Apples börsvärde slår historiskt rekord

Permalänk
Medlem

Det är bara högst värderat då dollarns i värde är så mycket lägre idag än tidigare. Förutom microsoft ska man nog nämna standard oil som ett av det högst värderade företagen genom tiderna. Det sagt är apple ett rackans stort företag...

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

Gör man bra produkter som fungerar eller strular väldigt sällan så köper folk.

PS.
Ja jag har både PC/Mac och Android/Iphone

Permalänk
Skrivet av UltraLord:

Det fanns många smartphones på marknaden innan iPhonen kom. Jag har haft ett par stycken av dom (SE P800, P900, Motorola A925, Nokia E61, HTC Tocuh Pro (denna kom dock efter iPhonen kom)). De av dessa som jag var riktigt nöjd med var de båda från Sony Ericsson samt Nokian. Motorolan var väl rätt ok med tanke på priset den kostade, men HTC:n är den sämsta mobilen jag någonsin haft. Segare mobil kan inte finnas.

Så visst hade marknaden för smartphones funnits ändå, men det Apple gjorde var att introducera den för den stora massan. De gjorde smartphones användarvänliga. Idag är det ju i princip bara smartphones som säljs.

Jag skulle kalla Sony Ericssons smartphones innan Iphone ett skämt. Menysystem, anpassning och annat var inte alls så logiskt som en Iphone. Jag hävdar att Iphone fick folk att se på smartphones på ett annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mintboll:

Det är bara geeks som enbart bryr sig om prestanda och bortser från helheten som hatar apple.
Vilket i sin tur är en väldigt liten krets mäniskor..

Det ær just helheten som saknas med en Apple produkt. Den ær låst och begrænsad.

Folk som køper Apple, betalar enorma marginaler rakt in i Apple's kassa, før slavtillverkade, extremt hårt prispressade tillverkningar i asien før att få en iPhone.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Det kommer svida en del för några när aktier korrigeras igen

Så galen värdering är det inte. Det är inte facebook galet. Däremot finns det en risk att aktien tappar kraftigt om apple visar minskade vinster.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Oh du är ett levande bevis på att ni Isheeps inte kan tas på allvar heller när du måste inleda med att är en talesman för Android då du öppet hänvisar att han är anledningen till att "androidfjollor" inte kan tas på alvar. Herregud hade jag kört det argumentet på alla Applefans varenda gång DOM har postat något som är korkat och ej genomtänkt så hade jag nog inte kunnat skriva mycket mer... för att göra det relevant,

http://i2.kym-cdn.com/photos/images/original/000/126/314/3cd8...

Här var rätt ställe att använda den bilden på, inte i din post.

Känner du dig träffad? Har jag sagt att alla Androidanvändare är fjollor? Jag har själv en Androidprodukt, som jag dessutom är väldigt nöjd med, men jag går inte in i varenda nyhet om Apple enbart för att skriva skit om dom, och av samma anledning som att jag har en Appleprodukt så går jag heller inte in å skriver skit om Android i varenda nyhet om det. Däremot så känner jag mig mer villig att försvara Apple i detta fall då det uppenbarligen är på den sidan som mest vettigt folk finns. Som ni håller på så skäms jag över att äga en Androidprodukt.

Tycker du att bilden passar in bättre i ditt inlägg så är det väl bara att åka hem till din hemplanet.

Här ska du få en lite vägbeskrivning så du hittar hem.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Grattis Apple! Det är rejäla summor som man står för. Jag står dock inte för Apple sätt att låsa in sina produkter osv. Jag är för en öppen marknad.

Och du kör din egna mjukvara i din bil/tv?

Och OS X är allt annat än stängt, tills nästa gång gör lite research!

Om OS X är instängt är Unix ännu mer instängt

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematick:

Skitsnack, har alltid hatat apple.

Vem över 15 säger haters?

Jag gör det.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Det är bara haters som gör sig hörda.
För det är inte hatet i sig som är grejen, det är att uttrycka det och visa sig "alternativ".
Apple är "the big one" nu, och det är inte "coolt" att gilla "the big one". Det är "coolt" att gilla underdogen Android.
Precis som det var "coolt" att gilla Apple när de var underdog.

Historien upprepar sig bara...

Tycker snarare att det är tvärtom, för att vara "cool" i många kretsar måste man ju ha alla överprisade underpresterande produkter med ett halvätet äpple på...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Notera att bara för att dem är börsnoterade så högt betyder det inte att dem faktiska summorna är sådana, det är en prognos samt en bubbla. Det är inte rimligt att ett detaljhandels-företag skulle inneha dubbelt så mycket pengar som ett lands BNP, det är en sprickande bubbla, vilken sekund som helst nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mintboll:

Det finns flera anlednignar till att android är stora, den största är att du kan köpa en androidlur för 1000kr medans en ipohne kostar betydligt mer.
jämför du istället säljsiffror för galaxy s3 / iphone 4s elle motsvarande android så ser du en annan procent.

