Hjälp mig att få en trevlig Frapsdebut!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig att få en trevlig Frapsdebut!

Hej!

Ber om ursäkt för många inlägg den senaste tiden, känner verkligen hur mina kunskaper inom datorer brister. Tur att detta forum finns!

Imorgon får jag min: http://www.inet.se/produkt/1517096/taurus-overkill-gtx-680-i7...

Med ny dator tänkte jag börja frapsa lite spel och tänkte då höra med er om hur jag gör det på bästa sätt.

Jag har hört att om man har en extern hårddisk med USB 3.0 är det en stor fördel att man kan spara klippen på den.
Borde jag därför köpa till denna och koppla in?:http://www.inet.se/produkt/4304204/western-digital-mybook-ess...

Eller räcker det med hårddisken som redan sitter i datorn?

Jag vill spela in WoW Gameplay om det spelar någon roll, stort tack på förhand och ursäkta får många frågor!

Permalänk
Moderator
Moderator

I datorn du har beställt så finns det ju som sagt både en SSD och en mekanisk på 2TB. En extern hårddisk i sig är inte direkt någon fördel, det som oftast är en fördel däremot är att spela in på en annan disk än disken du spelar från. Antar att du kommer köra OS och WOW på SSDn och spela in till den mekaniska så där är det ju redan fixat i så fall.

Ett tips från mig generellt skulle vara att prova spela in med MSI Afterburner istället för fraps.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammpus:

Att du ska spela in på en extern kan funka, men lär bli dyrt

För 50 min Fraps, med 40FPS, så fick jag ca 120+GB så mitt tips är en >1TB 7200RPM intern

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammpus:

Hej!

Ber om ursäkt för många inlägg den senaste tiden, känner verkligen hur mina kunskaper inom datorer brister. Tur att detta forum finns!

Imorgon får jag min: http://www.inet.se/produkt/1517096/taurus-overkill-gtx-680-i7...

Med ny dator tänkte jag börja frapsa lite spel och tänkte då höra med er om hur jag gör det på bästa sätt.

Jag har hört att om man har en extern hårddisk med USB 3.0 är det en stor fördel att man kan spara klippen på den.
Borde jag därför köpa till denna och koppla in?:http://www.inet.se/produkt/4304204/western-digital-mybook-ess...

Eller räcker det med hårddisken som redan sitter i datorn?

Jag vill spela in WoW Gameplay om det spelar någon roll, stort tack på förhand och ursäkta får många frågor!

Jag spelar själv in videor på youtube. B.la även WoW och min setup är MYCKET sämre än den du får snart.
Trots det får jag bra videor. Du kan ju kolla och se vad du tycker. För tycker du att mina senaste wow klipp ser bra ut, så kommer du inte bli missnöjd med dina egna.

http://www.youtube.com/user/MrGamerfication

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirrefication:

Jag spelar själv in videor på youtube. B.la även WoW och min setup är MYCKET sämre än den du får snart.
Trots det får jag bra videor. Du kan ju kolla och se vad du tycker. För tycker du att mina senaste wow klipp ser bra ut, så kommer du inte bli missnöjd med dina egna.

http://www.youtube.com/user/MrGamerfication

Tack så mycket för alla svar!

Pirrefication riktigt fina filmer! Når mina videor upp till din kvalité är jag jättenöjd!
Snabb fråga bara, spelar du in på en externhårddisk eller kör du direkt in på en hårddisk i datorn?

Tack för all hjälp!

Permalänk

Jag kör FRAPS mot min SSD för att undvika flaskhalsar.
Dock FRAPSar jag FPS, vilket innebär att det max är en minut åt gången, kör via demos och tar bara det viktiga. Inga hela matcher.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Jag använder mig också av fraps till wow, har wow+os på min ssd, frapsar över till min lagring (intern) 1TB 7200 RPM disk. Flyter på som smör.

I7-2600k
560 TI OC

Du kommer kunna köra likadant utan problem!

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera en intern hårddisk som skriver väldigt snabbt. Har en WD Black 2TB som skriver 132MB/S och det räcker gott och väl till 720p kanske tillochmed 1080p om jag vill det. Använder dxtory för övrigt vilket är bättre än fraps då den inte använder lika mycket processorkraft.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammpus:

Tack så mycket för alla svar!

Pirrefication riktigt fina filmer! Når mina videor upp till din kvalité är jag jättenöjd!
Snabb fråga bara, spelar du in på en externhårddisk eller kör du direkt in på en hårddisk i datorn?

