Köpte ny Laptop, men den laggar när jag spelar(!)

Permalänk

Köpte ny Laptop, men den laggar när jag spelar(!)

Så köpte den här laptopen: (Toshiba Satellite P850-133)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746853#extra

Mest för att kolla på film, lyssna på musik, surfa och spela "lättare" spel så som LoL och Football manager...

Men nu när jag har testat football manager och lol så har jag märkt att det laggar (!), speciellt på football manager där jag inte äns kan ha på högsta grafik. Och det kunde jag på min förra dator:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=548932

som både har sämre grafikkort, sämre ram-minne och sämre processor.

Vad är det som är fel???

Läste på netonnet på recensionerna (http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...) där någon skrev så här:
"Alltså datorn kunde ha varit bättre!
Den har allt i sig som tyder på en bra Laptop, men redan vid första användning så har jag fått laggspikar och hack i både film musik och spel.
Läsde då upp lite på forumet ang datorn och verkar som om flera har haft liknande problem.
Det verkar som om Processorn överarbetar sig själv och då förekommer det att datorn hänger upp sig i någon halv sekund, det kan förekomma allt ifrån mellan 5 minuters mellanrum och upp till flera timmar. Och en lösning till detta är att gå in och ändra Processorns belastningar.
Hade även problem med grafikkortet då jag märkte att jag hade låg fps i tex spel som Minecraft och Magica.
Men efter ett par minuters felsökning i datorn hittade jag att datorn har 2st olika gpu i sig, både ett separat grafikkort och ett inbyggt i moderkortet och det var inställt på att köra via det inbyggda men det löser man väldigt simpelt!
Hade inte de här sakerna krånglat så hade jag verkligen rekomenderat den här datorn, men då jag fortfarande har mycket problem med den så skulle jag tänka igenom köpet innan!"

Kanske är det detta som är fel. Har gått in på nvidias kontrollpanel och sett till att det är geforce grafikkortet som är "på" eller vad man ska säga men har inte förstått hur man "ändra processorns belastningar" om det skulle vara det som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamn?:

Så köpte den här laptopen: (Toshiba Satellite P850-133)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746853#extra

Mest för att kolla på film, lyssna på musik, surfa och spela "lättare" spel så som LoL och Football manager...

Men nu när jag har testat football manager och lol så har jag märkt att det laggar (!), speciellt på football manager där jag inte äns kan ha på högsta grafik. Och det kunde jag på min förra dator:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=548932

som både har sämre grafikkort, sämre ram-minne och sämre processor.

Vad är det som är fel???

Läste på netonnet på recensionerna (http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...) där någon skrev så här:
"Alltså datorn kunde ha varit bättre!
Den har allt i sig som tyder på en bra Laptop, men redan vid första användning så har jag fått laggspikar och hack i både film musik och spel.
Läsde då upp lite på forumet ang datorn och verkar som om flera har haft liknande problem.
Det verkar som om Processorn överarbetar sig själv och då förekommer det att datorn hänger upp sig i någon halv sekund, det kan förekomma allt ifrån mellan 5 minuters mellanrum och upp till flera timmar. Och en lösning till detta är att gå in och ändra Processorns belastningar.
Hade även problem med grafikkortet då jag märkte att jag hade låg fps i tex spel som Minecraft och Magica.
Men efter ett par minuters felsökning i datorn hittade jag att datorn har 2st olika gpu i sig, både ett separat grafikkort och ett inbyggt i moderkortet och det var inställt på att köra via det inbyggda men det löser man väldigt simpelt!
Hade inte de här sakerna krånglat så hade jag verkligen rekomenderat den här datorn, men då jag fortfarande har mycket problem med den så skulle jag tänka igenom köpet innan!"

Kanske är det detta som är fel. Har gått in på nvidias kontrollpanel och sett till att det är geforce grafikkortet som är "på" eller vad man ska säga men har inte förstått hur man "ändra processorns belastningar" om det skulle vara det som är problemet.

Hur menar du ändra processorns belastningar?

Och en annan liten fråga ang just det där med inbyggda grafiken och GeForce separata grafikkort.
Hur ändrade du att den bara kör med GeForce, vart i Nvidias kontrollpanel?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Skrivet av Bredband:

Hur menar du ändra processorns belastningar?

Och en annan liten fråga ang just det där med inbyggda grafiken och GeForce separata grafikkort.
Hur ändrade du att den bara kör med GeForce, vart i Nvidias kontrollpanel?

Det är det jag inte fattar, men någon skrev en recension på netonnet om datorn och sa att man skulle göra det, men jag har ingen aning om vad han pratar om/hur man gör.

Och gick in i Nvidias kontrollpanel, sedan "ställ in PhysX-konfiguration" och sen kan man välja mellan "ställ in automatiskt", "Geforce GT 630m" och intel(R) HD Graphics 4000...

så valde jag Geforce kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamn?:

Det är det jag inte fattar, men någon skrev en recension på netonnet om datorn och sa att man skulle göra det, men jag har ingen aning om vad han pratar om/hur man gör.

