Linus Torvalds ber Nvidia att dra åt helvete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Förstår hans reaktioner men vad är alternativet?

nVidia stöder ju i alla fall Linux och det fungerar. Konkurrenten AMD fungerar dålig eller inte alls på Linux så det är inget alternativ och något som borde irritera ännu mer.

FEL! AMD har minst 4 stycken heltidsanställda som bara jobbar med deras OpenSource grafik-drivrutiner. Dom funkar så bra att man kan spela kommersiella spel med dem, t.ex Heroes of Newerth. AMD är grymma på Linux!

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaLo:

Det som är roligt med det är att det just är Steam och EA som försöker få igång Linux för spel då de är de mest hatade inom spelbranschen.

Men jag är inte emot Linux utan jag går dit spelen finns.

Det tar tid att nå någonstans och Linux sidan är ganska splittrad och saknar en strategi och målgrupp så jag har svårt att se att man kan komma långt tyvärr. Hade man haft inriktning mot t ex spel så hade man smiskat Microsoft något hemsk men nu blev det inte så och jag är tveksam om framtiden för Linux för växer gör de inte.

Valve och EA är tillräckligt stora för att dels kunna göra en satsning men också visa andra (förhållandevis) mindre företag att det faktiskt finns en marknad på en ny plattform. Det tråkiga är ju att bägge dessa använder DRM-lösningar. GoG har än så länge ett minst sagt svalt intresse för Linux men det kanske händer förr eller senare med. Indie-företagen ihop med Humble Bundle pushar just nu mest men det behövs titlar som folk är (mer) intresserade av.

En del stora förändringar är ju samtidigt på väg, Wayland speciellt. Det handlar nog dock mest om hur hårt Windows 8 misslyckas än hur mycket Linux (och dess distros) hinner bli har jag en känsla av.

Permalänk
Skrivet av MaLo:

En smörgås är inte bara skinkan eller brödet (alla är lika goda kålsupare).

Förr fanns Open GL som hade full herravälde inom spelbranschen och DirectX var mest ett skämt. Microsoft arbetade på och DirectX vann men under den här tiden gjorde Linux sidan absolut inget förutom Wine som mest var en nödlösning.

Stängd källkod

Öppen källkod

Samma visa om och om igen men vilka har vunnit? Jo Apple som är mer låst än Windows någonsin kan bli...

Visst var det så. Det kan dock ha en del med resurser att göra. Apple vunnit? Snarare Windows om du ser på marknadsandelar.

För att ge två exempel.

Microsoft skapade Metro till Windows 8. Vissa gillade det andra inte. Man lyckades fixa ett hack som gjorde att man kunde få tillbaka startknappen igen. Bra för de som inte vill köra utan den. Vad gör Microsoft då? Jo de tar bort denna koden och kallar den onödig.

Där har du ett exempel på hur företag med stängd källkod lirar.

Canonical började skeppa Unity i Ubuntu. Vad hände? Vissa gillade det andra inte. Men då började drivna personer skapa nya gränsnitt som Cinnamon tex. Helt enkelt för att kunna tillfredsställa alla användare.

Där har du skillnaden.

Sen från videon man länkar till här säger Linus en intressant sak. Det handlar om förinstallerade maskiner. Kolla på Android tex. Det är Linux och kommer förinstallerat. Och man har störst marknadsandel med detta.

Google håller på med Chrome maskiner som kommer med Linux förinstallerat. Senaste versionen fick gott betyg. Dock är priset en aningens för högt enligt mig och många andra. Men det är alltid en start.

Sen vet många inte om något annat än Windows och kanske Mac. Antagligen för att det säljs i butikerna. Hade fler OEM tillverkare börjat sälja Linux burkar till konsumenterna hade det kunnat bli en ändring.

Kort klipp där man diskuterar detta med Linux på skrivbordet.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Hmm Ni som säger att AMDs drivrutiner inte fungerar i linux, har ni provat efter 2010? Jag hade stora problem förr ( mobility X1600, HD3870) men har inte haft några problem med varken hd4670, hd5750 eller mobility HD6550m.

Vill inte sätta någon på plats utan frågar av ren nyfikenhet.