Tack för all hjälp!

Tack, kul att du gillar dem. Dina videor kommer utan tvekan att nå den kvalitén.
Just nu spelar jag in på SAMMA hårddisk. Ska skaffa en SSD asap, eftersom att jag alltid får spela med reducerad fps när jag spelar in som jag gör nu.
Det syns inte på filmerna, men det gör det medans man spelar.

Rekommenderar att du skaffar dig en SSD eller bara en vanlig HDD med mycker utrymme och lägger alla filer där.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Tips viktigt. Du behöver ett program att rendera filmen med sen. 10 min Fraps är ca 50gb. Använder du tex Sony vegas PRO 11 som jag har så kan du få 1080p (förutsatt att du har en sådan skärm) och kanske 100mb film istället. Läs in dig lite i något sådant program så kommer du klara dig fint.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tips viktigt. Du behöver ett program att rendera filmen med sen. 10 min Fraps är ca 50gb. Använder du tex Sony vegas PRO 11 som jag har så kan du få 1080p (förutsatt att du har en sådan skärm) och kanske 100mb film istället. Läs in dig lite i något sådant program så kommer du klara dig fint.

Om han recordar 10 minuter 1080p och sedan komprimerar det i sony vegas till mp4 eller liknande kommer det bli upp emot 7-800MB.

7minuter 720p komprimerat blir ca 450MB för mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Passar på att hijacka tråden lite! Även jag har börjat spela in spel på sistone, men med fraps så har jag märkt att det flaskhalsas till och från ibland om jag spelar in till min hårddisk, utan för att vara på den säkra sidan så måste jag använda min SSD. Vilken FPS bör man spela in i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Passar på att hijacka tråden lite! Även jag har börjat spela in spel på sistone, men med fraps så har jag märkt att det flaskhalsas till och från ibland om jag spelar in till min hårddisk, utan för att vara på den säkra sidan så måste jag använda min SSD. Vilken FPS bör man spela in i?

Vad spelar du in med i dagsläget?

Runt 30 fps blir bra

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Vad spelar du in med i dagsläget?

Runt 30 fps blir bra

Varierar. Har prövat med 30 fps, men det känns lite laggigt sådär samtidigt som 60 fps känns trevligt, men å andra sidan så blir filerna hiskeligt stora och jag antar att det är vid 60fps-inspelning som min hårddisk flaskar. Sen vet jag inte om det ligger något i det men jag har hört att YouTube inte stödjer mer än 30?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Varierar. Har prövat med 30 fps, men det känns lite laggigt sådär samtidigt som 60 fps känns trevligt, men å andra sidan så blir filerna hiskeligt stora och jag antar att det är vid 60fps-inspelning som min hårddisk flaskar. Sen vet jag inte om det ligger något i det men jag har hört att YouTube inte stödjer mer än 30?

Varken youtube eller det mänskliga ögat ser särskilt stor skillnad på 30fps och 60fps.
30fps kan uppfattas som "laggit" medan 60fps uppfattas som "flytande"

Inga filer blir mindre i storlek, utan det blir helt enkelt fler filer.

EXEMPEL:
30fps = 3.95G för 1min & 20sec. (Ca 10 minuter = Ca 8 filer)
60fps = 3.95G för 40sec. (Ca 10 minuter = Ca 25 filer)

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Om han recordar 10 minuter 1080p och sedan komprimerar det i sony vegas till mp4 eller liknande kommer det bli upp emot 7-800MB.

7minuter 720p komprimerat blir ca 450MB för mig.

Ok det beror på fps och filformat men du har rätt dock. Har en 17 min DayZ video MP4 1080P 45fps och den blev 80GB+. Efter rendering 1.4 GB

Men hursom är ju rendering skitviktigt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

När du spelar in i fraps så räcker det om du tar ungefär 25 fps så blir det nog bra. Därefter så vill du konvertera filmen till något vettigt format med typ Super. Så kan den gå från att ta 120 GB till typ 1 GB utan att förlora märkbar kvalité

Permalänk
Medlem

Rekommenderar MSI afterburner eller DXtory istället.
MSI afterburner pallar uncompressed precis som fraps fast är helt gratis så bara ett plus.
DXtory är riktigt bra om du ge dig fan på att få till det i ca 10-20 minuter, sen är de bara tuta å köra.
Spelar in i mkv 720p med DXtory just nu, små filer, bra kvalité, och liten fps hit.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Om du ska göra slowmotions och sådant så bör du recorda i 60/120fps.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar