm och eländig fastän den är totalmodifierad.
Har kollat på cisco..mao linksys som fått allt annat än bra omdöme. De var ju bäst förr i tiden.., Netgear, Dlink som verkar lovande ...osv.
http://www.dustinhome.se/product/5010304540/d-link-dir-825-wi...

Har samma krav som TS förutom dubbla samtida band och stabilt för många wifi enheter med lång räckvidd ...men det är en hel djungel.
(allting är trådlöst pga bor på landet där åska utför en stor risk för komponenter).

Permalänk
Medlem

Hoppas över alla produkter som kommer från D-Link. För några år sedan var de bra, men nu är det inte så. Ofta bristfälliga funktioner och sällan uppdaterad Fw för kritiska problem. Känns som de återgått till sin 604 era för tillfället. Okej deras routers kanske inte kraschar lika ofta nu för tiden. Men de erbjuder inget bra för pengarna Imo.

Har själv kört Dlink i många år och skulle jag köpa nu kommer Dlink långt ner på min lista. Har för tillfället en 655 av första Hw revisionen som jag fick gratis. Eftersom den inte strular som de senare revisionerna (kompisar som haft de senare versionerna) har jag inte bytat ut den än.

Men är sugen på att byta till något mer avancerat nu när jag fått mitt 100/100 nät och vill kunna köra mer saker.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av HElephant:

NetGear WNDR3700 påminner mig om den hemska routern jag har från Comhem, som buggar sönder hela tiden. IIIH...

Som vanligt när det gäller hårdvara till datorer har jag en ofantlig tur.
Har aldrig bekymmer med det jag köper. Världens tursammaste person kanske
Eller kan det bero på annat?

Har en dir-300 för 99:- som fungerar perfekt med DD-WRT dock är den sämre i hastighet på det trådlösa.
Har haft de flesta routrar och visst en del är sämre än andra om man inte ställer in dom rätt. Men att hänga ut märken som sämre tror jag inte på utan ofta tror jag det handlar om användare...

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Skrivet av HElephant:

NetGear WNDR3700 påminner mig om den hemska routern jag har från Comhem, som buggar sönder hela tiden. IIIH...

Har du en som krånglar köper jag den gärna för 200:- ink frakt.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

Tänkte hoppa in här också! Står i samma fas eftersom Zyxel skräpet inte fungerar här hemma, blir varm och eländig fastän den är totalmodifierad.
Har kollat på cisco..mao linksys som fått allt annat än bra omdöme. De var ju bäst förr i tiden.., Netgear, Dlink som verkar lovande ...osv.
http://www.dustinhome.se/product/5010304540/d-link-dir-825-wi...

Har samma krav som TS förutom dubbla samtida band och stabilt för många wifi enheter med lång räckvidd ...men det är en hel djungel.
(allting är trådlöst pga bor på landet där åska utför en stor risk för komponenter).

Skulle kolla på Asus http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738

Permalänk
Medlem

oj herre! 1,5k!! ..känns som lite mycket pengar för en pryl som skall greja enbart internet? "edit" såg den andra länken nu. Skall kolla vidare på den där! tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

oj herre! 1,5k!! ..känns som lite mycket pengar för en pryl som skall greja enbart internet? "edit" såg den andra länken nu. Skall kolla vidare på den där! tack för tipset

Osäker på om den billigare modellen klarar båda banden samtidigt. Det kan vara så att man får välja. Men Netgear WNR3500L är ingen höjdare på dem trådlösa räckvidden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Osäker på om den billigare modellen klarar båda banden samtidigt. Det kan vara så att man får välja. Men Netgear WNR3500L är ingen höjdare på dem trådlösa räckvidden.

Netgear? Jag har tyvärr inte nämnt någon netgear..

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

Netgear? Jag har tyvärr inte nämnt någon netgear..

Nej men den har diskuterats i tråden.

Permalänk
Medlem

jaha ... ehehe

Permalänk
Skrivet av rockabilly65:

Har du en som krånglar köper jag den gärna för 200:- ink frakt.

Måste ju ha den för att kunna ha internet hemma xD

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Osäker på om den billigare modellen klarar båda banden samtidigt. Det kan vara så att man får välja. Men Netgear WNR3500L är ingen höjdare på dem trådlösa räckvidden.

Jag sa som sagt att trådlöst inte spelar någon större roll.

Skrivet av HElephant:

Vad som inte spelar någon större roll:
Trådlöst nätverk.
USB.
Printserver.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Jag sa som sagt att trådlöst inte spelar någon större roll.

Visst men det var en som hijackade tråden där det spelade stor roll

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Visst men det var en som hijackade tråden där det spelade stor roll

Lol

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Skrivet av rockabilly65:

Som vanligt när det gäller hårdvara till datorer har jag en ofantlig tur.
Har aldrig bekymmer med det jag köper. Världens tursammaste person kanske
Eller kan det bero på annat?

Har en dir-300 för 99:- som fungerar perfekt med DD-WRT dock är den sämre i hastighet på det trådlösa.
Har haft de flesta routrar och visst en del är sämre än andra om man inte ställer in dom rätt. Men att hänga ut märken som sämre tror jag inte på utan ofta tror jag det handlar om användare...

Congrats då!

Jag säger inte att D-Link eller Netgear är kassa, men just ComHems specialmodell Netgear CG3100 är en riktig plåga, det finns bekräftat i många trådar online.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Congrats då!

Jag säger inte att D-Link eller Netgear är kassa, men just ComHems specialmodell Netgear CG3100 är en riktig plåga, det finns bekräftat i många trådar online.

Det är dock enbart den modellen, Netgears nya produkter är väldigt bra annars. Jag fattar inte vad ComHem har gjort med den :/
Själv slår jag ett slag för Netgear WNDRMAC som vanligt - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=885669

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Som vanligt när det gäller hårdvara till datorer har jag en ofantlig tur.
Har aldrig bekymmer med det jag köper. Världens tursammaste person kanske
Eller kan det bero på annat?

Har en dir-300 för 99:- som fungerar perfekt med DD-WRT dock är den sämre i hastighet på det trådlösa.
Har haft de flesta routrar och visst en del är sämre än andra om man inte ställer in dom rätt. Men att hänga ut märken som sämre tror jag inte på utan ofta tror jag det handlar om användare...

Har med en Dir-300 för 99kr från Dustin. Fungerar perfekt out of the box. Får ut mina 100Mb i hastighet. Hade tidigare en Dir-100 i flera år som var lika bra.

Permalänk

Kan också varmt rekommendera ASUS. Stabil som fan, it just works. Uppgraderade från en Belkin som även den var helt ok, men det är verkligen en märkbar skillnad i hastighet trots att jag bara har 100mbit internet.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738

Permalänk

Asus RT-N66U är grymt bra och rekommenderas varmt! Körde ett D-Link DIR855 flera år tills jag bytte till Asus och det ångrar jag inte. Framförallt så blev min uppkoppling snabbare och WLAN täckningen är hiskeligt bra (& snabbare).
Värt att notera, jag har inte haft ETT enda strul med Asus routern. Visst, den kostar en del men det är den helt klart värd.

Visa signatur

ASUS HERO XI GAMING - Intel Core i9 9900k 3.6ghz - Asus GeForce 2080 TI ROG STRIX - Corsair Dominator Platinum RG Black DDR 3200Mhz 32gb - Samsung 970 Pro nVME 1tb x2 -Corsair AX1600i v1600w - 32" ASUS Rog Strix XG32VQR - 32" AOC CQ32G1