Permalänk
Medlem

Syncmaster 245b Blinkar

Sedan någon vecka tillbaka så har min monitor börjat att blinka. Någon som vet vad det kan vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Om den inte har oerhört många driftimmar så är det troligen nån kondensator i strömförsörjningen till bakgrundsbelysningen som börjar ge upp, det finns paket med kondingarna att köpa tex http://www.ebay.com/itm/Repair-Kit-Samsung-SyncMaster-245B-LC... sedan är det bara att byta dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

fick en sådan av en polare som var helt död, förutom powerknappen som lös. hade flimrat ett tag innan den dog. öppnade upp skärmen kollade över strömförsörjningen och fan en kondensator som så "bullig" ut. så beställde ett kit från den här sidan http://lcdalternatives.com/Repair-Kit-Samsung-SyncMaster-245B... och bytte ut alla kondningar samt 3 resistorerna som är inringade i Ebay annonsen. nu har den fungerat fint i över 3 veckor

Visa signatur

Chassi: Silverstone SUGO SG10 CPU: i7 3770K @ Stock MB: Asus Maximus V Gene RAM: Vengeance 16GB 1600Mhz GPU: Asus GTX 780 DC2 TOP PSU: Corsair AX760 Skärmar: Syncmaster 245B

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om den inte har oerhört många driftimmar så är det troligen nån kondensator i strömförsörjningen till bakgrundsbelysningen som börjar ge upp, det finns paket med kondingarna att köpa tex http://www.ebay.com/itm/Repair-Kit-Samsung-SyncMaster-245B-LC... sedan är det bara att byta dem.

Tack för svaret!

Den har väldigt många driftimmar då jag har haft den som arbetsmonitor, den har varit på drygt 6-8 timmar om dagen i två år.
Finns det något sätt att felsöka? Eller måste jag lämna in den för reparation (Har inte några pengar till en ny monitor för tillfället då jag ska börja studera i höst).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jobr0705:

fick en sådan av en polare som var helt död, förutom powerknappen som lös. hade flimrat ett tag innan den dog. öppnade upp skärmen kollade över strömförsörjningen och fan en kondensator som så "bullig" ut. så beställde ett kit från den här sidan http://lcdalternatives.com/Repair-Kit-Samsung-SyncMaster-245B... och bytte ut alla kondningar samt 3 resistorerna som är inringade i Ebay annonsen. nu har den fungerat fint i över 3 veckor

Låter precis som mitt problem. Får väl öppna upp den och kolla!

Permalänk
Rekordmedlem

Ett set med kondingar kostar 100kr det är billigare att chansa än att felsöka, men du kan ju montera isär den och kolla kondingarna, de sväller och bli runda i toppen i stället för plana när de är utslitna. men beställ kondingar och byt dem direkt om du ändå ska öppna monitorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett set med kondingar kostar 100kr det är billigare att chansa än att felsöka, men du kan ju montera isär den och kolla kondingarna, de sväller och bli runda i toppen i stället för plana när de är utslitna. men beställ kondingar och byt dem direkt om du ändå ska öppna monitorn.

Yes, blir nog att göra som du säger. Får se om jag kan hitta någon som kan löda då jag är urusel!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanska kan få nån reparatör att göra det billigt om du har monterat loss korten, det borde gå rätt snabbt om du har dem lösa så man kommer åt, kolla med nån lokal verkstad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jobr0705:

Hur fick du loss baksidan? Bände du med en platt mejsel?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sista bilden kan man se tendens till svullnad på dom fyra kondningarna i nedre högra hörnet samt den vänstra av dom två uppe i högra hörnet tycker jag. kan möjligtvis vara bilden som inte gör sig rätt.

Visa signatur

Chassi: Silverstone SUGO SG10 CPU: i7 3770K @ Stock MB: Asus Maximus V Gene RAM: Vengeance 16GB 1600Mhz GPU: Asus GTX 780 DC2 TOP PSU: Corsair AX760 Skärmar: Syncmaster 245B

Permalänk
Medlem
Skrivet av jobr0705:

Sista bilden kan man se tendens till svullnad på dom fyra kondningarna i nedre högra hörnet samt den vänstra av dom två uppe i högra hörnet tycker jag. kan möjligtvis vara bilden som inte gör sig rätt.

Kan ju inte skada att byta ut dom iallafall.

Permalänk
Medlem

Det kan vara "inverter-kortet" som är kaputt. Har en gammal Samsung 244T som började blinka, bytte det och nu funkar den ok.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Det kan vara "inverter-kortet" som är kaputt. Har en gammal Samsung 244T som började blinka, bytte det och nu funkar den ok.

Inverter kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brugden:

Inverter kortet?

Hittade det!

Permalänk

Min Samsung 245B slocknade i förrgår, beställde iofs en ny skärm men ifall det går att fixa den för tvåhundra kronor så ger jag det ett försök. Beställde hem ett sånt kondensor-kit.
Strömknappen lyser men inget på själva skärmen.

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl