Permalänk
Medlem

MBA - 4GB eller 8GB

Hej,

Jag tänkte inhandla en Macbook Air, men undrar om swec rekommenderar 8GB RAM, eller 4GB. Med Windows skulle jag säga att 4GB är i underkant men vem vet MED OS X? Dessutom kanske man inte behöver så mycket i en ultrabook.

Vad säger ni? (det kostar för övrigt ~900kr vilket är rätt mycket)

Permalänk
SpelClockers

Skullle Rekomendrar 8 delvis för att vara mer framtids säker samt att du inte riskerar att få slut på ram lika lätt

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem

Mac Os X drar betydligt mer minne än Windows så slå till på 8 om det inte blir för hög extrakostnad.

Permalänk
Medlem

Jag har en mini med 4GB och min sambo har en MBA med 4GB, MBA klarar sig bättre tack vare SSD'n, men eftersom Apple sansat sig lite med minnespriserna så är det dumsnålt att inte ta 8GB.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Skulle också köra på 8GB för att vara framtidssäker. Jobbigt om man skulle ångra sig om något år för att man inte valde mer ram eftersom det inte går att uppgradera själv.

Visa signatur

Dator: Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Fractal Design R3 | ASUS P8P67 Pro | GeForce GTX 670 | CORSAIR 8GB | Noctua NH-U12P | Corsair CX 600W | 1TB Samsung Spinpoint F3.

Permalänk
Medlem

Det funkar inte att köpa en med 4gb sedan lägga in 4gb till själv? Det är ju en laptop så det funkar kanske inte då...

Permalänk
Medlem

Enhälligt svar från swec alltså! 8GB blir det

Skrivet av Waowt:

Det funkar inte att köpa en med 4gb sedan lägga in 4gb till själv? Det är ju en laptop så det funkar kanske inte då...

Nä inte på denna. Den är så "slimmad".

Permalänk

Minnena är lödda på MBA, så ja köp hellre 8GB nu så du inte ångrar dig sen.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av thecopy:

Enhälligt svar från swec alltså! 8GB blir det

Nä inte på denna. Den är så "slimmad".

Grrr. Stör mig på Apple, inget får du göra själv. Jo vänta, om du har en stationär Mac kan du stoppa in mer minne! Vad häftigt -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Grrr. Stör mig på Apple, inget får du göra själv. Jo vänta, om du har en stationär Mac kan du stoppa in mer minne! Vad häftigt -.-

Haha, tur att du inte är tvungen att köpa något från Apple då

Permalänk

I MBA så har det väl egentligen inget att göra med att man inte ska få göra det själv, dom har gjort så eftersom det tar mindre plats än att ha en minnessockel.
Men visst, dom vill gärna sköta allt själv, är ju deras koncept så.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Haha, tur att du inte är tvungen att köpa något från Apple då

Skulle gärna vilja ha en för att komma åt deras OS. Man får väl se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Grrr. Stör mig på Apple, inget får du göra själv. Jo vänta, om du har en stationär Mac kan du stoppa in mer minne! Vad häftigt -.-

Så är det på i stort sätt alla ultrabooks, inget Apple-specifikt.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Grrr. Stör mig på Apple, inget får du göra själv. Jo vänta, om du har en stationär Mac kan du stoppa in mer minne! Vad häftigt -.-

Det är bara MBA och nya retina MBP som du inte kan byta minne/hårddisk.
Ökningen av behovet av mer minne har minskat rejält, 4GB har räckt gott i många år nu till skillnad mot förr när man behövde dubbla minnet var och varannat år bara för vanlig användning.
Visst finns det många som behöver mer än både 4GB och 8GB, men de sitter knappast med en ultraslimmad laptop ändå.

Skrivet av reflux:

Så är det på i stort sätt alla ultrabooks, inget Apple-specifikt.

Precis.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Så är det på i stort sätt alla ultrabooks, inget Apple-specifikt.

Om jag skulle välja en Ultrabook eller en Mac så skulle jag valt en Mac. Men annars så köper jag hellre en PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Skulle gärna vilja ha en för att komma åt deras OS. Man får väl se

Jo, jag håller med. Jag vill ha en MPB men pengarna sviker en just för tillfället. Det blir när jag börjar studera på riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jo, jag håller med. Jag vill ha en MPB men pengarna sviker en just för tillfället. Det blir när jag börjar studera på riktigt

Om jag köper en så blir det Mac Mini, punkt slut. Tänker inte lägga 9000+ på en dator som inte är värd det. Mac Mini är i alla fall tillräckligt snabb och klarar att redigera filmer och bilder, precis vad jag behöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Om jag köper en så blir det Mac Mini, punkt slut. Tänker inte lägga 9000+ på en dator som inte är värd det. Mac Mini är i alla fall tillräckligt snabb och klarar att redigera filmer och bilder, precis vad jag behöver!

Om du sansar dig lite kan du snart lägga in OSX på din dator i sign. Köp en gammal Macbook på tradera eller blocket för nån tusing, eller låna av en kompis så att du kommer åt OS:et...

Skrivet av Json_81:

Det är bara MBA och nya retina MBP som du inte kan byta minne/hårddisk.

Är det verkligen så? Jag har fått intrycket av att minnet är fastlött på alla nya Macbooks.. Kan man inte byta den mekaniska disken på retina-MBP, den borde ju fortfarande vara en standard 2.5" SATA-disk?

4 GB minne är för lite även för en surfdator med Lion.. Startar du sällan om datorn är snart allt minnet inaktivt och det skapas växlingsfiler.

Jag har gnällt här

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Om du sansar dig lite kan du snart lägga in OSX på din dator i sign. Köp en gammal Macbook på tradera eller blocket för nån tusing, eller låna av en kompis så att du kommer åt OS:et...

"lägga in OSX på din dator i sign"? Vad menar du med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Om du sansar dig lite kan du snart lägga in OSX på din dator i sign. Köp en gammal Macbook på tradera eller blocket för nån tusing, eller låna av en kompis så att du kommer åt OS:et...

Är det verkligen så? Jag har fått intrycket av att minnet är fastlött på alla nya Macbooks.. Kan man inte byta den mekaniska disken på retina-MBP, den borde ju fortfarande vara en standard 2.5" SATA-disk?

Menar du hackintosh?

Nej, det är bara MBA och nya retina som har lödade minnen. Resten kör med standard sodimm DDR3. 1333MHz i 2011 modellerna och 1600MHz i 2012 modellerna.

Retina-mbp säljs inte med mekanisk disk, 256GB SSD eller större är det som gäller för den. Och det är ingen standard-SSD, utan något liknande den som sitter i MBA. Enligt iFixit så går den visserligen att byta, men det är ingen som säljer sådana diskar löst. Men det kanske kommer, det gjorde det ju för MBA.
Vanliga MBP har standard 2.5" s-ata, plus att det är ett lätt ingrep att slänga ut dvd-läsaren och sätta en disk där (man får köpa en hållare bara).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Entusiast

Helt klart 8GB om du köper nu...Min MBA använder 3,7GB/4GB när jag har 5 internet-tabs uppe och 3GB/4Gb i idle

Mac använder mycket minne helt enkelt

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Är det verkligen så? Jag har fått intrycket av att minnet är fastlött på alla nya Macbooks.. Kan man inte byta den mekaniska disken på retina-MBP, den borde ju fortfarande vara en standard 2.5" SATA-disk?

4 GB minne är för lite även för en surfdator med Lion.. Startar du sällan om datorn är snart allt minnet inaktivt och det skapas växlingsfiler.

Retina Macbook Pro har inte mekanisk disk. Den har en variant av Mini-PCIe-SSD. Det är som sagt Macbook Air och Retina Macbook Pro som har PCI-SSD och fastlödat minne. Alla MacBooks (som inte säljs längre) och Macbook Pro har vanliga SO-DIMM minnessocklar och 2,5"-diskar.

Bara för att minnet är inaktivt betyder det inte att det är slut... inaktivt minne är minne som är allokerat men markerats tillgängligt för utnyttjande av andra applikationer om behov finns.

4 GB minne i Air är definitivt tillräckligt för mer eller mindre alla som inte har speciella minneskrav, speciellt med SSD-disken som avlastar om det skulle krävas lite mer. Kör man med mekanisk disk är 4 GB på gränsen - visst. MEN: Hade jag köpt en Air/rMBP idag så hade jag betalat den låga kostnaden för att dubbla minnet, det finns ingen anledning till att inte göra det. Framtidssäkrare, höjer andrahandsvärdet och eftersom det inte kan göras i efterhand så är det ännu viktigare.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Helt klart 8GB om du köper nu...Min MBA använder 3,7GB/4GB när jag har 5 internet-tabs uppe och 3GB/4Gb i idle

Mac använder mycket minne helt enkelt

exakt samma på min MBA, och mountain lion blir förmodligen inte snålare
har 8GB på min mini och det är klart bättre, sorgligt nog går det inte att uppgradera min MBA annars hade det redan vart gjort:)

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Grrr. Stör mig på Apple, inget får du göra själv. Jo vänta, om du har en stationär Mac kan du stoppa in mer minne! Vad häftigt -.-

Vanliga minnen med vanliga socklar, 2.5"-disk och mekanism för löstagbart batteri är trevligt om man vill meka själv. Problemet är att det skulle göra en macbook air typ dubbelt så tjock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

"lägga in OSX på din dator i sign"? Vad menar du med det?

Jag menar Hackintosh, jag vet inte vad du har för moderkort, men de övriga komponenterna ska fungera för att installera OSX på datorn!

Se här: http://tonymacx86.com/

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Grrr. Stör mig på Apple, inget får du göra själv. Jo vänta, om du har en stationär Mac kan du stoppa in mer minne! Vad häftigt -.-

Då köper man macbook pro istället. De kan man byta ut grejjer på. Air är lite speciell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Jag menar Hackintosh, jag vet inte vad du har för moderkort, men de övriga komponenterna ska fungera för att installera OSX på datorn!

Se här: http://tonymacx86.com/

Skulle gärna köpa en skiva av Apple men ligger ganska dåligt till med pengar just nu. Förresten detta är moderkortet: MSI P67A-C45 B3

Permalänk
Medlem

Då du inte kan uppgradera själv så ta 8gb.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Skulle gärna köpa en skiva av Apple men ligger ganska dåligt till med pengar just nu. Förresten detta är moderkortet: MSI P67A-C45 B3

Kul att du överväger att köpa en riktig Mac (för de är ju så billiga), och sedan tycker att operativsystemet är för dyrt

Har du en kompis med osx så kostar Lion bara 229 kr via Appstore.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Kul att du överväger att köpa en riktig Mac (för de är ju så billiga), och sedan tycker att operativsystemet är för dyrt

Har du en kompis med osx så kostar Lion bara 229 kr via Appstore.

OS X är inte dyrt, det har jag inte påstått. Men just nu används i princip allt jag har (är inte vuxen med jobb, om du trodde det ) till annat.
Och det där med att jag sa om jag köper en Mac, så menade jag såklart inte än. Utan det får jag i så fall vänta med...