Och gick in i Nvidias kontrollpanel, sedan "ställ in PhysX-konfiguration" och sen kan man välja mellan "ställ in automatiskt", "Geforce GT 630m" och intel(R) HD Graphics 4000...

så valde jag Geforce kortet.

Okej, fattar faktiskt inte heller vad han pratar om. Läste oxå där.

Okej, då vet jag hur man ställer in det
Lyckade med något sånt, men då gick fläkten på max varv. Lät inte så mysigt, vet inte om det var processor fläkten eller grafikkorts fläkten :/

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Skrivet av Bredband:

Okej, fattar faktiskt inte heller vad han pratar om. Läste oxå där.

Okej, då vet jag hur man ställer in det
Lyckade med något sånt, men då gick fläkten på max varv. Lät inte så mysigt, vet inte om det var processor fläkten eller grafikkorts fläkten :/

Har du också denna datorn eller? Och har du samma problem?

För extremt frustrerande att den inte äns klarar av lol och fm bra när dess prestanda säger att den ska det.

Permalänk
Medlem

Kolla hur mycket processorn jobbar när du spelar, och när du inte spelar, på mina laptops har jag haft en del problem med program som kör i bakgrunden som tar upp till 60% av processorn.

Min lösning va då, installera ett fresh windows 7 och strunta i de flesta "märkes relaterade programen".
Kan vara värt att ta en koll på

Om det går så stäng av ditt HD kort i biosen så du kör enbart på ditt Nvidia kort. ^^ För att kolla så att inte Optimus spökar till det också. Har hänt förr, precis som Enduro till AMD/ATI

Mvh: Marcus O

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

det är ett 630m? borde det inte prestera likvärdigt med ett 4650m?

http://www.notebookcheck.net/AMD-ATI-Mobility-Radeon-HD-4650....
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-630M.63761.0.h...

på 3dmark 06
630m :
min: 5476 avg: 8503.5 (29%) max: 9593 Points

4650m:
min: 4920 avg: 6394.4 (22%) max: 7539 Points

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamn?:

Har du också denna datorn eller? Och har du samma problem?

För extremt frustrerande att den inte äns klarar av lol och fm bra när dess prestanda säger att den ska det.

Nope, har inte samma. En kompis har en bärbar och har oxå dubbla grafikkort,.Därför undrade jag hur man fixar att den bara kör på Geforce kortet.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Kolla hur mycket processorn jobbar när du spelar, och när du inte spelar, på mina laptops har jag haft en del problem med program som kör i bakgrunden som tar upp till 60% av processorn.

Min lösning va då, installera ett fresh windows 7 och strunta i de flesta "märkes relaterade programen".
Kan vara värt att ta en koll på

Om det går så stäng av ditt HD kort i biosen så du kör enbart på ditt Nvidia kort. ^^ För att kolla så att inte Optimus spökar till det också. Har hänt förr, precis som Enduro till AMD/ATI

Mvh: Marcus O

Räcker det med att inaktivera HD kortet i enhetshanteraren ifall den inte går att stänga av i biosen?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Räcker det med att inaktivera HD kortet i enhetshanteraren ifall den inte går att stänga av i biosen?

En del har fått svart skärm när de deaktiverat HD kortet i Windows, inte alla dock. ^^

Skickar med ett youtube klipp där dom beskriver hur du kan använda optimus.
Hjälper inte det så kolla i msi afterburner eller dylikt vilket kort som jobbar.

http://www.youtube.com/watch?v=Zh4HCadTY_A

Hör av dig om detta löser problemet

Edit: Om du inte gjort det så ladda ner senaste drivisarna till ditt nvidia kort på nvidias hemsida.
Vissa dator tillverkare har problem med att slänga ut drivrutiner på sina sidor.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Användarnamn?:
Skrivet av Användarnamn?:

Tyvärr räknas detta som bumpar och bryter mot §4 i våra regler.

Att medvetet putta trådar högre upp med inlägg utan någon ny information är orättvist och inte tillåtet hos oss.

Läs våra regler och tänk på detta i fortsättningen.

Skrivet av filipcombat:

Bumpning är inte tillåtet Säger det bara så att du vet det redan

Vad sägs om §5?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

En del har fått svart skärm när de deaktiverat HD kortet i Windows, inte alla dock. ^^

Skickar med ett youtube klipp där dom beskriver hur du kan använda optimus.
Hjälper inte det så kolla i msi afterburner eller dylikt vilket kort som jobbar.

http://www.youtube.com/watch?v=Zh4HCadTY_A

Hör av dig om detta löser problemet

Edit: Om du inte gjort det så ladda ner senaste drivisarna till ditt nvidia kort på nvidias hemsida.
Vissa dator tillverkare har problem med att slänga ut drivrutiner på sina sidor.

Ska testa detta sen, tackar för länken

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Ska testa detta sen, tackar för länken

Löste det problemet?

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Löste det problemet?

Har inte hunnit testa ännu. Skriver här sen när jag har provat

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

När man höger klickar på ikon för spel så kan man välja mellan grafikkorten.