Permalänk

Intel HD 2500 vs HD 4000

Hej

Jag skall bygga mig en ny dator som jag ska använda till lite av det mesta och jag vill ha bra prestanda (grafikprestanda är inte lika viktigt).
Det som är aktuellt nu är ivy bridge, nämligen en passande i5:a då i3:orna kommer i augusti.

Något som är viktigt för mig är att det ska fungera bra i film, nämligen flytet och bildkvalitén. Jag har läst en recension på hd 4000 som får 196 p av 210 i testprogrammet hqv 2.0 men hittar inget om just hd 2500.

Vet ni vad skillnaden är mellan dessa i just detta?

Jag vill nämligen köpa en i5 3450 som har hd 2500 men ska jag köpa den värre i5 3570k som har hd 4000?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skulle nog kört på 3570k, även om HD 2500 är tillräckligt så är ju bättre prolle med möjlighet till enkel överklockning helt klart värt pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Snacker:

Skulle nog kört på 3570k, även om HD 2500 är tillräckligt så är ju bättre prolle med möjlighet till enkel överklockning helt klart värt pengarna.

Processorn ska undervoltas och underklockas för att kunna kylas passivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Snacker:

Skulle nog kört på 3570k, även om HD 2500 är tillräckligt så är ju bättre prolle med möjlighet till enkel överklockning helt klart värt pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Det som jag verkligen är intresserad av är om hd 2500 presterar lika bra i film som hd 4000.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheBergqvist:

Hej

Jag skall bygga mig en ny dator som jag ska använda till lite av det mesta och jag vill ha bra prestanda (grafikprestanda är inte lika viktigt).
Det som är aktuellt nu är ivy bridge, nämligen en passande i5:a då i3:orna kommer i augusti.

Något som är viktigt för mig är att det ska fungera bra i film, nämligen flytet och bildkvalitén. Jag har läst en recension på hd 4000 som får 196 p av 210 i testprogrammet hqv 2.0 men hittar inget om just hd 2500.

Vet ni vad skillnaden är mellan dessa i just detta?

Jag vill nämligen köpa en i5 3450 som har hd 2500 men ska jag köpa den värre i5 3570k som har hd 4000?

Tack på förhand!

Eftersom de inte är släppta är de inte heller recenserade än, vilket ju omöjliggör ett adekvat svar av din fråga.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Eftersom de inte är släppta är de inte heller recenserade än, vilket ju omöjliggör ett adekvat svar av din fråga.

Nä precis men det jag vill veta är om hd 2500 presterar lika bra som hd 4000 i film eller om det är den extra prestandan i hd 4000 som gör den så bra i film.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheBergqvist:

Nä precis men det jag vill veta är om hd 2500 presterar lika bra som hd 4000 i film eller om det är den extra prestandan i hd 4000 som gör den så bra i film.

Jo det fattade jag, men det vet ju bara INTEL just nu iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBergqvist:

Nä precis men det jag vill veta är om hd 2500 presterar lika bra som hd 4000 i film eller om det är den extra prestandan i hd 4000 som gör den så bra i film.

Gör undervoltning någon skillnad numera? Jag har fått för mig att det nästan inte var någon idé längre eftersom den sköter detta så effektivt själv?

Efter att jag läste recensionerna av Ivy Bridge verkade det som att HD4000 var rejält mycket snabbare, och speciellt då Quick Sync som tar hand om filmkodning. Däremot vet jag inte om det är märkbart vid tittande? Den är ju mest till för video-omkodning.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av kyre:

Gör undervoltning någon skillnad numera? Jag har fått för mig att det nästan inte var någon idé längre eftersom den sköter detta så effektivt själv?

Efter att jag läste recensionerna av Ivy Bridge verkade det som att HD4000 var rejält mycket snabbare, och speciellt då Quick Sync som tar hand om filmkodning. Däremot vet jag inte om det är märkbart vid tittande? Den är ju mest till för video-omkodning.

När man får en processor så kan man höja frekvensen en hel del på originalvolt vilket betyder att man kan undervolta den en del på originalklock. Det är detta jag har utgått ifrån.

Jag ska nämligen kyla processorn passivt i ett Streacom fc8 och då måste jag klocka/undervolta ner den lite grann för att kunna kyla den.

Men tror du att jag kommer ångra mitt köp om jag köper en prolle med hd 2500 istället för en med hd 4000?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Jo det fattade jag, men det vet ju bara INTEL just nu iaf.

Jag vet inte om jag missuppfattar dig men det har ju släppts processorer med både hd 2500 och hd 4000 så svaret ligger ju hos dem som själva äger en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jämför med HD2000 då? Jag antar att 2500 kommer vara snabbare än den? O eftersom i3 2100 är väldigt populär i HTPC byggen med sin HD2000 bör en processor med HD2500 fungera bra! (Inga egna erfarenheter utan endast spekulationer)

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Skrivet av fille044:

Jämför med HD2000 då? Jag antar att 2500 kommer vara snabbare än den? O eftersom i3 2100 är väldigt populär i HTPC byggen med sin HD2000 bör en processor med HD2500 fungera bra! (Inga egna erfarenheter utan endast spekulationer)

Jag har prövat det mesta och även i3 2100 och den var jag minst nöjd med när det gäller film då grafikdelen har så mycket buggar och artifaktfel osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Frugans dator med celeron 1.8Ghz och intel gma950 flyter bra i film. varför inte en nyare dator?=)

Permalänk

Jag har läst den recensionen men blev inte mycket klokare över mitt problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en intel 3000, med uppgradering 3150?. Den prestrerar helt perfekt för filmer ifall man använder sig utav vlc istället. full hd 1080p. Med media player så går det inte alls att se filmer högre än 720p.
Ifall du ska se filmer med 1080p skulle jag rekommendera 4000 då den verkar prestrera bättre än 3000.
2500 skulle gå men jag själv skulle inte rekommendera och Ivy Bridge är nu några hundra lappar dyrare men mer framtidssäker också. Ifall du har råd med Ivy Bridge så borde du satsa på det.

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Frugans dator med celeron 1.8Ghz och intel gma950 flyter bra i film. varför inte en nyare dator?=)

Flytet är det minsta problemet utan det är kvalitén på filmen som är problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hittat en länk med samma problem som dem har löst det. Har inte själv läst igenom hela...

http://www.tomshardware.co.uk/forum/353593-15-bridge-intel-40...

Permalänk
Skrivet av SkyThread:

Jag har en intel 3000, med uppgradering 3150?. Den prestrerar helt perfekt för filmer ifall man använder sig utav vlc istället. full hd 1080p. Med media player så går det inte alls att se filmer högre än 720p.
Ifall du ska se filmer med 1080p skulle jag rekommendera 4000 då den verkar prestrera bättre än 3000.
2500 skulle gå men jag själv skulle inte rekommendera och Ivy Bridge är nu några hundra lappar dyrare men mer framtidssäker också. Ifall du har råd med Ivy Bridge så borde du satsa på det.

Klara av filmerna gör ALLA nya processorer så det är inget jag oroar mig över. Jag ska även kyla den passivt så desto värre processor jag köper desto mer måste jag underklocka och undervolta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

köp 3570k så slipper du fundera den går säkert att köra på samma spänning och frekvens som den andra, 3450. Jag har dock för mig att videodelarna i hd2500 och hd4000 är de samma, men jag har ingen länk att backa upp med :/

Permalänk
Skrivet av Azodan:

köp 3570k så slipper du fundera den går säkert att köra på samma spänning och frekvens som den andra, 3450. Jag har dock för mig att videodelarna i hd2500 och hd4000 är de samma, men jag har ingen länk att backa upp med :/

Jo du har säkert 100% rätt men hd 4000 drar mer ström än hd 2500 så det betyder att jag måste köra på lägre frekvenser på cpu:n för att hålla värmeutvecklingen i schack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SkyThread:

Hittat en länk med samma problem som dem har löst det. Har inte själv läst igenom hela...

http://www.tomshardware.co.uk/forum/353593-15-bridge-intel-40...

