Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Allt jag säger är att 24" 16:10 är större än 24" 16:9. Det finns ingen som kan motbevisa det. Folk får föredra vad de vill, men fakta är fakta.

Härmed avslutar jag diskussionen med dig eftersom den uppenbarligen inte fungerar.

Tänk efter lite nu. Ett bildförhållande är ett bildförhålande är ett bildförhållande. Såsom gyllene snittet är ett förhållande.

Om man ser till ditt exempel så kan man vända på det också. Om man utgår från en given bildyta istället, vilken skärm blir störst då? Svaret är att till ytan blir dom lika stora. Men diagonalt kommer det finnas en skillnad och även på längden och tvären.

Detta på grund av en skillnad i bildförhållandet.

Försöker göra (ett dåligt?) försök att förklara utan matematik.

Visa signatur

"Curiosity killed a cat! Ask me no questions and I'll tell you no lies."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipfunk:

Allt jag säger är att 24" 16:10 är större än 24" 16:9. Det finns ingen som kan motbevisa det. Folk får föredra vad de vill, men fakta är fakta.

Du uttryckte dig på ett helt annat sätt tidigare.

Men det är bra att du äntligen förstått att aspect ratio varken behandlar storlek eller antal pixlar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pasu666:

Om man ser till ditt exempel så kan man vända på det också. Om man utgår från en given bildyta istället, vilken skärm blir störst då? Svaret är att till ytan blir dom lika stora. Men diagonalt kommer det finnas en skillnad och även på längden och tvären.

Detta på grund av en skillnad i bildförhållandet.

Ja, det finns något komiskt i argumentet att 16:10 skulle vara bättre för att du får mer cm^2 bildyta per tum diagonal.
Ungefär lika dåligt argument som att 16:9 skulle vara bättre för att du får mer tum diagonal per cm^2 bildyta med 16:9.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kol:

Du uttryckte dig på ett helt annat sätt tidigare.

Men det är bra att du äntligen förstått att aspect ratio varken behandlar storlek eller antal pixlar.

Saken är den att i praktiken så handlar det just om dessa saker.

Bildskärmar är inte som gummisnoddar som går att töja i olika ledder utan vi har ett antal mer eller mindre standardifierade upplösningar att välja på. Tittar man på dessa så har skärmar med 16:10-förhållande högre upplösning på höjden vid samma bredd som motsvarande 16:9-upplösning.

Fritt ur minnet finns dessa exempel
2560x1600 vs 2560x1440
1920x1200 vs 1920x1080
1680x1050 vs 1600x900

Därav får vi såna fenomen som att en skärm med 1920x1080-upplösning har färre pixlar än en med 1920x1200.

Likaså kommer en 24" 16:9 skärm ha lägre upplösning och mindre bildyta än en 16:10 skärm med samma diagonal. Lägg sen till att tillverkarna gärna avrundar storleken uppåt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Nu gillar jag inte 16:10 bara för att man får mer yta. Jag började med en 4:3 crt monitor och det kändes fruktansvärt fel och konstigt att gå till 16:9. Vanesak antar jag.

Men eftersom man köper en skärm baserat på tum, diagonalen antar jag om man inte räknar annorlunda idag, så får man ju mer yta med 16:10.

http://www.displaywars.com/24-inch-16x9-vs-24-inch-16x10
Vet inte hur säker källa detta är men det känns som att dom har rätt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Därav får vi såna fenomen som att en skärm med 1920x1080-upplösning har färre pixlar än en med 1920x1200.

Likaså kommer en 24" 16:9 skärm ha lägre upplösning och mindre bildyta än en 16:10 skärm med samma diagonal. Lägg sen till att tillverkarna gärna avrundar storleken uppåt.

Ja, men det gör inte 16:10 till ett bättre format. Snarare tvärtom eftersom det gör dem svårare att marknadsföra och sälja vilket driver upp priserna.

Lägg ut x antal kronor och du kommer att få såväl fler pixlar som större skärmyta om du väljer 16:9.

Så varför välja 16:10 när du får mindre skärm för pengarna och dessutom får mindre FOV i spel och ett icke mainstream format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Tråden fortsätter alltså för allas intresse från denna tråd.

Jag håller med dig kol, det går inte att säga att 16/10 är ett större format än 16/9.

Det har gjorts blindtester mellan 480p, 720p och 1080p, och i praktiken ser man inte skillnad mellan åtminstone 720p och 1080p vid normala avstånd. Vidare tester är alltså överflödiga.

Det är ju högst relativt till hur stor bildyta du har, och vad det är för kvalitet det handlar om på 1080p och 720p sen vad det är för kvalitet på orignal källan till båda klippen, på mina egna renderingar kan jag se en märkbar skillnad när det är "lossless" mellan 1080p och 720p.

Skrivet av kol:

Ja, men det gör inte 16:10 till ett bättre format. Snarare tvärtom eftersom det gör dem svårare att marknadsföra och sälja vilket driver upp priserna.

Lägg ut x antal kronor och du kommer att få såväl fler pixlar som större skärmyta om du väljer 16:9.

Så varför välja 16:10 när du får mindre skärm för pengarna och dessutom får mindre FOV i spel och ett icke mainstream format.

hur kan man får mindre pixlar med 16:10 ?
EXEMPEL
1920x1080= 2073600 (16:9)
1920x1200= 2304000 (16:10)
(16:10)-(16:9)= 230400

Alltså har 16:10 mer än två hundratusen fler pixlar än 16:9. vilket är typ nånstans runt ~10% (?)

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Mupp:

hur kan man får mindre pixlar med 16:10 ?
1920x1080= 2073600 (16:9)
1920x1200= 2304000 (16:10)
(16:10)-(16:9)= 230400

Alltså har 16:10 mer än två hundratusen fler pixlar än 16:9. vilket är typ nånstans runt ~10% (?)

16:10 är inte samma sak som 1920x1200.
16:9 är inte samma sak som 1920x1080.

Eftersom du blandar ihop upplösning och aspect ratio blir din slutsats helt uppåt väggarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

16:10 är inte samma sak som 1920x1200.
16:9 är inte samma sak som 1920x1080.

Eftersom du blandar ihop upplösning och aspect ratio blir din slutsats helt uppåt väggarna.

det var bara ett exempel jag vet mycket väll att det är skillnad men DU sa specifikt att man får MER pixlar med 16:9 vilket är bullshit. ta vilken 16:9 upplösning och sen dens motsvarighet av 16:10 och du kommer få mer pixlar med 16:10 än 16:9...

Så där jag editerade mitt original inlägg en gång till så att den blir lite mer idiotsäker.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Mupp:

det var bara ett exempel jag vet mycket väll att det är skillnad men killen sa specifikt att man får MER pixlar med 16:9 vilket är bullshit. ta vilken 16:9 upplösning och sen dens motsvarighet av 16:10 och du kommer få mer pixlar med 16:10 än 16:9...

Du får fler pixlar för pengarna och mer bildyta för pengarna om du väljer 16:9.

Det finns inga givna motsvarigheter mellan 16:9 och 16:10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Du får fler pixlar för pengarna och mer bildyta för pengarna om du väljer 16:9.

Det finns inga givna motsvarigheter mellan 16:9 och 16:10.

Det är inte vad du skrev tidigare, och nu hittar du på igen.
1920x1080 är tex 16:9 motsvarighet på 16:10s 1920x1200

*edit*
omformulering

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Mupp:

Det är inte vad du skrev tidigare

Vilken mening är det du syftar på då?
Vill du vara snäll och skriva den meningen så ska jag svara.

Skrivet av The Mupp:

1920x1080 vs 1920x1200 är deras motsvarighet.

Som jag sa så finns det inga givna motsvarigheter. De upplösningarna du nämner har samma vertikala upplösning. so?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Vilken mening är det du syftar på då?
Vill du vara snäll och skriva den meningen så ska jag svara.

Som jag sa så finns det inga givna motsvarigheter. De upplösningarna du nämner har samma vertikala upplösning. so?

Skrivet av kol:

Lägg ut x antal kronor och du kommer att få såväl fler pixlar som större skärmyta om du väljer 16:9.

Jag missade din x antal kronor del så jag anklaga dig fel där men som jag omformulerade mig till i det tidigare inlägget.

"1920x1080 är 16:9 motsvarighet på 16:10s 1920x1200" eller vise versa beroende på hur du vill se på saken.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Mupp:

THiS

Jag missade din x antal kronor del så jag anklaga dig fel där men som jag omformulerade mig till i det tidigare inlägget.

1920x1080 är 16:9 motsvarighet på 16:10s 1920x1200 eller vise versa beroende på hur du vill se på saken.

Nej, de är inga givna motsvarigheter.
Tittar vi på prigrupp är 1680x1050 16:10s närmaste motsvarighet till 1920x1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Jag missade din x antal kronor del så jag anklaga dig fel där men som jag omformulerade mig till i det tidigare inlägget.

"1920x1080 är 16:9 motsvarighet på 16:10s 1920x1200" eller vise versa beroende på hur du vill se på saken.

Skrivet av kol:

Nej, de är inga givna motsvarigheter.
Tittar vi på prigrupp är 1680x1050 16:10s närmaste motsvarighet till 1920x1080.

Eller så spelar dedär extra pixlarna & priset ganska lite roll. Att du slipper svarta band när du kollar på film är ju det man vill åt, bland annat.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasu666:

Tänk efter lite nu. Ett bildförhållande är ett bildförhålande är ett bildförhållande. Såsom gyllene snittet är ett förhållande.

Om man ser till ditt exempel så kan man vända på det också. Om man utgår från en given bildyta istället, vilken skärm blir störst då? Svaret är att till ytan blir dom lika stora. Men diagonalt kommer det finnas en skillnad och även på längden och tvären.

Detta på grund av en skillnad i bildförhållandet.

Försöker göra (ett dåligt?) försök att förklara utan matematik.

Som forumledaren skrev - det finns inga 16:9-skärmar med vertikala rader på 1050, 1200 eller 1600 pixlar. Därför faller tankesättet att "det är bara att göra en 16:10 bredare så blir den 16:9 och med fler pixlar" eftersom det inte fungerar i praktiken. 16:10 är en expansion av 16:9, inte tvärtom.

Men i teorin fungerar din idé. Dock tycker jag det är befängt att mäta storleken på bildskärmar i andra mått än den universala standarden - diagonalen. Det är antagligen därför hela den här diskussionen känns efterbliven. Som att bestämma längden på ett snöre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Det finns inte tillräckliga studier för att något ska kunna sägas med säkerhet beträffande aspect ratio och produktivitet. Men de studier som finns är indicier på att produktiviteten gynnas av widescreen format. Påståendena om att produktiviteten skulle gynnas av mer kvadratiska format saknar således vetenskapligt stöd.

Den optimala skärmen borde med andra ord vara en där proportionerna närmar sig ∞:1.
Rimligt!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipfunk:

Som forumledaren skrev - det finns inga 16:9-skärmar med vertikala rader på 1050, 1200 eller 1600 pixlar. Därför faller tankesättet att "det är bara att göra en 16:10 bredare så blir den 16:9 och med fler pixlar" eftersom det inte fungerar i praktiken. 16:10 är en expansion av 16:9, inte tvärtom.

Men i teorin fungerar din idé. Dock tycker jag det är befängt att mäta storleken på bildskärmar i andra mått än den universala standarden - diagonalen. Det är antagligen därför hela den här diskussionen känns efterbliven. Som att bestämma längden på ett snöre.

Diskussionen blir efterbliven eftersom allt för många inte klarar av att hantera denna diskussion abstrakt utan ska blanda in ett subjektivt val av skärmar.

Så gott som varenda gång jag diskuterar med någon 16:10 fanboy så börjar diskussionen med att 16:10 fanboyen nämner en 16:9 skärm och en 16:10 skärm där 16:10 skärmen är dubbelt så dyr, har fler pixlar och större skärmyta. Han kommer (föga överraskande) fram till att den dyra 16:10 skärmen är bättre än den billiga 16:9 skärmen och tar det som ett kvitto på att 16:10 är bättre.

Att han skulle komma fram till motsatt slutsats om han istället valde en dubbelt så dyr 16:9 skärm med fler pixlar och större skärmyta bekymrar han sig inte över.

Inte konstigt att man blir trött på den här typen av fanboys.

Sedan är inte 16:10 någon expansion av 16:9.
16:9 är förvisso inte heller någon expansion av 16:10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Som forumledaren skrev - det finns inga 16:9-skärmar med vertikala rader på 1050, 1200 eller 1600 pixlar. Därför faller tankesättet att "det är bara att göra en 16:10 bredare så blir den 16:9 och med fler pixlar" eftersom det inte fungerar i praktiken. 16:10 är en expansion av 16:9, inte tvärtom.

Men i teorin fungerar din idé. Dock tycker jag det är befängt att mäta storleken på bildskärmar i andra mått än den universala standarden - diagonalen. Det är antagligen därför hela den här diskussionen känns efterbliven. Som att bestämma längden på ett snöre.

Förstår inte riktigt vad han menar där. Det är ju lite motsägelsefullt. Det faller väl redan på att om du sträcker ut 16:10 till 16:9 är det ju inte 16:10 längre. Kan du länka?

