Permalänk
Medlem

Vägrar stänga av helt

Byggde ihop en ny rigg till frugan för ett par sedan och märkt ett konstigt fel i samband med att man stänger av datorn. Köpte uppgraderingskitet från Inet och allt gick bra med installation och allt i programväg fungerade prima, tills man stänger av datorn. Windows avslutas korrekt, men fläktarna är fortfarande igång efter avstängning. Har någon haft problem med detta? Jag har uppdaterat BIOS till den senaste, plus att jag har resettat CMOS + batteriet ur mobo.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk

Vi hade det problemet i skolan förut når de hade uppgraderat datorerna.
Att det är bara Windows som stängs av inte datorn, tyvärr vet jag inte hur vår datatekniker löste det.

Men det du kan kolla är att BIOS - inställningen 'Halt On' har inställningen 'All, but keyboard' eller något liknade.

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -

Permalänk
Medlem

Jag vet att en nvidia drivrutin skapade det här problemet med 6 seriens grafikkort.

Har du senaste drivrutinen alt senaste beta drivrutineni?

Permalänk
Medlem

Jag får samma problem ibland, kan det vara modekortet som är helt knas?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av a0R:

Byggde ihop en ny rigg till frugan för ett par sedan och märkt ett konstigt fel i samband med att man stänger av datorn. Köpte uppgraderingskitet från Inet och allt gick bra med installation och allt i programväg fungerade prima, tills man stänger av datorn. Windows avslutas korrekt, men fläktarna är fortfarande igång efter avstängning. Har någon haft problem med detta? Jag har uppdaterat BIOS till den senaste, plus att jag har resettat CMOS + batteriet ur mobo.

Fråga Inet?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av a0R:

Den stänger inte av sig oberoende hur länge du låter den stå eller?
För annars så kan ju nät agg osv vara på någon minut efteråt för att kyla ner klart.
Men tror inte fläktarna brukar vara på då utan det brukar nog bara vara nät agget.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Den stänger inte av sig oberoende hur länge du låter den stå eller?
För annars så kan ju nät agg osv vara på någon minut efteråt för att kyla ner klart.
Men tror inte fläktarna brukar vara på då utan det brukar nog bara vara nät agget.

Det kan va från någon minut till ett antal timmars körande. Det spelar alltså ingen roll hur länge jag har haft på den. De nyaste drivisarna installerades oxå till GTX 275, så det är inga problem där. Jag få öppna upp burken och kolla igen vad som är problemet. Det kan inte vara nätagget i och med att jag fick den av brorsan som har använt det ett tag. Kanske bör se att alla kontakter sitter i ordentligt...

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit