Får bara 7-8 mbts ändå att jag har 12-24.

Permalänk
Medlem

Finns tyvärr inte mycket att göra, ring upp dom och be om en nedgradering till Bredband 8 (intervallshastigheten ligger på 6-12Mbit/s).

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Tja Jonas! Jag jobbar åt alla tele operatörer som servicetekniker.
Har du 2 pars vit koppar kabel till 1:jack utan parallellt koppling & ledningsvägen är 0,5 plast hela vägen borde du ligga på 17-19Mbits.

Annars är problemet Dålig mjukvara i modemet prova update göra reset på modemet. Hjälper inte det. kan det vara dålig pvtråd äldre ledning (1par platt ledning med spik i mellan trådarna) paraellkoppling i huset. 0,4 ledare bly som matar prim till ett stort teleskåp (0,4 ledare, dämpning tappar 1-6mbit per km beronde på kvalite på blykabeln) Kan även vara spänning, fukt, dålig skarv ute i nätet.

Gör en felanmälan så får tekniker i din stad kolla på felet.
Lycka till!!

Visa signatur

[Asus Z87-Deluxe][Intel Core i7-4770K] 2*Kingston HyperX 3K SSD 240GB] [2*Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB] [2*4TB WD RE Enterprise][2*Gigabyte GeForce GTX 780Ti GHz Edition Sli ] [Corsair AX 1200i] [Windows 8.1]

Permalänk

Jag sökte lite på mitt modem: Zyxel P-2601HN-F1
hittade några inlägg med folk som har dålig hastighet m.m som har bytt modem och det löste problemet.

Hur funkar detta?
Nu är det kopplat på telefon uttaget till Lan uttaget. sen kör jag trådlöst.
Kan jag köpa en "vanlig" router och koppla in Direkt på den ifrån väggen? Eller måste det va ett modem ifrån bbb?

Permalänk

Skitsnack allting. 2.5 km ger inte en dämpning med mer än 3 db, detta betyder alltså enligt bb att du skulle ha noll mb/s om du skulle bo 5 km från adsl växeln. Alltså alla som bor mer än 5 km kan inte nyttja internet via adsl.

Dom stryper ditt nät pga att andra kunder sitter på samma lina. Lycka till, du kommer aldrig få rätt, det enda är att byta isp men kan knappast tro att det kommer hjälpa. Så länge du bor 2,5 km från växeln kommer dom alltid skylla pådet.

Permalänk
Skrivet av Jonas_latt:

Jag sökte lite på mitt modem: Zyxel P-2601HN-F1
hittade några inlägg med folk som har dålig hastighet m.m som har bytt modem och det löste problemet.

Hur funkar detta?
Nu är det kopplat på telefon uttaget till Lan uttaget. sen kör jag trådlöst.
Kan jag köpa en "vanlig" router och koppla in Direkt på den ifrån väggen? Eller måste det va ett modem ifrån bbb?

Det enda ett modem gör är att skicka din data i det protokollet som styrs, i ditt fall Adsl. Du kan få snabbare internet via Adsl+ och allt vad det heter men då är det upp till din isp att ni pratar samma språk. Om bb enbart stödjer Adsl så spelar det ingen roll om du har stöd för Adsl+2 +8 mm mm. Dom flesta modem routrar är bakåtkompatibla och kommer prata adsl om det är det som bb skickar. Så du vinner inte mycket genom att byta modem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Huset jag bor i har inte tillräckligt bra ledningar heller. Klarar ca 1mb/s (10mbit)
sen går det inte snabbare. Så får nöja mig med det tills ledningarna bytts :>>

Vi får 1,8 mb/s som högst på 14 mbit via kabel-tv. Så det borde inte gå så mycket snabbare för dig.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Har själv Tele2 bor 30M från stationen och det är koppar ledningar som gäller

Får ut 25Mb/s betalar för 24Mb/s

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1980:

Skitsnack allting. 2.5 km ger inte en dämpning med mer än 3 db, detta betyder alltså enligt bb att du skulle ha noll mb/s om du skulle bo 5 km från adsl växeln. Alltså alla som bor mer än 5 km kan inte nyttja internet via adsl.

Dom stryper ditt nät pga att andra kunder sitter på samma lina. Lycka till, du kommer aldrig få rätt, det enda är att byta isp men kan knappast tro att det kommer hjälpa. Så länge du bor 2,5 km från växeln kommer dom alltid skylla pådet.

Ja, det är en konspiration. Alla sveriges internetleverantörer har gått ihop, för att prioritera just din grannes uppkoppling. Måste vara så, för det kan ju knappast vara så att styrkan avtar markant över avstånd. Nej, du har nog rätt, stryp för grannen.

Skrivet av Johan1980:

Det enda ett modem gör är att skicka din data i det protokollet som styrs, i ditt fall Adsl. Du kan få snabbare internet via Adsl+ och allt vad det heter men då är det upp till din isp att ni pratar samma språk. Om bb enbart stödjer Adsl så spelar det ingen roll om du har stöd för Adsl+2 +8 mm mm. Dom flesta modem routrar är bakåtkompatibla och kommer prata adsl om det är det som bb skickar. Så du vinner inte mycket genom att byta modem.

Ja, ADSL är helt klart ett protokoll. Fiat är en motor, och Nokia tillverkar bananer.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |