Vad blir det för skillnad i ljud mellan golv och Sattelithögtalare?

Permalänk

Vad blir det för skillnad i ljud mellan golv och Sattelithögtalare?

Tja!

Har länge tänkt köpa högtalare till mitt rum. Min fråga är var är det för skillnad mellan dessa? De är ju 2 olika slags högtalare men vad blir det för skillnad i ljud? Är golvhögtalaren bättre för att den är större med flera inbyggda högtalare? Ger den högre och kraftigare ljud? Fast ibland behöver ju inte större betyda bättre ljud heller.

1. http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/hogtalare/satellithogtalar...
2. http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/hogtalare/golvhogtalare/XT...

Permalänk
Medlem

Generellt kan man räkna med djupare bas på golvhögtalare.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Rekordmedlem

Det som händer när du bara har en basdel är framförallt att man få ojämnare energiutbredning i rummet.
Man får även bök med att hitta en bra position på basen och att justera in filtret, det kan även bli så att positioneringen blir sämre (det kan bli så att instrumenten inte alltid spelar på samma ställe beroende på vilken frekvens de spelar) det man upplever som tryck i ljudet ligger ofta så pass högt att det egentligen ska spelas från frontarna, det gör att tex många hembiosystem med små frontar låter konstigt (illa/tråkigt) eftersom de bara kan återge "brötandet" men inte transienterna på ett bra sätt.
Det finns de som köper småhögtalare för att de tror att de går att placera var som helst, det är också fel, de påverkas ganska tydligt i röstområdet av placeringen även om de delas vid 100hz, det är lätt att testa, man kan ställa en liten högtalare på golvet och sedan jämföra med hur den låter placerad på ett stativ i öronhöjd och sedan kanske ställa den i ett hörn, ljudskillnad lär det bli, så placeringen är inte oviktig bara för att det är en liten låda.
En högtalare med större lådvolym brukar ha högre verkningsgrad i basen, en stativare kan ofta se mindre ut men ändå ta upp en större volym av rummet eftersom man inte kan göra nått annat av den volym man sparar.
Jag föredrar fullregisterkapabla högtalare om jag får välja fritt, och sedan kan man komplettera dem med flera basmoduler, om man köper små högtalare så kan man ju även komplettera dem med basar, just xtz har ju basar att ställa under mindre högtalare om man börjar med att köpa en liten modell så kan man köpa 2 basar senare http://www.fyndborsen.se/ljud/hogtalare/subwoofer/xtz-12.16-s...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det som händer när du bara har en basdel är framförallt att man få ojämnare energiutbredning i rummet.
Man får även bök med att hitta en bra position på basen och att justera in filtret, det kan även bli så att positioneringen blir sämre (det kan bli så att instrumenten inte alltid spelar på samma ställe beroende på vilken frekvens de spelar) det man upplever som tryck i ljudet ligger ofta så pass högt att det egentligen ska spelas från frontarna, det gör att tex många hembiosystem med små frontar låter konstigt (illa/tråkigt) eftersom de bara kan återge "brötandet" men inte transienterna på ett bra sätt.
Det finns de som köper småhögtalare för att de tror att de går att placera var som helst, det är också fel, de påverkas ganska tydligt i röstområdet av placeringen även om de delas vid 100hz, det är lätt att testa, man kan ställa en liten högtalare på golvet och sedan jämföra med hur den låter placerad på ett stativ i öronhöjd och sedan kanske ställa den i ett hörn, ljudskillnad lär det bli, så placeringen är inte oviktig bara för att det är en liten låda.
En högtalare med större lådvolym brukar ha högre verkningsgrad i basen, en stativare kan ofta se mindre ut men ändå ta upp en större volym av rummet eftersom man inte kan göra nått annat av den volym man sparar.
Jag föredrar fullregisterkapabla högtalare om jag får välja fritt, och sedan kan man komplettera dem med flera basmoduler, om man köper små högtalare så kan man ju även komplettera dem med basar, just xtz har ju basar att ställa under mindre högtalare om man börjar med att köpa en liten modell så kan man köpa 2 basar senare http://www.fyndborsen.se/ljud/hogtalare/subwoofer/xtz-12.16-s...

