Permalänk
Medlem

Vilka minnen skall jag ha till nforce2

Hej! jag undrar vilka corsair minnen jag skall välja till mitt EPoX EP-8RDA+ nForce2.räcker det med pc2700 333 mhz minne?
................................................................................................

Permalänk
Medlem

Eftersom du kan utnyttja att du har två kanaler till minnet så kan du slänga på gamla PC2100-minnen och fortfarande piska andra chipsets i minnesprestanda, det hjälper ju förstås att du har aggressiv timing då.
Så inte behöver du något allvarligt minne.. sen går ju minnet att asynkront mot FSB så t.ex 80% av FSB går minnet i (minne 133, FSB 166).

Rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem

"Oki då får det bli ett 2700.tackar för hjälpen"

Permalänk

nej köp inte pc2700 minne för nya barton kommer att gå i 400mhz buss så satsa på pc3200 minne.

dessutom så för att få ut mest av nforce kortet så ska man köra bussen synkront i 400mhz

jag skulle inte köpa sämre minnen en pc3200 idag för priserna mellan minnena är inte stor... priserna är höga på alla ddr minnen tyvär

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

ska handla från overclockers.se PC3500 Platium versionen :>.....

Har begärt att dom ska ta in dom
men men då blir det å vänta 2 -> 3 veckor

Permalänk
Medlem

Man får 512MB RAM till nästan hälften av priset om du köper 2st 256MB Original (t.ex. Samsung) minnen, jämfört med Corsairs minnen. Lite som Nordic skrev, kan du t.ex. köpa 2st billigare 256MB 333DDR (om du ska ha 512MB)och köra dom i 266DDR med aggressiva minnesinställningar. För ungefär tusenlappen extra får man 512MB mer minne om man köper lite billigare original minnen.

Att köpa två dyrare Corsair DDR333 är bara dumt, såvida man inte har mängder med pengar. Till och med när Barton-kärnan med 400MHz FSB kommer, räcker det fortfarande med 2st 266DDR i dual-läge (533MHz).

Prestanda skillnaden när man kör NForce2 i synk alt. asynkron RAM/FSB är försumbar. Därför är det riktigt tokigt att köpa ännu dyrare Corsair 400DDR minnen.

IMHO!

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Hmmm, jag har en XtremeDDR 512 MB PC3200 i ena datorn och 2 stycken standard 256 MB PC2100 DDR CL2.5 i den andra. Om jag byter moderkort i en av dom till NForce2 så är det alltså bättre att sätta i de 2 långsamma minnena och köra 200 MHz på fsb och dual 133 MHz DDR till minnena asynkront jämfört med en kanal på 200 MHz DDR minne synkront med fsb?

Å ena sidan är det bäst att köra synkront och skillnaden mellan dual channel och single channel är liten. Men å andra sidan är skillnaden mellan asynkront och synkront också liten...

Om/när jag gör denna uppgradering, vilket program rekommenderas att testa totalprestandan med? Jag kommer nog att vilja testa båda alternativen själv i så fall innan jag avgör vad som är bäst.

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att det ena eller det andra är bättre, bara billigare :).

Eftersom du har minnen att testa med, tycker jag du SKA testa. Däremot är NForce2 moderkort bra saker, även om du inte använder dig av dual funktionen.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Förvirrad

Jag blir förvirrad! jag handlar 3200 minne det blir nog bra

Permalänk

köp 2st twinmos 256mb pc3200 på komplett för 1000:-st
köp INTE pc2100 eller pc2700 minnen om du ska ha dom till nforce2.

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

pc3200

Ok det blidde 3200 400mhz minne..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FubbHead
Man får 512MB RAM till nästan hälften av priset om du köper 2st 256MB Original (t.ex. Samsung) minnen, jämfört med Corsairs minnen. Lite som Nordic skrev, kan du t.ex. köpa 2st billigare 256MB 333DDR (om du ska ha 512MB)och köra dom i 266DDR med aggressiva minnesinställningar. För ungefär tusenlappen extra får man 512MB mer minne om man köper lite billigare original minnen.

Att köpa två dyrare Corsair DDR333 är bara dumt, såvida man inte har mängder med pengar. Till och med när Barton-kärnan med 400MHz FSB kommer, räcker det fortfarande med 2st 266DDR i dual-läge (533MHz).

Prestanda skillnaden när man kör NForce2 i synk alt. asynkron RAM/FSB är försumbar. Därför är det riktigt tokigt att köpa ännu dyrare Corsair 400DDR minnen.

IMHO!

så man ska köra barton processorn som är i 400mhz buss underklockad då om man kör den med tex 266mhz minnen?

det är ju smart

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk

Re: pc3200

Citat:

Ursprungligen inskrivet av longhorn
Ok det blidde 3200 400mhz minne..

vilka minnen köpte du?

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FubbHead
Man får 512MB RAM till nästan hälften av priset om du köper 2st 256MB Original (t.ex. Samsung) minnen, jämfört med Corsairs minnen. Lite som Nordic skrev, kan du t.ex. köpa 2st billigare 256MB 333DDR (om du ska ha 512MB)och köra dom i 266DDR med aggressiva minnesinställningar. För ungefär tusenlappen extra får man 512MB mer minne om man köper lite billigare original minnen.

Att köpa två dyrare Corsair DDR333 är bara dumt, såvida man inte har mängder med pengar. Till och med när Barton-kärnan med 400MHz FSB kommer, räcker det fortfarande med 2st 266DDR i dual-läge (533MHz).

Prestanda skillnaden när man kör NForce2 i synk alt. asynkron RAM/FSB är försumbar. Därför är det riktigt tokigt att köpa ännu dyrare Corsair 400DDR minnen.

IMHO!

Jag lägger gärna mö mer på Corsair än sketet sammsung PC2700 eller liknande.
Tror inte du vet hur sopiga samsungs minnen är i dag.
Köpte såna i tron att dom var bra.
Skitten bootade först effter 2h med bel.
hade fåt sämmsta revisonene med och jag beställt bästa så jag kunder retunera dom.
Ska bara ha bra minne å ska kolla hur kompisens corsair fungear men hans dator bootar i jalla fall med minnet.

Inte värt att snålla bara strull.

Permalänk
Medlem

minnen

256 mb Corsair 3200 400mhz cas2. www.datorbutiken.com

Permalänk
Medlem

Re: Vilka minnen skall jag ha till nforce2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av longhorn
Hej! jag undrar vilka corsair minnen jag skall välja till mitt EPoX EP-8RDA+ nForce2.räcker det med pc2700 333 mhz minne?
................................................................................................

Vart har du införskaffat kortet?
Eller har du beställt utan att veta leveransdatum?

Visa signatur

AMD 64 "Venice", 3000+@2610Mhz@290FSB, EPoX 9NDA3+ A-Data 512mb ddr566
GeForce 4 Ti 4400, Bundled cooling

Permalänk
Medlem

twinmos 3200 fånr komplett har ju samma chip som corsairs minne men mkt billigare...

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Kan man köra det med bara ett minne? Tycker att det borde gå när det finns tre minnesplatser.
Brände mitt A7V8X idag så jag måste köpa ett nytt

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vilka minnen skall jag ha till nforce2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xeqt

Vart har du införskaffat kortet?
Eller har du beställt utan att veta leveransdatum?

www.datorbutiken.com dom får hem kortet på fredag!