Linus Torvalds pratar om Nvidia

Permalänk

Linus Torvalds pratar om Nvidia

Linus Torvalds svar på varför inte Nvidia fixat drivrutiner till Nvidia Optimus teknologin när man kör Linux.

Spola till 49:25 om du vill höra Linus åsikt om detta.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk

Ojdå. Slut på fungerande grafikdrivrutiner till Linux efter detta då, om fel personer tar åt sig

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Mycket bra video! Ska nog se hela sedan när man kommer hem ifrån jobbet. Tittade bara en kvart nu men han har mycket smart att säga

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Ojdå. Slut på fungerande grafikdrivrutiner till Linux efter detta då, om fel personer tar åt sig

Hehe den tanken slog mig också kan jag säga.

Skrivet av ErDraug:

Mycket bra video! Ska nog se hela sedan när man kommer hem ifrån jobbet. Tittade bara en kvart nu men han har mycket smart att säga

Håller med. Har också sett en bit av inledningen och denna videon är verkligen att rekommendera om man har intresset för det!

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nvidia gör inte drivrutiner till Linux för att vara "snälla", eller för att de tycker Linus är en schysst grabb: de gör drivrutiner för att de tjänar pengar på det.

Windows spelar månne gemene man på, men Linux används för rendering och andra tunga grafikuppgifter i industriella tillämpningar, och till det behövs prestandamässigt bra drivrutiner, vilket Nvidia är ledande på. De är säkert mycket väl medvetna om att de inte släppt sina drivrutiner öppna och att detta lett och leder till stor tandagnisslan för användare.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Nvidia gör inte drivrutiner till Linux för att vara "snälla", eller för att de tycker Linus är en schysst grabb: de gör drivrutiner för att de tjänar pengar på det.

Windows spelar månne gemene man på, men Linux används för rendering och andra tunga grafikuppgifter i industriella tillämpningar, och till det behövs prestandamässigt bra drivrutiner, vilket Nvidia är ledande på. De är säkert mycket väl medvetna om att de inte släppt sina drivrutiner öppna och att detta lett och leder till stor tandagnisslan för användare.

Såklart dom inte sitter och sysslar med välgörenhet på sin arbetstid. Men om stödet för alternativ grafikhårdvara är så dåligt som jag fått för mig (genom internet, ingen egen erfarenhet), så har dom ju inte direkt ont om möjligheter att öka på klirret lite extra. "Oj, förrförra generationens hårdvara, nejdu, den har vi inte stöd för längre, nu får du allt köpa nytt"

Edit: Inte för att jag alls menar att det av någon anledning skulle ske, utan syftar bara på hypotetiska möjligheter till "Fuck ju too, Linus"

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Hjälpsam

Ojsan, starka offentliga ord.

Som vanligt respekterar man Linus uttalanden (kanske inte alltid man håller med, men man lyssnar)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

That's right! Go AMD!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Hedersmedlem

TACK för denna!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Såklart dom inte sitter och sysslar med välgörenhet på sin arbetstid. Men om stödet för alternativ grafikhårdvara är så dåligt som jag fått för mig (genom internet, ingen egen erfarenhet), så har dom ju inte direkt ont om möjligheter att öka på klirret lite extra. "Oj, förrförra generationens hårdvara, nejdu, den har vi inte stöd för längre, nu får du allt köpa nytt"

Nvidia jobbar redan lite åt det hållet. Jag har haft två grafikkort där Nvidia droppat stödet och man fastnat i "legacy"-drivrutinerna, med problem som följd.

Nouveau-drivrutinerna (öppna reverse-engineerade drivrutiner för Nvidiakort) saknar givetvis prestanda och stöd för många avancerade funktioner, men man ser också även snabbt vilka fördelar detta ger:

• Stöd för nya X-versioner kommer direkt. Detta är kanske den största puntken om man broderar ut lite, då det innebär att alla kort som någonsin har haft stöd kommer fortsätta att stödjas i minst samma utsträckning på obestämd framtid. Detta är inget man riktigt uppskattar förrän man använt datorer så pass länge att man varit med om att kassera hårdvara enbart för att mjukvarustödet försvunnit, och det kanske inte ens existerar någon ny hårdvara som motsvarar den gamla i kvalité. Denna upplevelse kommer nå fler och fler med tiden iom att datorbranschen varit stark så länge nu, så detta argumentet kommer öka i kraft.

• I felsökningssynpunkt så kommer man mer eller mindre ingenstans med Nvidias egna drivrutiner. Man är uthängd till att posta en X-logg på Nvidiaforumet och hoppas på att Nvidia tar tag i den. Själv har jag gjort det två gånger, fått konfirmerat att "ja, detta är ett problem", och i ett fall fått en lösning inom ett par månader och i det andra fallet fortfarande inget, när jag hade kunnat jobba med det själv om det bara hade varit möjligt.

• Schyssta saker som KMS.

--

Gällande Linus uttalande i videon så är det obligatoriskt att även se hans senare kommentar om sin "fuck you, Nvidia"-kommentar när en person som jobbar på Nvidia ställer sig upp med micken.

Gillar ni starka uttalanden så se även en annan del av videon: "Microsoft is full of shit".

Och inte minst under samma föredrag: Linus om Linus uttalanden.

--

Framför allt så återställde Q&A-sessionen under detta föredrag min tro på mänskligheten till viss del, då alla frågorna faktiskt var riktigt intressanta och kunde generera bra svar. Var på ett föredrag med en icke-nämnd skäggig herre vid en icke-nämnd stor svensk institution som man skulle kunna tro var fylld med tekniskt kunniga människor, där alla frågeställare imho borde nekats inträde från första början på sina analytiska meriter.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av phz:

Gällande Linus uttalande i videon så är det obligatoriskt att även se hans senare kommentar om sin "fuck you, Nvidia"-kommentar när en person som jobbar på Nvidia ställer sig upp med micken.

Ja, han står ju för vad han säger iallafall. Får ta och se hela klippet efter jobbet, så jag får lite mer sammanhang i det hela.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

NVIDIA skiter fullständigt i att fixa drivrutiner för "Optimus" vilket är riktigt tråkigt för mig som NVDIA samt Linux användare...
Så länge NVIDIA inte vill släppa drivrutiner för Optimus opensource eller proprietära så håller jag med Linus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrRhoads:

NVIDIA skiter fullständigt i att fixa drivrutiner för "Optimus" vilket är riktigt tråkigt för mig som NVDIA samt Linux användare...
Så länge NVIDIA inte vill släppa drivrutiner för Optimus opensource eller proprietära så håller jag med Linus

Ja, det är ett närapå extremt steg att de öht inte ens kommer med proprietärt stöd för Optimus. Som läget står nu så hade de kunnat hoppa på Bumblebee-tåget och dra nytta av allt det arbete som redan gjorts för att snabbt få ordentligt stöd för detta. Det kan inte vara ekonomiskt korkat att göra detta. Det hela är märkligt.

Jag köpte en laptop med dubbla grafikkretsar (Intel on-die och Nvidia GT520M), men gjorde det när man fortfarande i BIOS-setupen hade valet att köra helt på Nvidiakretsen, vilket inte innebär några som helst problem för Linux. Hade de bara låtit den enkla möjligheten vara kvar hade allt varit så mycket enklare.

Återigen, det är märkligt. Jag förstår inte varför (och då brukar jag som så många andra ändå hävda att jag förstår precis allt som finns här i världen ).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Ja, det är ett närapå extremt steg att de öht inte ens kommer med proprietärt stöd för Optimus. Som läget står nu så hade de kunnat hoppa på Bumblebee-tåget och dra nytta av allt det arbete som redan gjorts för att snabbt få ordentligt stöd för detta. Det kan inte vara ekonomiskt korkat att göra detta. Det hela är märkligt.

Jag köpte en laptop med dubbla grafikkretsar (Intel on-die och Nvidia GT520M), men gjorde det när man fortfarande i BIOS-setupen hade valet att köra helt på Nvidiakretsen, vilket inte innebär några som helst problem för Linux. Hade de bara låtit den enkla möjligheten vara kvar hade allt varit så mycket enklare.

Återigen, det är märkligt. Jag förstår inte varför (och då brukar jag som så många andra ändå hävda att jag förstår precis allt som finns här i världen ).

Åh tusan kan du stänga av Intel kortet i bios?
Vilket märke har du på laptopen?
Jag har en ASUS K73SV och kan inte stänga av Intel kortet i bios och ASUS kommer inte släppa någon uppdatering som tillåter det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrRhoads:

Åh tusan kan du stänga av Intel kortet i bios?
Vilket märke har du på laptopen?
Jag har en ASUS K73SV och kan inte stänga av Intel kortet i bios och ASUS kommer inte släppa någon uppdatering som tillåter det

Jag har en Acer 5745G. Ja: jag kan säga till i BIOS-setupen att använda "Graphics: Discrete", vilket leder till att det OS som sedan bootar bara ser en Nvidiakrets som vilken vanlig laptop som helst. I praktiken så funkar Optimus genom att man använder Nvidiakretsen för beräkning men slänger ut resultatet på Intelkretsens framebuffer; därför jag inte vill säga "stänga av". Om just min dator fungerar så här då den är utkommen innan saker började kallas "Optimus" vet jag inte, men jag har liknande funktionalitet. Tanken är dock att jag ska trycka på en knapp för att växla mellan Intel och Nvidia-läge.

För att stänga av kort via mjukvara (Nvidiakretsen går att verkligen "stänga av") och mer om Optimus, Linux och Bumblebee, se http://askubuntu.com/questions/15694/how-do-i-disable-intel-g....

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Jag har en Acer 5745G. Ja: jag kan säga till i BIOS-setupen att använda "Graphics: Discrete", vilket leder till att det OS som sedan bootar bara ser en Nvidiakrets som vilken vanlig laptop som helst. I praktiken så funkar Optimus genom att man använder Nvidiakretsen för beräkning men slänger ut resultatet på Intelkretsens framebuffer; därför jag inte vill säga "stänga av". Om just min dator fungerar så här då den är utkommen innan saker började kallas "Optimus" vet jag inte, men jag har liknande funktionalitet. Tanken är dock att jag ska trycka på en knapp för att växla mellan Intel och Nvidia-läge.

För att stänga av kort via mjukvara (Nvidiakretsen går att verkligen "stänga av") och mer om Optimus, Linux och Bumblebee, se http://askubuntu.com/questions/15694/how-do-i-disable-intel-g....

Eller på förenklad svenska:

Intel är kopplad till Monitorn som ger bild medans NVIDIA inte har någon direkt koppling med Monitorn, därför kan man stänga av NVIDIA men inte Intel.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eXpander_:

Eller på förenklad svenska:

Intel är kopplad till Monitorn som ger bild medans NVIDIA inte har någon direkt koppling med Monitorn, därför kan man stänga av NVIDIA men inte Intel.

Ah, "framebuffer" har inte kommit in i SAOL än alltså .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bumblebee har jag testat samt något annat också men jag kommer verkligen inte åt NVIDIA kortet och kan korrigera vsync.
NVIDIA settings programmet kan helt enkelt inte hitta kortet.
Har försökt att även justera vsync på intel kretsen men inte lyckats med det heller.

Permalänk

Jag har läst hans biografi. Självklart skoja han när han använder de orden. Han erkänner dock att han brukar säga vad han tycker. Situationen kan liknas den när citatet "I am your God" (han talar svenska men citatet är hans engelska). Det var ett skämt men han beskriver sedan den stela tystnaden som följde. Här var det ett intern skämt mellan de på Linux mässan.

Boken "Just for fun" finns att låna på bibliotek nära dig.

Skickades från m.sweclockers.com