Jag håller med dig, kör själv med AMD 5770 och har inga problem varken med 2D eller 3D.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med att köra linux på ett hd3450m, hd5770 och ett hd 6950. Att linux inte funkar till amd är en myt.

Permalänk
Medlem

Även AMD har en stängd version av drivrutiner för Linux, och det är den versionen som ger bästa 3D-prestandan. Den öppna versionen är stabil och bra om man inte spelar spel.

Samma sak för nvidia det finns öppen och stängd drivrutin. Skillnaden är att nvidias öppna drivrutin har kommit fram genom "trial and error" av hackare i princip. Nvidia ger ju inte längre något stöd åt öppna drivrutinen. AMD har väl släppt specarna på hårdvaran vilket gör det lättare för fristående utvecklare att göra egna drivrutiner. Så i praktiken finns alltså öppna och slutna drivrutiner för både AMD och nvida. Skillnaden är att nvidia är mycket mer hemliga med sina specifikationer.

Själv spelar jag nästan aldrig spel. men däremot håller jag på mycket med video och filmer. De öppna drivrutinerna har tyvärr dåligt stöd för hårdvaruacceleration av videouppspelning än så länge så jag "tvingas" därför att användna de proprietära grafikdrivrutinerna. Nu har jag inget behov av nya snabba grafikkort, huvudsaken video funkar. Så jag har ganska gamla grafikkort, mitt nyaste är ett 9600GT men har också fått ett AMD 4550 (har jag för mig). Tyvärr så slutar AMD stödja de äldre grafikkorten i sina stängda drivrutiner så jag kör därför med nvidia på Linux.

Jag håller ändå med Linus, att det är dåligt att inte stödja open source med åtminstone specifikationer på hårdvaran så att man kan skapa oberoende fria drivrutiner på egen hand. Man kräver alltså inte att nvidia ska hålla på utveckla dessa, men dela med sig lite om hur kretsarna fungerar så man kan göra ett fritt alternativ.

Däremot har jag svårt att vara arg på nvidia för detta. Det är deras val, låt dem göra som de vill. Och de proprietära drivrutinerna funkar bra i praktiken än så länge så de ger ju ändå viss support för Linux-användarna men på deras egna sätt. Dessutom är det ju också upp till oss som köper prylar att välja det vi själva vill ha. Visar det sig att folk slutar köpa nvidiaprylar på grund av dåligt stöd för open source kan det nog bli så att de får tänka om. Fast nvidia räknar nog kallt med att det inte är lönsamt att stödja oss 1% av datoranvändare som kör Linux mer än vad de redan gör. Annars kanske det kommer andra tillverkare man kan välja istället?

Jag har provat köra lite med öppna grafikdrivrutiner och det funkar bra när man inte spelar spel. Integrationen med Linux blir bättre känns det som. Helst skulle man ju vilja ha drivrutinen redan i Linuxkärnan och det är väl kanske där skon klämmer lite för Linus? Han vill nog få in bra hårdvarustöd "out of the box" i sin Linuxkärna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eppebansen:

Jag har aldrig haft problem med att köra linux på ett hd3450m, hd5770 och ett hd 6950. Att linux inte funkar till amd är en myt.

Väldigt många verkar vara kvar i tankesättet från tiden innan AMD köpte upp ATI. ATI's linuxdrivare var riktigt kassa men sedan AMD köpt upp och börjat satsa mer även på dessa så har de blivit mycket bättre.

AMD's drivrutiner är rejält underskattade. De fungerar bra idag, lika bra som Nvidias överlag. Dags folk uppdaterar sig lite.

Permalänk
Avstängd

Nvidia asiatisk kultur driven.
därav ingen öppenhet.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Visst var det så. Det kan dock ha en del med resurser att göra. Apple vunnit? Snarare Windows om du ser på marknadsandelar.

Det är alltid svårt att tolka statistik men Apple har plockat russin ur kakan och fångat de som har mycket pengar och kräver vissa specifika saker och här kunde inte Microsoft hindra detta vad man än gjorde. Linux däremot har ingen direkt målgrupp förutom de som är mer reaktiva som ligger lite vid sidan av den stor massan och massan är ett konsumtionsmonster som bara väntar på att få sina pengar fråntagna dem i utbyte mot billig underhållning (mig själv inräknad).

Här ser man ett problem Microsoft har ställt till med själva då man skapade XBoX, för många som bara vill spela bytte dator mot konsol och det har gjort att marknadsandelarna ser värre ut än vad de är i verkligheten.

Citat:

För att ge två exempel.

Microsoft skapade Metro till Windows 8. Vissa gillade det andra inte. Man lyckades fixa ett hack som gjorde att man kunde få tillbaka startknappen igen. Bra för de som inte vill köra utan den. Vad gör Microsoft då? Jo de tar bort denna koden och kallar den onödig.

Där har du ett exempel på hur företag med stängd källkod lirar.

Canonical började skeppa Unity i Ubuntu. Vad hände? Vissa gillade det andra inte. Men då började drivna personer skapa nya gränsnitt som Cinnamon tex. Helt enkelt för att kunna tillfredsställa alla användare.

Där har du skillnaden.

Ja, nä, Microsoft vill bli som Apple för de är inne och hippa och man har i flera år desperat försökt men med svidande stjärt fått spring hem igen. Jag är också skeptisk till Metro men samtidigt förändra datorvärlden och allt färre köper stationära datorer och man vill ta del av den kakan helt enkelt och alla som försöker streta emot blir motarbetade.

Det du skriver om Cinnamon är beundransvärt men i det stora hela är det lite som att lägga på plåster på ett sår och har lite att göra med att vinna den stora massan till sin sida.

Citat:

Sen från videon man länkar till här säger Linus en intressant sak. Det handlar om förinstallerade maskiner. Kolla på Android tex. Det är Linux och kommer förinstallerat. Och man har störst marknadsandel med detta.

Google håller på med Chrome maskiner som kommer med Linux förinstallerat. Senaste versionen fick gott betyg. Dock är priset en aningens för högt enligt mig och många andra. Men det är alltid en start.

Sen vet många inte om något annat än Windows och kanske Mac. Antagligen för att det säljs i butikerna. Hade fler OEM tillverkare börjat sälja Linux burkar till konsumenterna hade det kunnat bli en ändring.

http://www.youtube.com/watch?v=KFKxlYNfT_o&feature=relmfu

Kort klipp där man diskuterar detta med Linux på skrivbordet.

Asus bland andra försökte sälja NetBooks med Linux men det floppad totalt medan NetBooks med Windows Starter (en styggelse) sålde som smör. Så det är svårt att säga vad som skall hända. Nu kommer Microsoft ut med sin egna surfplatta och det kan visa vart de är på väg och om det tar kontrollen över den nya marknaden, skall Linux vara med måste hårdvara komma ut i butikerna och inte bara på postorder från Indien (Sarkastisk).

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Asus bland andra försökte sälja NetBooks med Linux men det floppad totalt medan NetBooks med Windows Starter (en styggelse) sålde som smör. Så det är svårt att säga vad som skall hända. Nu kommer Microsoft ut med sin egna surfplatta och det kan visa vart de är på väg och om det tar kontrollen över den nya marknaden och skall Linux vara med måste hårdvara komma ut i butikerna och inte bara på postorder från Indien (Sarkastisk).

Det Linus säger stämmer visserligen, men är inte hela sanningen. Folk känner till Windows, men inte Linux. De har hört talas om att linux är något krångligt, så varför ens testa när Windows finns att få förinstallerat. Köper man dessutom en dator för 10 000kr och får den med Linux några hundralappar billigare så är det inte mycket i det stora hela, så då väljer man Windows. Dessutom finns det många som spelar och känner till att Linux inte är något för dom.

För att Linux ska slå igenom på desktop så måste majoriteten av datorerna i butiken ha Linux förinstallerat. Idag finns i princip inga förinstallerade, men finns det en eller två modeller i en butik som har linux bland 30st så är det få som kommer välja det.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bejje:

Det Linus säger stämmer visserligen, men är inte hela sanningen. Folk känner till Windows, men inte Linux. De har hört talas om att linux är något krångligt, så varför ens testa när Windows finns att få förinstallerat. Köper man dessutom en dator för 10 000kr och får den med Linux några hundralappar billigare så är det inte mycket i det stora hela, så då väljer man Windows. Dessutom finns det många som spelar och känner till att Linux inte är något för dom.

För att Linux ska slå igenom på desktop så måste majoriteten av datorerna i butiken ha Linux förinstallerat. Idag finns i princip inga förinstallerade, men finns det en eller två modeller i en butik som har linux bland 30st så är det få som kommer välja det.

Nu för tiden handlar det bara om Apps och om Angry birds finns för min lilla dator så här fanns en chans för Linux men man är efter innan kriget har startad och även så Microsoft för ingen av dem har sin styrka när det gäller hårdvara. Microsoft har djupa fickor så man kan kämpa sig in men Linux har bara mjukvara och är i händerna på andra så jag är rädd att det förblir som du säger.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Är inte Linux landet där Kejsaren med sina nya kläder bor?

Linux och dess användare har alltid varit en gåta för mig och som Windows användare har man haft dem på ena sida och Apple på andra sida mitt i någon sorts fanatisk smörgås. Apple har lyckats trots sin låsning medan Linux med öppenhet och allt bara stått och stampat men kommit ingenstans.

Det låter som om jag är ute efter bråk men jag måste säga att de som använder Linux är ganska drivna och mycket begåvade men åstadkommer mycket lite av det som den vanlige användaren vill ha. Själv har jag gapat i 15 år efter spel, spel och åter spel men har man gjort spel för Linux?

Varför skulle Nvidia stödja en plattform som är så pytteliten och som mer eller mindre bara fnyser åt spelare?

Jag är inte heller ute efter bråk och kommer försöka att inte låta aggressiv.

Apple = Ett företag ute efter att tjäna pengar som alla andra företag. Linux Foundation / Android Communities ( T.ex XDA-Developers) = Utvecklar Linux och Android. Det är som att jämföra Röda Korset med Ica Maxi nere på hörnet, helt skilda saker.

Grejen är att det kostar väldigt lite att ge till Open Source community:t om man är ett stort företag som nvidia är. Dessutom måste man ju betänka att de har en viss skyldighet då det själva använder Linux kärnan (som de inte själva har skrivet). Därför är det närmast moraliskt rätt att låta andra fortsätta förbättra deras mjukvara. Ta hela historien om Optimux x2, där funkar inte hårdvaruaccelereringen tack vare nvidia. De vägrar nämligen och detta sätter käppar i hjulet för en del, därför kan nvidia krasha och brinna. :s

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Linus behöver inte vara "professionell", och jag tror faktiskt att det kan hjälpa mer än man tror pga den stora spridning denna händelse kommer få.

Linus är professionel. Se bara vilken succe han gjort med Linux och Git.
Används av alla stora företag.
Frispråkig är han också.

Skrivet av PerZerk:

Det är klart att man blir arg när han klankar ner på Nvidia. Sen hade de med AMD reagerat precis likadant om han snackat skit om AMD.

Nej, varför skulle man bli arg när han klankar ner på Nvidia (eller någon annan tillverkare)?
Jag kör själv med Nvidia grafikkort i min dator, men inte blir jag arg när han klankar ner på Nvidia.
Tvärtom tycker jag att Nvidia bör kommunicera bättre med Linuxutvecklare och bidra med dokumenation och källkod.

Skrivet av Jay-C:

Varför släppa dokumentation som kan innehålla företagshemligheter?

Intel, AMD och anta företag tycks inte ha några problem med att släppa källkod och dokumentation. Dom har väl också företagshemligheter.

Skrivet av MaLo:

Själv har jag gapat i 15 år efter spel, spel och åter spel men har man gjort spel för Linux?

Varför skulle Nvidia stödja en plattform som är så pytteliten och som mer eller mindre bara fnyser åt spelare?

Linux fnyser inte åt spelare. Jag spelar själv spel på Linux.
Linux vill också ha spel, men dessvärre så satsar inte spelutvecklare så mycket på Linux.
Men nu ska tydligen Valve göra en Linuxsatsning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Förr fanns Open GL som hade full herravälde inom spelbranschen och DirectX var mest ett skämt. Microsoft arbetade på och DirectX vann men under den här tiden gjorde Linux sidan absolut inget förutom Wine som mest var en nödlösning.

