Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Avstängd

Kallstart förstås.

Ungefär så här ser det ut:

http://www.youtube.com/watch?v=9ia3zBs42cc

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför man vill ha xp över huvud taget, tappar ju massor av funktionalitet, OJ min dator bootar 1 sek snabbare? please. Har SSD endå så boottieden är inte ens ett problem. Tror det handlar om en prinsipsak precis som att endel personer hatar apple

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Fattar inte varför man vill ha xp över huvud taget, tappar ju massor av funktionalitet, OJ min dator bootar 1 sek snabbare? please. Har SSD endå så boottieden är inte ens ett problem. Tror det handlar om en prinsipsak precis som att endel personer hatar apple

XP startar inte snabbare än Windows 8 heller.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fattat varför alla gör booten till en tävling, spelar ingen roll om det är windows, kan vara linux eller os x. Jag bryr mig inte om den är 1 sek eller 40 sek.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag som aldrig faktiskt stänger av datorn kan nöja mig med de 5 sekundrarna de tar att väcka den från strömsparläge, kan logga in så fort jag tryck på en tangent eller startart datormusen.

Kallstart ligger på ca 1 minut, vem bryr sig som sagt?

Permalänk
Medlem

Om att XP var ett bra OS, jag har sedan XP tog över varit impad över vilket bra Windows OS det verkade vara.
XP har ju dock inte directsound och direct3D uppdateringarna som vista, 7 och 8 har. Inte för att de behövs iofs.
Nu får man ha ALchemy eller 3d soundback för att ha EAX, jag är en av få som gillar det kanske men jag har 5.1 och jag vill ha det

NCQ var ju en ny grej med sata, och det går alltid slipstreama en driver. Hotplugging av sata använder jag ändå inte, inte SSD heller.

Har nån däremot koll på om NTFS i 7 och 8 är stabilare än det NTFS som används i vista och framförallt XP?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd

Om någon ens vill se XP idag så handlar det om ren okunnighet, med en modern dator (MOBO med UEFI) och SSD så bootar Win8 överlägset snabbare än XP. Prestandan i spel är bättre i Win7 (Inte testat 8 i spel) tack vare 64-bit och andra optimeringar för 4-kärniga processorer.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Nerd:

Det här känns som att säga "Jag får fem gånger mer FPS i Battlefield 1942 än BF3"

Håller med. Och personligen spelar inte boottid så stor roll för mig då min dator sällan stängs av ^^

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är att det inte är mycket stor skillnad mellan Windows 8 och Windows 7. Jag har installerat Windows 8, men jag kunde inte hitta lämpliga drivrutiner för det, så jag nedgraderas till Windows 7 och allt är som förut. Så du måste vänta mer för det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker jämförelsen är helt irrelevant om jag ska vara ärlig. Kan slå vad om att jag kan boota upp Windows 3.1 snabbare än XP och Windows 8 också - skillnaden är funktionaliteten efter boot där Win 8 > XP på alla sätt och vis.

Microsoft har lyckats riktigt bra med boottiden på Windows 8 och har själv en uppstartstid på ca 12 - 15 sekunder (bios inräknat) med SSD.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Hedersmedlem

Spelar det någon roll hur fort det bootar? Man stänger ju aldrig av ws:en och de datorer som stängs av (t.ex min htpc) går i energisparläge och med win7 så startar den från det på ~2s.

Win8 + metro kan gå och dö. Jag vill inte ha klösskärmsupplägg på min stationära.. Får vänta med det tills det kommer någon fint hack!

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk

Min 3820 och 8GB ram bootar XP på ett par sekunder

XP is the shit!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av The:

Spelar det någon roll hur fort det bootar? Man stänger ju aldrig av ws:en och de datorer som stängs av (t.ex min htpc) går i energisparläge och med win7 så startar den från det på ~2s.

Win8 + metro kan gå och dö. Jag vill inte ha klösskärmsupplägg på min stationära.. Får vänta med det tills det kommer någon fint hack!

Bara en vänligt ställd fråga, har du testat Windows 8?

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk

Fast boot (eller avd det kallas) är fina grejjer.
Jag är inne i win8 på kortare tid än det tar att börja ladda win7

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av roykio:

Min 3820 och 8GB ram bootar XP på ett par sekunder

XP is the shit!

