Valve tillkännager Steam, Source och Left 4 Dead för Ubuntu

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

men alltför ofta lägger spelmakaren ner Linux-utvecklingen då det inte är ekonomiskt försvarsbart. Unreal -serien [Unreal Engine], EVE Online för att nämna några.

Brukar inte det bero på att utvecklarna gör ett halvhjärtat försök bara och redan från första stunden har inställningen "Äh, det här blir inge bra"?
Jag menar, själva utvecklingen i sig blir inte särskilt mycket dyrare om man från dag ett bestämmer sig för att utgå från något som faktiskt funkar i alla system, t.ex OpenGL, och sedan lägger ner tid på att göra allting lika flexibelt och lättanvänt oavsett system. Däremot om man ska nyttja varenda liten effekt som DirectX kan åstadkomma och sedan porta detta till övriga system så blir det mest troligt en dyrare historia.
Bara lite spekulationer.

Permalänk
Skrivet av simonw:

Underbart! Sätter förmodligen stor/större press på nvidia och ati så de kan fixa ett par ordentliga drivrutiner någon gång

Snarare AMD som har problem med Linux drivers.
Nvidia har riktigt stabila och up to date drivers till Linux, med en hel del extensions.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Jo, men det jag syftar på är att man kan göra ett "spel" operativsystem och skicka med spelet, man skulle kunna slippa de proprietära os en och troligen så kan man utveckla en linuxversion av ett spel och köra på alla möjliga hårdvaruplattformar, Det finns ju mängder med funktioner i ett os som är helt ointressanta om man ser det ur ett spelperspektiv, så os et borde gå att göra mindre och effektivare, man kan alltså helt skippa win och apple men ändå spela på den hårdvaran, det skulle även kunna gå att göra en ny typ av spelenheter som som man kan byta hårdvaran på.
Man kombinerar en pc med en konsol i samma hårdvara och "konsolen" blir ganska lätt att uppdatera allt eftersom för de som vill det, samtidigt som man kan starta i pc läge och göra "nytto" saker, jag har faktiskt en längre tid funderat på varför ingen gör nått sånt här, men nu verkar det vara på gång.

Fast går den att uppgradera så kommer du förlora alla fördelar med en stängd plattform och du kan lika gärna låta folk bygga sina egna mITX. Alternativet är väl ett antal standardkomponeneter som får användas och sedan inget mer men risken är att man fastnar någonstans i utvecklingen då. Förr eller senare behöver ju moderkortet uppgraderas också så det blir nog svårt rent ekonomiskt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jämra bra, tänk om nått spel som förhoppningsvis kommande Half life 3 skulle bli Linux exklusivt, det skulle om något betyda ett uppsving för linux

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Oh yeah!

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Pakethanterarna i distributionerna behöver inte stödjas. Det går alltid att installera manuellt eller göra ett enklare installationsscript för att lösa den saken. Annars brukar det vara ganska lätt att porta till andra pakethanterare vad jag sett. Tror till och med jag har ett program för att installera .deb-paket i Arch Linux och det är väl de som Ubuntu använder. De mest populära distarna kommer det nog inte bli några problem med. Möjligtvis för de mindre som färre använder och som inte har lika mycket resurser.

Okej, tack för den positiva informationen

Skrivet av SilentHarmonic:

Snarare AMD som har problem med Linux drivers.
Nvidia har riktigt stabila och up to date drivers till Linux, med en hel del extensions.

Det där var väll inte helt korrekt sagt? Tänker inte återuppliva diskussionen kring nvidias drivrutiner igen men missade du allt som kom kring Torvalds uttalande om nvidia för cirka 3 veckor sedan?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av bubbleq:

Det där var väll inte helt korrekt sagt? Tänker inte återuppliva diskussionen kring nvidias drivrutiner igen men missade du allt som kom kring Torvalds uttalande om nvidia för cirka 3 veckor sedan?

Det handlade inte om dåliga drivrutiner utan att nVidia inte släppte dokumentation om sitt API. nVidia har riktigt bra drivrutiner för Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo, men det jag syftar på är att man kan göra ett "spel" operativsystem och skicka med spelet, man skulle kunna slippa de proprietära os en och troligen så kan man utveckla en linuxversion av ett spel och köra på alla möjliga hårdvaruplattformar, Det finns ju mängder med funktioner i ett os som är helt ointressanta om man ser det ur ett spelperspektiv, så os et borde gå att göra mindre och effektivare, man kan alltså helt skippa win och apple men ändå spela på den hårdvaran, det skulle även kunna gå att göra en ny typ av spelenheter som som man kan byta hårdvaran på.
Man kombinerar en pc med en konsol i samma hårdvara och "konsolen" blir ganska lätt att uppdatera allt eftersom för de som vill det, samtidigt som man kan starta i pc läge och göra "nytto" saker, jag har faktiskt en längre tid funderat på varför ingen gör nått sånt här, men nu verkar det vara på gång.

Jag förstår inte riktigt vad man skulle tjäna på att utveckla ett operativsystem för spelen man släpper, det vore krångligt för användaren och man skulle slänga massor av pengar i sjön. Varför skulle man vilja utveckla nya filsystem, nätverksystem osv. när det redan finns väldigt optimerat och fungerande i Windows eller Lilnux. Det är längesedan operativsystemet var ett verkligt problem när man spelar. Windows använder i princip inga systemresurser alls förutom RAM, vilket är väldigt billigt just nu (annars läggs saker som inte används på hårddisken istället för RAM i vilket fall som helst). Att utveckla ett spel-operativsystem som du säger skulle vara helt onödigt och kosta massor av pengar och förmodligen ge sämre prestanda och stabilitet med tanke på hur mycket tid som redan lagts på Windows, Linux och liknande.

Problemet (om man nu vill kalla det för problem) med spel på dator är x86, processorarkitekturen. Konsoller använder oftast andra, mycket mer specialiserade processorer (RISC), och det är det, i kombination med att alla enheter har exakt samma hårdvara som gör att man kan optimera så mycket på konsoller.

Permalänk
Medlem

Göttans! Mycket trevligt verkligen.

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Inaktiv

Är så fy bubblans glad just nu. Riktigt underbar nyhet!

Betalat pengar för Windows och det enda jag gör där inne är att starta Steam... allt annat sker i Debian just nu om inte på Macbooken så hade varit skönt att slippa dual boot.

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig nyhet! Nu väntar jag bara på att Adobe ska släppa CS för Linux! Nog för att jag älskar OS X men Linux och Ubuntu är grymt trevligt och körde med det i ett par år innan jag vart tvungen att använda just Adobe CS för mitt arbete.. Frågan är om Adobe någonsin kommer ta klivet dock.. :/

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goose7:

Problemet (om man nu vill kalla det för problem) med spel på dator är x86, processorarkitekturen. Konsoller använder oftast andra, mycket mer specialiserade processorer (RISC), och det är det, i kombination med att alla enheter har exakt samma hårdvara som gör att man kan optimera så mycket på konsoller.

x86 klassas fortfarande som RISC (trots SSE och alla extensions). De flesta konsoller idag har väldigt normala processorer (PS3:an är rätt annorlunda, på ett dåligt sätt).

Att porta ett spel till linux är inte bara att byta grafik-API (de flesta storspel har redan stöd för DX9, DX10/11, Xbox360 och PS3. Att lägga till OpenGL är ingen stor grej. Kör man även till iphonen är det redan klart). Utan det innebär också otroligt mycket jobb för att få det att fungera med alla olika distar och kombinationer av hårdvara. Det är ett enormt jobb att göra för Windows som inte alls är lika fragmenterat som linux.

Jag hoppas på att valve kommer bli en drivande kraft för att styra upp och standardisera lite. Allt som gör det lättare är bra. Man kan säga vad man vill om MS, men de är duktiga på bakåtkompatibilitet, de bestämmer sig och sen gäller det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

HALLELUJAH!!!!!

Nu äntligen kommer det en faktisk valfrihet. Dessutom funderar jag hur detta kommer sluta med faktiska prestandatester av spelen. Kanske rent av Bejeweled 3 går bättre under osx medans Duke Nukem flyter bäst i Windows. Givet då att man testkör samma spel på exakt samma maskin. Det kommer nog bli en rejäl brakförlust till en början för linux/osx i de testerna. Men det kommer nog ta till sig ganska snabbt och komma upp till rimliga och kanske rent av bra nivåer inom kort.

Där kan det faktiskt bli en fjäder i hatten för Windows-sidan då de flesta verkar utveckla för Windows och inget för osx/linux. Jag skulle då hellre lägga lite tid och energi på att lära mig och använda linux på ett vättigt sätt. Alternativet att spendera massor av tid att sanera och reparera som man får göra med windows, känns ganska så förlegat i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datar:

Mycket trevlig nyhet! Nu väntar jag bara på att Adobe ska släppa CS för Linux! Nog för att jag älskar OS X men Linux och Ubuntu är grymt trevligt och körde med det i ett par år innan jag vart tvungen att använda just Adobe CS för mitt arbete.. Frågan är om Adobe någonsin kommer ta klivet dock.. :/

är kanske inget man ska räkna med. troligaste vägen till det är om ett företag eller en större grupp professionella användare inom fältet börjar sponsra en konvertering. det har gjorts tidigare med olika animationsmjukvara och sånt med stöd av Disney/Pixar.

Skrivet av grovlimpa:

x86 klassas fortfarande som RISC (trots SSE och alla extensions). De flesta konsoller idag har väldigt normala processorer (PS3:an är rätt annorlunda, på ett dåligt sätt).

Att porta ett spel till linux är inte bara att byta grafik-API (de flesta storspel har redan stöd för DX9, DX10/11, Xbox360 och PS3. Att lägga till OpenGL är ingen stor grej. Kör man även till iphonen är det redan klart). Utan det innebär också otroligt mycket jobb för att få det att fungera med alla olika distar och kombinationer av hårdvara. Det är ett enormt jobb att göra för Windows som inte alls är lika fragmenterat som linux.

Jag hoppas på att valve kommer bli en drivande kraft för att styra upp och standardisera lite. Allt som gör det lättare är bra. Man kan säga vad man vill om MS, men de är duktiga på bakåtkompatibilitet, de bestämmer sig och sen gäller det.

Skickades från m.sweclockers.com

njae, om man bara ska räkna så har ju PS3 och Xbox samma arkitektur i princip. att PS3 har en massa DSP-subprocessorer direkt i CPUn är inte så enormt mycket konstigare än att andra konsoller har dem på separata chips, sen om de används för att rendera dimma eller förvränga ljud är en annan sak.

fragmenteringen i Linux skulle antagligen vara ett mindre problem, det som främst skiljer olika distar (de mindre systemoptimerade) är att vissa hänger kvar vid udda (arkaiska) systemhierarkier som gör att kanske paketimportering kan vara ett fallrep för vissa. förhoppningsvis kommer det att styras upp på sikt, om alla drar i samma rep, åt samma håll..

Skrivet av rmd:

HALLELUJAH!!!!!

Nu äntligen kommer det en faktisk valfrihet. Dessutom funderar jag hur detta kommer sluta med faktiska prestandatester av spelen. Kanske rent av Bejeweled 3 går bättre under osx medans Duke Nukem flyter bäst i Windows. Givet då att man testkör samma spel på exakt samma maskin. Det kommer nog bli en rejäl brakförlust till en början för linux/osx i de testerna. Men det kommer nog ta till sig ganska snabbt och komma upp till rimliga och kanske rent av bra nivåer inom kort.

Där kan det faktiskt bli en fjäder i hatten för Windows-sidan då de flesta verkar utveckla för Windows och inget för osx/linux. Jag skulle då hellre lägga lite tid och energi på att lära mig och använda linux på ett vättigt sätt. Alternativet att spendera massor av tid att sanera och reparera som man får göra med windows, känns ganska så förlegat i dagsläget.

hehe, vem vet. kommer inte ihåg vilket det var nu men vid en prestandatest så gick nått Windowsspel bättre på Linux med samma dator. kanske kommer vara det bästa som hänt sen färdigt bröd.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

När Linux blir en verklig fot i allt som nu tycks gå framåt då är jag bland den första där!

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Dock, hur står sig OpenGL grafiskt sätt emot DirectX, typ 11?

Man kan inte direkt jämföra OpenGL med DirectX då OpenGL bara är grafik, medan DirectX består av flera komponenter som Direct3D, Direct2D, DirectCompute, och sköter grafik, ljud, kontroller, nätverk, etc.

Då får du jämföra OpenGL mot Direct3D.
DirectX kan närmast jämföras med SDL (Simple DirectMedia Layer).

DirectX och Direct3D uppdateras och nya uppdateringar kommer, likaså OpenGL där senaste är version 4.2 som släpptes för 11 månader sedan.

Direct3D och OpenGL är nog ganska jämnlika, man kan göra samma sak typ.

Skrivet av KTL:

2013 kan bli ett spännande år. Windows 8 kommer finnas på marknaden och den troligen största onlineleverantören av spel öppnar upp för Linux. Spännande!

Nja, Steam för Linux är spännande.
Windows 8 är inte direkt någon spännande. Iaf för mig som testat preview versionen.

Skrivet av Mor5ives:

Där ser man! Detta var oväntat men välkommet!

Nej, inte direkt oväntat. Det här är något som har bubblats om länge, och rykten har florerat, och det har varit en del skriverier på Phoronix.

Skrivet av nsky|sct:

men blir inte spelen dyrare nu om de måste göra spelen till olika plattformar

Inte nödvändigtvis.
Man behöver ju inte använda DirectX på Windows, man kan ju köra OpenGL på Windows också.
Använder man en befintlig motor, so stödjer de ofta Linux.
Skriver man en egen motor, så om man väljer att inte bara ha en OpenGL backend, men även en DirectX backend så blir det lite mer jobb och kod att skriva och kan kosta mer.
När man utvecklar så får man även ha se till att man använder bibliotek som är cross-platform. Men de flesta bibliotek är open source och cross-platform.

Skrivet av PierreB:

Äntligen så händer nåt. Synd bara att det är för lite designers och för mycket utvecklare inom linux. Det ska va så jäkla mycke features men hur det ser ut är inte viktigt :-/

Så har det varit förr men numera är det inte så.
GNOME 3 och KDE 4 är ju snyggt.
Linux Mint och elementary är ju snyggt.

Skrivet av eldfan:

Har prövat WOW(med wine) och minecraft både på linux och windows.
Med windows och directx fick jag ca 20% högre fps än med linux och OpenGL.

Kanske inte helt rättvist att jämföra ett spel som är kompilerat för Windows.

Skrivet av sharpless:

När man väl skriver direkt för OpenCL borde det ge bättre resultat än den konvertering som sker här.

Men OpenCL kan ju användas i Windows också. Dessutom så finns DirectCompute som är Microsoft's proprietära motsvarighet till OpenCL.

Skrivet av Mayth:

Och det är pga att programmet är byggt för directx. Wine fungerar som en emulator (även om namnet påstår motsatsen ). Så det är ganska självklart att man inte får samma prestanda som om du kör programmet under native miljö.

Nej, Wine är ingen emulator.
Wine är en tredjeparts implementation av Windows API.

Skrivet av Monolithic:

Jo det har blivit bättre, men tycker ändå att det har en bit kvar innan det kommer till windows användarvänlighet.
Men nu gillar jag linux iaf, lite av vad som hindrat mig från att byta helt är att jag då går miste om alla spel. Men det kanske ordnar upp sig på den fronten också som det ser ut.

Jag tycker att Linux med GNOME 2.32 (eller GNOME 3 i classic session) är mer användarvänligt än Windows.

Windows har sina ljusa sidor, och det har Linux med. Du behöver inte byta, du kan dual-boota bägge eller köra det ena i en virtuell maskin.

Skrivet av 1up:

Den enda anledningen till att jag har windows och inte linux är för spelens skull.

Bara för att du har Linux betyder det inte att du inte kan ha Windows.
Varför inte ha båda två?
Du kan ha Windows och Linux!
Dual-boot eller i virtuell maskin.

Skrivet av X1t:

Perfekt. De spel som funkar på Mac borde juh rimligt vis inte vara enormt svåra att porta iaf. Spel är anledningen att jag inte bara kör Linux, vore inte så dumt att slippa dualboot.

Stämmer. Spel som funkar på Mac bör inte vara något trubbel att porta till Linux.
Mac är Unix, och det är Linux med. Både Mac och Linux använder OpenGL.
Så det ska inte vara några konstigheter.

Skrivet av nicke157:

Härligt. Hoppas det kommer ut fler spel till Ubuntu. På sätt sitter man inte längre låst till Windows.

Du är inte låst till Windows, du kan ändå köra Linux. Du kan köra både Linux och Windows.
Bara att dual-boota eller köra i en virtuell maskin.

Skrivet av backfeed:

Föredrar OpenGL framför DirectX, men samtidigt Windows före Linux...

Man kan inte jämföra OpenGL med DirectX eftersom OpenGL bara är grafik, medan DirectX innefattar grafik, nätverk, ljud, input, etc.
Man kan jämföra OpenGL mot Direct3D, eller SDL mot DirectX.

Skrivet av Orici:

Trevligt men jag kommer inte att lämna Windows p.g.a detta.

Du behöver inte lämna Windows, ingen tvingar dig.
Men du kan ju alltid dual-boota eller köra Linux i en virtuell maskin.
Windows är bra till spel, men Linux har sina ljusa sidor också.

Skrivet av anon15480:

Märklig move från Valve. Där är en försvinnande liten del människor som sitter på linux/ubuntu.

Det är även en försvinnande liten del människor som använder Mac, men ändå stödjer Valve det.
Kanske är Linux en marknad som Valve tror har potential till att växa?
Valve är inte ensamma, det gör även Desura. EA har småflörtat lite också.

Skrivet av Paradoxnode:

Kan det här vara ett svar på den snabbt populära android-konsoll som det skrevs om förra veckan?

Nej, det här är något som har bubblat i flera år.

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga, men ifall man köper en digital kopia av låt oss sägga portal 2 från steam, kommer man då ha alternativ att installera linux och windows?
Jag menar, man kommer inte behöva köpa två kopior för att kunna köra på båda OS?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej, Wine är ingen emulator.
Wine är en tredjeparts implementation av Windows API.

Vet att wine inte är en emulator. Men det är ett enkelt sätt att beskriva det utan att hamna för långt från sanningen. Tror att många bara skulle klia sig i huvet om man börjar förklara vad det egentligen är...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Goose7:

Jag förstår inte riktigt vad man skulle tjäna på att utveckla ett operativsystem för spelen man släpper, det vore krångligt för användaren och man skulle slänga massor av pengar i sjön. Varför skulle man vilja utveckla nya filsystem, nätverksystem osv. när det redan finns väldigt optimerat och fungerande i Windows eller Lilnux. Det är längesedan operativsystemet var ett verkligt problem när man spelar. Windows använder i princip inga systemresurser alls förutom RAM, vilket är väldigt billigt just nu (annars läggs saker som inte används på hårddisken istället för RAM i vilket fall som helst). Att utveckla ett spel-operativsystem som du säger skulle vara helt onödigt och kosta massor av pengar och förmodligen ge sämre prestanda och stabilitet med tanke på hur mycket tid som redan lagts på Windows, Linux och liknande.

Problemet (om man nu vill kalla det för problem) med spel på dator är x86, processorarkitekturen. Konsoller använder oftast andra, mycket mer specialiserade processorer (RISC), och det är det, i kombination med att alla enheter har exakt samma hårdvara som gör att man kan optimera så mycket på konsoller.

Det jag menar är att man ska göra en anpassad spellinux, inte börja från 0, inte heller att man ska ha en fullständig os version.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot

Hur mycket skiljer sig OSX från Linux? flera spel (bland annat L4D2) finns ju redan till OSX och körs under OpenGL där, att porta spelen till OpenGL är väl alltså redan gjort och borde inte vara det stor problemet?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Kanske dum fråga, men ifall man köper en digital kopia av låt oss sägga portal 2 från steam, kommer man då ha alternativ att installera linux och windows?
Jag menar, man kommer inte behöva köpa två kopior för att kunna köra på båda OS?

Jag skulle tippa på att om de släpper Portal 2 till Linux och man redan tidigare köpt det så kommer man kunna spela det även i Linux. Svårt att se att de skulle ta extra betalt. Möjligtvis att de höjer priset för nyköp, men tror knappt det heller.
Du kan ju redan idag köpa spel som funkar både för Windows och OS X i samma paket om det stöds.

