Permalänk
Medlem

2gb tillsammans med 4gb

Hej, har ett "Gigabyte GA-X58A-UD3R" med "Corsair 6GB (3x2048MB) CL8 1600Mhz DOMINATOR".

Behöver nu uppgradera till mer minne för att köra en virtuell ms server miljö till plugget. Skulle ni rekommendera
att köpa ett lika kitt eller ska jag satsa på ett: "Corsair 12GB (3x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE" som kostar lika mycket?

Kan jag samköra dessa två kitt med fördel. Eller är det bättre att bara köra med 12gb kittet om jag köper det?

Tacksam för svar!

Mvh SimonZes

Permalänk

NYA

Kör på det nya kittet istället, det är både lite nyare och kanske lite bättre! Frågan är ju om ditt moderkort stödjer det

Visa signatur

Citera för in i helvete.

Permalänk
Medlem

kör det nya du. så länge du stoppar lika mycket minne i varje minneskanal så kan du köra i tre kanaler, dvs 4+2gb i varje kanal

det nya kittet är dock lite lite sämre, samma hastighet (1600mhz) men lite högre latency (cl9 mot cl8), men det är inget som gör någon märkbar skillnad. antar att det är därför det är billigare per gb

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ta det som blir billigaste.

Dominator minnena är bättre pga att dom är cl8.

Du kan köpa 12GB och sätta in och det kommer funka.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag köper nog 12gb kittet. Så kan man ju uppgraderar senare också till 24gb.
Men en fråga till. Det blir väll att sätta cl värdet på dem äldre stickorna till 9 då så att dem kör samma, eller spelar det ingen roll?

Mvh SimonZes

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonZes:

Tack för alla svar! Jag köper nog 12gb kittet. Så kan man ju uppgraderar senare också till 24gb.
Men en fråga till. Det blir väll att sätta cl värdet på dem äldre stickorna till 9 då så att dem kör samma, eller spelar det ingen roll?

Mvh SimonZes

har inte hundra procents koll men ja, så ska du göra, om inte det ändras automatiskt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SimonZes:

Hej, har ett "Gigabyte GA-X58A-UD3R" med "Corsair 6GB (3x2048MB) CL8 1600Mhz DOMINATOR".

Behöver nu uppgradera till mer minne för att köra en virtuell ms server miljö till plugget. Skulle ni rekommendera
att köpa ett lika kitt eller ska jag satsa på ett: "Corsair 12GB (3x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE" som kostar lika mycket?

Kan jag samköra dessa två kitt med fördel. Eller är det bättre att bara köra med 12gb kittet om jag köper det?

Tacksam för svar!

Mvh SimonZes

Du borde kunna ha alla minnena i samtidigt men då med CL9 istället för CL8 inställt i bios.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)