Visa signatur

"Curiosity killed a cat! Ask me no questions and I'll tell you no lies."

Permalänk
Medlem

Föredrar ocks 16:10 då jag saknar höjd i förhållande till bredd. Efter allt så är ett A4 betydligt högre än vad det är brett

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Det pratas väldigt mycket om storlek på längden, tvären och diagonalt och även om olika upplösningar vilket då anges som givna mått. Då blir det alltid efter lite matematik någon som kommer till den ena eller andra slutsatsen om vad som är bra vad gäller bildförhållandet. Nu är det väl så att givna mått och upplösningar har väldigt lite om bildförhållandet att göra i de exempel som givits. För att ni ska förstå vad jag menar ger jag här några frågeställningar ni kan suga på lite.

Vilket bildförhållande är bäst till vad? (4:3, 16:9, 16:10 med flera) Varför?

Om man ska köpa en allroundskärm idag, vilket bildförhållande är bäst då? Varför?

Det finns ingen anledning att blanda in storlek eller upplösning i det läget (om det nu ska diskuteras sakligt) utan det kommer då senare när man kommit fram till vilket bildförhållande som är lämpligast för en själv och det man håller på med. Jag tror dock inte att det överhuvudtaget existerar något som det perfekta bildförhållandet. Utom för en själv då förstås.

Om ni tycker att mitt förslag här inte var något att ha så kan förbise detta inlägg och fortsätta som vanligt.

Visa signatur

"Curiosity killed a cat! Ask me no questions and I'll tell you no lies."

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasu666:

Vilket bildförhållande är bäst till vad? (4:3, 16:9, 16:10 med flera) Varför?

Om man ska köpa en allroundskärm idag, vilket bildförhållande är bäst då? Varför?

Program jag använder regelbundet som jag anser passar bäst för 16:10:
Firefox
Maya
Mudbox
Photoshop
Word
Alla spel
--
Program jag använder regelbundet som jag anser passar bäst för 16:9:
VLC (för tv serier)

För långfilm spelar det mig ingen roll, då de flesta filmer jag ser inte är 16:9, så jag får svarta kanter ändå.
Spel spelar för mig inte så stor roll, men jag föredrar den lilla extra höjden jag får av 16:10.

Kan tillägga att min huvudskärm faktiskt är en 16:9 skärm, och min sekundära skärm är 16:10, detta pga att 16:10 skärmen har lägre upplösning och är mindre.

Edit: för webbsurf funkar faktiskt 4:3 bättre än de andra två enligt mig, men har inte haft någon större 4:3 skärm att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Sedan är inte 16:10 någon expansion av 16:9.
16:9 är förvisso inte heller någon expansion av 16:10.

Kanske inte officiellt, men det är definitivt enklare att expandera 16:9 till 16:10 än 16:10 till 16:9 och fortfarande ha en upplösning i hela pixlar.

Skrivet av pasu666:

Förstår inte riktigt vad han menar där. Det är ju lite motsägelsefullt. Det faller väl redan på att om du sträcker ut 16:10 till 16:9 är det ju inte 16:10 längre. Kan du länka?

Det är inte tanken att det fortfarande ska vara 16:10. Jag menar att det i princip inte går att expandera en 16:10-upplösning till 16:9 genom att endast addera vertikala pixelrader.

Exempel:
En 16:9-skärm har upplösningen 1920x1080. Vill man expandera till 16:10 men behålla bredden multiplicerar man antalet horisontella pixelrader med 10/9. 10/9*1080 = 1200. Därav får man upplösning 1920x1200.

Vill vi nu expandera den nya upplösningen till 16:9 men behålla höjden multiplicerar man antalet vertikala pixelrader med samma tal. 10/9*1920 = 2133,3333...

2133,3333x1200 ser inte så genomförbart ut. Detta är anledningen till att det inte finns 16:9-skärmar med samma höjd som 16:10-skärmar. Det är också p.g.a. detta jag ser 16:10 som en expansion av 16:9.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipfunk:

Kanske inte officiellt, men det är definitivt enklare att expandera 16:9 till 16:10 än 16:10 till 16:9 och fortfarande ha en upplösning i hela pixlar.

Antagligen ja. Jag kan dock inte se det som ett argument för 16:10.

Permalänk
Medlem

En bra "bieffekt" på 16:9 är en ofta högre pixeltäthet, även om vissa gillar att kunna räkna dem :P.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipfunk:

Det är inte tanken att det fortfarande ska vara 16:10. Jag menar att det i princip inte går att expandera en 16:10-upplösning till 16:9 genom att endast addera vertikala pixelrader.

Exempel:
En 16:9-skärm har upplösningen 1920x1080. Vill man expandera till 16:10 men behålla bredden multiplicerar man antalet horisontella pixelrader med 10/9. 10/9*1080 = 1200. Därav får man upplösning 1920x1200.

Vill vi nu expandera den nya upplösningen till 16:9 men behålla höjden multiplicerar man antalet vertikala pixelrader med samma tal. 10/9*1920 = 2133,3333...

2133,3333x1200 ser inte så genomförbart ut. Detta är anledningen till att det inte finns 16:9-skärmar med samma höjd som 16:10-skärmar. Det är också p.g.a. detta jag ser 16:10 som en expansion av 16:9.

Nu finns förvisso 1600x900 och 1440x900 men även om vi bortser från det så förstår jag inte varför det du nämner skulle vara ett argument för 16:10. Det finns inget behov av en 16:9 upplösning med 1200 pixlar i höjd. 2560x1440 finns redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Nu finns förvisso 1600x900 och 1440x900 men även om vi bortser från det så förstår jag inte varför det du nämner skulle vara ett argument för 16:10. Det finns inget behov av en 16:9 upplösning med 1200 pixlar i höjd. 2560x1440 finns redan.

Jag tog upp det eftersom bland dagens vanligaste 16:9-standarder (1080p, 1440p) finns det en "motsvarande" 16:10-standard med samma pixelantal i bredd som har fler pixlar på höjden. Att argumentera för att det finns 16:9-upplösningar som är högre än en 16:10-upplösning tycker jag blir fel. Alla får såklart tycka som de vill, men jag orkar verkligen inte fortsätta diskutera kring detta. Därför avslutar jag med detta:

Välj den upplösning som passar er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Definitionen av aspect ratio omfattar ingen specifik diagonal varför ditt räkneexempel blir fullständigt irrelevant i allmänfallet.

Du jämför en 16:9 skärm med diagonalen 24" med en 16:10 skärm med diagonalen 24". Inget annat.

Du skulle kunna göra samma räkneexempel och istället använda en given höjd på ex 12 cm och 100 i dpi. Med din logik hade slutsatsen då blivit att 16:9 varit både större och haft fler pixlar än 16:10.

Det är märkligt att du kan ha så svårt att förstå att aspect ratio enbart anger det proportionella förhållandet mellan bredd och höjd. Definitionen är glasklar.

"The Aspect ratio of a display is the proportional relationship between the width of a display and its height."
http://whatis.techtarget.com/definition/aspect-ratio
http://en.wikipedia.org/wiki/Display_aspect_ratio

Det vore önskvärt om du kunde läsa definitionen innan vi fortsätter diskussionen.

Det är även märkligt att du måste ha en sådan nervärderande ton i ditt svar till Chipfunk.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Nej, de är inga givna motsvarigheter.
Tittar vi på prigrupp är 1680x1050 16:10s närmaste motsvarighet till 1920x1080.

nu undrar jag om du trollar lite, jag snackar upplösningar. jag har aldrig pratat om pris jag pratar pixlar med 1920*X i 16:9 så är X=1080 i 16:10 är det 1200. 1920x1080 och 1920x1200 är varandras motsvarighet att du inte ser hur dom hör ihop är för mig ett mysterium.

jag är förövrigt inte en 16:10 fanboy då jag aldrig ens sett en 16:10 skärm.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Ja, men det gör inte 16:10 till ett bättre format. Snarare tvärtom eftersom det gör dem svårare att marknadsföra och sälja vilket driver upp priserna.

Lägg ut x antal kronor och du kommer att få såväl fler pixlar som större skärmyta om du väljer 16:9.

Så varför välja 16:10 när du får mindre skärm för pengarna och dessutom får mindre FOV i spel och ett icke mainstream format.

Varför? Är inte det uppenbart. För just film håller jag med om att 16:9 är bäst. I alla andra fall nej.
Jag kör 16:9 på skärmen hemma och på TV'n hemma. Ja ångrar gravt att jag inte valde 16:10 på min skärm eftersom det har jag på jobbet och tycker är bättre till allt förutom just film. Visst, i vissa spel (ex. fps) kan säkert 16:9 vara en fördel men långt ifrån alla spel.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.