Hur rensar man det inaktiva minnet?

Permalänk
Medlem

Hur rensar man det inaktiva minnet?

Efter ett par dagars surfande sitter man med en webbläsare som har snott åt sig flera GB-ram, genom att avsluta den så övergår minnet den satt på till Inaktivt. Men hur blir man av med det därifrån?

När minnet är fullt blir väl datorn långsammare? Det är först nu när minnet är fullt som det bildas växlingsfiler..

http://bayimg.com/baOIgaadj

Lagt till en bild som syns direkt i forumet.
Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt säker på att datorn tar från de inaktiva minnet innan den går över till växlingsfiler.
Finns ingen anledning att "ta bort" de inaktiva minnet. De finns där så att om du får för dig att starta webbläsaren igen kommer det att gå mycket snabbare.

Permalänk

Ledigt minne är bortslösat minne.

Nu vet jag inte vad som ingår under de olika kategorierna i OSX, men du kan vara säker på att det som listas under inaktivt gör mer nytta där än som ledigt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emahex:

Jag är väldigt säker på att datorn tar från de inaktiva minnet innan den går över till växlingsfiler.
Finns ingen anledning att "ta bort" de inaktiva minnet. De finns där så att om du får för dig att starta webbläsaren igen kommer det att gå mycket snabbare.

Nja, den kan inte bara ta bort inaktivt minne, tyvärr. Efter att ha undrat över varför min (förra) dator swappade med 1 GB inaktivt RAM, och inte hittat några svar, gick jag som OSDev-intresserad och hörde på en kernel-mailinglista. Tydligen så:

Citat:

The inactive list contains pages that are currently resident in physical memory but have not been accessed recently. These pages contain valid data but may be released from memory at any time.
...
When the number of pages on the free list falls below a threshold (determined by the size of physical memory), the pager attempts to balance the queues. It does this by pulling pages from the inactive list. If a page has been accessed recently, it is reactivated and placed on the end of the active list. In Mac OS X, if an inactive page contains data that has not been written to the backing store recently, its contents must be paged out to disk before it can be placed on the free list.

https://developer.apple.com/library/mac/#documentation/Perfor...

On topic: "purge" i terminalen. Men, som sagt, det kommer kännas långsamt ett tag efteråt, även med SSD, så det är knappast optimalt. Cache är ju som sagt till för att snabba upp, och i slutändan verkar det innebära att den skriver ut allt inaktivt(?) ändå, eftersom "purge" tar ett tag att köra och skrev en rätt rejäl mängd data när jag testade det igen precis nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)