Mycket intressant läsning, Tack för svaret! Men om jag nu ska ha högtalarna ca halv meter ifrån mig, på eller bredvid mitt skrivbord. Vilka blir bäst då? golv högtalarna kommer ju fortfarande vara högre än skrivbordet och vara i höjd med mitt huvud. Fast de lägre högtalarna kommer stå bredvid skrivbordet och inte kunna riktas direkt emot mig för skrivbordet väggar kommer vara "i vägen". Om jag nu köper små så kommer ju de högtalarna också vara i huvudhöjd.

Så, golv högtalarna kommer ju ha mer högtalare/mer ljud över bordet än de små kommer att ha. Plus att golv högtalarna kommer ha basshögtalare längs ner också. Jag skulle ju kunna beställa hem dom och prova mer deras "Buy And Try" funktion.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du ett väldigt lågt skrivbord? jag tvivlar på att att du sitter 80-85 cm över golvet så hur menar du med att golvarna kommer i öronhöjd (eller med liten vinkelavvikelse) om du sitter nära ? och vad menar du med skrivbordets väggar? har du hyllor ovanpå eller ?
Och vad är det du ska ha systemet till, för i förstaposten låter det som du ska ha ett system för musiklyssning och sedan låter det som du vill ha nått som ska stå vid/på ett skrivbord till datorn, sitter du nära så är det ganska viktigt att det kan riktas rätt eftersom vinklarna ger stor skillnad, har du en bild på hur du kan/tänkt möblera?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

samt vad har du för något som skall driva högtalarna? Har du ett litet rum kanske det är bättre att titta på datorhögtalare i bättre kvalitet?`Låter inte som det är en hemmabio du tänkt fixa det till utan mer som datorhögtalare.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du ett väldigt lågt skrivbord? jag tvivlar på att att du sitter 80-85 cm över golvet så hur menar du med att golvarna kommer i öronhöjd (eller med liten vinkelavvikelse) om du sitter nära ? och vad menar du med skrivbordets väggar? har du hyllor ovanpå eller ?
Och vad är det du ska ha systemet till, för i förstaposten låter det som du ska ha ett system för musiklyssning och sedan låter det som du vill ha nått som ska stå vid/på ett skrivbord till datorn, sitter du nära så är det ganska viktigt att det kan riktas rätt eftersom vinklarna ger stor skillnad, har du en bild på hur du kan/tänkt möblera?

Tja!

Golvarn var inte alls så höga som jag först hade läst. Såg att det bara var en meter och ska jag då ställa dem bredvid mitt skrivbord så kommer 240mm vara över bordet och resten nedanför. Det jag menade med skrivbordet väggar var att bordets sidor är heltäckande, så det är bara "öppet" i bak och i fram inget på sidorna. Högtalarna ska användas till musik, Lyssnar på dubstep, jazz, mycket piano när det kommer till jazz för jag spelar instrumentet själv. Min näsa är runt 520mm över bordet och min kropp 250mm ifrån bordets framkant.

Bild: Ska stå mått inte måt

Dr spackel: Vore grymt ha något lite mer än bara datorhögtalare, så man kan bygga på systemet efter tid. Just nu har jag inte något som driver högtalarna, tänkt lägga kanske runt 2k på högtalare och kanske 1k på recevier? Låter det bra?

Permalänk
Medlem

Om det handlar om närfältslyssning så behöver man ju inte så mycket "tryckt" i ljudet och det blir inte samma problem att få djup i basen som om de ska spela i ett stort rum där man sitter på lite större avstånd.
Man får inte heller samma problem med hur rummet inverkar då man själv är mycket närmare högtalaren och spelar med lägre styrka på ljudet samt att avståndet mellan vägg och öra ofta blir större än mellan högtalare och öra så blir de reflexer osv som kommer från väggar osv väldigt mycket svagare. Tänker ett större rum med längre avstånd från högtalare till lyssningsplats så spelar man ju starkare och avståndet mellan vägg och öra blir ofta inte så mycket längre än mellan högtalare och öra osv.
Så för närfältslyssning skulle JAG valt stativare och kanske inte funderat SÅ mycket över rummet i övrigt. Jag ska inte säga att det inte spelar nån roll, men inverkan på/av rummet blir, IME, en mindre faktor under sådana omständigheter och behöver inte väga lika tungt i valet och placering av högtalarna.
Du bör ju kanske, beroende på högtalarnas höjd, ställa dem på något så att de kommer upp i öronhöjd, dock.