Jag har också alltid varit väldigt anti apple innan jag skaffade en iphone och började fördjupa mig i produkterna och mjukvaran och insåg hur det låg till.

Idag är allt apple förutom gamer pcn.

iPhone = 1 val.
Android= tusentals val. Tror du verkligen att alla kommer köpa S3?
Varför är iPhone så stor? Det är en märkesgrej, en "cool" mobil.
Nästan alla i min klass har tex iPhone, alla har problem/haft, ingen av dom vet något om mobiler heller.
Sen har vi dom få som har Android (Xperia, HTC eller Samsung). Dom vet kanske inte mer om mobiler för att dom har dessa mobiler, men dom är såna (som jag själv) som inte köper grejer för att andra har det utan köper det dom verkligen gillar själva.

Permalänk
Medlem

Nu är finns det bara en väg att gå....Ner. (iaf om man ska titta på liknande företag historiskt)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Känner du dig träffad? Har jag sagt att alla Androidanvändare är fjollor? Jag har själv en Androidprodukt, som jag dessutom är väldigt nöjd med, men jag går inte in i varenda nyhet om Apple enbart för att skriva skit om dom, och av samma anledning som att jag har en Appleprodukt så går jag heller inte in å skriver skit om Android i varenda nyhet om det.

Nähe och vad gör du nu då? Tycker jag ser dig i nästan varje Apple/Android nyhet. Du är extremt pro-apple.

Permalänk
Medlem

Bubbla...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Känner du dig träffad? Har jag sagt att alla Androidanvändare är fjollor? Jag har själv en Androidprodukt, som jag dessutom är väldigt nöjd med, men jag går inte in i varenda nyhet om Apple enbart för att skriva skit om dom, och av samma anledning som att jag har en Appleprodukt så går jag heller inte in å skriver skit om Android i varenda nyhet om det. Däremot så känner jag mig mer villig att försvara Apple i detta fall då det uppenbarligen är på den sidan som mest vettigt folk finns. Som ni håller på så skäms jag över att äga en Androidprodukt.

Tycker du att bilden passar in bättre i ditt inlägg så är det väl bara att åka hem till din hemplanet.

Här ska du få en lite vägbeskrivning så du hittar hem.
http://farm7.staticflickr.com/6154/6265387105_44f3e9ce75_n.jp...

Svaret var nästan mer patetiskt och generaliserande än originalposten. Skrattretande Minst lika mycket naiva, dumma och envisa fanboys bland Appleanvändare.

För att röra om i myrstacken lite:
Kanske lite fler okunniga och tekniskt efterblivna personer som använder Apple-produkter. Men det är både för att dem tycker det är coolt med varumärket Apple samt för en av Apples starka sidor. För att det är intuitivt. Lätt att förstå.

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk

Jag har iaf ingenting med den här bubblan att göra. Har inget som helst behov av de överprisade leksakerna från Apple och avskyr deras mål och inriktningar. Ska bli ett nöje att se dom rasa i framtiden

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

iPhone = 1 val.
Android= tusentals val. Tror du verkligen att alla kommer köpa S3?
Varför är iPhone så stor? Det är en märkesgrej, en "cool" mobil.
Nästan alla i min klass har tex iPhone, alla har problem/haft, ingen av dom vet något om mobiler heller.
Sen har vi dom få som har Android (Xperia, HTC eller Samsung). Dom vet kanske inte mer om mobiler för att dom har dessa mobiler, men dom är såna (som jag själv) som inte köper grejer för att andra har det utan köper det dom verkligen gillar själva.

Och tonvis av mina vänner och bekanta har Android-telefoner, väldigt många av dessa kan dessutom passas in i någon av följande grupper:
1. Vill ha smartphone men är snål (ja, snål, samma sorts person som köper jättebalar med budget-toapapper för att det är billigare per rulle utan att tänka på någon annan faktor, de är helt enkelt snåla, så lite pengar som möjligt skall läggas på saken i fråga, det är resonemanget, ett par av dessa personer har rakt ut sagt att jag "slösar" pengar på toapapper för att jag inte köper jättebalar med Eldorado-papper som det går åt en rulle om dagen av). Köper billigaste möjliga Android-telefonen de hittar, gnäller konstant över att den fungerar dåligt.
2. Vill ha häftigaste telefonen på marknaden, stirrar sig blind på hårdvaruspecs och pris. För dessa handlar det mest om att ha en dyr telefon med många klockcykler per krona. Talar gärna om att iPhone är "inlåst" (och blandar ihop iOS med OS X när Macar kommer på tal) men har själva inte ens tänkt tanken på att göra något mer avancerat med sin telefon än att installera några spel. Det är även denna del av min umgängeskrets som står för 90% av diskussionerna kring iOS vs. Android då de konstant ska vifta med sin senaste telefon och förklara hur fantastiskt snabb den är på att kolla Facebook...