Skrivet av hunden:

Hur mycket skiljer sig OSX från Linux? flera spel (bland annat L4D2) finns ju redan till OSX och körs under OpenGL där, att porta spelen till OpenGL är väl alltså redan gjort och borde inte vara det stor problemet?

Bör inte vara för mycket. Men det är klart att det som inte är OpenGL kan vara skrivet specifikt för OS X. Så lite jobb blir det nog. Annars ska OpenGL i sig inte skilja mycket. Det verkar ju vara Left 4 Dead som kommer till Linux bland de första spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Precis, det ser ut som ett vanlig och användarvänligt OS. Linux har en stabil grund, men resten av huset/husen (läs: både distros och programvara) är sammansatt av bohemiska byggare som alla går sin egen väg och sällan kan komma överens om något. Och alltför många av dem har ingen som helst koll på gränssnittsdesign (både när det gäller grafiskt och icke), vilket gör det hela vansinnigt spretigt och besvärligt att sätta sig in i.

Men det blir väl lååååååååångsamt bättre med tiden. Om 5-10 år kanske.

Du vet inte vad du snackar om, både kärnan och många av verktygen runt omkring backas av stora företag runt om i världen.

Skrivet av pazu:

Märklig move från Valve. Där är en försvinnande liten del människor som sitter på linux/ubuntu.

Hört talas om moment 22? Förövrigt så växer den siffran varje dag. Och om man ska tro den här forumtråden så är 99% positiva till att game:a på linux.

Skrivet av Paradoxnode:

Kan det här vara ett svar på den snabbt populära android-konsoll som det skrevs om förra veckan?

Nej, Valve har haft de här planerna i flera år om man ska tro Phoronix.com. De har rapporterat om ryktet i säkert 3-4 år nu.

Permalänk
Skrivet av Zee_13:

Fasen va bra! Detta kan verkligen få linux att sakta med säkert konkurrera med Windows "på riktigt". Konkurrens är bra! Konsumernterna tjänar på det.

Nej faktiskt inte, vi tjänar nog inte på det..
Förlorar dom för mycket inkomst så måste dom öka på någon annan vara.. Typ xbox? För det säljs med förlust redan.

Men jag hoppas linux blir mer "folkligt", vill överge win piss & Có.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Detta är rätt steg!

Vi som vill fortsätta spela på datorn med mus och tangentbord får ju börja leta andra alternativ i framtiden pga windows 8 med deras äckliga metro trams!

Det osar inompetens här.

Metro är ju inte något du måste köra. Det vanliga skrivbordet finns ju kvar med en liten modifikation för startmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Har prövat WOW(med wine) och minecraft både på linux och windows.
Med windows och directx fick jag ca 20% högre fps än med linux och OpenGL.

Nu är inte jag jätteinsatt i Minecraft, men varför skulle du vilja köra Minecraft genom WINE då Minecraft är byggt i (platformsoberende) Java? Eller misstolkar jag ditt inlägg?

Skrivet av rektor:

Då får du jämföra OpenGL mot Direct3D.
DirectX kan närmast jämföras med SDL (Simple DirectMedia Layer).

Mja detta är delvis sant... Tänk på att SDL bland annat är en high-level wrapper för Direct3D (och även OpenGL), medan DirectX är ett biliotek med låg-level APIs.

Det är sant att DirectX och SDL är "multimediala" bibliotek och att Direct3D och OpenGL är bibliotek för endast grafik, men i praktiken är det lite annorlunda.

Skrivet av hunden:

Hur mycket skiljer sig OSX från Linux? flera spel (bland annat L4D2) finns ju redan till OSX och körs under OpenGL där, att porta spelen till OpenGL är väl alltså redan gjort och borde inte vara det stor problemet?

Notera att man i OSX programmerar i ObjectiveC (Apples egna variant av C++.....) och att för Linux programmeras främst i C (och C++?). Så det är inte bara copy-paste precis.

Men precis spelet är redan portat till OpenGL ja, men det är ju source-motorn som är portad till OpenGL(för närvarande till OSX då), indirekt spelet.

