HDMI -> DVI adapter -> DVI-VGA kabel, går det?

Permalänk
Medlem

HDMI -> DVI adapter -> DVI-VGA kabel, går det?

Har sen jag köpte mitt nya grafikkort bara 1 dvi port och resten Displayport och hdmi.
Problemet att 2:a skärmen bara har fungerande VGA port, dvi fungerar inte.

På mitt gamla gtx 460 med 2 dvi portar körde jag DVI-VGA kabel och det fungerade utmärkt.

Så logiskt sätt borde det väll fungera om jag kör en HDMI-DVI adapter i grafikkortet sen använder samma DVI-VGA kabel jag använt innan?

Det är ju digital signal bägge två hdmi och dvi.

Edit: En sådan här adapter tänker jag då till grafikkortet: http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4634342&ref=secti...

Permalänk
Medlem

Går nog inte för DVI till VGA fungerar inte på alla DVI portar, utan det måste vara DVI-I. Och din "ursprungliga" HDMIkontakt är nog inte att likställa med en DVI-I, utan har ju bara digitala signaler. Men nån får rätta mig om jag har fel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface
The DVI connector on a device is therefore given one of three names, depending on which signals it implements:

DVI-D (digital only, both single-link and dual-link)
DVI-A (analog only)
DVI-I (integrated – digital and analog)

The DVI-D and DVI-I connector includes a provision for a second data link for resolutions up to 2560x1600 which is supported by many add-on graphic cards. The connector is sometimes referred to as DVI-DL (dual link).

Permalänk
Medlem

Tack för informationen.
Kollade lite nu efter det, mitt gamla gigabyte gtx 460 hade DVI-I*2.
Så kanske därför en vanlig DVI-VGA kabel fungerade så bra.

Och hdmi stödjer då inte analogt+digital utan bara analogt så konverteringen fungerar inte som jag förstått.

Trist jag inte kan använda min gamla skärm längre som 2:a skärm
Får väll köpa en billig extraskärm med hdmi anslutning hehe.

Tack så mycket för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att det finns HDMI -> VGA konverterare, men de kostar typ som en halvdålig skärm som har HDMI-ingång...

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!