Fått förstärkare, letar högtalare. Budget 6000kr

Permalänk

Fått förstärkare, letar högtalare. Budget 6000kr

Hejsan sweclockers medlemmar. Ursäktar wall of text som kommer.

Jag som inte har någon koll alls på ljud djungeln där ute, letar nu efter hjälp här på forumet.
Jag ska börja med att säga att jag är inte kräsen när det gäller ljud, visst jag hör skillnad på något no name högtalarsystem och morsans sambos cerwin vega uppställning. Det är juu en skillnad men jag njuter endå lika mycket om jag lyssnar på musik på telefonen som när han drar på med sina högtalare.
Så jag skulle inte kalla mej något proffs för 5 öre i det här ämnet, därför vänder jag mej till er och hoppas på goda råd.

Det jag kommer vilja göra med systemet är att lyssna på musik, mestadels spotify. Har även förstått att det är inte den bästa kvaliten på musik med spotify men det duger till mej. Vill även kunna dra på en bra film rulle och få lite känsla i det hela. Men för det mesta kommer jag att spela och då vill jag ha ett ljud jag kommer sakna när jag inte får vara i närheten av.

Nu till bekymret Morsans sambo köpte ny förstärkare och tyckte att jag kunde få den gamla, en yamaha-rx-v657 till att ha något att börja bygga på.

Dold text

Han hade en bas liggandes som jag fick också

Dold text

Första frågan är förstärkaren något att ha och kommer den gå att använda det till jag vill kunna använda den till spel, musik och film. Med lite känsla i eller är den för svag för det?

Länk till förstärkaren
http://usa.yamaha.com/products/audio-visual/av-receivers-amps...

Andra frågan det jag har kunna luska fram på basen verkar vara att den är en bilbas går detta att använda hyfsat för film, spel och musiklyssnade hemma eller är den bara anpassad för bilanvändning?

Måste man då kolla på en annan bas eller funkar det bra utan en bas och bara börja med två fronthögtalare och sedan komplettera med mer när en fattig student får lite pengar över.

Det jag har blivit lite fundersam över är hur bra ett sådant här högtalarpaket skulle prestera tycker det är ett väldigt bra pris i alla fall.
http://www.fynda.se/produkt/dynavoice-challenger-m-65-ex5-0-p...

Eller ska man gå på något lite större typ http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/cerwin-veg... och sedan köpa till mer grejor senare?

Ska tilllägga att jag ligger i sängen två meter bort och kommer använda högtalarna.

Hur viktigt är det sen att man har ett bra ljudkort i datorn, kommer det vara som natt och dag eller är det bättre att köpa högtalare och sen kolla på nytt ljudkort kanske?

Hoppas jag kan få lite svar iallafall och tackar så mycket för hjälpen i förskott.

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem

Yamaha-receivern är det nog inget fel på,saknar dock det senaste som hdmi och hd-formaten.
Japp bilbasar ska vara i bilar inget annat.
Gällande högtalare så försök låna hem och prova i egen hemmiljö alternativt ta det på öppet köp.
Ljudkort behövs inte,räcker med optiskt sladd från moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mickelit00:

Wall of text

Vilken typ musik lyssnar du på, hur stort är rummet, har du ofta fest? Cerwin Vega är ju inte precis Hifi och kan bli väldigt tröttsamma att lyssna på (jag orkar inte lyssna på spna högtalare med mindre än 4.0 i promille ). Om inte dunkadunk är ett måste skulle jag rekommendera dig att lyssna på lite mer Hifi orienterade högtalare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Yamaha-receivern är det nog inget fel på,saknar dock det senaste som hdmi och hd-formaten.
Japp bilbasar ska vara i bilar inget annat.
Gällande högtalare så försök låna hem och prova i egen hemmiljö alternativt ta det på öppet köp.
Ljudkort behövs inte,räcker med optiskt sladd från moderkortet.

Men då duger det till det jag vill använda den till.
Klarar man sig utan en ensam bas eller är det ett måste för att få en upplevelse?
Tänkte åka till HIFI klubben i jönköping och kolla lite med dom.