Fast nu beror ju inte mängden ram på hur fort datorn startar..

Permalänk

FÖR ATT INTE TALA OM HUR SNABBT WINDOWS 95 BOOTAR

Permalänk
Medlem

jag stänger bara av min dator bara när jag är säker på att jag inte kommer att använda den, tex skola/jobb annars har jag den på sleepläge men vadå 60sek för att den ska starta? tar typ 25sek med min 5400 hårddisk som jag har tagit från min gamla färdigbyggda acer dator!!

btw jag har win7 64 ultimate installerat.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Testet:
Laptop @ T5800 CPU, 4GB RAM, 250GB 5400RPM (Acer Extensa 5630G)
Win 7 ca 60 sek
Win 8 ca 50 sek (10 sek snabbare boot)
Win XP ca 18 sek

Wuut? Min Eee PC med någon AMD CPU med 1,6Ghz dual, 2GB RAM och integrerat graffe kör Win7 och bootar det med en standard HDD på 24 sekunder.

Permalänk

Om vi ändå är igång så kan vi också gemföra ms-dos och windows 1.0 från 85

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Min 3820 och 8GB ram bootar XP på ett par sekunder

XP is the shit!

Får jag fråga herrn varför han sitter på 8GB men samtidigt kör Windows XP? Jag antar att du kör 32-bitars då 64-bitars WinXP strulade rätt mycket med drivrutiner och annat bös.

Permalänk
Skrivet av Murer:

Får jag fråga herrn varför han sitter på 8GB men samtidigt kör Windows XP? Jag antar att du kör 32-bitars då 64-bitars WinXP strulade rätt mycket med drivrutiner och annat bös.

32 bitars är gay...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Körde lite snabbt i Virtualbox och kan intyga på dina resultat. Det lilla jag kört vista skulle jag gissa på att det hamnar på jumboplats. Men nu är ju inte boot-tider allt här i världen.
w8, 28
w7, 28
xp, 13

Du kan inte kolla i en virtualbox, Då den läser in os och använder ram från host os för att snabba upp. Desutom har du inte den jobbiga UEFI/BIOS starten heller. Sen är det inte konstigt att ett os som tar mindre plats borde starta fortare, men XP är inte optimerat för nya diskar.

Edit:
The "klösskärmsupplägg" lol. Då har vi en ny slogan. Windows 8 Cat edditon.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av fredrik433:

Om vi ändå är igång så kan vi också gemföra ms-dos och windows 1.0 från 85

jämföra*

sorry var bara tvungen att rätta till det.

OT: Har provat XP, Vista, 7, 8 på min dator. Har inte tagit tiden, 8an känns snabbast i allt. Dock minst användarvänlig av alla 4. Vista är forfarande segt som sirap. XP och 7 är identiska när det gäller snabbhet och de är också mest användarvänliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

XP var trevligt. Men HAL hade problem. Sista gamla NT. Vista och 7 samt 8 kör samma grundkernel. Sagt tidigare XP whas 2000 done right and 7 whas Vista done right. 8 och jag är inte vänner just nu. Men "time will tell".

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Mighty Nerd:

Det här känns som att säga "Jag får fem gånger mer FPS i Battlefield 1942 än BF3"

Intressant val av jämförelse; BF1942 är bättre spel än BF3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Windows 8 med UEFI äger ju XP

http://www.youtube.com/watch?v=2AE6Nx0Ye0M

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

DOS äger fortfarande er alla, slipper onödigt skit som GUI, startuploggor och annat mög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Power On: 53
Power On Time: 20000h

Man bryr sig bara om boot time just när man installerar.

Du menar "Jag bryr mig bara", inte "Man bryr sig bara".
Långt ifrån alla har datorn på dygnet runt.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem
Skrivet av scared:

Skulle xp boota snabbare än win8?! Det finns en inställning i win8 som heter fast boot, den kanske inte är aktiverad eller så kanske inte din dator stödjer det. Win8 bootar på bara några sekunder...

Skickades från m.sweclockers.com

Sant... Vad jag hört av en visserligen inte HELT täckande källa, så ska siffran "8" motsvara ganska mycket vad gäller Windows 8.

I detta fallet: Boottiden För Windows 8 ska vara ca 8 sekunder

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless