Berätta era DayZ historier

Permalänk
Medlem

Berätta era DayZ historier

Jag gör en tråd där alla kan dela med sig av sina erfarenheter, både negativa och positiva.

Igår gled jag och polaren omkring i Elektro på jakt efter mediciner när vi hittade en snubbe och tog väl hand om honom med bandage, morfin, mat och blod.

Grabben som låg där var svensk, så vi bjöd in honom i gruppen och fortsatte spela med honom, han berättade att han hade en vän som var vid en flygplats, han var rätt ny och förstod inte riktigt var det var (vi kopplade det till Balota). Så vi började röra oss bort ifrån Elektro mot Cherno för att möta upp kompisen där.
Nånstans mot/vid Cap Golova träffar vi på en rädd snubbe med shotgun. Pratar lite med honom på säkert avstånd bakom en vägg. Det visar sig att han är svensk även han, vi litar på att han inte är en bandit och tar med även honom i gruppen, nu var vi 4 påväg mot en femte.
Efter att ha sprungit förbi Prigoridky har ingen blivit backstabbad eller dött än. Vi kommer närmare och närmare kompisen som stannat vid en stor mast uppe på en kulle ovanför Cherno. På väg upp för backen ser vi någon sitta uppe i radiomasten, det var Jesper, vår femte man. Efter att han klättrat ner går vi ner till en damm och fyller på min vattenflaska och delar laget runt, samtidigt grillas det lite ko och vi lär känna varandra.

Vi bestämde oss för att lägga oss i skogsdungen, folk skulle ut och ta en rök, pissa och hämta käk - Under tiden lägger vi till varann på skype. -

Historien slutade inte här, det hände mycket, mycket mer på väg mot NW airfield där vi slutligen kom i strid med snipers & banditer och dog. Gav upp för dagen då klockan närmade sig 12 på natten.

Vi fann det underligt att ingen bedrog oss då det hänt så många gånger under tiden vi har spelat dayz, kände mig riktigt lycklig när jag slutligen stängde spelet trots att jag fått ett skott i pannan av en bandit.

Vi spelar oftast på dessa servrar FI 1, SE 9, SE 10 och även ibland på SE 5 / SE 6

Ställ gärna frågor.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Jag gör en tråd där alla kan dela med sig av sina erfarenheter, både negativa och positiva.

Igår gled jag och polaren omkring i Elektro på jakt efter mediciner när vi hittade en snubbe och tog väl hand om honom med bandage, morfin, mat och blod.

Grabben som låg där var svensk, så vi bjöd in honom i gruppen och fortsatte spela med honom, han berättade att han hade en vän som var vid en flygplats, han var rätt ny och förstod inte riktigt var det var (vi kopplade det till Balota). Så vi började röra oss bort ifrån Elektro mot Cherno för att möta upp kompisen där.
Nånstans mot/vid Cap Golova träffar vi på en rädd snubbe med shotgun. Pratar lite med honom på säkert avstånd bakom en vägg. Det visar sig att han är svensk även han, vi litar på att han inte är en bandit och tar med även honom i gruppen, nu var vi 4 påväg mot en femte.
Efter att ha sprungit förbi Prigoridky har ingen blivit backstabbad eller dött än. Vi kommer närmare och närmare kompisen som stannat vid en stor mast uppe på en kulle ovanför Cherno. På väg upp för backen ser vi någon sitta uppe i radiomasten, det var Jesper, vår femte man. Efter att han klättrat ner går vi ner till en damm och fyller på min vattenflaska och delar laget runt, samtidigt grillas det lite ko och vi lär känna varandra.

Vi bestämde oss för att lägga oss i skogsdungen, folk skulle ut och ta en rök, pissa och hämta käk - Under tiden lägger vi till varann på skype. -

Historien slutade inte här, det hände mycket, mycket mer på väg mot NW airfield där vi slutligen kom i strid med snipers & banditer och dog. Gav upp för dagen då klockan närmade sig 12 på natten.

Vi fann det underligt att ingen bedrog oss då det hänt så många gånger under tiden vi har spelat dayz, kände mig riktigt lycklig när jag slutligen stängde spelet trots att jag fått ett skott i pannan av en bandit.

Vi spelar oftast på dessa servrar FI 1, SE 9, SE 10 och även ibland på SE 5 / SE 6

Ställ gärna frågor.

Har spelat det här spelet nu kanske 10 timmar totalt. Och jag har aldrig upplevt något sånt... Kanske kan börja lira med er? Hittade mitt första vapen efter ca 7 timmar efter febrilt letande...

Permalänk
Medlem

här är två från mig, från mitten av maj när jag precis börjat lira

#1
Första livet jag levde när jag fick nys om modden var precis innan det började bli natt.
Jag och en polare försökte leta upp varandra. vi har båda två väldigt liten arma 2 erfarenhet, och ingen av oss hade orkat leta upp en online karta än.
Det slutade med att vi kutade omkring i ca 2 timmar utan att lyckas.
Jag hade hunnit döda ungefär 80 zombies över kanske ett tiotal olika slag.

Dock blev jag överrumplad i slutet, en zombie klippte till mig så att min gubbe ramlade, och till synes dog.
Det kom upp nått timglas som jag antog var en respawn timer. men när den tog slut häpnade jag av att min gubbe vaknade till liv och ryckte Fram Winchester 1866'an jag hittills använt, jag började direkt skjuta mot en handfull zambies som var hukade runt min kropp käkandes.
Lyckades ta kol på allihop, dock hade jag enbart 3000 "blood" kvar och svimmade stup i kvarten.

Det fick räcka för kvällen....

Dagen efter övertalade jag min bror att skaffa spelet, vi lyckades hitta varandra ganska snabbt denna gång, genom att läsa vägskyltar och sedan jämföra position på en onlinekarta.
Jag hade trillat ner en bit under 2000 blood vid det här laget, jag svimmade så ofta så att brorsan fick släpa mig bitvis.

Vi kom till slut till en stad, letade runt där efter intressanta saker, jag fortsatte att svimma....
Till slut såg jag ett hus med en trapp upp till en övervåning, när jag gått upp möttes jag dock av en dörr som inte gick att öppna.
och på väg ner för trappan ska min gubbe givetvis svimma, och eftersom jag stod i mitten av en trappa var fallet aningen längre än vanligtvis.
stackars gubben bryter nacken.
The end

#2
Senare under dagen (11 maj) dör både jag och brorsan igen, denna gång av en bandit på ett flygfält.
I och med att norway 2 startar om joinar vi bägge.

jag börjar vid Chernogorsk och brorsan närmare Elektrozavodsk
vi ska givetvis mötas upp nånstans där emellan.
på vägen ser jag dock en pickup, och en filur som kutar omkring bilen febrilt.
när jag närmar mig kör han iväg mot skogen med bilen ( det här är den första fungerande bilen jag stöter på )
Jag bestämmer mig för att fortsätta kuta mot elektro.
Efter en stunds kutande säger brorsan att en pickup är påväg mot honom ( han springer längst vägen mot Cherno )
dock tvärnitar bilen när han får syn på brorsan och vänder tillbaks mot cherno-hållet ( detta får jag givetvis nys på genom mumble )
så jag sätter mig i en buske bredvid vägen med en winchester ( dödade två pers i cherno precis innan allt detta ägde rum )
så sant som sagt kommer bilen emot mig, jag skuter tre skott emot bilen, dock hade jag ingen egentlig förhoppning om att lyckas döda föraren.
bilen fortsätter förbi mig och jag tror att jag misslyckats, dock stannar den kort där efter och två zombies från husen närtill kutar fram till bilen.
jag själv tror i nuläget att föraren tänkt hoppa ut och döda mig,
jag sitter kvar i busken och väntar på att han ska gå ut. men det gör han icke.

bestämmer mig för att knäppa bägge zambies som står vid bilen och kutar sedan fram till förarsidan av bilen redo att skjuta föraren i huvet, men till min förvåning ligger han död över ratten! jag hade lyckats döda honnom trots allt!
dock sätter jag en kula i huvet på honnom med min revolver ( den hade jag förvärvat i samma stöt som winchestern )

lootade föraren och hämtade upp brorsan med bilen.
dock var det hockey match snart ( sverige-ryssland ) så vi körde en kort bit och gömde bilen i ett skogsparti bakom ett hus.
för att kunna se på matchen i fred.

det var väldigt lugnt förutom ett tillfälle då en spelare sprang fram till huset och dödade ett par zombies och dessutom klämde han av en flare ( det var ju kolsvart vid tillfället )
han stack dock iväg efter att ha dödad alla zombies i närheten, han såg aldrig oss och bilen liggandes i skogen intill.

nu är bilen gömd nånstans på norway 2 servern.
The end

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Blir mer sugen på detta spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Vi fann det underligt att ingen bedrog oss då det hänt så många gånger under tiden vi har spelat dayz, kände mig riktigt lycklig när jag slutligen stängde spelet trots att jag fått ett skott i pannan av en bandit.

jo om man interagerar med andra spelare, mer än att skjuta dem i huvet. så blir det ganska mycket svårare att samla ihop modet att döda dem utan heder efteråt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

jo om man interagerar med andra spelare, mer än att skjuta dem i huvet. så blir det ganska mycket svårare att samla ihop modet att döda dem utan heder efteråt.

Jo precis, har man lite moral och empati kan man inte skjuta ihjäl en levande människa bara sådär. Tacka direct-voice som fungerar nu, gör det mycket roligare när alla inte skjuter en på fläcken.

Härlig historia du hade där också. Blev lite sugen på att bjuda på en av mina bil-historier nu med.

Skrivet av Focal:

Har spelat det här spelet nu kanske 10 timmar totalt. Och jag har aldrig upplevt något sånt... Kanske kan börja lira med er? Hittade mitt första vapen efter ca 7 timmar efter febrilt letande...

Det är bara hoppa in Vi brukar lira varje kväll och lediga dagar, dock sitter vi i skype oftast pga. att alla inte känner till ts/mumble/vent osv.
Jobbar dock kväll idag så lär inte bli så väldans mycket spelande idag.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Äventyr på Day Z

Jag har vandrat någonstans vid havet (känner inte till Arma över huvud taget och kan inga orter) och blivit jagad upp i bergen.. Jag har vid flera tillfällen försökt loota hus men vid alla tillfällen blivit bortjagad av zombies och i ett av försöken svårt sårad så det var med nöd och näppe jag undkom. Nu befinner jag mig utanför en lada som verkar förvånansvärt tom på odöda och har inget vatten eller mat. Jag såg en höna utanför huset men eftersom jag inte har några vapen så kan jag inte slakta djur (tror jag, i verkligheten hade man ju vridit nacken av hönan).. Jag gick in och undersökte ladan och hittade några tomma konservburkar ,, hurra.. Jag trodde att jag skulle kunna fylla dem med vatten för min gubbe börjar bli "svårstyrd" av törst. Nu skall jag spela en stund men hyser inget stort hopp om att överleva, hungrig, sårad och utan en droppe vatten och inte det minsta vapen.. Hjälp.. 4h har detta tagit mig ungefär.

Fantastisk känsla ändå att spela denna mod.. så här nära Walking dead kan man knappt komma i andra spel....

bjarki.kjellsson heter jag på skype och spelar gärna med någon där ute i cyberrymden..

Permalänk

Kopierar min post från ett annat forum och orkar inte skriva om det så jag hoppas ni kan engelska:

Ok this just happened:
>Zub with 2 friends, been alive for 31 days
>Guarding the stairs to the top floor, suddenly see someone coming up
>Since I'm a survivor I shoot twice and then back away telling him to leave, next time I will kill him
>Says he's friendly and that he'll back of
>Wait for friend to log in and slowly proceed down the stairs 10 min later
>See the same guy in the doorway at the bottom of the tower
>Shoot on sight
>Dead
>Carefully goes down to the bottom floor
>Suddenly my friend shouts out:
>WHO SPAWNED?
>Chaos commences and friend number 1 dies aswell as the guy who spawned
>Run up the stairs in panic
>Suddenly a second guy spawns right infront of friend number 2 IN THE MIDDLE OF THE STAIRS
>Kills him
>Friend 1 says that I should watch his corspse since he'll will be coming to get his stuff
>Find perfect spot through a little crack in the second floor
>Suddenly I Die, my friend one flight of stairs up gets downed
>Fucking grenades

Closing thougts:
I'm not angry I died. I'm just angry that after 31 days my last fight was against people relogging behind my back after saying they'll back off. I've met enough people to this day that I belived players could actually be nice.Hell I even stood face to face with some guys at NWAF and no one was hurt
But now, fuck this, I will be shooting everyone on sight from now on. To bad it took this kind of death to make me realize it

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem

Här är 2 korta, och ganska värdelösa berättelser som jag upplevt.

Berättelse 1 (Sämre)
Jag spawnade vid en bensinmack mitt i natten. Det fanns redan en flare utlöst på marken och jag kryper sakta in i huset som tillhör macken, eftersom det var så mörkt att jag inte såg några zombies. Där inne hittar jag en ficklampa som inte fungerade (inga batterier?) och en pistol med lite kulor. Jag campar där och plötsligt ser jag en person kommer springandes. Jag kommunicerar med honom och vi kommer överens om att vi ska slå en pakt. Jag, som är den ende med pistol (Han har ingenting på sig), får leda oss genom mörkret och går utmed vägen i söder riktning tror jag.

Tiden går och vi kommer snart till en ort som jag inte kommer ihåg namnet med en bro innan och jag ser att det är många zombies där, då det har blivit ljusare vid den tiden. Plötsligt dyker en zombie upp och springer rakt mot mig. Jag skjuter i panik och slösar säkert 5 skott på honom, vilket lockar ännu fler. Jag springer i riktningen bakåt och det dröjer lite innan min kompis förstår det. Då han nästan är död av alla zombies så känner jag mig tvungen att på något sätt rädda honom, så jag skjuter död på de 2-3 zombiesarna runt honom. Nu har jag bara några enstaka skott kvar. Jag ber om ursäkt för att jag inte räddade honom och vid det här laget så har han förlorat så mycket blod att han snart dör. Tyvärr har jag inte så mycket tid på mig eftersom fler zombies har lockats hit av mina skott som jag sköt på de runtom honom, och de kommer snabbt till mig innan jag märker de av någon anledning inte gav ifrån sig några ljud. Innan jag vet om det så dyker ett timglas upp och jag fattar att det är slut.

Berättelse 2

Jag spawnade i solnedgången i ingenstans och jag springer utmed kusten för att hitta andra spelare och byggnader. Jag stöter inte på någon eller något vilket jag tyckte var konstigt. Tillslut så når jag en stad och jag ser att det är endel zombies runtom. I min ögonvrå ser jag också 3 personer som kommer springade ur skogen nära staden. Jag försöker undvika zombiesarna som jag springer mot de. När jag kommer tillräckligt nära så hör jag att de är svenskar och det ser de med. Vid det här laget är det nästan inga zombies runtom. Jag följer efter de och de springer ner till ett par byggnader. Den ena springer in i övervåningen på en lada, och den andra får några zombies på sig. Han som jag följde efter springer ned för att hjälpa sin polare, samtidigt som en härd av zombies väller in runt byggnaderna. Av min ovana tar jag ett för fall ned för trappan i ladan precis som några zombies kommer in. Skärmen blir svart och ett stort timglas dyker upp och jag tänkte att nu är det kört.

Men det var det inte. Efter en lång väntan återfår jag mitt medvetande men jag har 6-7 zombies som äter upp mig. Jag förstår att jag har brutit benet när det är så att jag inte kan ställa mig upp. Jag ser de två personerna stå på säkert avstånd en bit upp på kullen bredvid och jag försöker krypa mot de. Jag kryper en bra bit och jag kan höra de två prata om hur mycket jag blöder osv. Men det är ju inte direkt så att de kan göra någonting, tänkte jag. Jag kryper en bra bit mot de. Kanske 30-40m medans de står på säkert 80m stånd. Tillslut så ser jag att jag knappt har något blod och sedan så blir skärmen svart och jag får börja om.

Det som jag tycker är "gött" med den här berättelsen är att de två personerna verkade tycka synd om mig, osv, med tanke på att jag hörde vad de sa osv.

Permalänk
Medlem

Den svarta döden

Satt tillsammans med en kamrat i skogen just utanför Elektro, mittemot den yttersta brandstationen. Vi hade ett par dagar tidigare jagat snipers i skogarna, och var tillbaka för att få lite hämnd, de tidigare dusterna hade nämligen slutat ytterst otrevligt för undertecknad och hans herrskap. Jag var beväpnad med en M14 Aim, kamraten med en Enfield. På andra sidan berget hade vi fått syn på ett par snipers, minst två stycken ghillies och ett fruntimmer med ett onekligen olycksbådande automatvapen på ryggen. Dessa skulle självklart få smaka bly, de var ju ändå ute efter att döda lite spelare. Som självutnämnd Rambo-kopia bestämde jag mig för att smyga upp på dem, kvinnan hade tittat lite extra åt vårt håll men inga skott hade avlossats, så jag kände mig säker.

Lyckades smyga upp så att jag var knappa tio meter bakom den lede fi, jag visste inte utan kunde endast estimera detta tack vare direktioner från min Enfield-bärande vän uppe på sluttningen. Då kom självklart en blixt från klar himmel. Server restart med omedelbar verkan. Jaha, ja. Loggade självklart in igen, men nu hade dagen blivit natt. Otrevligt. NVGs hade vi inga, och kamraten på berget hade svårigheter med att urskilja fiender från buskar. Plötsligt ser jag hur en ytterst buskliknande figur ställer sig upp, tittar in i min själ och avlossar ett AS50 skott i min så bräckliga kropp. Stendöd helt enkelt.

Omedelbar respawn, just bredvid Elektro. Hämnd! Samtidigt hade kamraten på berget fortfarande problem med skuggfigurer, det var väldigt mörkt helt enkelt. Hör hur kamraten ropar att två ljusskygga figurer rör sig uppe på kullen, följt av ett direkt gensvar från undertecknad; avlossa kanonen, vilket kamraten gör. En ghillie segnar ned, med halva huvudet bortskjutet. Inte illa, en skurk nere. Vi visste nu att det fanns minst två personer till, men vi visste inte om de var inloggade överhuvudtaget. Plötsligt lite goda nyheter, vi får förstärkning! En kamrat med AKS-74 loggar in, just under kullen där bovarna huserar. Samtidigt har undertecknad nått kullen, obeväpnad. Vi möts på kullen, hittar en död ghillie, och vad har på sig? Allt du kan tänka dig, från en M107:a till NVGs, range finder, GPS, allt. Jublande börjar vi loota. Plötsligt, ljuddämpade skott. Både jag och min kamrat faller, döda innan vi slår i marken. Hm, typiskt.

Plötsligt får vi in rapporter från vår vän på kullen, ännu en ghillie har rest sig upp. Samma gensvar som tidigare, take the shot soldier! Ett skott avlossat, ännu en ghillie död. Detta i totalt mörker, på långt avstånd, med en Enfield. Under tiden har både undertecknad och den tidigare AKS-bärande vännen respawnat, på varsin sida av Elektro. Mot kullen! Kamraten på kullen rapporterar, inga tecken på otrevliga typer uppe på kullen. Någon minut senare har jag nått kullen. Börjar stega upp, förberedd på att det kan vara mer elakingar däruppe. Börjar närma mig platsen som förvandlats till ett riktigt slagfält, och ser självklart en rörelse. Suck. Kastar mig ned och ser i third person att personen sett mig, men inte längre kan se mig tack vare en liten kulle som delar oss. Avstånd? Cirkus tre meter. Då händer något jag fortfarande är osäker över.

Bakom kufen med kpisten, som senare visade sig vara kvinnan, springer en figur med det största vapen jag någonsin sett fram och ställer sig just bredvid den då förvirrade kvinnan för att sedan börja avlossa skott på skott in i hennes ansikte. Hela scenen ser jag på första parkett, ett par meter åt sidan. Fast den här kvinnan var inte att leka med, hon lyckades innan hennes brutala död förlama min räddare(?) genom att sätta ett eller flera skott i hans ben. Dags att agera tänkte jag. Ställde mig upp, sprang fram till mannen som ännu inte sett mig och började springa i cirklar runt omkring honom. Glöm inte att jag inte hade något vapen. Till slut hamnade jag bakom honom, lyckades loota hans vapen ur hans egen ryggsäck och avlossa flertalet skott mot honom. Efter det, lootfest. Hela kamratgängen kunde vandra ut med varsitt snipergevär modell M107 alternativt AS50, NVGs, GPS, range finders, ammunition och alla tillbehör man kan tänka sig. Vi sprang genast ut i skogen, med pumpande hjärtan och fulla ryggsäckar, modell Coyote senior. Men historian slutar inte här.

Vi måste ju handla rationellt sade vi, och kort därefter bytte vi server till en bra mycket mindre befolkad en. Först där började vi sortera ut våra ryggsäckar och räcka över sådant som kamraterna behövde mer. Sedan började vi ta oss mot Staroye, det var då cirkus 7 inloggade på servern utöver oss. Vi sprang, skrattade, skämtade och kände oss som kungar över världen. Vid en lada började vi att söka efter mat, det ända vi inte hade. Plötsligt hör jag hur kamraten som tidigare bar en AKS ropar, ”det är någon här!” följt av en okänd röst i local chat:en. Slagna av skräck fick vi panik, kamrat AKS började jaga efter ägaren till rösten och kaos uppstod. Framför kamrat AKS ögon loggade den stackars mannen ut, men mellan undertecknad och kamraten som tidigare manövrerat Enfielden stod ännu en ny filur som inom kort hade tillräckligt mycket kulhål för att kunna jämställas med ett durkslag. Chockad skrek kamrat Enfield, ”mot skogen!”, en ytterst bra idé tyckte de resterande mannarna. Självklart stod det ännu en kuf däruppe, som utan att tveka satte kulor i både kamrat AKS och kamrat Enfield. Skräckslagen gjorde undertecknad som en riktig syltrygg, och loggade ut.

Sagan slutar dock delvis lyckligt, en kvart senare loggade undertecknad in och inom kort var kamrat Enfield där igen, med kamrat AKS loot i ryggsäcken.

Titeln refererar självklart till vår Enfield-bärande kamrat, som trots mörker och avstånd avfyrade mördande kulor som golvade även de mest utrustade elakingar.

Texten skriven av en kompis, jag som Enfield kamraten ^^

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem

Det hela började med att jag och en kompis var i Chernogorsk för att loota lite Blood Bags. Vi sprang omkring vid sjukhuset och kikade. Min polare gick upp på taket för att kolla eventuella lådor där, medan jag sprang runt där nere.

Han säger plötsligt att han ser någon vid köpcentret. Blir naturligtvis nervös och lägger mig ner och försöker hålla en låg profil. Ligger mitt över vägen vid sjukhuset, i en korsning. Helt plötsligt ser jag han komma, krypandes. Jag gör ingenting, har honom i siktet men skjuter inte. När han kryper runt hörnet på sjukhuset ser han plötsligt mig och börjar sikta på mig. Vi både siktar på varandra i kanske tio sekunder. Min polare har under tiden kommit ner från taket och kommer bakom sjukhuset, bakom honom. Helt plötsligt så öppnar våran gäst eld mot mig, jag skriker SKJUT till min polare, samtidigt som jag svarar elden.

Det hela gick bra för oss. Jag tappade 4000 i blod så hade 8000 kvar. Vi lootade honom och fick en Alice Pack och ett assault vapen av okänd modell. Det hade han nog inte räknat med, en otrolig skön känsla att min polare kom bakom honom och räddade mig

Permalänk
Medlem

Hade precis gjort en ny gubbe då jag sprängde mig själv i luften på den förra (med flit) xD. Jag var någon kilometer utanför kusten inne i en stad och letade efter allt jag kunde hitta, plötsligt så hör jag en eldstrid braka loss och jag gömmer mig bakom ett plank, när det lugnat sig så frågar jag '' friendly? ''. Fick inget svar så då kikade jag bakom planket, där låg en kille blödandes, skjuter honom och sedan ser jag en till kille som jag också skjuter. När jag letat lite hittar jag hela fyra personer som stupat under en minut! De måste ha sett varann, undra om någon på sweclockers var en av de stupade? Hittade mig en map, compass, vapen, mat, dricka, alice pack och annat smått och gott! Allt detta skedda på server SE 4 för några minuter sedan vid en supermarket!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Detta var mitt andra liv i dayz:

Jag och en kompis bestämde oss för att spela och jag spawnar i cherno och han i elektro.
Struntar att springa in i cherno och springer direkt emot elektro, hittar kompisen och vi springer in i elektro.
Börjar med supermarket och kompisen lotar m1911. springer jag själv till office building och han mot brandstationen. Hittar en enfield och går mot huset mitt
emot och kompisen skulle precis logga ut. springer igenom huset och hittar inget av värde så springer ut på andra sidan, runt hörnet och VAD händer?
jo möter en med ljud dämpat m4. han skjuter på mig men lyckas dra av ett skott, detta träffar pannan och han faller till marken. skyndar mig att lota bandage för jag blöder Mycket, stoppar blödningen och börjar lota! Han har M4 sd, m9 sd,as50,gps, rangefinder,NWGs och annat smått och gått. Fortsätter mot brandstationen glatt med cirka 3500 i blod och vad möter jag, jo en till spelare. Denna gång tvekar jag inte skjuter direkt med M4, han dör. lotar han, springer vidare nu med 1800 i blod efter en incident med en zombie och det är natt nu så ser inte så bra, tar mig fram till brandstationen och tänkte precis logga ut men fortsätter lite till och kryper runt en zombie. Fastnar i någon ting och bryter benet och svimmar! medan jag ligger där kommer en sniper och avrättar mig och lotar all min lot...

Visa signatur

Mb: Asus ROG maximus Gene V Z77 CPU: Intel i5 3570k @4,6ghz CPU kylning: Corsair H80 RAM: Corsair vengeance 8 gb (Red) 1866 MHz GPU: Asus geforce gtx 670 top oc PSU: Corsair AX 750 SSD1: A-Data 510 120gb SSD2: Corsair force gt 60gb HDD: seagate Barracuda 1tb Chassi Cooler master Storm trooper. Citera för svar! Inet Fri Frakt Mina uttalanden är högst mina egna åsikter och bör tas med en nypa salt.

Permalänk
Medlem

Tidigare i mitt nuvarande liv:

Är på besök i Berezino, stor stad med mindre antal survivors. Mumma tänker jag och smyger mig sakta in från skogen på den västra sidan om stan. Är på jakt efter ett tält så jag kan skapa mig en liten bas i skogen där jag kan lagra lite vapen och ammo så jag inte behöver vara helt livrädd för att dö som jag är nu.

Smyger sakta sakta ner i riktning mot sjukhuset och affären som ligger strax bredvid. Har redan gott om medicsupplies så struntar i sjukhuset och går direkt till affären. Kollar varje vrå när jag smyger in i affären via baksidan, ingen där..
Tar mig ut bland butikshyllorna och hittar till min stora glädje mitt första tält.

Tänker att nu är det bara järnet ut från stan och hitta lämplig lägerplats. Kikar lite på kartan och kommer fram till att södra vägen ut från stan är närmast och sedan vika av åt väster till stora trygga skogen.

Återigen sakta smygande ut ur butiken och bland hus och staket, kommer till en öppning i ett lite högre staket. Där dyker helt plötsligt två andra survivors upp 3 meter ifrån mig på andra sidan. Jag tittar chockat i nån sekund och dom likaså, självklart lyckas jag trycka på V istället för C och tar ett långsamt jättekliv. Som tur är tar klivet mig förbi öppningen i staketet för nu regnar det kulor i träet, men minst en kula träffar mig.

Jag flyr kraftigt blödande i panik runt närmsta hus, med händerna skakande som asplöv på mus och tangentbord.
Hur kan ett spel påverka en såhär mycket? Det är helt nytt för mig.

Adrenalinet rusar och jag viker löpande runt husknuten och tar söderut. Min första tanke är att bara fly för livet och sätta upp tältet i lugn och ro, men ändrar mig med tanken att det är dags för nått nytt. Lite action!

- På med bandage och ät lite kött grabben, det ordnar sig.
Stoppar ner m1911:an och tar upp min M4A1 Holo med granatkastare och sätter på det röda rambobandet runt huvudet. - Nu jävlar...

Åter smygande tar jag mig sakta tillbaka mot den plats där jag har för mig att jag senast såg banditerna. När jag kommer fram till en utbränd humvee får jag som hastigast syn på vad jag tror är ryggsäcken till en av mina fiender. Låter kulorna regna och får återigen panik när han vägrar falla till marken.

Börjar nu smattra rätt mycket i humveen så jag sprintar snabbt höger in bakom ett hus och lyckas undvika alla kulor. Nu dyker mitt första murder upp i högra hörnet, yay men nej. Ingen bandit..

Huset jag gömmer mig bakom nu har en trappa i riktning mot mina fiender så tar mig uppför den och kollar runt hörnet, ser att det ligger nått i gräset men det stämmer inte riktigt. Liket ligger på mage med vapnet i högsta hugg.. Tömmer några snabba skott till och får ännu ett murder. Dör lätt så troligen svårt skadad av min tidigare salva.

Tar mig nu runt huset sakta och försiktigt kollande åt alla håll för att loota deras kroppar. När jag kommer ut på vägen och ser mig runt hittar jag en tredje fiende ligga och sikta åt humveens håll. Tror han fortfarande jag är där? Kanske har han dåligt med blod så han inte sett mig på ett tag. Inget problem att tömma ett antal skott i honom och åker därmed på mitt 3e murder. Hej bandit!

Två av liken har rätt bra vapen, men den tredje stackarn som ligger en bra bit bakom bandit nummer ett är betydligt mindre utrustad, ett winchester och lilla coyote ryggsäcken med basic gear.

Tveksam om hon var med i eldstriden eller deras gäng över huvudtaget. Hade kanske en jäkla otur när jag nervöst sprayade loss bakom humveen och blev träffad av en eller flera av mina kulor. Så kan det gå.

Rätt skön känsla när man sprang därifrån och för en gångs skull överlevt en eldstrid mot flera motståndare som sköt första skotten.

