Byta av ip till minecraft server

Permalänk
Medlem

Byta av ip till minecraft server

Hejsan, jag har köpt en minecraft server på en vps och har denna ip för tillfället:
s3.cloudcrafting.com:5926
Den är rätt så lång och svår att komma ihåg så jag hade tänkt köpa ett domän från t.ex loopia,
och då undrar jag och man på nåt sätt kan länka domänen till server ipn.
Jag har sett flera servers som har ipn (namn).se/com
Nu undrar jag hur man kopplar ipn till servern och om det ens går eftersom det inte är en vanlig ip adress utan en ip som dom jag hostar hos har valt.

Vill inte beställa ett domän och sen får jag reda på att det inte funkar och så har jag betalat i onödan

//skrompf

Edit: dot.tk (.tk gratisdomäner) kan inte läsa ipn som en giltig ip

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrompf:

Hejsan, jag har köpt en minecraft server på en vps och har denna ip för tillfället:
s3.cloudcrafting.com:5926
Den är rätt så lång och svår att komma ihåg så jag hade tänkt köpa ett domän från t.ex loopia,
och då undrar jag och man på nåt sätt kan länka domänen till server ipn.
Jag har sett flera servers som har ipn (namn).se/com
Nu undrar jag hur man kopplar ipn till servern och om det ens går eftersom det inte är en vanlig ip adress utan en ip som dom jag hostar hos har valt.

Vill inte beställa ett domän och sen får jag reda på att det inte funkar och så har jag betalat i onödan

//skrompf

Edit: dot.tk (.tk gratisdomäner) kan inte läsa ipn som en giltig ip

"s3.cloudcrafting.com" är inte en "IP" utan en domän. En IP-adress består av fyra punktseparerade 8 bitarstal (0-255), till exempel 192.168.0.1. Om du matar inte "s3.cloudcrafting.com" i ett fält som frågar efter IP-adress så lär det inte fungera.

Med det sagt så går det säkert att peka en annan domän mot din server om du kan få IP-adressen. Och om inte det går så finns alltid en lite fulare, men inte mindre fungerande, lösning att göra en redirect till den URL som du fått.

Har inte tid att ge dig mer detaljerat svar nu då jag sitter på jobbet men kanske någon annan kan fylla på med mer information.

/HC