Permalänk
Medlem

Speldator 30-40k (+datorskärm)

Ännu en tråd om en speldator, och så finns det redan 100tal till

Har tänkt att köpa en speldator, mina pengar får jag i oktober, så kan inte köpa någon just nu.. Men tänkte ändå kolla redan nu + be om hjälp..
Har läst de flesta trådar, och sett hur erfarna personer har hjälpt andra och har nu satt ihop en egen dator på Inet. Kan tillägga att jag aldrig tidigare har gjort detta ( förutom min förra tråd för en dator för 5k)

Inet - Kundvagn

skulle denna fungera eller skulle det kollapsa direkt? Eller är det för mycket av något ? T.ex fläktar? Och har jag kanske glömt något? Eller är det en dålig dator som inte klarar några spel?
Och ifall ni kan komma med en dator i samma prisklass, som är bättre, ge tips

Dator ska användas till, Spela extrema spel som BF3, the Witcher, och andra krävande spel utan problem (och på så viss kan den klara framtida spel med, hoppas jag?) Även 3d filmer ska jag kunna kolla på den...

EDIT: Kollat även på Thor eller Taurus eller Alienware

Permalänk
Medlem

Vad ska du med två cpu-kylare till?

http://www.inet.se/(F(S_-t8P1s4nzQ1z5Q10b4S6-8Bf0gUR-pgZy7B2Y...

Visst, jäkligt overkill, men har du den budgeten så varför inte?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Två cpu-kylare

Moderkortet får inte plats i det chassit..
MK= XL-ATX
Låda=ATX/mATX

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Har du inte råd med två 690 med din budget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vad ska du med två cpu-kylare till?

http://www.inet.se/(F(S_-t8P1s4nzQ1z5Q10b4S6-8Bf0gUR-pgZy7B2Y...

Visst, jäkligt overkill, men har du den budgeten så varför inte?

Trodde det blev tystare + bättre kylning?
Trodde att 680 var bättre? Verkar som det i Sweclockers tester :s

Skrivet av DaBone:

Två cpu-kylare

Moderkortet får inte plats i det chassit..
MK= XL-ATX
Låda=ATX/mATX

Jaså inte :o?

Skrivet av Blupparen:

Har du inte råd med två 690 med din budget?

Skickades från m.sweclockers.com

JO, tror det.. Men trodde att 680 var bättre, verkar som det enligt Sweclockers tester :s

Permalänk
Skrivet av Mrmace:

Trodde det blev tystare + bättre kylning?
Trodde att 680 var bättre? Verkar som det i Sweclockers tester :s

Jaså inte :o?

JO, tror det.. Men trodde att 680 var bättre, verkar som det enligt Sweclockers tester :s

Vänta va? Hur hade du tänkt ha 2 cpu kylare? På varandra eller?

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematick:

Vänta va? Hur hade du tänkt ha 2 cpu kylare? På varandra eller?

Som skrivet i första inlägget är inte så kunnig inom datorer, ber om ursäkt för det

Sedan undrar jag om kanske du kan ge ett annat bra tips för en dator för runt 30-40k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrmace:

trodde att 680 var bättre, verkar som det enligt Sweclockers tester :s

Du skulle kunna köra 4 680 men det drar mer ström än 2 690. Det blir nog varmare också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Du skulle kunna köra 4 680 men det drar mer ström än 2 690. Det blir nog varmare också.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill helst i så fall ha en bra fläkt, som kyler ner och inte låter så mycket.. Antar att en vattenfläkt ( jag vet att det inte kallas så, men jag hoppas ni förstår vad jag menar) är bättre?

Permalänk

VROOOOOOM Här har du en baskonfiguration du kan leka runt lite med, satte ihop den på 5 minuter för skojs skull. Om man ändå hade den budgeten! Lycka till med köpet.

Permalänk
Medlem

Enentligen finns det bara en sak att göra när du är beredd att lägga ner de summorna. Sätt dig in i allting själv och försök själv komma fram till vad du ska ha för kompponenter, annars kommer du inte bli helt nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarianFrey:

VROOOOOOM Här har du en baskonfiguration du kan leka runt lite med, satte ihop den på 5 minuter för skojs skull. Om man ändå hade den budgeten! Lycka till med köpet.