Utifrån min data kan man alltså konstatera att en stor del av Android-ägarna är s.k. fandroids och otroligt dryga att ha att göra med.

Hoppsan, matchade visst inte den bild du målade upp.

Edit: Gällande grupp 2 ovan så är de även väldigt snabba med att vräka ur sig "fanboy" om man kommer dragande med sån där hemsk "fakta" som säger emot något de råkat läsa i ett inlägg här på SweC forum eller på /g/. Behöver jag nämna att inte en enda av dessa personer jobbar inom IT?

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingofmoon:

Varför det? Vad har du bidriagit med?

On Topic:
Jaha? Det är ju bara ett värde som den senaste affären bestämde att den skulle ha. Det säger ju inget, och absolut inte hur mycket pengar bolaget har eller hur mycket vinst de kommer att göra i framtiden.

"Marknadsekonomin är det sämsta system som finns, utom alla de andra" - Okänd

Jag har bidragit med att köpa saker som är överprisade.

Fast jag tänkte väl inte direkt att de skulle dela med sig till mig om det var så du tolkade det. Apple borde se på andra företag och donera lite pengar kanske?

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rawet:

Och du kör din egna mjukvara i din bil/tv?

Och OS X är allt annat än stängt, tills nästa gång gör lite research!

Om OS X är instängt är Unix ännu mer instängt

På vilket sätt är Ios öppet?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

På vilket sätt är Ios öppet?

iOS != OS X

De bygger båda på Darwin men är ändå två olika operativsystem.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingofmoon:

Varför det? Varför kan inte du göra det själv om du tycker det är så viktigt? Varför tycker du att Apple är skyldig att rädda världen bara för att de är grymma på att sälja telefoner?

Gör bättre själv.. Att man inte kan kritisera något utan att få den kommentaren. För att inte jag sitter och trycker på oändligt med pengar kanske.. Tycker inte heller att det bara är apple som borde göra det. Alla dessa företag som går något enormt på vinst borde skänka lite till välgörenhet. Herregud skulle det skada dessa företag något att skänka någon miljard till välgörenhet?

Har inget hat emot apple för den delen heller när jag äger en iPad som jag gillar väldigt mycket. Jag tycker bara att apple verkar väldigt dryga.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0ckeeh:

Gör bättre själv.. Att man inte kan kritisera något utan att få den kommentaren. För att inte jag sitter och trycker på oändligt med pengar kanske.. Tycker inte heller att det bara är apple som borde göra det. Alla dessa företag som går något enormt på vinst borde skänka lite till välgörenhet. Herregud skulle det skada dessa företag något att skänka någon miljard till välgörenhet?

Ekonomiskt? Ja, det skulle skada dem, det skulle minska deras vinst vilket gör det väldigt lurigt för företagens ledningar att faktiskt ge bort pengar till välgörenhet eftersom deras huvuduppgift är att maximera aktieägarnas vinst.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Nu är finns det bara en väg att gå....Ner. (iaf om man ska titta på liknande företag historiskt)

Återigen är det väl inte alls något som säger att så är fallet (om man bortser från att det förmodligen är osannolikt att vilket bolag som helst går bra hur länge som helst, men det gäller ju som sagt alla bolag)? Att upp följs av ned gäller om man kastar upp saker i luften, men att det skulle gälla framgång är väl inte alls uppenbart? Snarare borde väl sådan tyda på att man gör något rätt och därmed snarast vara en antydan om vidare framgång, och även om tillväxthastigheten kanske inte håller i all evighet är ju ett stabilisering ett alternativ till nedgång.
Se även hur andra större bolag (microsoft, intel, ibm) har utvecklats; nu stör förvisso it-bubblan en del men annars verkar det väl vanligt att snabbt öka i värde och sedan stabilisera sig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mludd:

iOS != OS X

De bygger båda på Darwin men är ändå två olika operativsystem.

Första påståendet var att Apple var stängt. Någon drog upp OSX och påstod att det var öppet så då undrade jag hur Ios var öppet då det faller in under det första påståendet att Apple är stängt. Jag är fullt medveten om att de är olika operativsystem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Nähe och vad gör du nu då? Tycker jag ser dig i nästan varje Apple/Android nyhet. Du är extremt pro-apple.

Du får gärna uppge i vilken Androidnyhet som jag har gått in och skrivit skit om Android. Kan påminna dig om att det här är en nyhet om Apple, men såna som du har väl svårt att se skillnaden och tror att alla nyheter om Apple är ett serverat bord som är redo att spy skit över.

Kolla t.ex. kommentarerna i den här nyheten
http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1136976...

Apple nämns inte i en diskussion på 4 sidor om Android, och så brukar det oftast vara också, medan en nyhet om Apple brukar spåra ur redan på första sidan, ibland på första inlägget och diskussionerna brukar komma långt över 100 inlägg. Jag hade lätt kunnat gå in i diskussionen om röststyrning och sagt "gud va seg dom är, svensk röststyrning (ej Siri) har funnits i IOS hur länge som helst, Android är fan sämst", men varken jag eller nån annan har gjort det. Hade det däremot handlat om en nyhet där Siri får svenskt stöd så hade det genast förvandlats till ett fanboy-krig.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Grattis men kan det verkligen räknas som rekord då? Är ju lite som att säga att jag sprang snabbare än Bolt i 100m fast jag hade 10 m/s medvind. Sen undrar jag hur de lyckas bli så högt värderade + sitter på så mycket pengar. Med handen på hjärtat så säljer de ju inte speciellt mycket jämfört med Microsoft eller Samsung.. Är det pga de sparar utvecklingspengar? Licenser? Patent? Att de inte fifflar med välgörenhet? Någon som är insatt får gärna svara då jag inte har så värst mycket koll.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mludd:

Ekonomiskt? Ja, det skulle skada dem, det skulle minska deras vinst vilket gör det väldigt lurigt för företagens ledningar att faktiskt ge bort pengar till välgörenhet eftersom deras huvuduppgift är att maximera aktieägarnas vinst.

Håller inte riktigt med dig utav två anledningar.

För det första genererar gåvor till välgörenhet goodwill, vilket faktiskt Apple skulle kunna ha nytta av i dagsläget.

För det andra så är gåvor till "non profit organisations" avdragsgilla i USA så de skulle inte förlora speciellt mycket på det.

Ska man sedan vara helt ärlig så är det inte Apples vinst som gör att de är så högt värderade, vinsten är endast en bråkdel av deras börsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Det är bara haters som gör sig hörda.
För det är inte hatet i sig som är grejen, det är att uttrycka det och visa sig "alternativ".
Apple är "the big one" nu, och det är inte "coolt" att gilla "the big one". Det är "coolt" att gilla underdogen Android.
Precis som det var "coolt" att gilla Apple när de var underdog.

Historien upprepar sig bara...

Fast man bör nog veta lite vad som är vad innan man analyserar. Apple är ett företag, Android är ett operativsystem.

Apple är det högst värderade företaget, Android är det största operativsystemet för mobiltelefoner. Eftersom båda är störst på sin grej så går din slutsats inte ihop.

Det roligaste är dock när man ser långtida Apple-fans säga att detta är ett tecken på att Apple gör de bästa produkterna, medan de aldrig drog samma slutsats när t ex Microsoft var värda mer än Apple. Folk hör vad de vill höra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tomhas:

Grattis men kan det verkligen räknas som rekord då? Är ju lite som att säga att jag sprang snabbare än Bolt i 100m fast jag hade 10 m/s medvind. Sen undrar jag hur de lyckas bli så högt värderade + sitter på så mycket pengar. Med handen på hjärtat så säljer de ju inte speciellt mycket jämfört med Microsoft eller Samsung.. Är det pga de sparar utvecklingspengar? Licenser? Patent? Att de inte fifflar med välgörenhet? Någon som är insatt får gärna svara då jag inte har så värst mycket koll.

Klart det är rekord. Aldrig förr har något bolag varit högre noterat. Det är däremot inte mest värt genom tiderna för det är ett annat rekord. Bör ju dock noteras att det här rekordet kommer vara enklare att slå i framtiden än Microsofts rekord. I princip räcker det ju med att dollarn dyker så slår de rekord igen utan att behöva göra något alls men det är ju fortfarande rekord för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Ööööh, de har ju redan slagit Microsoft rekord, det är ju det hela artikel handlar om typ...sen att dollarn i sig är låg i kurs är ju inget som Apple rår på

Skickades från m.sweclockers.com

"en nya toppnoteringen är högre än Microsofts tidigare rekord på 619 miljarder dollar och gör därmed Apple till det högst värderade bolaget genom tiderna. Omräknat i dagens dollarvärde är det dock fortfarande en bit kvar till Microsofts höjdpunkt från år 1999 (842,5 miljarder dollar"

Gå och lägg dig pajas. Pengar är mindre värda per dollar idag och därför är allt värt mer dollar/sek/euro.