Fråga angående laptop laddare/adapter

Permalänk
Medlem

Fråga angående laptop laddare/adapter

Hej där, fick en Compaq av en polare för nån dag sen som laddaren till den är paj, eller ja, glapp, finns väl säkert inget sätt att fixa glapp vad jag vet så ska köpa ny,
har kollat på lite olika laddare, sådana från t.ex Kjell och Company, inga äkta Compaq/HP då de kostar för mycket för att köpa till en skrotig laptop från 2009...

Det står Output: 65W 18.5V --- 3.5A LPS och input: 100-240V 1.6A 50-60Hz...
Min fråga till er är, skulle man kunna köpa en laddare som har t.ex 110W i Output, eller dör datorn då? Eller tar datorn bara de watt den behöver av adaptern? Skulle vara trevligt att veta innan jag dödar laptopen..

Om ni vet några bra billiga adaptrar som finns i någon Svensk fysisk butik, länka gärna.

//Bullen

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Permalänk
Skrivet av bullen181:

Min fråga till er är, skulle man kunna köpa en laddare som har t.ex 110W i Output, eller dör datorn då? Eller tar datorn bara de watt den behöver av adaptern? Skulle vara trevligt att veta innan jag dödar laptopen..

Om ni vet några bra billiga adaptrar som finns i någon Svensk fysisk butik, länka gärna.

//Bullen

Det som är viktigt när du köper nätadapter är att den lämnar rätt utspånning. I ditt fall 18,5V.
Sedan är det också viktigt att den lämnar tillräckligt hög ström eller om du så vill effekt. I ditt fall 65W.

Det är ingen fara att välja en adapter som klarar att leverera 110W, men nackdelen är att en sådan adapter blir onödigt stor och klumpig (och dyr).
Det är endast i undantagsfall som du kan ha nytta av en adapter som lämnar högre effekt än originaladaptern. De flesta laptops har en inbyggd laddningskrets som gör att det inte går att ta ut högre effekt än vad som originaladaptern lämnar. Rent teoretiskt skulle annars en 110W adapter kunna ladda upp batteriet i datorn snabbare än en 65W adapter. Om det är så vet man först efter att man provat en adapter med högre effekt ån originalet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Medlem

Min adapter har dock en helt annan sort uttag på kabeln.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnCCarlsson:

Det som är viktigt när du köper nätadapter är att den lämnar rätt utspånning. I ditt fall 18,5V.
Sedan är det också viktigt att den lämnar tillräckligt hög ström eller om du så vill effekt. I ditt fall 65W.

Det är ingen fara att välja en adapter som klarar att leverera 110W, men nackdelen är att en sådan adapter blir onödigt stor och klumpig (och dyr).
Det är endast i undantagsfall som du kan ha nytta av en adapter som lämnar högre effekt än originaladaptern. De flesta laptops har en inbyggd laddningskrets som gör att det inte går att ta ut högre effekt än vad som originaladaptern lämnar. Rent teoretiskt skulle annars en 110W adapter kunna ladda upp batteriet i datorn snabbare än en 65W adapter. Om det är så vet man först efter att man provat en adapter med högre effekt ån originalet.

Det tråkiga är att 65Wattarna jag hittat för min laptop kostar skjortan medans 110Wattarna jag hittat kostat 100-200 mindre, så förhoppningsvis får jag hoppas en 110W går fin fint för min budget är rätt begränsad.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av bullen181:

Min adapter har dock en helt annan sort uttag på kabeln.

...och berättar man vilken modell det är på den bärbara får man mer exakta svar. Kolla på "produktguide" @ http://se.eetnordic.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

...och berättar man vilken modell det är på den bärbara får man mer exakta svar. Kolla på "produktguide" @ http://se.eetnordic.com/

Fick datorn, har inte en blekaste aning om modell då förre ägaren tagit bort alla klistermärken samt att jag inte kan starta datorn utan adapter då batteriet är slutkört.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Hej där, fick en Compaq av en polare för nån dag sen som laddaren till den är paj, eller ja, glapp, finns väl säkert inget sätt att fixa glapp vad jag vet så ska köpa ny,
har kollat på lite olika laddare, sådana från t.ex Kjell och Company, inga äkta Compaq/HP då de kostar för mycket för att köpa till en skrotig laptop från 2009...

//Bullen

http://www.equipit.se

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara på detta?
Har ett antal HP Elitebook med laddare 18,5V och 3,5A och 65W 7,4mm

Nu har jag en ny HP Elitebook 1040G med Laddare 19,5V och 2,31A och 4,5mm

Ser att det finns konverter mellan 7,4mm och 4,5mm kan dator/batteri klara laddarnas skillnad?
Tack för hjälpen