Sony ersätter kylpasta med värmeledande film

Permalänk
Melding Plague

Sony ersätter kylpasta med värmeledande film

Kladdig och otymplig kylpasta kan snart vara ett minne blott. Sony demonstrerar en värmeledande film som ska erbjuda likvärdig prestanda och högre livslängd tack vare kolfiber.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om appliceringen blir smidig så kan det kanske slå ut kylpasta, kanske man slipper se 3-4 trådar per dag som handlar om hur mycket kylpasta man behöver etc.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Sony överraskar

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Förhoppningen är att filmen ska kunna användas i allt ifrån servrar till projektorer, men det är ingen vild gissning att samma produkt även kan dyka upp som ersättare till kylpasta i vanliga persondatorer.

Hoppas det, både stationära och bärbara. Undrar vad den kommer kosta med, får inte bli för dyr.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk

Spännande, undrar hur man applicerar den! Min första tanke var gladpack som korvar sig och fastnar i sig självt...

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Det här har jag väntat på.

Permalänk
Medlem

Om man kollar på bilden så är ju proccesorn med kylpasta några % mer belastad så frågan är om det är så stor skillnad på värmeledningsförmågan. Dock kan ju smidigheten vara ett +

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Hoppas det, både stationära och bärbara. Undrar vad den kommer kosta med, får inte bli för dyr.

Jag ser ingen omöjllighet att priserna kommer sjunka ner mot 20 kr per "applikation, vilket är ett helt okej pris, även för en entusiast som ofta byter fläkt och processor.

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig ett frimärke som man klistrar på, det skulle vara schysst:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då får man se upp med fingeravtryck då!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hade vatt kanon å slippa kylpasta.. Sen får man väl hoppas att det är lika lätt göra rent efter gammal film, iaf inte värre än det är idag när man gör rent gammal kylpasta..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av Ahlen:

Om man kollar på bilden så är ju proccesorn med kylpasta några % mer belastad så frågan är om det är så stor skillnad på värmeledningsförmågan. Dock kan ju smidigheten vara ett +

Men den processorn är ju också varmare, så det går inte att säga att det är ogiltigt enbart baserat på detta.

Permalänk
Medlem

Allt för att hindra moddande och pillande i Sonys hårdvara, som den kommande konsolen kanske...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Redstar:

Jag tänker mig ett frimärke som man klistrar på, det skulle vara schysst:)

Skickades från m.sweclockers.com

Fast man skall nog inte slicka på den.

kanske mer som ett plåster.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Fast man skall nog inte slicka på den.

kanske mer som ett plåster.

Finns frimärken man inte behöver slicka på numera.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att det inte har dykt upp tidigare, den där pastan kan vara ett kladd ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Fast man skall nog inte slicka på den.

Finns frimärken man inte slickar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Tycker det är konstigt att det inte har dykt upp tidigare, den där pastan kan vara ett kladd ibland.

Kanske inte allt för mycket research i kylpasta

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Allt för att hindra moddande och pillande i Sonys hårdvara, som den kommande konsolen kanske...

Har du lust att uveckla ditt resonemang lite? Det är väl inte ett superlim Sony kommer med som gör det omöjligt att ta bort kylflänsen från processorn - varför man nu skulle vilja göra det?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Häftigt att det fungerar och att demon visar lägre värde än vanlig kylpasta är imponerande!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Nu vill inte jag vara den som är den, men det hela låter som SONY vill uppfinna hjulet igen. Artikeln avslöjar ju knappt vilken pasta som används, om den användes och hur. Naturligtvis är det bra att få uppdaterade artiklar, men ta inte för givet att det revolutionerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mabec:

Nu vill inte jag vara den som är den, men det hela låter som SONY vill uppfinna hjulet igen. Artikeln avslöjar ju knappt vilken pasta som används, om den användes och hur. Naturligtvis är det bra att få uppdaterade artiklar, men ta inte för givet att det revolutionerar.

Det är ju en förenklad monteringen som gör detta intressant, jag skulle skita i om det är någon grad varmare med filmen till och med.

Permalänk
Sötast

Varför är folk så otroligt negativt inställda till kylpasta?

När du monterar datorn så sätter du en liten klick i mitten, spänner fast kylaren och 2-4 år senare så gör du samma sak igen när du antingen rengör eller byter ut hårdvara.

Försöker inte vara bakåtsträvande och visst, till samma pris och effektitivet så har jag inget problem med att byta redan imorgon, men diskussionen får kylpasta att verka jobbigare än att hålla rent i huset varje dag.

Permalänk
Medlem

Lite intressant faktiskt:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Allt för att hindra moddande och pillande i Sonys hårdvara, som den kommande konsolen kanske...

Det får jag inte hoppas :/ Jag var ju bara tvungen att byta kylpasta + en annan fläkt på min PS3, och nu är den tyst och trevlig Får se hur nästa generation av PS blir :3

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Varför är folk så otroligt negativt inställda till kylpasta?

När du monterar datorn så sätter du en liten klick i mitten, spänner fast kylaren och 2-4 år senare så gör du samma sak igen när du antingen rengör eller byter ut hårdvara.

Försöker inte vara bakåtsträvande och visst, till samma pris och effektitivet så har jag inget problem med att byta redan imorgon, men diskussionen får kylpasta att verka jobbigare än att hålla rent i huset varje dag.

Men oooorka kylpasta!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av karlsan:

Finns frimärken man inte behöver slicka på numera.

Skrivet av Giuffria:

Finns frimärken man inte slickar.

Jag känner mig gammal...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Indigo xtreme, någon som hört talas om det?
Är också en "film" som ger perfekt applicering varje gång och slår alla kylpastor som finns.
Kostar dock 100:- på ebay.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Då får man se upp med fingeravtryck då!

Sålänge man har en pincett eller två så är det ju nemas problemas.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Gissar att den "duger"... men kanske inte ersätter bra kylpasta? vore dock skönt om så vore... så slipper man montera om kylare vilket händer ibland.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...