Stängd källkod

Öppen källkod

Samma visa om och om igen men vilka har vunnit? Jo Apple som är mer låst än Windows någonsin kan bli...

Det som är roligt med det är att det just är Steam och EA som försöker få igång Linux för spel då de är de mest hatade inom spelbranschen.

Det tar tid att nå någonstans och Linux sidan är ganska splittrad och saknar en strategi och målgrupp så jag har svårt att se att man kan komma långt tyvärr. Hade man haft inriktning mot t ex spel så hade man smiskat Microsoft något hemsk men nu blev det inte så och jag är tveksam om framtiden för Linux för växer gör de inte.

Apple och Window har större (enorm) ekonomisk drivkraft. De spenderar årligen hundratals miljoner på annonskampanjer och reklam, och sånt fungerar. Linux är öppet — ett grönsaksland där du får plocka fritt och odla eget om du vill. Vid sidan av står Microsoft och Apple och kränger sina färdigförpackade Happy Meals.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Apple och Window har större (enorm) ekonomisk drivkraft. De spenderar årligen hundratals miljoner på annonskampanjer och reklam, och sånt fungerar. Linux är öppet — ett grönsaksland där du får plocka fritt och odla eget om du vill. Vid sidan av står Microsoft och Apple och kränger sina färdigförpackade Happy Meals.

Japp och även om happy meal kostar pengar, men grönsakslandet är gratis så väljer folk happy meal eftersom det går snabbt och är enkelt. Det är helt enkelt inte värt att lägga ner tiden på att plocka själv och vissa vet inte ens hur man gör och orkar inte sätta sig in i något då någon annan kan göra det åt dig i form av färdigförpackad mat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Optimus-baserade laptops fungerar riktigt dåligt med Linux. Sedan har spelindustrin börjat intressera sig för Linux, både Valve och EA är (mer) intresserade nu vilket bör få fart på Linux med spel.

Med tanke på att Microsoft visar noll intresse för spel på PC (de satsar förstås allt på konsolmarknaden) så skulle jag gärna byta till Linux eller skaffa en Mac som speldator ifall möjligheten fanns. Håller tummarna för en bredare marknad i framtiden, där man inte är låst till Windows för att spela på PC.

Permalänk
Medlem

Tragiskt att en sådan person kan vara så omogen.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m1ntos:

Jag är inte heller ute efter bråk och kommer försöka att inte låta aggressiv.

Apple = Ett företag ute efter att tjäna pengar som alla andra företag. Linux Foundation / Android Communities ( T.ex XDA-Developers) = Utvecklar Linux och Android. Det är som att jämföra Röda Korset med Ica Maxi nere på hörnet, helt skilda saker.

Grejen är att det kostar väldigt lite att ge till Open Source community:t om man är ett stort företag som nvidia är. Dessutom måste man ju betänka att de har en viss skyldighet då det själva använder Linux kärnan (som de inte själva har skrivet). Därför är det närmast moraliskt rätt att låta andra fortsätta förbättra deras mjukvara. Ta hela historien om Optimux x2, där funkar inte hårdvaruaccelereringen tack vare nvidia. De vägrar nämligen och detta sätter käppar i hjulet för en del, därför kan nvidia krasha och brinna. :s

Det där med ordval är alltid en sak som kommer tillbaks och biter en i de ömmare partierna men i många år fnös man verkligen åt spelar och ansåg att de inte hade något på Linux att göra då de inte gav något tillbaka. Linux var mycket en plattform för radikaler som skulle visa att de kunde bättre, på senare år har det lugnat ner sig (Titta inte på videon bara) och man försöker nå ut till en bredare publik men frågan är om inte tåget redan gått.

Öppet eller stängt spelar mindre roll enligt mig då man tar det som ger det man vill ha. Man måste även se verkligen som den är och där har Linux floppat totalt (konsumentmarknaden) och hade det inte varit för öppenheten hade den varit död för länge länge sedan och varför skulle Nvidia bry sig för det bara kostar att satsa på Linux men vad får man tillbaka?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Hedersmedlem

Kan man anmäla SweClockers-nyheter för regelbrott?