Numera när jag är i en stad så tvekar jag tyvärr inte på att skjuta först om jag är nära nån, morden närmar sig tvåsiffrigt men är i alla fall vid liv efter 8 dagar. Kill or be killed.
Ligger åtminstone inte i en buske och plockar folk från 500+ meter. Måste ju hitta nån ursäkt...

Hittar ni en M4A1 Holo så var rädda om den, bra att ha när man ska in till stan på shoppingrunda.

Känner nån igen sig som den av misstag dödade survivskan så... Here, have some beans.

Permalänk
Medlem

Det här hände innan jag lärde mig om den viktigaste regeln i DayZ "Lita inte på någon":

Det var mitt i natten, jag hade tagit mig ifrån Chernogorsk till Elektrozavodsk, där stöter jag på två norrmän som verkade vara rätt så nya på DayZ. Jag tar initiativet och försöker hjälpa dem genom att erbjuda mat och dryck, sedan visar jag var det finns diverse nödenheter. Jag berättar att jag ska bege mig till nästa stad och rör mig helst själv, därefter ger jag dem min extra pistol (M1911) som ett skydd emot alla zombies. Jag lämnar dem och strax därefter möter jag en svensk som just spawnat, jag nämner snabbt att det finns två vänliga norrmän i den riktningen jag kom ifrån och önskar honom lycka till (vid den här tiden var jag trött på att konversera och ville vidare). Några sekunder efter jag sett honom försvunnit bakom ett hörn springandes mot de två norrmännen hör jag pistolskott komma från samma håll. Vad jag bara kan anta är de två norrmännen dödar den stackars svensken...

Visa signatur

i7 4790K & GTX 980 Ti

Permalänk
Skrivet av cediop:

Detta var mitt andra liv i dayz:

Jag och en kompis bestämde oss för att spela och jag spawnar i cherno och han i elektro.
Struntar att springa in i cherno och springer direkt emot elektro, hittar kompisen och vi springer in i elektro.
Börjar med supermarket och kompisen lotar m1911. springer jag själv till office building och han mot brandstationen. Hittar en enfield och går mot huset mitt
emot och kompisen skulle precis logga ut. springer igenom huset och hittar inget av värde så springer ut på andra sidan, runt hörnet och VAD händer?
jo möter en med ljud dämpat m4. han skjuter på mig men lyckas dra av ett skott, detta träffar pannan och han faller till marken. skyndar mig att lota bandage för jag blöder Mycket, stoppar blödningen och börjar lota! Han har M4 sd, m9 sd,as50,gps, rangefinder,NWGs och annat smått och gått. Fortsätter mot brandstationen glatt med cirka 3500 i blod och vad möter jag, jo en till spelare. Denna gång tvekar jag inte skjuter direkt med M4, han dör. lotar han, springer vidare nu med 1800 i blod efter en incident med en zombie och det är natt nu så ser inte så bra, tar mig fram till brandstationen och tänkte precis logga ut men fortsätter lite till och kryper runt en zombie. Fastnar i någon ting och bryter benet och svimmar! medan jag ligger där kommer en sniper och avrättar mig och lotar all min lot...

vänta nu ser varför använde du inte nwgen?

Visa signatur

We hurt people that love us,
Love people that hurt us

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriumpNisse:

vänta nu ser varför använde du inte nwgen?

Gjorde det men var tittade inte så noga runt om för att jag kröp typ 6 meter i från e zombie. om jag hade tittat upp på kullen skulle jag sett honom men icke.
jag skulle nog ha tittat runt lite. var tillräckligt paranoid med 1800 i blod redan. Och om man har så lite blod så blir ju bilden rätt så suddig!

Visa signatur

Mb: Asus ROG maximus Gene V Z77 CPU: Intel i5 3570k @4,6ghz CPU kylning: Corsair H80 RAM: Corsair vengeance 8 gb (Red) 1866 MHz GPU: Asus geforce gtx 670 top oc PSU: Corsair AX 750 SSD1: A-Data 510 120gb SSD2: Corsair force gt 60gb HDD: seagate Barracuda 1tb Chassi Cooler master Storm trooper. Citera för svar! Inet Fri Frakt Mina uttalanden är högst mina egna åsikter och bör tas med en nypa salt.

Permalänk
Medlem

Kan berätta om gårdagen som jag fortfarande har lite dåligt samvete över.

Jag och en kompis har levt i ca 30 dagar och har ganska mycket roligt (GPS/coyote/PP-19 suppressed/LG... med thermal och NV).
Vi rörde oss runt i jakt på helikoptrar och fann 2 inom 20 minuter. Överlyckliga över de 5 magasin ammo som vi nu hade till samtliga vapen skulle vi röra oss mot närmsta skog och logga ut för att hämta lite mat (irl). Plötsligt utbrister min kompis att han ser en tredje heli-crash som ligger i en brant uppförsbacke vid sidan om oss. Vi kör lugnt och taktiskt som vanligt och närmar oss ytterst sakta, främst då helikoptern var ganska högt belägen och kunde ses långt ifrån. När vi är ca 500m ifrån så hör min kompis shotgun skott och vi slänger oss på marken och börjar scanna området. Vi ser en survivor som håller på att skjuta av zombies runt helikoptern.
Jag och min kompis bestämmer oss för att lägga oss till rätta för att se ordentligt och jag lägger mig till rätta i en buske med min AS50. Min kompis som satt sig i skogen vid sidan om helikoptern scoutar med sitt thermal scope och ser att killen nu är på väg fram för att loota helikoptern. Vi agerar:

Ett varningskott från mig vid sidan om honom i helikoptern.
Voicechatt varning att inte röra looten.

Varningarna verkar inte ha nån effekt och killen ställer sig över looten. Jag avlossar 2 skott till och träffar först i huvudet och sedan kroppen. Självklart total overkill och killen är död. Vi lootar heli'n och rör oss bort. Glada som vi är gör vi det vi faktiskt skulle göra och loggar ut i en skog för att hämta mat.
Jag väntar på min kompis och har lite dåligt samvete att jag sköt en survivor för några ynka magasin jag egentligen inte behövde.

Min kompis kommer online igen men fastnar på loading och jag ser in game att hans spelare har dött. Ingen kropp ligger där han loggade ut och allt är bara typsik DayZ bugg. Han loggar in igen och hamnar i vad han tror är Debugg-forest dock med sin gamla kropp under sig så all gear är kvar. Jag loggar ut för att vänta på att han hittar var han är.
Efter ca 5 minuter säger han över skype att han tror att han är i närheten av Devils Castle vilket är långt från mig och jag loggar in för att springa och möta honom. När jag loggar in ser jag plötsligt en figur som springer på en höjd ovanför skogen jag sitter i. Killen springer runt med ett vapen med Thermal-sikte och jag bestämmer mig för att inte ta några risker.
Lägger mig ner, AS50 upp och zeroing rätt.
3 skott på olika banor (då personen sprintar).
Alla missar.

Min kompis svär stressat över skype att han blir beskjuten av en kanon och att 3 skott missat honom med några millimeter.
Jag brukar inte missa mina mål men just i detta fall var det änglavakt att jag gjorde det! Min kompis befann sig inte vid Devils Castle...
En typisk dag i DayZ.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag och min sambo tänkte testa DayZ för första gången igår söndag runt lunch-tid. Vi spelade kanske 20 minuter dagen innan men hann inte direkt lära oss mycket mer än kontrollerna innan jag hade lyckats skjuta Emil B i baken när jag skulle loota något från marken och direkt efteråt blev vi skjutna av banditer.

Vi spawnar nära Kamenka och går norrut för att loota Deer-Stands som vi hört är bra att loota. Det tar sin tid då vi inte kan göra något åt zombies så vi går sakta fram till varje och lootar det som är intressant, oftast inget intressant. Tar oss tillslut till en medium-value farm där vi hittar en CZ Hunting Rifle och en Winchester med 2-3 magasin. Så nu kände vi oss mer självsäkra. Lootar fler Deer-stans och farmer tills vi hittat 2 burkar mat vardera, 4 drickor, massor av bandage och painkillers. Riktigt nöjda med att två noobs som vi lyckats med en sådan bedrift loggar vi ut för att göra annat.

På kvällen samma söndag skulle vi ta och köra några timmar till, vi beger oss från Green Mountain till området kring Novy Sobor och stannar i ett hus en stund, då det regnar och vi vill inte bli förkylda. Som vi lärde oss av att vi lyssnat på Mumble över hur Lan har haft problem med det ett tag. Servern krashar och vi loggar in igen, då har våra karaktärer plötsligt blivit kritiskt hungriga igen, så vi är tvungna att använda vår sista mat direkt. Kändes lite surt, men nu skulle vi ta och möta upp med Emil B igen runt Pulkovo, så vi beger oss ditåt och när vi väl ser honom så springer han ifrån en zombie över ett fält.

Vi springer mot honom för att hjälpa men zombien hinner bryta hans ben. Så där står vi utanför Pulkovo och skjuter lite zombies medan vi funderar vad vi ska göra. Emil börjar krypa mot Pulkovo av någon anledning och vi följer efter. Ett Lee Enfield skott får ett 20-tal zombies att rusa ut ur byn mot oss och vi lyckas döda alla utan att Emil dör. Han kryper längre in i byn och fler zombies spawnar. Följande scen inträffar:
(Emil's synpunkt, Chuchu springer med winchestern för att hjälpa honom och min gubbe blir medvetslös precis bakom.)

Jag hinner vakna till en gång men spelet buggar sig så min karaktär springer bakåt hela tiden och kan inte skjuta rakt för att han är i rörelse. Försökte trycka framåt eller bakåt med det hjälper inte för att fixa detta så jag hinner inte knäppa många zombies innan jag själv dör. Chuchu sprang utanför staden för att byta sin winchester som hade fått slut på ammo till sin yxa, hon har vid det här laget bara runt 2500 blod. Hon springer tillbaka, dödar 3 zombies som stod över våra lik och lootar snabbt lite av våra grejjer innan hon blir jagad ut igen av ett par zombies.

Jag spawnade en ny karaktär utanför Balota och tänkte springa in till Chernogorsk för att hjälpa Lan hitta antibiotika. En nyspawnad karaktär har ju inget att förlora tänkte jag. Det börjar dock bli natt på servern. Chuchu har gett upp hoppet om att överleva ensam och springer mitt på vägen söderut mot Cherno, hon svimmar hela tiden och skärmen är så svart-vit att springa i skogen är omöjligt då man inte ser någonting. Hon blir jagad av zombies men lyckas skaka av sig dom även fast hon blir medvetslös då och då.

När jag kommit till utkanten av Cherno har jag lyckats lista ut hur ficklampan fungerar, inte för att jag tänkt använda den, men i brist på vapen känns det bra att kunna se vad som dödar en ifall det händer. Lyckas ta mig in i nord-västra sjukhuset och letar efter antibiotika, men hittar ingen, tar dock några bloodbags, morfin och annat som kan vara bra att ha. Kryper väldigt sakta igenom mörkret i Cherno mot sjukhus-tälten där Lan befinner sig. Det går sakta dels för att jag aldrig varit i cherno, dels för att jag inte ser ett skit och för att inte bli sedd av zombies. Tillslut hittar jag dock Lan och teamflashar honom med ficklampan för att visa var jag är. Han ger mig en AK74 med 3 magasin, och jag beslutar mig för att ta mig ut ur Cherno för att jag vill överleva, vägen ut hittar en zombie dock mig och jag får kuta för mitt liv upp i bergen (Vysota) och loggar ut när jag är säker på att inga zombies är efter mig.

Vi beslutade på att logga in på en dag-server då ingen av oss gillar att spela på natten på grund av det orealistiska mörkret. På något sätt hade Chuchu lyckats överleva hela vägen till Vysota med runt 2000 blod, svimfärdig och sprungit mitt på en väg utan att dö. Så när vi hittar en dag-server så ger jag henne blod och hon är så gott som nyspawnad. Vi möter upp med Lan som fortfarande är sjuk, och vi tänker ta en runda i Cherno igen för att leta efter antibiotika, vi är ju på en ny server. Väldigt snabbt upptäcker vi att servern har sidechat igång och flera banditer är i cherno för att skjuta folk och ett par är på väg till cherno för samma ändamål. Vi hör flertal skott (inga mot oss) medan vi undersöker sjukhus-tälten. Plötsligt springer en survivor med en Lee Enfield in till oss, Lan är snabb på att knäppa honom. Vi kan ju inte veta om hans syfte var att döda eller inte då han inte förvarnade oss om att han närmade sig. Efter att ha checkat sjukhuset i mitten av Cherno ser vi på sidechat att någon frågar vem gruppen nära sjukhuset är, så vi försöker snabbt ta oss därifrån. Vi hör många skottlossningar på vägen till norra sjukhuset.

Vid norra sjukhuset stannar jag och Chuchu utanför i en buske medan Lan riskerar livet för att ta sig in för att loota. Vi hittar två döda survivors, jag hinner knappt kolla vad dom hade på sig innan 2 andra springer upp mot oss, vi får panik och springer in i en byggnad, någon försökte skjuta Chuchu men missade. En annan survivor, som inte hade vapen ännu, blir jagad av en zombie in i samma hus vi var i. Jag skjuter zombien, låter survivorn klara sig själv. Hen dör lite senare av blodbrist, Lan försökte förgäves rädda livet på denne. Medan Lan sakta men säkert lootat sjukhuset tar han sig upp till taket för att leta antibiotika, sitter vi och håller dörr-öppningen till huset vi är i. Tänker skjuta vem som helst som försöker ta sig in. vi hör många skott, folk som dör och zombies runt omkring, ingen verkar ha fått syn på Lan på taket mirakulöst och när han tagit sig ner flyr vi in i skogen.

Vi delar på oss i skogen då Lan måste ta sig in till Cherno eller Elektro för att han måste hitta antibiotika. Vi tänker inte riskera ännu en vända i staden och beger oss norrut igen.
Jag överlevde 2 rundor i Cherno, Lan 3, Chuchu överlevde både Pulkovo och en runda i Cherno med bara en yxa som vapen. Nu har vi i alla fall morfin till nästa gång vi ska möta upp med Emil.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem

Drog igång igår och satt fast i cherno, sprang som en vilde ut i skogen men fck inte en enda zombie efter mig. Inte illa.
Drog vidare via skogen mot elektro för att möta upp med en spelare här ifrån sweclockers. Halvspringer förbi en farm och funderar på att leta lite items när jag ser ficklampor tändas nere i en av ladorna.
Jag sätter mig bakom ett träd och siktar ner mot ladan, lampan tänds och jag ser en andra spelare springa i ljusskenet, beväpnad, jag drar av ett skott som jag snabbt ångrar. Nu vet dom att någon är här.

Jag tar mig långsamt ner över fältet och lägger mig i en buske och siktar mot ladan. Ljuskäglorna studsar över marken och positionen är ombytt. Efter någon minut kommer en spelare utsmygande på gårdsplanen. Två snabba skott och han faller till marken.
Jag tänker nu vänta ut hans kompis, jag ser snabb rörelse inne i ett hus men hinner inte få ett bra skottläge.
Avvaktar, spänningen är på topp, jag är inte en van mördare i det här spelet men deras items och min tidigare frustration gjorde mig sugen på blod. En till ficklampa tänds ännu länge bort på ett fält. Så långt bort att jag bara ser var ljuset kommer ifrån, inte själva figuren. Jag drar av två skott med enfieden och visst, en till på min bodycount registreras.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra och har med stor sannolikhet avslöjat min position för han vid ladorna.

Jag springer upp till skogen och fortsätter för att möta upp min nya vän.
Det andra mordet var totalt onödigt men jag var för ivrig och uppe i varv, det första kommer säkert bli lootat av vännen så inga items går förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CruiZin:

Den svarta döden

Satt tillsammans med en kamrat i skogen just utanför Elektro, mittemot den yttersta brandstationen. Vi hade ett par dagar tidigare jagat snipers i skogarna, och var tillbaka för att få lite hämnd, de tidigare dusterna hade nämligen slutat ytterst otrevligt för undertecknad och hans herrskap. Jag var beväpnad med en M14 Aim, kamraten med en Enfield. På andra sidan berget hade vi fått syn på ett par snipers, minst två stycken ghillies och ett fruntimmer med ett onekligen olycksbådande automatvapen på ryggen. Dessa skulle självklart få smaka bly, de var ju ändå ute efter att döda lite spelare. Som självutnämnd Rambo-kopia bestämde jag mig för att smyga upp på dem, kvinnan hade tittat lite extra åt vårt håll men inga skott hade avlossats, så jag kände mig säker.

Lyckades smyga upp så att jag var knappa tio meter bakom den lede fi, jag visste inte utan kunde endast estimera detta tack vare direktioner från min Enfield-bärande vän uppe på sluttningen. Då kom självklart en blixt från klar himmel. Server restart med omedelbar verkan. Jaha, ja. Loggade självklart in igen, men nu hade dagen blivit natt. Otrevligt. NVGs hade vi inga, och kamraten på berget hade svårigheter med att urskilja fiender från buskar. Plötsligt ser jag hur en ytterst buskliknande figur ställer sig upp, tittar in i min själ och avlossar ett AS50 skott i min så bräckliga kropp. Stendöd helt enkelt.

Omedelbar respawn, just bredvid Elektro. Hämnd! Samtidigt hade kamraten på berget fortfarande problem med skuggfigurer, det var väldigt mörkt helt enkelt. Hör hur kamraten ropar att två ljusskygga figurer rör sig uppe på kullen, följt av ett direkt gensvar från undertecknad; avlossa kanonen, vilket kamraten gör. En ghillie segnar ned, med halva huvudet bortskjutet. Inte illa, en skurk nere. Vi visste nu att det fanns minst två personer till, men vi visste inte om de var inloggade överhuvudtaget. Plötsligt lite goda nyheter, vi får förstärkning! En kamrat med AKS-74 loggar in, just under kullen där bovarna huserar. Samtidigt har undertecknad nått kullen, obeväpnad. Vi möts på kullen, hittar en död ghillie, och vad har på sig? Allt du kan tänka dig, från en M107:a till NVGs, range finder, GPS, allt. Jublande börjar vi loota. Plötsligt, ljuddämpade skott. Både jag och min kamrat faller, döda innan vi slår i marken. Hm, typiskt.

Plötsligt får vi in rapporter från vår vän på kullen, ännu en ghillie har rest sig upp. Samma gensvar som tidigare, take the shot soldier! Ett skott avlossat, ännu en ghillie död. Detta i totalt mörker, på långt avstånd, med en Enfield. Under tiden har både undertecknad och den tidigare AKS-bärande vännen respawnat, på varsin sida av Elektro. Mot kullen! Kamraten på kullen rapporterar, inga tecken på otrevliga typer uppe på kullen. Någon minut senare har jag nått kullen. Börjar stega upp, förberedd på att det kan vara mer elakingar däruppe. Börjar närma mig platsen som förvandlats till ett riktigt slagfält, och ser självklart en rörelse. Suck. Kastar mig ned och ser i third person att personen sett mig, men inte längre kan se mig tack vare en liten kulle som delar oss. Avstånd? Cirkus tre meter. Då händer något jag fortfarande är osäker över.

Bakom kufen med kpisten, som senare visade sig vara kvinnan, springer en figur med det största vapen jag någonsin sett fram och ställer sig just bredvid den då förvirrade kvinnan för att sedan börja avlossa skott på skott in i hennes ansikte. Hela scenen ser jag på första parkett, ett par meter åt sidan. Fast den här kvinnan var inte att leka med, hon lyckades innan hennes brutala död förlama min räddare(?) genom att sätta ett eller flera skott i hans ben. Dags att agera tänkte jag. Ställde mig upp, sprang fram till mannen som ännu inte sett mig och började springa i cirklar runt omkring honom. Glöm inte att jag inte hade något vapen. Till slut hamnade jag bakom honom, lyckades loota hans vapen ur hans egen ryggsäck och avlossa flertalet skott mot honom. Efter det, lootfest. Hela kamratgängen kunde vandra ut med varsitt snipergevär modell M107 alternativt AS50, NVGs, GPS, range finders, ammunition och alla tillbehör man kan tänka sig. Vi sprang genast ut i skogen, med pumpande hjärtan och fulla ryggsäckar, modell Coyote senior. Men historian slutar inte här.

Vi måste ju handla rationellt sade vi, och kort därefter bytte vi server till en bra mycket mindre befolkad en. Först där började vi sortera ut våra ryggsäckar och räcka över sådant som kamraterna behövde mer. Sedan började vi ta oss mot Staroye, det var då cirkus 7 inloggade på servern utöver oss. Vi sprang, skrattade, skämtade och kände oss som kungar över världen. Vid en lada började vi att söka efter mat, det ända vi inte hade. Plötsligt hör jag hur kamraten som tidigare bar en AKS ropar, ”det är någon här!” följt av en okänd röst i local chat:en. Slagna av skräck fick vi panik, kamrat AKS började jaga efter ägaren till rösten och kaos uppstod. Framför kamrat AKS ögon loggade den stackars mannen ut, men mellan undertecknad och kamraten som tidigare manövrerat Enfielden stod ännu en ny filur som inom kort hade tillräckligt mycket kulhål för att kunna jämställas med ett durkslag. Chockad skrek kamrat Enfield, ”mot skogen!”, en ytterst bra idé tyckte de resterande mannarna. Självklart stod det ännu en kuf däruppe, som utan att tveka satte kulor i både kamrat AKS och kamrat Enfield. Skräckslagen gjorde undertecknad som en riktig syltrygg, och loggade ut.

Sagan slutar dock delvis lyckligt, en kvart senare loggade undertecknad in och inom kort var kamrat Enfield där igen, med kamrat AKS loot i ryggsäcken.

Titeln refererar självklart till vår Enfield-bärande kamrat, som trots mörker och avstånd avfyrade mördande kulor som golvade även de mest utrustade elakingar.

Texten skriven av en kompis, jag som Enfield kamraten ^^

Berättelsen gav mig ett leende på läpparna! Mycket underhållande, bra jobbat!

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Mcdonald!

Ronald Mcdonalds olyckliga besök

Efter att under några dagars tid ha raidat balotas flygfält och fått ihop tillräckligt med loot för att ta oss till den stora staden i norr, Stary Sobor.
Det var jag och en annan vän som mötte upp med en tredje som hade hamnat på efterkälken innan vi begav oss inåt.
Jag hade en M4A1 med gott om magasin, den ene hade en remington och den andre hade en Ak 74. Vi bestämde oss för att försöka att runda staden och gå via östra sidan in till militärcampet, men ungefär vid vägen som leder mitt igenom hände något som vi aldrig har stött på förut.

Scenariot som händer är att Mattias, mannen med Ak´n plötsligt blir nerslagen av en irriterad zombie och däckar. Jag knäpper snabbt varelsen med min ljuddämpade M9 för att inte väcka uppmärksamhet från andra spelare såväl som zombies och tar mig sedan fram för att börja bandagera den blödande Mattias. Dock var inte Mattias sig själv längre, utan hade plötsligt en pilothjälm och såg ut som en zombie, medan han försökte att simma i gräset. Sedan reser han sig upp och försöker att slå mig/sig själv medan han blödde, och medan jag och Stoffe (Överlevande nummer 2) försökte att plåstra om honom.

Efter 3 bortslösade bandage var så bad vi honom gå tillbaka till lobbyn för att förhoppningsvis respawna som normal, vilket han började att göra. Av någon anledning så tog denna server ovanligt lång tid på sig att låta en komma in i spelet, så Stoffe och jag lämnades till att nervöst se oss omkring, mitt i den annars tysta och tomma staden. Såklart var vi båda på vakt, både emot andra spelare och zombies, men när vi båda vänder oss om samtidigt mot det håll vi kommit ifrån så skriker vi båda rakt ut "AAAAAAAAAAAAAAAAAH! VAD FAAN!? VAD ÄR DET DÄR?!" Bakom oss, som en blixt ifrån en klar himmel står det en man med clownmålning i ansiktet och en M107 riktad emot min svettiga panna!
Vem eller vad är det där?! och vad kom han ifrån?! Är det Mattias som har gått haywire eller är min tid i denna värld snart slut?! I vanliga fall hade jag gjort durkslag av spelaren som försökt göra något liknande emot mig, men att det kunde vara Mattias och att varelsen höll en ganska grövre pipa emot mitt huvud fick mig att inte göra det.

I stället sitter då jag och Stoffe och skriker över skype om vad vi ska göra medan Mattias som fortfarande inte har spawnat, försöker förstå situationen. Plötsligt ser jag i chatten hur någon vid namn Skitz skriver "Care for a McDonalds meal?". Ingen av oss svarar, men clownen börjar ändå att lägga ut massor av kött samt dricka och vatten på marken medan jag och Stoffe kommer fram till att han fortfarande är för farlig för att handskas med och att vi borde låta honom gå till de sälla bollhaven. Snabbt byter jag till min karbin medan clownen är upptagen med maten, och avfyrar ett helt magasin i hans rygg. I en sekund ser det ut som att han har överlevt min kulsvärm, men Stoffe sätter spiken i kistan med ett sista hagelskott som ser till att han inte finns i jordelivet längre.

Blixtsnabbt söker vi genom hans kropp. Jag får hans M107 med fyra magasin medan Stoffe tar hans NVG´s och GPS. Vi lägger märke till att han har sådana bra saker, men inte har någon bättre ryggsäck än standard-coyote´n som alla har? Han har inte heller något i ryggsäcken och verkade inte ha något mer i sitt inventory än ammo och en bloodbag, men vart skulle han annars ha allt kött? I alla fall känns det väldigt udda att kompisen plötsligt blir en zombifierad helikopterpilot, och att det sedan dyker upp en clown bakom min rygg utan att någon har märkt honom?
Turligt nog kom Mattias tillbaka i normalt tillstånd så att han kunde bandageras, och att vi kunde sedan ta oss därifrån, men oavsett vad så måste jag känna mig lite skyldig då jag kallblodigt backstabbade någon som valde att skona oss och även erbjuda mat. Min ursäkt är väl att man inte borde lita på psykotiska clowner med snipergevär.

Permalänk
Avstängd

Jeg nærmet meg en deer stand i går natt et sted, og hadde mye selvtillit der jeg stod like ved med en armbrøst vel vitende at jeg kunne ta en zombie uten å bekymre meg for aggresjon. Det som dessverre skjedde var at jeg kom litt for nærme og da la den nærmeste zombien på sprang og kom helt opp til meg. Da ble det med ett vanskelig å skyte med armbrøst og jeg mista en del blod før jeg traff med pil nummer to. Så jeg lærte å ikke ta ting for gitt og skal være mer forsiktig og skyte tidligere neste gang jeg nærmer meg en zombie jeg skal ta.

Da jeg skulle til å romstere rundt i en liten feltleir i går natt, så bestemte jeg meg å bytte til øks, fra en M16A2, som var lurt, da slapp jeg å tenke på at andre spillere kom til å høre meg skyte.

Permalänk
Medlem

Hade idag, ghillie suit.. cz550 och en pistol. Ligger vid skogen vid cherno på en ganska tom server i hopp om att jag ska se någon jag kan döda.

Efter 2 minuter ser jag en sniper med ghillie suit på taket av brandstationen. Jag bränner av 2 skott på honom och han dör, hans kropp trillar också ner från taket på marken (vilket gör det säkrare för mig att loota honom) så jag går fram och jag slår jackpoten!

han har gps, rangefinder,NVG, AS50 TWP ,coyote backpack, en m4a1 silenced.

En sak fattar jag inte dock, varför säger folk att as50 TWP är bra ? man kan ju inte zooma in med den?

Permalänk
Medlem

Skrev en lång story, sedan kraschade Chrome

Men, loggade nyss in på DayZ med tre kompisar som ropar till mig över Skype att jag är död innan jag hade spawnat och de börjar loota min kropp för att i inte skulle förora en massa high-end saker, sedan kraschar mitt spel medans jag laddar, försöker igen och kraschar typ 5 gånger innan jag plötsligt fungerar det och jag kommer in levande MED alla min loot.

Jag har dupplikerats, likväl har mina vapen och allt jag bar på. Fin bugg, lol!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Går inte att spela DayZ längre.

Har blivit dödad av hackers 2 gånger nu på 2 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Hade idag, ghillie suit.. cz550 och en pistol. Ligger vid skogen vid cherno på en ganska tom server i hopp om att jag ska se någon jag kan döda.

Efter 2 minuter ser jag en sniper med ghillie suit på taket av brandstationen. Jag bränner av 2 skott på honom och han dör, hans kropp trillar också ner från taket på marken (vilket gör det säkrare för mig att loota honom) så jag går fram och jag slår jackpoten!

han har gps, rangefinder,NVG, AS50 TWP ,coyote backpack, en m4a1 silenced.

En sak fattar jag inte dock, varför säger folk att as50 TWP är bra ? man kan ju inte zooma in med den?

För att den onehittar. Testa numpad + för att zooma

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem

Kröp in i hangaren vid stary sobor med min L85A2 AWS med 8 clipp till. Coyote Backpack full med medical suplies och 5 water bottles, och en massa annat finfint lull lull. Hade en polare med mig in och en med en DMR i guille som täckte oss.

Kom in i hangaren och började spana av militery tentsen, sen så hörde jag värden smäll i högtalarna.
Blödde, brytet ben och allt annat skit.. Loggade ut fort som fan innan death screene. Frågade polaren med snipern vad som hände. Var tydligen en Stor satans smäll som hade sprängt bort hela hangaren!

Loggade in på en ny server.. Respawn i electo utan gear ;X

Surt att hackers ska få förstöra så mkt för en! Aja hade iaf hittat vapnet på en kropp som bara hade den och 2 clipp på sig så troligast en hacker!

Fick tag i grymt bra vapen av en hacker.. förlorade det åt en hacker ;X

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=oquXrUWKjog&feature=g-all-u

= Hur dayZ är idag efter att det blev "mainstream"

Permalänk
Medlem

Jag är en kompis precis när vi börjat.. Vi var jätte glada för vi hade hittat ak, pistoler mm efter 3 timmars springade.

När vi ska ner missar polararen stegen och ramlar ner o dör...

Ragequit.. röde inte spelet på flera dagar.