Datorns Elektromagnetiska fält = svider i ögon/huvudvärk?

Permalänk
Medlem

Sitter just nu på en liten tv skärm lcd led cirka 3meter ifrån mig jag kopplat min käre burk till. Kan säga att ögonen blir mycket mindre ansträngda av att sitta en bit bort än att ha den precis framför sig. Men det märker man ju även när man glor tv, att det inte påverkar ögonen lika mycket. Iaf i min upplevelse.

Vart värsta hälså tråden detta, !

Ett annat "problem" är när man känner sig tung/tom/seg i huvudet om man sitter länge. även om jag lirar ett lite mer tänk spel där man sparkar i gång hjärnan blir man ändå som en dynga i huvet efter ett tag...om jag då går ut och gör INGENTING Så blir jag klar i huvet igen ?...är jobbigt när man ska lira intense spel och blir helt seg efter ett tag..

Detta beror kanske på alla de faktorer vi påpeka innan? Ögonirretation påverkar hjärnan + eftersom man inte rör sig så kanske man lurar kroppen att man ska slagga eller liknande och hjärnan går ner i varv? =P eller bara det att man får lågt blodtryck som gör en trött.(vilket man även får när man ska slagga men ändå.)

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av khaine:

Hahahahahaa, uppsök professionell hjälp i from av en psykiatriker då dina problem sitter i ditt huvud och inte i "vissa utvalda prylar" (riktat mot trådskaparen och Trendy)

Ni andra borde veta bättre än att uppmundra honom.

Läs om, läs rätt. Det finns en anledning till varför jag länkade till den artikeln. Så återigen: läs om, läs rätt.
*Host* Noceboeffekt *harkel*...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sroy:

För att sammanfatta det hela för andra som är fundersamma;

emf påverkar elektronik Väldigt Mycket mer än det påverkar människor.(kan störa ut elektronik lätt med en hyffsat starkt emfält medans man inte känner av det som människa.)

Ögonbesvär beror på att/antingen man sitter nära skärmen vilket anstränger ögonen, det starka ljuset(många hundra gånger starkare än ljuset i ditt rum.) Eller eventuellt att man glömmer att blinka.

Huvudvärk uppkommer i sin tur av kombination av ögonbesvär samt att man inte rör sig när man sitter vid datorn.

Sitta stilla ger dåligt blod tillförsel samt att man glömmer bort att äta etc.

Åska/lågtryck kan förändrar lufttrycket som kan framkalla huvudvärk och andra besvär.

Bästa lösningen är att gå in på Gunnar.com och beställa en foliehatt.

Mycket bra sammanfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Nu är jag en människa som själv inte tror på e-allergi men några saker du kan testa innan du snurrar in på den tråden

1. rör på dig, fysikt rörelse är bra och att sitta länge dåligt.
2. Testa din syn, du kan allt från att börja få dålig syn till brytningsfel.
3. Din dator, skärmen du sitter vid hur nära sitter du? Varm skärm kan skapa en obehaglig känsla för ögon och huvud.
4. Rummet du sitter i, hur är luften i detta rum? Vinddrag, mörkt/ljust?

//skane

1. är endast 20 och gymmar 4dagar i veckan och springer en. har bra blodtrycks värden och rör på mig måttligt..
2. tog syn test nyligen för körkort och fick alla rätt på testet(man behöver inte äns få alla rätt för att bli godkänd)
3. 3meter bort på en lcd led tv som förbrukar lite ström.
4. är hyffsat ljust...Men luft cirkulationen suger !! bor i ett gammalt hus och finns -inga- monterade ventiler alls. All luft kmr från mitt fönster som står öppet 24/7 men är så dåligt luftdrag så får inte in mycket luft. funderar på att köpa en stor fläkt jag kan ställa i fönstret så man kan få lite drag.. =P bor på andra våningen och kan ej montera ventiler, lösning uppskattas !

P.S jag har ingen jvla elsjuka wtf !! sluta trolla plox =P håller inte på att dö i elsjuka för ja har ont i huvet ?? w/e. e väll inte konstigt att man är nyfiken på vrf man får små besvär när man sitter vid datorn?? om man vet vad det beror på kan man ju göra något åt det och pwna alla noobs istället för att bli seg.

notera att jag sa att jag sa att det var spekulationer angående EMF.

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Medlem

Ni som skriver om elallergi, tänk på att ni kan förstöra en hel människas liv genom att lura dem att det finns ett sådant fenomen.

Symptomen är verkliga, men de har ingenting med elektromagnetiska fält att göra, de är psykosomatiska.

Ingen "elallergiker" har hittills kunnat visa i ett blindtest att de reagerar på EMF, och KBT har visat sig vara en effektiv behandling.

Så sluta snacka hokus pokus och ange skumma hemgjorda webbplatser som källor. Folk tar skada på riktigt.

Se även "Årets folkvillare 2011": http://www.vof.se/visa-folkbildare

Här finns en sammanfattnnig med vetenskapliga källor angivna: http://www.vof.se/folkvett/20102vad-vet-vi-idag-om-eloverkans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistard:

Elallergi är allt annat än falskt. Det är inte så ovanligt att folk har besvär med vissa högstrålande prylar.
Du kanske ska läsa på kring ämnen innan du kommenterar.

Du kanske ska ta och läsa på om olika blindtester de har utförd på det så kallade "elallergikerna". Det finns INGA empiriska bevis som tyder på att det är en legitim "sjukdom".

Nästa gång du vill hävda att "jorden kretsar runt solen" eller att "jorden är platt" länka mig en seriös vetenskaplig artikel som stärker dina påståenden.

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Ni som skriver om elallergi, tänk på att ni kan förstöra en hel människas liv genom att lura dem att det finns ett sådant fenomen.

Symptomen är verkliga, men de har ingenting med elektromagnetiska fält att göra, de är psykosomatiska.

Ingen "elallergiker" har hittills kunnat visa i ett blindtest att de reagerar på EMF, och KBT har visat sig vara en effektiv behandling.

Så sluta snacka hokus pokus och ange skumma hemgjorda webbplatser som källor. Folk tar skada på riktigt.

Se även "Årets folkvillare 2011": http://www.vof.se/visa-folkbildare

Här finns en sammanfattnnig med vetenskapliga källor angivna: http://www.vof.se/folkvett/20102vad-vet-vi-idag-om-eloverkans...

Ingen har elsjuka, och ingen tror att de har elsjuka... tillbaka till ämnet snälla

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Medlem

Jag löste mina, förvisso mycket små problem, med vattniga ögon efter någon timme vid skärmen genom att sätta upp spotlights i taket och dimmiga spotlights i bordet. Ett väl upplyst rum gjorde susen!

Mina vattniga ögon kanske har något att göra med ditt problem, även fast det visar sig på olika sätt, kan vara värt att se över ljuset!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Man måste ha en foliehatt på sig för att skydda mot elektromagisk strålning, Det vet ju varenda kotte!

Betongkeps fungerar det med

Permalänk
Medlem

Tänk på att dricka ordentligt. Jag brukar alltid ha en flaska med vatten vid datorn. Du känner dig inte alls lika törstig när du sitter stilla och spelar en längre tid. Brist på vatten kan ofta leda till huvudvärk. Du säger att du känner dig tom i huvut och att du har dålig luftutbyte. Detta kan defintivt vara en av anledningarna eftersom dålig luft(relativt låg syrehalt) kan få en att känna sig just dåsig och "tom" i huvut. Kan du försöka skapa korsdrag i våningen på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Betongkeps fungerar det med

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem
Skrivet av wotanziu:

Tänk på att dricka ordentligt. Jag brukar alltid ha en flaska med vatten vid datorn. Du känner dig inte alls lika törstig när du sitter stilla och spelar en längre tid. Brist på vatten kan ofta leda till huvudvärk. Du säger att du känner dig tom i huvut och att du har dålig luftutbyte. Detta kan defintivt vara en av anledningarna eftersom dålig luft(relativt låg syrehalt) kan få en att känna sig just dåsig och "tom" i huvut. Kan du försöka skapa korsdrag i våningen på något sätt?

har nästan inget korsdrag Alls även om alla fönster står öppna på hela övervåningen... =/ ända "lösningen" ja kmr på e o sätta en fläkt vid fönstret...xD vet nån om det är bättre att fläkten blåser ut gammal luft ur rummet eller om ja ska ha den åt andra hållet så den blåser in ny luft direkt?

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk

RF är inte att leka med, Prova själv...
Det är känt att elektromagnetiska fält undviks av vissa djur ex katter...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sroy:

har nästan inget korsdrag Alls även om alla fönster står öppna på hela övervåningen... =/ ända "lösningen" ja kmr på e o sätta en fläkt vid fönstret...xD vet nån om det är bättre att fläkten blåser ut gammal luft ur rummet eller om ja ska ha den åt andra hållet så den blåser in ny luft direkt?

Ok, det var ju segt. Du kan ju testa att läsa en bok på samma sätt/tid som om du skulle spela. Om du upplever liknande huvudvärk så kan det ju ha med luften att göra. Finns ju viss risk att du undermedvetet påverkar resultatet utifrån dina förväntningar, men är väl värt ett försök iaf.

Permalänk
Medlem

Här är en artikel för er som bestämde sig att bli aggressiva för mitt inlägg. Det finns så mycket teorier om det här ämnet så tror inte någon kan komma och säga vad som är fel & inte.

http://www.charlesfranz.se/jorda-dig-foumlr-haumllsa.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Här är en artikel för er som bestämde sig att bli aggressiva för mitt inlägg. Det finns så mycket teorier om det här ämnet så tror inte någon kan komma och säga vad som är fel & inte.

http://www.charlesfranz.se/jorda-dig-foumlr-haumllsa.html

Jo, man kan säga att absurda påståenden utan belägg ska anses som fel när upprepade empiriska tester inte lyckats påvisa något, allra helst som ingen underbyggd teori finns. Man kan fortsätta forska om man vill, men man ska inte komma och lura i folk något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sroy:

1. är endast 20 och gymmar 4dagar i veckan och springer en. har bra blodtrycks värden och rör på mig måttligt..
2. tog syn test nyligen för körkort och fick alla rätt på testet(man behöver inte äns få alla rätt för att bli godkänd)
3. 3meter bort på en lcd led tv som förbrukar lite ström.
4. är hyffsat ljust...Men luft cirkulationen suger !! bor i ett gammalt hus och finns -inga- monterade ventiler alls. All luft kmr från mitt fönster som står öppet 24/7 men är så dåligt luftdrag så får inte in mycket luft. funderar på att köpa en stor fläkt jag kan ställa i fönstret så man kan få lite drag.. =P bor på andra våningen och kan ej montera ventiler, lösning uppskattas !

P.S jag har ingen jvla elsjuka wtf !! sluta trolla plox =P håller inte på att dö i elsjuka för ja har ont i huvet ?? w/e. e väll inte konstigt att man är nyfiken på vrf man får små besvär när man sitter vid datorn?? om man vet vad det beror på kan man ju göra något åt det och pwna alla noobs istället för att bli seg.

notera att jag sa att jag sa att det var spekulationer angående EMF.

OKej

1. Ja jag mena då att du inte bör sitta länge stilla utan att du går upp och rör dig lite då och då. "dvs tillför syre i kroppen och sträcker på muskler etc."
2. okej men va bra
3. Okej ja då kanske inte avståndet är problemet eller kanske iförsaj, För 3 meter bort och hur upplever du att du ser detaljer? Kanske får anstränga dig ibland för att se specifika delar? typ fps spel liknande och då blir du ju uttröttad mycket snabbt.
4. Ja men syret kan ju vara en stor bov för dej då och det är nåt som du borde se över, som du sagt längre upp då om kanske en fläkt eller vad du nu kan hitta på

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Hedersmedlem

Ett par snabba tips bara

Nu vet jag inte hur du mätte ljuset från skärmen eller hur din kamera var inställd. Men är det så illa som du skriver, dra ner ljusstyrkan till en bekväm nivå.

Se även över hur belysningen i resten av rummet ser ut. Att bara ha bildskärmen som ljuskälla är förkastligt.

Kolla sen att höjd och avstånd är någorlunda rätt. En armlängds avstånd och lagom höjd för att ha nacken någorlunda rakt när man sitter normalt.

Hur är det med jordning av dator och annan kringutrustning?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sroy:

ojj många svar, chilla pojkar funderar bara.
Hur kommer det sig att Många får ont i huvudet när det åskar då?? Det är inget hokus pokus iaf, kanske har nånting med luft tryck att göra? annars visar det ju på att emf påverkar. visst, elektronik som använder mkt ström kanske strålar så himla lite gemfört med åskan så det inte påverkar ???

Polarn gjorde en hemma gjord teaser som slog ut skärmar och datorers usb portar på flera meters avstånd för emf från den var så stark. så tror knappast emf inte påverkar ALLS..?

Ja, lufttrycket är ingen dum idé. Det elektromagnetiska fältet kan du nog utesluta, eftersom fenomenet är äldre än elektronik. Vissa typer av besvär och sjukdomar har alltid varit förknippade med väder, även om det saknas mycket forskning och evidens här. Men helt klart är ändå att besvär som kan beskrivas som somatiseringsbesvär eller psykosomatiska besvär har (bland annat) väder som utlösande eller förstärkande faktor. Vissa saker är enkla, illamående på grund av vätskebrist på grund av värme är trivialt. Vätskebrist är ett verkligt fysiologisk tillstånd och illamående är en typisk psykosomatisk reaktion.

Klassiker i sammanhanget är huvudvärk, muskelspänningar, s.k. skov i exempelvis reumatism eller immunologiska problem eller exempelvis psoriasis. Lågtryck = migränanfall är en gammal visdom som jag skriver under på, även om det är skralt med hårda fakta.

EMF skapas förvisso av åska, men som allmän företeelse är det tämligen nytt. Men det som är lätt att missa är att alla fenomen, om det är skadliga ämnen, elektriska fält, radioaktivitet, etc, behöver kvantifieras för att man ska ha någon nytta med att diskutera det. Åska och "strålningen" från en PC är rätt diametralt åtskilda i termer om styrka och frekvens.

En åskblixt ger upphov till en kort, intensiv "burst" av bredbandig "strålning" medan en dator kan förse omgivningen med ett kontinuerligt, lågintensivt fält av en eller flera bestämda frekvenser. Hursomhaver, det finns inga belägg på att dylika fält påverkar hur vi mår över huvud taget. Här - till skillnad från väder i mer allmänna former - finns hyggligt mycket forskning. Och den mesta av denna forskning är tråkig - nollresultat. Den tråkiga, icke-sexiga och icke-aftonbladetvänliga slutsatsen är att elektriska fält måste ha en avsevärd styrka för att ens påverka på pappret.

Således, det är inte datorns fel att du mår dåligt. Däremot kan datorn (eller åska) mycket väl vara den upplevda utlösande faktorn - en klassisk trigger för somatiseringssyndrom.

Somatisering är när vägen mellan en utlösande faktor och effekten (huvudvärk, ont i leder, illamående, whatever) inte är fysiologisk utan går via hjärnan och ens egna föreställningar. Det är viktigt att inte missuppfatta detta. Det handlar INTE om att inte ta problemen på allvar, utan bara om att förklaringen inte var vad man kanske föreställde sig. Huvudvärk är naturligtvis lika veklig och jobbig alldeles oavsett om den utlöses av en allvarlig fysiologisk skada eller av ren "inbillningseffekt".

Läkare, forskare, etc, tar alltså "elöverkänsliga" på stort allvar, bara det att de följer vad forskningen visar kring _orsakerna_ snarare än att blint följa de _upplevda orsakerna_.

Ett närliggande fenomen är ESS, "environmental somatisation syndrome". Det är en form av smittsamma somatiseringsbesvär där omgivningen och samhälleliga strömmingar med förväntningar gör att psykosomatiska besvär faktiskt smittar från individ från individ. Det handlar om en högst verklig smittsam sjukdom, bara att den inte smittar via virus, bakterier eller andra biologiska patogener (sjukdomsalstrare) utan via berättelser och inlevelse. 1980-talet upplevde "bildskärmssjuka" (som du ju är snubblande nära i din TP) där många fick besvär av att sitta framför en datorskärm. Hundra år tidigare hade "telegrafsjukan" spridit sig som en löpeld med telegrafens hastighet där drabbade hade besvär orsakade av telegrafiarbete. Idag är det i symptombilden besläktat med RSI (repetitive strain injury, på svenska "musarm"). Det märkliga är att dylika sjukdomar som faktiskt sprider sig och är nog så allvarliga dör ut, utan att man rent medicinsk har hittat en åtgärd eller än mindre hittat ett botemedel. Här har dock förklaringar gått att finna utanför det rent medicinska, nämligen i ämnen som socialantropologi eller liknande. Fenomen som dessa kännetecknas av teknikskiften och tenderar att dö ut när tekniken väl etablerat sig. På 1880-talet var interkontinental telegrafi dåtidens internet, på 1980-talet ökade antalet arbetare som arbetade framför en bildskärm dagarna i ända dramatiskt. Musen blev vanlig på 90-talet med påföljande problem. RSI är förvisso ett äkta och mätbart tillstånd, men klart är idag att de drabbar betydligt färre än vad man skulle kunna tro jämte besvären på 90-talet.

Själva effekten av ny teknik tenderar att ställa till det i våra psyken och omedvetet tillskriva maskinerna de psykosociala problem vi upplever, problem som inte sällan "somatiserar sig" i form av somatiska (kroppsliga) besvär så som ledvärk, huvudvärk, allergi, etc.

Kort sagt: Ont eller andra problem i kroppen där det inte finns någon uppenbar kroppsskada är ett _symptom_ (i icke-medicinsk betydelse) på att själva förklaringen inte innefattar att någon faktor X (EMF, etc) direkt påverkar det onda. Ibland kan det ta sig komiska uttryck. Somliga kan faktiskt få mycket allvarliga och t.o.m. potentiellt livshotande allergiska attacker av själva åsynen eller upplevelsen av allergenen. Klassiskt är kvinnan som var allvarligt allergisk mot rosor, så till den milda grad att hon fick reaktioner på plastblommor eller fotografier eller t.o.m. tavlor som innehöll rosor. Jag hyser inga tvivel om att hennes reaktion var äkta i betydelsen objektivt mätbar i form av histamin eller liknande, och därmed helt klart värd att behandla (och troligtvis fullt behandlingsbar med just precis allergimedicin).

Det viktiga här är alltså att en elallergiker må ha äkta och även mätbara symptom, men det beror inte på elektricitet utan på en negativ förväntanseffekt (nocebo). Till skillnad från kvinnan med rosorna är elektriciteten inte ens den yttersta orsaken, utan är faktiskt helt utan betydelse. Intala en elallergiker att denne är utsatt för ett sällsynt obehagligt fält och denne kommer få symptom. Utsätt en elallergiker för sällsamt smutsiga elfält och intala denne att fält inte finns och personen är besvärsfri. Det är inte elen som är problemet, det har visats i många studier nu. Varken magnetiska, statiskt elektriska eller elektromagnetiska fält orsakar besvären. Inom rimliga gränser. Det är fullt möjligt att få vem som helst att påverkas av ett fält bara det är tillräckligt starkt. Det sägs att lokförare får fler döttrar än normalbefolkningen och förklaringen skulle vara de fält som de utsätts för i arbetet. Men det viktiga här är den ofattbart stora skalan av tiopotenser som fält kan uppvisa. Nästan ingenting som människan skapar utanför högspänningslaboratorier och exempelvis MRI-anläggningar förmår att påverkar människor eller djur på ett negativt sätt ens på papper. Mobiler och datorer har inte skuggan av en chans att fysiologiskt påverka dig på grund av låga energier i fälten. En mobiltelefon mot örat motsvarar den effekt huvudet absorberar av månsken. Med tanke på att solsken många, många, många tiopotenser starkare och ändå inte skadar på påstått sätt är det tämligen osannolikt att en mobil eller en skärm skulle göra det.

Men, som sagt, lågtryck är en klassisk trigger för allehanda besvär som alla är vaga och utan en uppenbar fysisk orsak som skov i reumatism, migrän, depression, trötthet eller liknande. Men, precis som jag sa tidigare: huvudvärken, reumatismen, den allergiska reaktionen, etc, etc, är högst verklig och ärlig. Därför hjälper konventionella mediciner mot problemen, även om den utlösande faktorn bara är inbillad! Således, får du huvudvärk, ta en huvudvärkstablett. Den skiter i om du fått huvudvärken av lågtryck, av ren inbillning eller någon hypotetisk fysiologisk orsak.

Datorn är oskyldig som direkt orsak. Den kan dock vara orsaken ytterst; du rör på dig för lite, träffar vänner för lite, har en dålig psykosocial hälsa, etc, etc, etc.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swinto538:

RF är inte att leka med, Prova själv...
Det är känt att elektromagnetiska fält undviks av vissa djur ex katter...

Frekvens? Styrka?

Not even wrong, skulle jag säga. Ingen förnekar att EM- eller RF-fält kan påverka. Det går att få grodor att "levitera", det går att koka mat i mikron och det går att slå ut kroppsfunktioner, men det handlar om specifika och starka fält bokstavligen miljarder gånger starkare än något som en mobil eller dator är i närheten av.

Ditt påstående är ungefär som att säga att "det är känt att ärtor kan döda" och ha i bakhuvudet en pall med 1000 kg ärtor som faller och krossar en arbetare.

Många djur är känsliga för vissa EM- eller E-fält. Somliga antagligen för B-fält. Få skulle förvånas om det gällde dylika fält med RF. Det är inte samma sak som att säga att datorer kan orsaka besvär på grund av RF-fält. Det senare saknar faktiskt varje form av belägg, trots att man letat.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trendy:

Här är en artikel för er som bestämde sig att bli aggressiva för mitt inlägg. Det finns så mycket teorier om det här ämnet så tror inte någon kan komma och säga vad som är fel & inte.

http://www.charlesfranz.se/jorda-dig-foumlr-haumllsa.html

Det finns många nötter som kallar sina idéer för "teorier" utan att veta vad en teori faktiskt är för något. Men frågan om EMF är inte något som är föremål för dylika teorier. För det första är de fysikaliska egenskaperna hos EMF något som beskrivs och kvantifieras av rådande fysikaliska teorier och lagar, inget man "teoretiserar kring". För det andra är frågan om det påverkar (negativt eller positivt) en fråga om evidensbasering, inget annat. Antingen evidensbaserar man att X påverkar Y, eller så backar man från påståendet.

Enkelt och avgörbart. Och per definition det som avgör vad som är "rätt och fel"!

Earthing och din länk är typisk pseudovetenskap "uppbackad" av godtyckliga anekdoter och jagsägare. Ren dumhet.

Edit: Till en början fick du många gillanden (i skrivande stund 11 stycken) i ditt första inlägg i tråden. Jag vågar satsa på att det var därför att ditt inlägg tolkades ironiskt. En travesti över stollighet. Antingen är du en fena på "Poes lag" eller så var dessa gillanden förhastade, du tror på fullt allvar att earthing hjälper. Jag hoppas på det första.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Här är en artikel för er som bestämde sig att bli aggressiva för mitt inlägg. Det finns så mycket teorier om det här ämnet så tror inte någon kan komma och säga vad som är fel & inte.

http://www.charlesfranz.se/jorda-dig-foumlr-haumllsa.html

Var du seriös med ditt första inlägg?! Trodde du bara förlöjligade hur korkade vissa personer kan vara.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Angående ögonen tror jag det främst handlar om att du helt enkelt inte blinkar lika ofta när du koncentrerar blicken på skärmen.

Vad det gäller huvudvärken, börjar den med spänningar i nacken och käkmuskulatur? I sådana fall handlar det med all sannolikhet om att du sitter stilla för länge. Lösningen är att skaffa en bättre stol och resa på dig och röra dig någon minut eller två här och var vid längre pass vid datorn. Att byta arbetsställning lite då och då hjälper också, enklaste sättet att att göra det torde väl vara att justera om stolen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Trendy:

Här är en artikel för er som bestämde sig att bli aggressiva för mitt inlägg. Det finns så mycket teorier om det här ämnet så tror inte någon kan komma och säga vad som är fel & inte.

http://www.charlesfranz.se/jorda-dig-foumlr-haumllsa.html

Den där jordplattan verkar intressant, jag arbetar mycket med 400V i gammal utrustning och känner mig lite otrygg med den höga spänningen, om jag bara hade haft en sådan där jordplatta att stå på barfota, så skulle jag känna mig så mycket säkrare.

Skrivet av Jazz 1-up:

Var du seriös med ditt första inlägg?! Trodde du bara förlöjligade hur korkade vissa personer kan vara.

Precis samma tyckte jag och tyckte hans första inlägg var komisk och såg det såklart som ett skämt.
Och det bästa botemedlet emot stålar som försöker lura av folk pengar är nog att hänga ut dem och skratta åt dem. (syftar alltså på de som saluför tramset)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av MBY:

Frekvens? Styrka?

Not even wrong, skulle jag säga. Ingen förnekar att EM- eller RF-fält kan påverka. Det går att få grodor att "levitera", det går att koka mat i mikron och det går att slå ut kroppsfunktioner, men det handlar om specifika och starka fält bokstavligen miljarder gånger starkare än något som en mobil eller dator är i närheten av.

Ditt påstående är ungefär som att säga att "det är känt att ärtor kan döda" och ha i bakhuvudet en pall med 1000 kg ärtor som faller och krossar en arbetare.