Skrivet av Kent:

Vilken typ musik lyssnar du på, hur stort är rummet, har du ofta fest? Cerwin Vega är ju inte precis Hifi och kan bli väldigt tröttsamma att lyssna på (jag orkar inte lyssna på spna högtalare med mindre än 4.0 i promille ). Om inte dunkadunk är ett måste skulle jag rekommendera dig att lyssna på lite mer Hifi orienterade högtalare.

Det är nästan all musik som rullar på här, förutom väldigt hård metal med skrik i det klarar jag inte. Men det blir juu allt från Queen till europe till eminem. Väldigt utspritt så att säga. Rummet är ungefär 3x3 men med sned tak i halva rummet. Fester blir det inte ofta då jag fortfarande bor hemma, men sedan när man flyttar ut skulle det juu inte skada om högtalarna orkar med lite fest ibland.

Skulle du rekommendera några speciella högtalare att kolla lite extra på?

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickelit00:

Men då duger det till det jag vill använda den till.
Klarar man sig utan en ensam bas eller är det ett måste för att få en upplevelse?
Tänkte åka till HIFI klubben i jönköping och kolla lite med dom.

Du måste ha en bas om du ska kolla på film,till musik behövs det normal inte såvida du inte lyssnar på dubstep.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Du måste ha en bas om du ska kolla på film,till musik behövs det normal inte såvida du inte lyssnar på dubstep.

Rekommenderar du någon speciell högtalar/bas?

Känns som jag kommer få sträcka mej till 8-9 tusen för att kunna få något halv vetigt.

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickelit00:

Rekommenderar du någon speciell högtalar/bas?

Känns som jag kommer få sträcka mej till 8-9 tusen för att kunna få något halv vetigt.

Här är ett tips på bas.
http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/subwoofers/rubrik_9
Högtalare måste du nästan provlyssna själv,men kan i alla fall ge dig nåt förslag.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=789915 verkar inte vara så tokiga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mickelit00:

Men då duger det till det jag vill använda den till.
Klarar man sig utan en ensam bas eller är det ett måste för att få en upplevelse?
Tänkte åka till HIFI klubben i jönköping och kolla lite med dom.

Det är nästan all musik som rullar på här, förutom väldigt hård metal med skrik i det klarar jag inte. Men det blir juu allt från Queen till europe till eminem. Väldigt utspritt så att säga. Rummet är ungefär 3x3 men med sned tak i halva rummet. Fester blir det inte ofta då jag fortfarande bor hemma, men sedan när man flyttar ut skulle det juu inte skada om högtalarna orkar med lite fest ibland.

Skulle du rekommendera några speciella högtalare att kolla lite extra på?

Nej det känns ju dumt att köpa högtalare utifrån ditt nuvarande boende. Det är ju inte säkert att du kommer bo i nåt palats när du väl flyttar hemifrån, så utifrån det skulle jag rekommendera ett par "vanliga" golvhögtalare.

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/dali_zenso...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=676816

System Audio låter också bra, men har pga. små basenheter kanske inte samma "housewarming" potential.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Om ditt rum är 3X3m med snett tak skulle jag inte köpa något annat än stativhögtalare. För 6 - 9kkr kan du hitta mycket kompetenta stativare på begagnatmarknaden.
Kanske Ino Audio PiP vore nåt?
Spana in hifimagasinet dagligen så kommer det inte dröja innan du hittar något du vill ha

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem

skulle alldrig köpt dyra stativare till den förstärkaren, en aktiv sub och två högtalare passar bättre.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Köp dig ett par Klipsch!

Lättdrivna med djupbas som även är rappa vid snabba dubbelkaggar.

Personligen älskar jag hornen både till musik (mest deathmetal) och till film.
Mediamarkt har dessa och även vissa Elgiganten.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickelit00:

Men då duger det till det jag vill använda den till.
Klarar man sig utan en ensam bas eller är det ett måste för att få en upplevelse?
Tänkte åka till HIFI klubben i jönköping och kolla lite med dom.