Permalänk
Medlem

Med din setup skulle jag nog köra på Studio monitorer. Finns aktiva med inbyggda förstärkare. Det är nog svårt att hitta en lämplig förstärkare för en 1000kr, en begagnad är nog mer lätt. Vet att folk har nämnt 2.0 studiohögtalare innan i forumet. Men kommer inte på vad de heter just nu.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Rekordmedlem

Så det var så du menade, oavsett typ så måste högtalarna vinklas in så de spelar mot dig och inte rakt fram eftersom du bara kommer att sitta ca 50 cm framför dem, spelar du dem rakt fram så tappar du ganska mycket diskantnivå, basen är i stort sett rundstrålande så den påverkas ganska lite av hur elementen riktas.
Budgeten du nämner tyder på att du ska köpa begagnat, eller så bör du öka den till 4-5 tusen annars så bör du kika på aktiva högtalare om du ska ha bra prylar kring 3000kr, Själv så kör jag på Behringer 3031or, det är en aktiv närfätsmonitor som är prisvärd, http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm?sid=c80af... nån hundring över 3000kr men är du priskänslig så finns 2031 http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm?sid=c80af... några hundra under 3000
och tycker du att de är för stora så finns 2030 http://www.thomann.de/se/behringer_b2030a_truth_aktivmonitor.... den har 6½ bas istället och slutstegen i den är också mindre. De är alla bra och prisvärda.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Om det handlar om närfältslyssning så behöver man ju inte så mycket "tryckt" i ljudet och det blir inte samma problem att få djup i basen som om de ska spela i ett stort rum där man sitter på lite större avstånd.
Man får inte heller samma problem med hur rummet inverkar då man själv är mycket närmare högtalaren och spelar med lägre styrka på ljudet samt att avståndet mellan vägg och öra ofta blir större än mellan högtalare och öra så blir de reflexer osv som kommer från väggar osv väldigt mycket svagare. Tänker ett större rum med längre avstånd från högtalare till lyssningsplats så spelar man ju starkare och avståndet mellan vägg och öra blir ofta inte så mycket längre än mellan högtalare och öra osv.
Så för närfältslyssning skulle JAG valt stativare och kanske inte funderat SÅ mycket över rummet i övrigt. Jag ska inte säga att det inte spelar nån roll, men inverkan på/av rummet blir, IME, en mindre faktor under sådana omständigheter och behöver inte väga lika tungt i valet och placering av högtalarna.
Du bör ju kanske, beroende på högtalarnas höjd, ställa dem på något så att de kommer upp i öronhöjd, dock.

Jag måste verkligen tacka så sjukt mycket för läsning! Mycket rolig läsning och ny kunskap om högtalare!

Skrivet av mrqaffe:

Så det var så du menade, oavsett typ så måste högtalarna vinklas in så de spelar mot dig och inte rakt fram eftersom du bara kommer att sitta ca 50 cm framför dem, spelar du dem rakt fram så tappar du ganska mycket diskantnivå, basen är i stort sett rundstrålande så den påverkas ganska lite av hur elementen riktas.
Budgeten du nämner tyder på att du ska köpa begagnat, eller så bör du öka den till 4-5 tusen annars så bör du kika på aktiva högtalare om du ska ha bra prylar kring 3000kr, Själv så kör jag på Behringer 3031or, det är en aktiv närfätsmonitor som är prisvärd, http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm?sid=c80af... nån hundring över 3000kr men är du priskänslig så finns 2031 http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm?sid=c80af... några hundra under 3000
och tycker du att de är för stora så finns 2030 http://www.thomann.de/se/behringer_b2030a_truth_aktivmonitor.... den har 6½ bas istället och slutstegen i den är också mindre. De är alla bra och prisvärda.

Klart man vinklar högtalarna emot sig, inte precis som man skulle rikta dom ifrån sig. Fick tyvärr inget sommarjobb i år för det sket sig för företaget i sista sekund och då han jag inte söka till andra, så därför blir min budget anpassad efter nuläget. Saken är om jag köper aktiva och vill kanske senare köpa till en bashögtalare så kan jag inte koppla ihop systemet. En fråga jag har är, hur långt behöver jag sträcka mig för att kunna känna basen i bröstet? Så det blir lite tryck i högtalarna? Måste jag höja budgeten mycket eller bara köpa en bashögtalare som jag kan ställa under bordet vid fötterna? (Också, Vad ska man tänka på när man placerar en bashögtalare?) Du skrev att basen är rätt rundstrålande så under bordet borde vell inte vara några problem?

Om jag letar begagnat, vilka märken ska jag leta efter och vilka ska jag undervika? (Vet att Billebro ska undervikas)

Tack så jätte mycket svaren som alla har gett mig. Betyder sjukt mycket att man får hjälp om ämnen man inte är så jätte haj på.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför skulle du inte kunna köra med en sub till aktiva högtalare? Jag kör så och det går bra och jag är nog inte ensam om att ha liknande system.

Jag tycker att du ska hålla dig till högtalare med minst 8" are (eller flera mindre element med liknande area) om du ska ha nått som ska flytta tillräckligt mycket luft för att du ska kunna komplettera det med en sub och få det att hänga ihop bra och klara av att få tryck i ljudet, men rent tekniskt lär det funka med högtalare som kan spela med ett ljudtryck på säg 105 dB vid delningsfrekvensen där basen tar över, ska man dela nånstans 80-100Hz så blir det troligen 8" are eller någon bra 6½" are som krävs om det inte är horn eller en högtalare som väldigt stor eller tar hjälp av väggarna på annat sätt, då kanske en 5½" are funkar, men mindre än det lär inte funka om det är delning till en sub man vill göra.

Sedan så finns det andra alternativ än att skaffa en sub, tex flera, eller så skaffar man basar och sub.
Använder man istället både basar och subbasar så kan man ju dela högre och ha mindre toppar, men att köpa tex nån midbas och en sub blir dyrare och man får flera lådor eller så måste man bygga nått själv men det skulle gå det med om man vill göra ett större 4 vägssystem, 5" toppar och sedan en basdel med en 8" och 2x12" eller en 15" lär gå att få till riktigt bra ljudmässigt, men det lär kosta från 5-6000kr och uppåt i materialkostnad per basdel.

Det går tekniskt att lösa, men ska du inte ha ett stort system som kan spela med ljudnivåer i pa klass så håll dig till en 2 vägs topp med 8" de är rimligt stora och kan spela fullregister, de kan också spela rätt starkt om man kompletterar dem med sub, jämför man 8" och 6½" toppar så brukar man uppleva att det egentligen inte saknas nått i 8" an, de klarar sig ensamma utan att man direkt saknar ljudtryck i basen om man sitter nära och det är rimligt stort rum, 6½" kan man uppleva som lite klena om de inte får väggstöd när man vill dra på med infected mushroom eller nått annat välgjort som man gärna spelar starkt.

Det är klart att man inte vinklar bort (ut) högtalarna, men alla vinklar inte heller in dem, sitter du kanske 60grader offaxis för att högtalaren spelar rakt fram i rummets riktning så brukar diskanten ha sjunkit ganska mycket, i övrigt så blir även sweetspot smalare ju närmare högtalarna man sitter pga geometrin.

Visa signatur

Permalänk

Hej!

Som jag sa är jag inte jätte haj på ljudsystem. Kopplar jag suben direkt in till moderkortet? Är det bara koppa den till ett vanligt Audio jack 2,5mm? (Mitt Modekort: http://goo.gl/J9c0z.

Det du säger om 8" låter bra, tror det är tillräckligt stor om man utgår ifrån att jag inte sitter så jätte långt ifrån datorn. Vad menar du med om man har både bas och subbasar att det de kan dela högre och det blir mindre toppar? Menar du att den börjar dela vid mycket högre Hz än vanligt? Jag tror jag går på att köpa två aktiva och sen senare komplettera med en sub.

Kan du ge några tips på bra märken både inom subar och högtalare typ som du linkade?