Många djur är känsliga för vissa EM- eller E-fält. Somliga antagligen för B-fält. Få skulle förvånas om det gällde dylika fält med RF. Det är inte samma sak som att säga att datorer kan orsaka besvär på grund av RF-fält. Det senare saknar faktiskt varje form av belägg, trots att man letat.

Förlängd exponering till RF Kan skada kroppen, Det hela beror på vilken effekt, frekvens samt kroppsyta och vattenkoncentration...

Ta en mottagare som lyssnar på 3Mhz och stoppa den mot din telefon, dator... lyssna vad härligt mycke skit den ger ifrån sig på frekvenser som den inte kommunicear på.

Visste du dessutom att TCO kraven på monitorer, uppkom när svenska kontorsarbetare började sjukskriva sig pågrund av deras monitorer på arbetet...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Inaktiv

Min moster som trodde sig vara elallergiker visade sig vara känslig mot flamskyddsmedel som släpptes lös när hennes nyinköpta elektronik sattes igång.

Om du har problem med ny elektronik men inte med gammal elektronik så kan du prova att "bränna in dom" (låta elektroniken stå på i ett välventilerat rum i ett par dagar). Och se om det är någon skillnad.

Permalänk
Skrivet av swinto538:

Förlängd exponering till RF Kan skada kroppen, Det hela beror på vilken effekt, frekvens samt kroppsyta och vattenkoncentration...

Det är ingen som påstår motsatsen, det enda är att graden av vilken effekt som som börjar bli farlig.
Där vad jag vet det inte finns några studier som visar att att vanligt bruk med mobiltelefoner är farligt.

Skrivet av swinto538:

Ta en mottagare som lyssnar på 3Mhz och stoppa den mot din telefon, dator... lyssna vad härligt mycke skit den ger ifrån sig på frekvenser som den inte kommunicear på.

Jag testade en gång och slå med en hammare på min tumme när jag höll en mobiltelefon och det gjorde skitont, slutsatsen man kan dra ur mitt experiment, är ungefär lika mycket värt som ditt på att avgöra huruvida strålning är farligt eller ej.
Det är självklart att en elektrisk apparat med en massa spolar och dylikt avger strålning, det bevisar dock inte på något sätt att denna är farlig.

Och även om man skulle få antydan till en ökad risk så ska denna vägas emot alla andra risker, liksom vilket mat idag finns det inte någon som påstår att den inte kan öka risken för cancer? Det finns för mycket trams och man får gå efter det som verkar vettigt och inte vara rädd för allting, speciellt saker som går emot vad "dagens forskning visar".

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att alla bara slår ifrån sig att det kan vara farligt med EMF.
Visst helt klart finns det inget som säger att det är farligt. Men det finns heller inget som säger att den långvariga period som vi alla utsätts för EMF är ofarlig heller. Vi kan omöjligen veta om nästa generation eller nsästa igen får stå där med alla problem.
Tänk tex radioaktiv strålning, det troddes att det också var ofarligt fram tills det att man upptäkte vad som hade haft ihjäl paret som upptäckte radioaktiva ämnen(eller ämnet, minns inte riktigt)

Så nöj er med att vår kunskap just nu inte duger till att säga vare sig bu eller bä när det kommer till hur vida EMF eller annan liknande strålning är farlig eller ej. Tiden vi har haft det runt oss är helt enkel för kort.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

Förlängd exponering till RF Kan skada kroppen, Det hela beror på vilken effekt, frekvens samt kroppsyta och vattenkoncentration...

Som sagt, beror på effekt, kan en dator skada kroppen? Källa på det i så fall.

Skrivet av swinto538:

Ta en mottagare som lyssnar på 3Mhz och stoppa den mot din telefon, dator... lyssna vad härligt mycke skit den ger ifrån sig på frekvenser som den inte kommunicear på.

Och? Varför är detta relevant? Är det skadliga nivåer? Källa på det i så fall?

Skrivet av swinto538:

Visste du dessutom att TCO kraven på monitorer, uppkom när svenska kontorsarbetare började sjukskriva sig pågrund av deras monitorer på arbetet...

Fast TCO-kraven gäller mest ergonomi och miljö. TCO regelerar bland annat bildfrekvens, upplösning, ljusstyrka och betraktningsvinklar, utöver energiåtgång och användandet av miljöfarliga ämnen. Att de slänger in en regel om strålning är ganska självklart även om det inte har någon bevisad effekt då det diskuterades mycket om det på den tiden.