Permalänk
Skrivet av quattro-2.6:

Nej faktiskt inte, vi tjänar nog inte på det..
Förlorar dom för mycket inkomst så måste dom öka på någon annan vara.. Typ xbox? För det säljs med förlust redan.

Men jag hoppas linux blir mer "folkligt", vill överge win piss & Có.

På vilket sätt förlorar VI på att Microsoft får konkurrens? Ökar konkurrensen får man sänka priserna eller se över attraktionsvärdet om man vill behålla sin position.
Väljer man sen att tillverka produkter med förlust enbart i syfte att bredda sina marknadsandelar så får man väl skylla sig själv. Kan man inte konkurrera med t.ex Nintendo utan att ge bort produkterna kanske man inte har lyckats med produkterna över huvudtaget?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Cocosoft:

Notera att man i OSX programmerar i ObjectiveC (Apples egna variant av C++.....) och att för Linux programmeras främst i C (och C++?). Så det är inte bara copy-paste precis.

Men precis spelet är redan portat till OpenGL ja, men det är ju source-motorn som är portad till OpenGL(för närvarande till OSX då), indirekt spelet.

Tack för förklaringen, därför jag undrade
Men det kanske är klart, vore OSX och Linux väldigt lika skulle Förmodligen spelen finnas till Linux redan, tyckte bara det var lite konstig fokusering på att DirectX-OpenGL-portningen skulle vara huvudproblemet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Squall Leonhart:

Brukar inte det bero på att utvecklarna gör ett halvhjärtat försök bara och redan från första stunden har inställningen "Äh, det här blir inge bra"?
Jag menar, själva utvecklingen i sig blir inte särskilt mycket dyrare om man från dag ett bestämmer sig för att utgå från något som faktiskt funkar i alla system, t.ex OpenGL, och sedan lägger ner tid på att göra allting lika flexibelt och lättanvänt oavsett system. Däremot om man ska nyttja varenda liten effekt som DirectX kan åstadkomma och sedan porta detta till övriga system så blir det mest troligt en dyrare historia.
Bara lite spekulationer.

Du är på rätt spår. I mina exempel är det OpenGl -versionerna som halkat efter till fördel av Direct3D (del av DirectX -lösningen)

Utvecklarna har varit tvungna att hålla separata Direct3D och openGl projekt för titeln ifråga.
Sedan när beslutet kommer om vilken man lägger ner, så har DirectX den stora fördelen med full support och tung dokumentation från Microsoft.

OpenGl har ingen stor aktör med allt serverat på silverfat bakom sig.

EDIT / TILLÄGG:
Varför makarna tar ett så "korkat" beslut att satsa på Direct3D istället, när dem redan hade en OpenGl -version utvecklad kan man ju fråga sig.

Men med tanke åt just "OpenGl har ingen stor aktör med allt serverat på silverfat bakom sig." så bör man ha i åtanke att det i längden blir mer kostnadseffektivt för makarna att slänga en slant på Microsofts support när makarna behöver det. Även dem behöver extra hjälp ibland.
Sedan är de flesta stora spelen baserad på sluten kod som anses vara spelföretagets, eller spelmotorn-utvecklarnas egna intellektuella ägodel, vars kod inte får komma i konkurenternas händer.

Med Microsofts DirectX har man spelmakarna tillgång till mycket kompetenta och professionella supporttekniker som kan assistera under speltitlarnas utveckling. Dessa supporttekniker skriver även under under NDA-avtal med spelmakaren ifråga.
Detta är något som inte OpenGl har.

Högst troligt att detta väger mycket tungt i när beslutet om direct3D vs. OpenGl tas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av rektor:

Men OpenCL kan ju användas i Windows också. Dessutom så finns DirectCompute som är Microsoft's proprietära motsvarighet till OpenCL.

OpenGL menade jag ju, tankefel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Du behöver inte lämna Windows, ingen tvingar dig.
Men du kan ju alltid dual-boota eller köra Linux i en virtuell maskin.
Windows är bra till spel, men Linux har sina ljusa sidor också.

Visst har linux sina sidor men inte för vardaglig använding och spel (för mej). Den enda linux dist jag gillar är Backtrack

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"