SweClockers drop!
Permalänk

Byta hårddisk till laptop?

Hejsan!

Har en laptop av märket Lenovo som jag köpte på Komplett vintern 2010.

Men det börjar bli trångt med hårddisutrymme på den medföljande hårddisken på 320gb.

Undrar om denna går att byta ut till en större hade tänk mig en 1 TRB.

Problemet är jag fick aldrig med någon skiva med Windows 7 utan operativsystemet fanns installerat på datorn redan när jag köpte den.

Vet någon hur det funkar med sådant här kan det var så att operativsystemmet ligger på ett flashminne i datorn.

Permalänk
Avstängd

Smartaste lösningen är väl att köra på en extern hårddisk, så slipper du lägga tid och pengar ifall du råkar göra något fel eller liknande.

Om du tänker att formatering så är det bara starta om datorn och trycka på F8 och sedan välja reparera. Då kommer lenovos egna recovery program upp med en simpel guide du kan följa.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du läste informationen som kom med datorn så bör det ha framgått att du själv ska bränna ut dina orginalskivor på DVD. De bör fortfarande finnas på en räddningspartition så att du kan göra det om du inte redan gjort det. Detta krävs för att du ska kunna byta disken. Utan skivorna kan du inte installera om Windows.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Om du läste informationen som kom med datorn så bör det ha framgått att du själv ska bränna ut dina orginalskivor på DVD. De bör fortfarande finnas på en räddningspartition så att du kan göra det om du inte redan gjort det. Detta krävs för att du ska kunna byta disken. Utan skivorna kan du inte installera om Windows.

Eftersom datorn är något år gammal så är väl chansen så stor att de har lagt en recovery program för att slippa använding av dvd/cd.

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen då får jag testa med det.

Permalänk
Medlem

Bränn återställningskivor och sen kan du köra om datorn med en annan hårddisk.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alle22:

Eftersom datorn är något år gammal så är väl chansen så stor att de har lagt en recovery program för att slippa använding av dvd/cd.

Och hur föreslår du att man ska klara sig utan skivorna om man har tänkt byta disken?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Som övriga skrivit, extern disk verkar vara ett lämpligt val.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Om du köper en större HDD och sätter den i en stationär dator tillsammans med den gamla, så borde du kunna "klona" allt innehåll från den direkt till den nya med hjälp av något program. Så är det bara att sätta den i din laptop sen.

Tänker på något program som t.ex. detta, http://www.easeus.com/disk-copy/home-edition/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Och hur föreslår du att man ska klara sig utan skivorna om man har tänkt byta disken?

Som tidigare svar så skrev jag att jag rekomenderar honom att köpa sig en extern hdd och göra en recovery på den han kör nu på.

Permalänk

klona HD

En anna grej du kan göra är att du kan klona din 320gb hd till den nya, med hjälp av partitions program, skaffa en hårddisk kbainett och lägg in den nya Hårddisken där. sedan kör partitions programmet och börja klona.

Nu slipper du att installera om allting från början