Skrivet av Atlas Tasume:
Dock, hur står sig OpenGL grafiskt sätt emot DirectX, typ 11?
Man kan inte direkt jämföra OpenGL med DirectX då OpenGL bara är grafik, medan DirectX består av flera komponenter som Direct3D, Direct2D, DirectCompute, och sköter grafik, ljud, kontroller, nätverk, etc.
Då får du jämföra OpenGL mot Direct3D.
DirectX kan närmast jämföras med SDL (Simple DirectMedia Layer).
DirectX och Direct3D uppdateras och nya uppdateringar kommer, likaså OpenGL där senaste är version 4.2 som släpptes för 11 månader sedan.
Direct3D och OpenGL är nog ganska jämnlika, man kan göra samma sak typ.
Skrivet av KTL:
2013 kan bli ett spännande år. Windows 8 kommer finnas på marknaden och den troligen största onlineleverantören av spel öppnar upp för Linux. Spännande!
Nja, Steam för Linux är spännande.
Windows 8 är inte direkt någon spännande. Iaf för mig som testat preview versionen.
Skrivet av Mor5ives:
Där ser man! Detta var oväntat men välkommet!
Nej, inte direkt oväntat. Det här är något som har bubblats om länge, och rykten har florerat, och det har varit en del skriverier på Phoronix.
Skrivet av nsky|sct:
men blir inte spelen dyrare nu om de måste göra spelen till olika plattformar
Inte nödvändigtvis.
Man behöver ju inte använda DirectX på Windows, man kan ju köra OpenGL på Windows också.
Använder man en befintlig motor, so stödjer de ofta Linux.
Skriver man en egen motor, så om man väljer att inte bara ha en OpenGL backend, men även en DirectX backend så blir det lite mer jobb och kod att skriva och kan kosta mer.
När man utvecklar så får man även ha se till att man använder bibliotek som är cross-platform. Men de flesta bibliotek är open source och cross-platform.
Skrivet av PierreB:
Äntligen så händer nåt. Synd bara att det är för lite designers och för mycket utvecklare inom linux. Det ska va så jäkla mycke features men hur det ser ut är inte viktigt :-/
Så har det varit förr men numera är det inte så.
GNOME 3 och KDE 4 är ju snyggt.
Linux Mint och elementary är ju snyggt.
Skrivet av eldfan:
Har prövat WOW(med wine) och minecraft både på linux och windows.
Med windows och directx fick jag ca 20% högre fps än med linux och OpenGL.
Kanske inte helt rättvist att jämföra ett spel som är kompilerat för Windows.
Skrivet av sharpless:
När man väl skriver direkt för OpenCL borde det ge bättre resultat än den konvertering som sker här.
Men OpenCL kan ju användas i Windows också. Dessutom så finns DirectCompute som är Microsoft's proprietära motsvarighet till OpenCL.
Skrivet av Mayth:
Och det är pga att programmet är byggt för directx. Wine fungerar som en emulator (även om namnet påstår motsatsen ). Så det är ganska självklart att man inte får samma prestanda som om du kör programmet under native miljö.
Nej, Wine är ingen emulator.
Wine är en tredjeparts implementation av Windows API.
Skrivet av Monolithic:
Jo det har blivit bättre, men tycker ändå att det har en bit kvar innan det kommer till windows användarvänlighet.
Men nu gillar jag linux iaf, lite av vad som hindrat mig från att byta helt är att jag då går miste om alla spel. Men det kanske ordnar upp sig på den fronten också som det ser ut.
Jag tycker att Linux med GNOME 2.32 (eller GNOME 3 i classic session) är mer användarvänligt än Windows.
Windows har sina ljusa sidor, och det har Linux med. Du behöver inte byta, du kan dual-boota bägge eller köra det ena i en virtuell maskin.
Skrivet av 1up:
Den enda anledningen till att jag har windows och inte linux är för spelens skull.
Bara för att du har Linux betyder det inte att du inte kan ha Windows.
Varför inte ha båda två?
Du kan ha Windows och Linux!
Dual-boot eller i virtuell maskin.
Skrivet av X1t:
Perfekt. De spel som funkar på Mac borde juh rimligt vis inte vara enormt svåra att porta iaf. Spel är anledningen att jag inte bara kör Linux, vore inte så dumt att slippa dualboot.
Stämmer. Spel som funkar på Mac bör inte vara något trubbel att porta till Linux.
Mac är Unix, och det är Linux med. Både Mac och Linux använder OpenGL.
Så det ska inte vara några konstigheter.
Skrivet av nicke157:
Härligt. Hoppas det kommer ut fler spel till Ubuntu. På sätt sitter man inte längre låst till Windows.
Du är inte låst till Windows, du kan ändå köra Linux. Du kan köra både Linux och Windows.
Bara att dual-boota eller köra i en virtuell maskin.
Skrivet av backfeed:
Föredrar OpenGL framför DirectX, men samtidigt Windows före Linux...
Man kan inte jämföra OpenGL med DirectX eftersom OpenGL bara är grafik, medan DirectX innefattar grafik, nätverk, ljud, input, etc.
Man kan jämföra OpenGL mot Direct3D, eller SDL mot DirectX.
Skrivet av Orici:
Trevligt men jag kommer inte att lämna Windows p.g.a detta.
Du behöver inte lämna Windows, ingen tvingar dig.
Men du kan ju alltid dual-boota eller köra Linux i en virtuell maskin.
Windows är bra till spel, men Linux har sina ljusa sidor också.
Skrivet av anon15480:
Märklig move från Valve. Där är en försvinnande liten del människor som sitter på linux/ubuntu.
Det är även en försvinnande liten del människor som använder Mac, men ändå stödjer Valve det.
Kanske är Linux en marknad som Valve tror har potential till att växa?
Valve är inte ensamma, det gör även Desura. EA har småflörtat lite också.
Skrivet av Paradoxnode:
Kan det här vara ett svar på den snabbt populära android-konsoll som det skrevs om förra veckan?
Nej, det här är något som har bubblat i flera år.