Skrivet av Forumregler:

§1.5  Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

Visst, "nyheter" är inte "forumet" så det applicerar väl inte direkt, men detta är nog topp-3 bland dumma nyhetsposter jag sett på SweClockers under mitt medlemsskap.

Skrivet av SweClockers:

Det hela irriterar den vanligtvis lågmälda Linus Torvalds till den grad att han viftade med långfingret och utbrast "Fuck you, Nvidia!", när frågan lyftes vid ett besök på Aalto-universitetet i Finland.

"Vanligtvis lågmälda"? Han är känd för att säga liknande upprörande saker. En stor del av föredraget handlar om att han själv pratar om varför han säger sådana saker, vilket som sagt är välkänt sedan tidigare om man har följt något av hans projekt det minsta.

Föredraget avslutas i väldigt godhjärtade toner när en anställd på just Nvidia ställer sig upp med micken, och det är leenden och annat. Detta förstår man om man ser föredraget, men hur många tror SweClockers kommer göra detta? De kommer titta på den enskilt lösryckta bilden där Torvalds nästan ser arg ut och tro att han på allvar engagerar sig så emotionellt i frågan som det av rubriken verkar.

Torvalds säger exempelvis om Microsoft i föredraget:

Skrivet av Linus Torvalds:

They're full of shit.

Snabbt, skriv en nyhet!

Någon på SweClockers publicerade denna nyhet i denna form högst troligen utan att ha sett något av föredraget, bara för att spela på AMD/Nvidia-stämningen på SweClockers. Bara för att det är sommarlovsnivå i forumet behöver det inte bara det bland nyheterna; lite källkritik välkomnas.

Se http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativ... för en tidigare forumtråd i ämnet. Gå gärna dit och läs, men gå inte dit och börja snacka om Nvidia vs AMD i allmänhet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ernstp:

FEL! AMD har minst 4 stycken heltidsanställda som bara jobbar med deras OpenSource grafik-drivrutiner. Dom funkar så bra att man kan spela kommersiella spel med dem, t.ex Heroes of Newerth. AMD är grymma på Linux!

Nvidia har alltid gett bättre prestanda och är klart snabbare med ny funktionalitet i Linux. AMD/ATI har en väldigt mörk Linuxhistoria, med bedrövligt stöd och även dåliga stängda drivrutiner.

Nu erbjuder de drivrutiner med öppen källkod vilket är lysande, men de är långt ifrån fullständiga. De ger bara elementärt stöd jfr m vad deras egna stängda drivrutiner ska ge, eller vad Nvidias stängda ger.

Det är som sagt lysande att de har öppna drivrutiner, men att de är "grymma" är tyvärr fortfarande en grov överdrift.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Lite kul är det allt, men det är uppenbart att SCs alla nvidia fanbois kommer klanka ner maximalt på Linus.

Varför då?

Då nVidia är det enda valet om man kör Linux så finns det inget att klanka ner på, snarare hålla med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rullekorn82:

Hmm Ni som säger att AMDs drivrutiner inte fungerar i linux, har ni provat efter 2010? Jag hade stora problem förr ( mobility X1600, HD3870) men har inte haft några problem med varken hd4670, hd5750 eller mobility HD6550m.

Vill inte sätta någon på plats utan frågar av ren nyfikenhet.

Provade idag då bara för att vara säker på min sak. Det finns lite olika versioner av drivrutinerna och jag provade 3 av dem och får hur än jag vänder och vrider på det riktigt usel prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Stängd källkod

Öppen källkod

"Förr fanns Open GL". OpenGL finns kvar idag och är minst lika kraftfullt som DirectX. Faktum är att det ekonomiskt vore bättre att satsa på på OpenGL då senaste versionen av OGL kan köras på långt fler datorer än DirectX.

Steam/Valve mest hatade inom spelbranschen? Valve är om något bland de mest älskade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Varför då?

Då nVidia är det enda valet om man kör Linux så finns det inget att klanka ner på, snarare hålla med.