Permalänk
Rekordmedlem

Exakt hur man kopplar beror på vad man köper för saker, men de flesta basar har ett filter inbyggt när man lämnat budgetklassen och de som har högre krav brukar använda andra filter ändå, själv så har jag ett löst filter, dcx 2496 men det vanligaste är kanske att man låter en hembioreceiver sköta om filtren, även datorerna kan filtrera sina utgångar ibland men funktionerna där i ljudkorten känns ofta lite leksaksaktiga och man vet inte riktigt vad de gör.
Har du en sub med filter i så kopplar du den till den vanliga front utgången (H&V) topparna kopplas sedan till basmodulen.
Det finns också förstärkare som är tänkta att driva basar som har filter/peq/dsp inbyggda som xtz subamp1/subamp 1 dsp http://www.xtz.se/se/produkter/forstarkare/sub-amp-1-dsp

Bas och sub/infra bas är gjorda för att spela i olika frekvensområden, men de kan överlappa varandra frekvensmässigt, det finns inga fasta gränser egentligen, med bas och sub så menar jag att man använder en 2 vägs baskonstruktion som tar vid under topparna som då kan delas högre, det finns inte många kommersiella 2 vägsbasar som är ihopbyggda till en låda och de få som finns är oerhört dyra, den ende jag kommer på som är färdig är Velodyne DD-1812 och den presterar definitivt inte för priset även om den troligen är den bästa kommersiella basmodul som går att köpa färdig, men att lägga ut 300 000 på ett par är bara fånigt eftersom det går att anlita en snickare som bygger både bättre basar och framförallt även ett bra rum för mindre pengar än så.

Ser man på professionella högtalare så kan man få bas och sub i separata lådor om man vill, det här är hursomhelst troligen för dyrt för dig med tanke på högtalarna du funderade på från början, men tekniskt så går det bra att ordna om man har budgeten för det.
Xtz har vettiga basmoduler idag men jag saknar en riktigt bra billig bas som går att köpa ny sedan 2092an försvann, den var oerhört bra för pengarna men folk verkar prioritera smålådor före prestanda och en billig bas går inte att få till om den inte får ha rimligt stor låda, många verkar ju begränsa sig till 30-40 liter max och det går inte att bygga så små basar billigt om de ska prestera bra.
Xtz 99 W12.18P är annars en trevlig sak, men du bygger den själv för ca 3000kr men ska man köpa nått färdigt är den vettig.

Jag sitter själv med Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A till datorsystem och det funkar bra, inte perfekt ,men prisvärt.

Visa signatur

Permalänk

Du är ju helt otrolig mannen! Så mycket text och sjukt bra information, hur orkar du skriva allt bara för att hjälpa en person. Riktig hjälte måste jag säga!

Efter har läst din otroliga text så bestämmer jag mig för att köpa 2.0 högtalare och sedan kanske till hösten bygga eller köpa till en sub. Kommer jag kunna koppla in både högtalare och sub till moderkortet eller måste jag koppla högtalare->sub->moderkort? Om jag nu inte köper en recevier eller liknande.

Tips på några högtalare här i Sverige som går att beställa och sen lyssna på? De som du har 3031 skulle jag kunna beställa och prova. Och om jag är nöjd med köpet så behåller jag dom eller skickar tillbaka dem med deras "30 dagar pengar tillbaka" funktion.

Permalänk
Rekordmedlem

Många ljudkort har utgångar för att koppla upp ett komplett 7.1 surroundsystem och de har då även någon form av filter, det funkar hyffsat att köra så, men det finns en rätt stor risk också om man har lite större ljudsystem direktkopplade mot datorn, datorn kan ibland ge oljud med full utnivå, tex om den hänger sig och ibland blir det lite oljud när den startar, därför brukar man oftast ha någonting mellan datorn och ljudsytemet som kan hantera nivåkontrollen, har datorn hängt sig så är det omöjligt att reglera nått via win.
Det finns även en liten risk att datorn ger störningar i ljudet om den direktkopplas mot ett ljudsytem, men det går att lösa på olika sätt och i princip alltid när det sker så är grundfelet att man har ojordat vägguttag till datorn.
Win 7 är mycket stabilare och bättre på ljudhanteringen än xp var, så problemen har minskat oerhört sedan man började gå bort från xp men de är inte helt borta ännu, och flash är ju fortfarande instabilt och bråkar i sin egen lilla sandlåda.
Behringer säljs hos många musikaffärer, så det kanske finns nått lokalt om du kollar hos musikhandlare istället för hos hifibutiker, ska du testa så tänk på att de har tele och xlr ingångar (som de flesta aktiva monitorer) man behöver oftast ett par adaptrar om man inte redan har gjort en passande kabel, men ska du testa så har du nog inga kablar ?
Har du ett spelljudkort använder du en 3,5mm tele till rca kabel i passande längd och rca till 6,35mm tele in i högtalaren.

Så här ser 3031 ut på baksidan

Exakt vad du behöver för kablar för att koppla via en sub beror på vad du köper för delar, men studioprylar har oftast xlr och hemma prylar rca och spelljudkort 3,5 mm tele, så man brukar behöva övergångar nånstans, det är lätt fixat om man löder egna kablar bara att montera rätt kontakter.
Hur Thomann gör med ev returfrakter får du fråga dem, de har svensk kundtjänst men vill du inte ringa eller vänta så maila dem på engelska.
Det är en sak till att tänka på, letar du högtalare på prisjakt så anger flera säljare styckpris fastän de säljs parvis i samma kartong, så här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=292928 Halva priset......... fult?? Det verkar iallafall mycket billigare än Thomann vid en snabb läsning

Visa signatur

Permalänk

Okej. Nej just nu har jag inga kablar eller ljudkort i datorn, eller någon adapter. Känns lite som pengarna springer iväg om jag är tvungen att köpa till ett ljudkort till datorn för att kunna få detta att fungera. För ljudkort ligger väll runt 1000 lappen om jag ska koppla xlr kabel in till datorn direkt.

Förstår tyvärr inte riktigt vad jag behöver för saker för att kunna koppla kablarna? Först en telekabel från högalaren till en adapter som gör om den till 2 utgångar för kabeln som är det mittersta bilden du hade i föra posten? Är det två högalarna ihopkopplade från början eller ska de kopplas via xlr utgångarna?

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inga helt interna ljudkort som har xlr vad jag vet, det får inte plats, det finns några få som ansluts med piskor eller breakoutboxar, men xlr innebär för det mesta externa ljudkort.

Nej du behöver inte ha något annat ljudkort än det du redan har, de adaptrar jag visade på bilderna är vad som krävs för att du ska kunna koppla in i stort sett alla aktiva högtalare som finns på marknaden till en valfri dator och av rent praktiska skäl använder du inte xlr eftersom teleadaptrarna är mindre och smidigare till det här, men det går att byta ut dem mot xlr om man vill det, det blir kanske 30kr dyrare och det tar lite mera plats Adaptern i högtalaren blir då en sån här:

Du har en 3,5mm stereotele i datorn ? den kabeln har rca i änden, den sätter man sedan på tele adaptrarna på och trycker in i högtalarna, eller så kan man byta rca till tele adaptern till en sån här xlr adapter, inget annat behövs.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Ja det är rätt delar och längden är 5m och det vet ju bara du om det är ok, men ska du inte dra kabeln runt rummet så är det nog ok.har du datorn närmare så brukar det finns kortare kablar också, 2-3m räcker kanske om allt är vid ett skrivbord, men det får du mäta själv, längre går ju alltid att använda men en del tycker det är fult att ha kablar liggande.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är rätt delar och längden är 5m och det vet ju bara du om det är ok, men ska du inte dra kabeln runt rummet så är det nog ok.har du datorn närmare så brukar det finns kortare kablar också, 2-3m räcker kanske om allt är vid ett skrivbord, men det får du mäta själv, längre går ju alltid att använda men en del tycker det är fult att ha kablar liggande.