Ända som är problemet är att inte en datorskärm ingick, :/ kom upp i nästan 50k med 3skärmar ( BenQ TFT 24" 120Hz) Hade tänkt mig ett litet mindre pris, typ runt 35-42k (kanske) inkl skärmar... :/

Skrivet av sirnicke:

Enentligen finns det bara en sak att göra när du är beredd att lägga ner de summorna. Sätt dig in i allting själv och försök själv komma fram till vad du ska ha för kompponenter, annars kommer du inte bli helt nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

har faktiskt gjort det, läst på om grafikkort, Processorer mm,

Har dock en till fråga, garanti... Är inte den bättre om man köper en färdigbyggd dator? Då jag är osäker på delar mm... :/

Permalänk
Medlem

Köp inte en färdigbyggd märkesdator (acer, hp, dell etc.). Som du säkert sett så kan inet bygga ihop datorn åt dej för 799kr. Det ska vara garanti på det. Villkoren vet jag inte men det borde stå på sidan.

Om du köper "bara" två 680 eller ett 690 för att få råd med 3 skärmar så kommer du ändå bli nöjd. Jag skulle i så fall köpa ett moderkort med stöd för quadsli så du kan köpa två 680 till (om du väljer 680 nu) i framtiden. Vet inte om två 690 kräver stöd för quadsli dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarianFrey:

VROOOOOOM Här har du en baskonfiguration du kan leka runt lite med, satte ihop den på 5 minuter för skojs skull. Om man ändå hade den budgeten! Lycka till med köpet.

Skrivet av Blupparen:

Köp inte en färdigbyggd märkesdator (acer, hp, dell etc.). Som du säkert sett så kan inet bygga ihop datorn åt dej för 799kr. Det ska vara garanti på det. Villkoren vet jag inte men det borde stå på sidan.

Om du köper "bara" två 680 eller ett 690 för att få råd med 3 skärmar så kommer du ändå bli nöjd. Jag skulle i så fall köpa ett moderkort med stöd för quadsli så du kan köpa två 680 till (om du väljer 680 nu) i framtiden. Vet inte om två 690 kräver stöd för quadsli dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du 4 grafikkort?

Sådär, la till hårddiskar.

Jag får med 3 skärmar med på köpet + högtalare
Inet - Kundvagn

Den borde fungera till extrema spel och 3d filmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrmace:

Menar du 4 grafikkort?

Sådär, la till hårddiskar.

Jag får med 3 skärmar med på köpet + högtalare
Inet - Kundvagn

Den borde fungera till extrema spel och 3d filmer?

Du har 2st moderkort xd. Debatten om 2GB vs 4GB vid 3 skärmar pågår för fullt så du borde läsa på om det och se om du tycker 4GB kort är värt det istället för 2GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Du har 2st moderkort xd. Debatten om 2GB vs 4GB vid 3 skärmar pågår för fullt så du borde läsa på om det och se om du tycker 4GB kort är värt det istället för 2GB.

oj.,,,, Aja sånt händer Uppdaterar mitt inlägg då

Permalänk
Medlem

Skulle köra på darians förslag men ta bort 690 och lägg till två 680 och windows 7 professional oem 64 bit. 9k borde räcka till 3 skärmar och hyffsade högtalare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Skulle köra på darians förslag men ta bort 690 och lägg till två 680 och windows 7 professional oem 64 bit. 9k borde räcka till 3 skärmar och hyffsade högtalare?

Skickades från m.sweclockers.com

Har ju redan 2 stycken 680. Menar du att jag ska ha 4 :O?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrmace:

Har ju redan 2 stycken 680. Menar du att jag ska ha 4 :O?

Han menar ta 2st 680 istället för 1 690. Du får lite lite mer prestanda från 2st 680 men knappast märkbart när du väl spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Han menar ta 2st 680 istället för 1 690. Du får lite lite mer prestanda från 2st 680 men knappast märkbart när du väl spelar.

Jaså OK, har det nu INET

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrmace:

Jaså OK, har det nu INET

2st 680 kostar fan 1.6k mer än mitt 690 :s, i alla fall Gigabytes.

Permalänk
Medlem

Kollar du igenom din varukorg innan du postar den..?

Moderkort/processor stödjer inte varandra och du har två chassin...

Sen vet inte jag då jag inte är så insatt.. men är det inte bättre med AMD om man ska ha 3st skärmar? Kanske någon annan som kan klargöra det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1980648/34k

Det där hade jag köpt om jag hade pengarna, sen finns det utrymme för montering, OS, tangentbord osv inom budgeten

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Kanske pratar jämte hatten här, men känns det inte lite overkill för en speldator? Tvivlar på att du märker väldig skillnad på en dator för 36k jämfört med en för hälften. Vill du klara även framtidens spel tror jag du gör bättre i att köpa en för 18000 nu, och sedan köpa en ny för 18000 om ett par år, alternativt uppgradera med komponenter då som ej finns idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrmace:

Ännu en tråd om en speldator, och så finns det redan 100tal till

Har tänkt att köpa en speldator, mina pengar får jag i oktober, så kan inte köpa någon just nu.. Men tänkte ändå kolla redan nu + be om hjälp..
Har läst de flesta trådar, och sett hur erfarna personer har hjälpt andra och har nu satt ihop en egen dator på Inet. Kan tillägga att jag aldrig tidigare har gjort detta ( förutom min förra tråd för en dator för 5k)

Inet - Kundvagn

skulle denna fungera eller skulle det kollapsa direkt? Eller är det för mycket av något ? T.ex fläktar? Och har jag kanske glömt något? Eller är det en dålig dator som inte klarar några spel?
Och ifall ni kan komma med en dator i samma prisklass, som är bättre, ge tips

Dator ska användas till, Spela extrema spel som BF3, the Witcher, och andra krävande spel utan problem (och på så viss kan den klara framtida spel med, hoppas jag?) Även 3d filmer ska jag kunna kolla på den...

EDIT: Kollat även på Thor eller Taurus eller Alienware

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1997340/det

Ta gtx 690 ist för 2 gtx 680s om du inte vill ha en hög elräkning

Visa signatur

| CPU; i5-2500k & Antec Kühler 620 | Evga GTX 690 4GB | SSD; OCZ Agility 3 120GB | HDD; Seagate Green 1TB |
| MB; Asus P8Z68-V Pro/Gen3 | RAM; Corsair Vengeance 8GB CL9 | Case Fractal Design R3 Modded |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mape78:

Kanske pratar jämte hatten här, men känns det inte lite overkill för en speldator? Tvivlar på att du märker väldig skillnad på en dator för 36k jämfört med en för hälften. Vill du klara även framtidens spel tror jag du gör bättre i att köpa en för 18000 nu, och sedan köpa en ny för 18000 om ett par år, alternativt uppgradera med komponenter då som ej finns idag.

Håller med dig.

Visa signatur

| CPU; i5-2500k & Antec Kühler 620 | Evga GTX 690 4GB | SSD; OCZ Agility 3 120GB | HDD; Seagate Green 1TB |
| MB; Asus P8Z68-V Pro/Gen3 | RAM; Corsair Vengeance 8GB CL9 | Case Fractal Design R3 Modded |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mape78:

Kanske pratar jämte hatten här, men känns det inte lite overkill för en speldator? Tvivlar på att du märker väldig skillnad på en dator för 36k jämfört med en för hälften. Vill du klara även framtidens spel tror jag du gör bättre i att köpa en för 18000 nu, och sedan köpa en ny för 18000 om ett par år, alternativt uppgradera med komponenter då som ej finns idag.

Om TS nu är så oinsatt som det verkar så kan det mycket bäl vara ett bra råd. Men samtidigt, vad får dig att säga att TS inte har råd med en rejäl uppgradering eller en snarlik dator om 2-3 år?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tycker du ska köra på en dator i 15-20 tusen kronors trakten och spara resterande peng för att kunna uppgradera/köpa nytt om ett par år. Dock har jag självklart förståelse för att om du ska köra med Nvidia surround så blir ju skärmarna en lite peng med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

"många" klagar på att en 40k dator är onödigt att spendera pengar på. Så här har ni en 25k dator inkl skärmar.
25k dator inkl Skärm
Vad tycker ni?