AMD är ett utmärkt val. Kör det själv utan problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Nej det stämmer faktiskt till viss del, men det gäller främst äldre kort. Jag har en bärbar med AMD som jag köpte 2009. Det går helt enkelt inte att få ett stabilt, snabbt linux på den. Vid minsta förändring i grafikinställningarna måste jag starta om datorn osv.
Däremot verkar det som att nyare kort inte har några problem, så det verkar ha löst det hela(för senare generationer iaf).

Håller helt med Linus om allt han säger.:)
tragiskt att se alla windows/nvidia-fanboys som inte klarar av att se sina favoritföretag ta lite välförtjänt kritik.

Permalänk
Datavetare

För oss som kör Linux på skrivbordet är lösningen enkel just nu: se till att använda en Intel GPU. Intel är själva med och utvecklar drivarna för sina GPUer, stöd för HD4000 fanns redan innan jul och stöd för Haswells GPU ska tydligen komma in i nästa Linux-kärna.

Intel är, tillsammans med RedHat, faktiskt de företag som just nu bidrar mest till Linux-kärnan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

"...vanligtvis lågmälda Linus Torvalds..."

Vilka svampar har artikelförfattaren rökt? Linus är lågmäld? Nån har inte följt media. Om det är någon som har stort ego och säger negativa saker om andra, så är det Linus. Linus har själv sagt att han skrämt iväg alla vanliga programmerare, kvar är bara konstiga som accepterar hans bossiga attityd. Linus lågmäld. HMM...

http://en.wikiquote.org/wiki/Linus_Torvalds

My name is Linus Torvalds and I am your god.

A lot of people still like Solaris, but I'm in active competition with them, and so I hope they die.

I claim that Mach people (and apparently FreeBSD) are incompetent idiots.

I think they [Hurd Kernel developers] have their design heads firmly up their *sses anyway with that whole microkernel thing, I've never felt it was worth my time even looking at their code),

OS X in some ways is actually worse than Windows to program for. Their file system is complete and utter crap, which is scary.

the whole interface is just stupid, and was probably designed by a deranged monkey on some serious mind-controlling substances.

In short: just say NO TO DRUGS, and maybe you won't end up like the _Hurd people_.

My personal opinion of Mach is not very high. Frankly, it's a piece of crap.

Gcc is crap.

C++ is a horrible language. It's made more horrible by the fact that a lot of substandard programmers use it, to the point where it's much much easier to generate total and utter crap with it.

"I hope you all die a painful death" Linus to the hardware manufacturers that refuse to release the specifications of their hardware so they could operate with the Linux kernel.

Nvidia, fuck you!

Your code is shit... your argument is shit.

I like offending people, because I think people who get offended should be offended.

I'm a bastard. I have absolutely no clue why people can ever think otherwise. Yet they do. People think I'm a nice guy, and the fact is that I'm a scheming, conniving bastard who doesn't care for any hurt feelings or lost hours of work, if it just results in what I consider to be a better system. And I'm not just saying that. I'm really not a very nice person. I can say "I don't care" with a straight face, and really mean it.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MaLo:

Är inte Linux landet där Kejsaren med sina nya kläder bor?

Linux och dess användare har alltid varit en gåta för mig och som Windows användare har man haft dem på ena sida och Apple på andra sida mitt i någon sorts fanatisk smörgås. Apple har lyckats trots sin låsning medan Linux med öppenhet och allt bara stått och stampat men kommit ingenstans.

Det låter som om jag är ute efter bråk men jag måste säga att de som använder Linux är ganska drivna och mycket begåvade men åstadkommer mycket lite av det som den vanlige användaren vill ha. Själv har jag gapat i 15 år efter spel, spel och åter spel men har man gjort spel för Linux?

Jag uppfattar dig inte som att du är ute efter bråk, tvärtom belyser du frågor på ett bra sätt. Många punkter, men let's go med min bild av det hela:

Varför vill Nvidia stödja Linux? Det är inte för att de är godhjärtade OSS-entusiaster (uppenbarligen): enormt mycket rendering, utveckling och industriella tillämpningar använder Linux. Nvidia är ledande på detta iom deras prestandamässigt bra drivrutiner. Pengar — det finns många att tjäna.

Apple har lyckats trots sin låsning — Apple lyckas pga sin låsning. De har plockat människor som inte bryr sig om "valfrihet" i ett område de inte är direkt intresserade av (och "tyvärr" är det en överhängande del av planeten som inte är så intresserade av datorpill ). Väl där så lyckas Apple bättre än något företag i världen att få dessa kunder att betala multum för en välpolerad upplevelse, och i ett börsnoterat företags värld handlar det om att tjäna pengar.

De som använder Linux är ganska drivna och mycket begåvade men åstadkommer mycket lite av det som den vanlige användaren vill ha — påståendet må vara sant beroende på vad man definierar som en "vanlig användare" (vilket är en väldigt öppen fråga). Det hela är dock inte svårt att förstå om man förstår hur utvecklingsprocessen går till. Linux görs av professionella för professionella, på sätt och vis, och av hobbyister för hobbyister på andra sätt. Detta pga att dessa människor använder Linux för att de kan påverka systemet på detta sätt. De människor som vill se att Linux blir en spelplattform på det vis som många önskar är inte de människor som har förmågan att se till att detta händer. Detta skulle troligen behöva komma genom industrin (för det finns ju ekonomiska incitament i spelförsäljning), men samtidigt finns det företag som tjänar på att detta inte ska hända. Dessa företag är beredda att betala för att detta inte ska hända. Dessa företag är beredda att agera utanför lagar och ta skadestånd för att detta inte ska hända, vilket tyder på att de ser det vara värt mer än vad världens rättsväsenden ser.

Så har det varit historiskt. Hur kommer det se ut i framtiden? Rykten om en Linuxbaserad spelkonsol från Valve tisslas om på nätet. Android är en uppenbar succé med enorm användarbas; kanske kommer detta leda in på spelmarknaden. Spelmarknaden i sig kanske kraschar och tvunget förändras. Blir det mindre av en multimiljardindustri och färre AAA-titlar så kanske branschen går mer åt indiehållet, och där ser man snabbt redan att Linuxstödet numera alltid åtminstone övervägs vid utveckling.

Många frågor om Linux besvaras om man inser att det inte är Linuxkärnans egna huvudsakliga intresse att bli världsledande. Det är något som kommit på köpet (se smiley, men se även servrar, Android, hemelektronik: Linux är överallt). Till exempel i det föredrag som denna nyhetspost handlar om så pratar Torvalds om att mycket av utvecklingen är "accidental" — Linux framgång, problem som löses av rent intresse som sedan får viktiga applikationer, osv. Linux mål var t ex inte att vara det bästa valet i varje persons ficka. Torvalds nämner att stöd för multipla kärnor löstes för 10 år sedan då Linux användes på superdatorer — idag används samma robusta och testade kod i Androidtelefoner.

Förr eller senare så kommer kanske en liknande "accident" (menat som "tillfällighet", inte "olycka") göra att Linux blir ett självklart val för spelutvecklare.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skinpop:

"Förr fanns Open GL". OpenGL finns kvar idag och är minst lika kraftfullt som DirectX. Faktum är att det ekonomiskt vore bättre att satsa på på OpenGL då senaste versionen av OGL kan köras på långt fler datorer än DirectX.

Steam/Valve mest hatade inom spelbranschen? Valve är om något bland de mest älskade.

Valve ja men inte deras Steam som det klaga på något hemskt. Men nu när alla hatar Origin så har väll det värsta klingat av gentemot Steam och man har även gjort det enklare att få ut användares Mods till en del spel.

OpenGL må vara störst och vackrast men det har inte samma stöd som förr tyvärr som då gör det mindre troligt att spel dyker upp på Linux.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk

Antar att om nVidia får pekfingret så får AMD tummen upp?
http://developer.amd.com/zones/opensource/Pages/default.aspx

Citat:

AMD has a long-standing track record of collaboration with open software development communities and continues to support the open source ecosystem. In addition to providing innovative advances in computing platforms, AMD has teams dedicated to building or enhancing open source tools and technologies to help software developers code faster for faster code.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|