Jag tog bara det första som kom upp och det gick beställa alla olika längder, blir nog en 3-4 meter så jag får lite mer kabel än som behövs, aldrig roligt att få för kort kabel. Men jag ska titta om de har några återförsäljare Thomann i närheten samt maila dem om vad frakten tillbaka kostar! Tack så otrolig mycket för hjälpen! Blir nog att beställa dom när de kommer in den 12 juli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Xtz har vettiga basmoduler idag men jag saknar en riktigt bra billig bas som går att köpa ny sedan 2092an försvann, den var oerhört bra för pengarna men folk verkar prioritera smålådor före prestanda och en billig bas går inte att få till om den inte får ha rimligt stor låda, många verkar ju begränsa sig till 30-40 liter max och det går inte att bygga så små basar billigt om de ska prestera bra.
Xtz 99 W12.18P är annars en trevlig sak, men du bygger den själv för ca 3000kr men ska man köpa nått färdigt är den vettig.

Jag sitter själv med Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A till datorsystem och det funkar bra, inte perfekt ,men prisvärt.

Riktigt bra billiga basar: http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers.htm, utpresterar många dyrare från mer kända märken. De är/var även OEM leverantörer till REL med flera.

*Edit*
det verkar som någon startat en ny hifibutik i sverige och blivit leverantör till dem.. vet inte om det går att beställa ifrån deras sida längre. Inte alls lika prisvärt om man måste köpa från den svenska importören som i princip lagt på 1500kr på alla basar. Vi får väl hoppas de går i konkurs snart så man återigen kan få ett bra pris på dessa det enda de verkar göra är att skicka din beställning vidare till bkelec och det skall de ha 1000-2000 för (om de köper för samma priser som resten av världen).

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Hej igen!

Slänger iväg en beställning på http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm?sid=c80af... nu. Tack för all hjälp de som har kommenterat i tråden. Hoppas köpet ska bli riktigt bra, och till hösten blir det att köpa till en sub för att kunna få lite bättre bas.

Ha det bäst!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Generellt kan man räkna med djupare bas på golvhögtalare.

Till sateliter ska man ha en sub och dessa har en bas som inte golvhögtalare kommer i närheten av

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Till sateliter ska man ha en sub och dessa har en bas som inte golvhögtalare kommer i närheten av

det är dock inte sattelithögtalare han har länkat i första posten utan vanliga stativare.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Absurd:

Du får nyansera dig lite, det där beror på modell och det finns fullregister golvhögtalare som utan problem spelar ut 99,95% av alla lösa subbasar i världen, och dessutom är ju de flesta subbar också golvhögtalare om man nu vrider lite på det, men som sagt så finns det fullregistersystem som spelar bra ända nere vid 15Hz och under det bara rummet tillåter det, det är iofs inte billigt, men det är inte heller en sub som ska klara att ge bra ljudtryck med låg dist under 20Hz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen inte köpa monitorer utan provlyssning. Det är en otrolig skillnad i återgivning i olika modeller. Jag skulle mycket hellre lägga till lite pengar och köpa Yamaha HS80M istället för Behringer. Tycker Yamaha låter bättre på alla sätt. Mer öppna och mycket mindre färgade. Å andra sidan, har du ingen referens alls så kommer du säkert bli nöjd nu också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fetskaft:

Jag skulle personligen inte köpa monitorer utan provlyssning. Det är en otrolig skillnad i återgivning i olika modeller. Jag skulle mycket hellre lägga till lite pengar och köpa Yamaha HS80M istället för Behringer. Tycker Yamaha låter bättre på alla sätt. Mer öppna och mycket mindre färgade. Å andra sidan, har du ingen referens alls så kommer du säkert bli nöjd nu också.

Då skulle jag hellre satsa på dessa http://www.kefdirect.com/ som introducerades av Yamaha i Sverige

http://www.hembioconsult.se/t/KEF/Hoegtalarpaket?gclid=CJnDjY...

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Då skulle jag hellre satsa på dessa http://www.kefdirect.com/ som introducerades av Yamaha i Sverige

http://www.hembioconsult.se/t/KEF/Hoegtalarpaket?gclid=CJnDjY...

Men nu är det ju aktiva studiomonitorer han ska köpa och inte vanliga passiva högtalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tja

Fick högtalarna idag. Sjukt gött tog 3 dagar för få dem från Tyskland. Jag ska lyssna på dem och är jag inte nöjd så kan jag bara skicka tillbaka dem för 150kr. Blir att åka och köpa kablar idag för att kunna provlyssna dem senare!