Yamaha och B&W är inte en bra kombination eftersom B&W är strömhungriga och Yamaha strömsvaga generellt.
Säger det mest eftersom du skall till hifiklubben och de är generalagent för B&W i sverige
Själv älskar jag B&W och deras sound, men jag skulle inte para de högtalarna med den här förstärkaren.

Tidigare svar har nämnt fyndbörsen. De är en riktigt bra återförsäljare av prisvärda högtalare. De har dessutom en grym kundtjänst och jag har aldrig haft problem att få skicka tillbaka saker jag varit missnöjd med osv...

Permalänk
Medlem

Alltid kul att köpa nya grejer.
Dynavoice paketet som du länkade kommer med all säkerhet tillfredställa dina behov i ljudväg. Då de levererar bra "bang for the buck", vilket i princip alla tycker när man googlar runder lite.
Det är en bra start för dig som inte är så kräsen.
Och vill du senare komplettera med en subwoofer finns där massor att välja på i olika prisklasser. t.ex xtz 10 tum sub
Inte för jag tror du kommer behöva det men som någon annan nämnde så är det gött till film.

Sen som eliaz sa om du vill ha ett par riktigt fina stativhögtalare kanske du ska kolla på Ino Audio pIP.

Du har förmodligen optisk ut på datorn och förstärkaren har med all säkerhet optisk in. Det är nog det smidigaste och billigaste att koppla ihop allt.

Hoppas du hittar rätt i djunglen!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

skulle alldrig köpt dyra stativare till den förstärkaren, en aktiv sub och två högtalare passar bättre.

Är väl inte så fel att köpa dyra burkar till den förstärkaren om TS vill byta upp sig i framtiden, blir roligt för honom när högtalarna öppnar upp sig då än att vara dumsnål nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ast0r:

Är väl inte så fel att köpa dyra burkar till den förstärkaren om TS vill byta upp sig i framtiden, blir roligt för honom när högtalarna öppnar upp sig då än att vara dumsnål nu

http://www.dustinhome.se/product/5010636971/kef-kht-2005-3-bl... Tada!

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Tada? Personligen hade jag aldrig rört dom med tång ens, ja jag har hört dom mfl. Allergisk mot alla sådana paket.
Finns mängder av dom Harman/Kardon HKTS20 & HKTS60, Focal Sib & Cub, Canton Movie och Klipsch HDT500. Visst funkar dessa bra till en förstärkare som TS fick, men behöver inte skrämma bort honom från stativare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ast0r:

Tada? Personligen hade jag aldrig rört dom med tång ens, ja jag har hört dom mfl. Allergisk mot alla sådana paket.
Finns mängder av dom Harman/Kardon HKTS20 & HKTS60, Focal Sib & Cub, Canton Movie och Klipsch HDT500. Visst funkar dessa bra till en förstärkare som TS fick, men behöver inte skrämma bort honom från stativare

rx1, kef q300 och likande stativare behöver en stereoförstärkare för minst 4000-5000kr.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

rx1, kef q300 och likande stativare behöver en stereoförstärkare för minst 4000-5000kr.

Jo jag vet, men har svårt för att ja rekommendera saker jag själv inte gillar
t.ex tycker detta låter bättre än dom paketen, lite över TS's budget men dom högtalarna fungerar utmärkt att starta med och bara köra som bakre om han vill bygga på med t.ex Cantons GLE golvare eller stativare i framtiden.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=717433
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=78480

Edit: Mitt syfte med inlägget tidigare var ju om TS blir sugen på ny bättre förstärkare i framtiden.
Han kanske blir jättenöjd med ett KEF-kit eller får ett helt nytt dyrt intresse dåliga prylar kan istället ta död på intresset

Permalänk

Dessa verkar väldigt vettiga för det priset de kostar i dagsläget: http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-r60-korsbar.html
En aktiv bas på det så blir du säkert hyfsat nöjd

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50