Intressant, ska läsa igenom den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SkyThread:

Hittat en länk med samma problem som dem har löst det. Har inte själv läst igenom hela...

http://www.tomshardware.co.uk/forum/353593-15-bridge-intel-40...

Fick tyvärr inte svar på något om det jag undrar över...
Det känns som en väldigt komplicerad fråga som jag vill ha svar på.

Men om man jämför hd 2000 med hd 3000 så verkar det som att hd 3000 får bättre resultat så det känns som att det är samma mellan hd 2500 och hd 4000. Jag tror att jag kör på en 3570k med hd 4000 och undervoltar/underklockar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBergqvist:

Fick tyvärr inte svar på något om det jag undrar över...
Det känns som en väldigt komplicerad fråga som jag vill ha svar på.

Men om man jämför hd 2000 med hd 3000 så verkar det som att hd 3000 får bättre resultat så det känns som att det är samma mellan hd 2500 och hd 4000. Jag tror att jag kör på en 3570k med hd 4000 och undervoltar/underklockar den.

Tro det blir bäst så, då du ska underklocka den. Då du har lite bättre gpu på 4000.

"If your only need for Intel's processor graphics is for transcode work, the HD 2500 appears indistinguishable from the HD 4000.
The bad news is I can't say the same about its 3D graphics performance.
Read more at http://www.anandtech.com/show/5871/intel-core-i5-3470-review-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBergqvist:

När man får en processor så kan man höja frekvensen en hel del på originalvolt vilket betyder att man kan undervolta den en del på originalklock. Det är detta jag har utgått ifrån

Kolla det med moderkortet först. Asus H77-I har bara +0.05-0.15v, så ingen möjlighet att underklocka. Med streacom's chassin så faller z77-i deluxe också bort, så kika i manualerna till asrocks moderkort. Förutsätter att det är samma sak med deras h77, så det blir nog asrock z77 mITX för dig.

Permalänk
Skrivet av Hundkex:

Kolla det med moderkortet först. Asus H77-I har bara +0.05-0.15v, så ingen möjlighet att underklocka. Med streacom's chassin så faller z77-i deluxe också bort, så kika i manualerna till asrocks moderkort. Förutsätter att det är samma sak med deras h77, så det blir nog asrock z77 mITX för dig.

Det är precis det moderkortet som jag har beställt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad tog du för chip, HD 2500 eller HD 4000?

Vad jag förstår så spelar det ingen roll vid ren video-uppspelning, är väll bra vid ren 3D rendrering det skiljer?
Så för en strömsnål HTPC är 2500 bättre alternativ.... eller? WHAT?!?

Visa signatur

VISA med minst 1% Cashback på ALLT du handlar - ÖVERALLT! Använd min länk - få 200kr! https://www.refunder.se/b/54ef91636f489

Permalänk
Skrivet av MrStrumpan:

Vad tog du för chip, HD 2500 eller HD 4000?

Vad jag förstår så spelar det ingen roll vid ren video-uppspelning, är väll bra vid ren 3D rendrering det skiljer?
Så för en strömsnål HTPC är 2500 bättre alternativ.... eller? WHAT?!?

Jag köpte intel i5 3570k, alltså HD 4000.

Det jag har upptäckt genom mina egna erfarenheter är att nästan alla processorer eller dylikt kan köra upp en 1080p film men med olika kvalitéer på bilden, nämligen artefakter, buggar, färgskiftningar osv.
Dessa "bildfel" som skapas har en del med hur kraftfull gpu du har och det skiljer sig mellan t.ex. HD 2000 och HD 3000.
Nu blir det inte bättre desto brutalare grafikkort du köper utan man får köpa "rätt" och jag måste nog påstå att AMDs integrerade gpu-kretsar slår intels i dagsläget så jag funderar på att köpa den nya trinity som kommer i nästa vecka.

Nu är jag väldigt kräsen och det finns många som inte lägger märke till dessa fel så länge ingen säger det till dem men visst kan man köpa en intel med hd 2500 och bli nöjd.