Forskare upptäcker massövervakning av Bittorrent-användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Då tycker jag vi sätter up en kamera som övervakar din toalett kopplad till storbilds TV på det lokala torget.

Du kommer väl inte ändra dina toalett rutiner, för du har väl inget att dölja?

Idiot de kommer ju inte ge ut ens IP, och det är fan skillnad för polisen kommer inte komma ut springandes och skrika till alla "Göran laddar ner olagligt Göran laddar ner olaglgit

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jsf:

sååå bör man oroa sig om man låt säga "laddade ner nån tv serie och film då och då?"

Tror du kan sova lugnt.
Tvivlar starkt på att dom ska ta ALLA som har laddat ned något någon enstaka gång.
Drar du dock ned 20 filmer i veckan så kan det vara lite annorlunda

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dachloo:

Det är lite roligt att det fortfarande finns folk som tycker som ni. Användare av Spotify, Steam, och alla som hänger på låset till både HBO Nordic och Netflix bevisar väl ändå motsatsen?

Men det är delvis sant det ni säger, det är svårt att kränga hästskit till överpris när folk kan få det gratis. Det är väl snarare bara bevis på att prissättningen är fel? Bra saker för ett rimligt pris är ju bevisligen mer åtråvärt än att pirata saker (jämför mängden nerladdad musik innan och efter spotify tex.).

Nej, det bevisar inte "motsatsen".

Jag har aldrig förstått det där. Om det är så jävla infernaliskt dåligt som du hävdar, VARFÖR vill man så gärna ha det att man bryter mot lagen för att få tag i det? Kan du förklara det, åh du vise marknadsanalytiker.

Om det är så jävla dåligt och allt är piss och skit, VVAAAAAAARFÖR tanka det från början? Förklara gärna vad ett "överpris" är?

Att det är populärt att tanka hem är en kombination av instant satisfaction och en miljö som gör det möjligt. Av samma skäl som brottsprovokation är förbjuden. Om prissättningen är fel är praxis att inte köpa. Inte att få tag i produkten på olaglig väg.

Att folk konstant försöker skylla på någon annan är så oerhört skrattretande. "Det är Warners fel att jag tankar hem!!!!, ni har inte en tjänst som gör att jag kan titta upp och ner i obskyra filformat på min NetBSD-rigg!!!!"

Folk hittar ständigt på skäl, inget nytt under solen.

§1.2
Permalänk
Medlem

Måste ju vara toppen att få fram en massa IP:n till Anonine, StrongVPN med fleras VPN-servrar...

Permalänk
Medlem

Så länge det inte finns en bra tjänst som Spotify eller steam kommer jag fortsätta ladda ner serie via torrents, iom det finns inga smidiga alternativ...

Förövrigt inget att oroa sig över då det antagligen är amerikanska organisationer, mkt möjligt de samla data för att kunna skicka "hot brev".

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MisterKlister:

Nej, det bevisar inte "motsatsen".

Jag har aldrig förstått det där. Om det är så jävla infernaliskt dåligt som du hävdar, VARFÖR vill man så gärna ha det att man bryter mot lagen för att få tag i det? Kan du förklara det, åh du vise marknadsanalytiker.

Om det är så jävla dåligt och allt är piss och skit, VVAAAAAAARFÖR tanka det från början? Förklara gärna vad ett "överpris" är?

Att det är populärt att tanka hem är en kombination av instant satisfaction och en miljö som gör det möjligt. Av samma skäl som brottsprovokation är förbjuden. Om prissättningen är fel är praxis att inte köpa. Inte att få tag i produkten på olaglig väg.

Att folk konstant försöker skylla på någon annan är så oerhört skrattretande. "Det är Warners fel att jag tankar hem!!!!, ni har inte en tjänst som gör att jag kan titta upp och ner i obskyra filformat på min NetBSD-rigg!!!!"

Folk hittar ständigt på skäl, inget nytt under solen.

"Ne, det är hästskit så jag tankar det och tittar på, inget går upp mot att ögna igenom en hel säsong bajs. Nu när bajset blivit billigare har jag börjat köpa skit på månatlig basis."

Om man har tid över att tanka ner och titta igenom timtals med bajs så är ens tid värdelös.

Om det är avföring, så varför tanka det från början? Varför skulle folk vilja ha gratis hästbajs? Vill du ha bajs eller?

Du kan rationalisera brottslighet hur mycket du vill, det ändrar ingenting. Alla bajskonsumenter får sluta bryta mot lagen helt enkelt, oavsett hur lätt det är undfly lagens långa tarm, eller dess vakande brunöga.

Håller faktiskt med.
Har hört många personer på min skola (går 3:e året på gymnasiet) prata om att dom vägrar köpa spel eller filmer för att det är för dyrt enligt dom.
Får höra en rad med argument om att en film på en och en halv timmes film inte är värd 300kr. Men då kan man ju fråga sig själv när en film senast kostade 300kr och inte fanns under det priset.
Handlade en låda full med filmer från Webbhallen för inte så länge sedan för under 1000 lappen.
Tror det mest bara handlar om girighet och att det är roligare att spendera pengarna på annat än att köpa filmer och spel.
Och om man nu är "fattig student" så finns det ju begagnade filmer också

Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

Varför köpa när man kan få det gratis?
DVD filmer, spel och låtar kostar bajs mycket
Sen så är det inte som att stjäla i en affär........ Inte en fysisk vara vi snackar om

Känns nästan fånigt att ladda hem när det finns Spotify, Netflix osv.
Kan dock förstå om du laddar hem ett spel pga dålig support/service osv. Själv älskar jag BF3 men hatar Origin.
Och jo det är som att stjäla i en affär. Oavsett om det är fysiskt eller inte.
Det du stjäl är musik/spel/film och det är exakt samma som att ladda hem från internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dachloo:

Tror du verkligen att trackers som kräver medlemskap är något hinder? Det är ju inte helt otroligt att de använder mullvader som utan problem ger dem tillgång till allehanda trackers.

Möjligtvis är du säker om du har en tracker där bara dina närmsta vänner håller till. Men då förlorar man ju lite meningen med bittorrent..

Det e ganska mycket svårare att logga en "stängd" tracker där du behöver invite för att komma in från början överhuvud taget.
Sen är det flera st av dessa "stängda" som även använder extra säkerhet som t.ex anonymitet , ssl och en massa annat tjaffs.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellegj:

Frågan är ju bara hur länge det kommer vara som det är idag. De har ju redan börjat rucka lite på sådana lagar i och med biltullarna, där är det så vitt jag vet ägaren till bilen som är betalningsskyldig oavsett vem som kört bilen genom tullarna. Så det är nog tyvärr bara en tidsfråga.

Kommer fortsätta så länge länge till om vi inte skall överge alla våra grundläggande rättsprinciper, och bli en icke demokratisk stat.

Sedan när det kommer till biltullar så är det en skatt på förd på bilen i sig så det är ganska annorlunda, eftersom det inte är frågan om en brottslig handling. Fast man kan ju diskutera om man tycker att det är vettigt eller inte, fast det är ju samma med bilskatt osv det är den som äger bilen som skall betala även om det är någon annan som kör bilen.

Permalänk
Medlem

Det hela handlar om att utgivarna har skolkat från ekonomi grundkurs: Tillgång och Efterfrågan.

Tidigare hade vi en tillgång som var begränsad av att man behöde tillverka fysiska kopior i form av skivor osv. Då går det sätta ett högt pris eftersom tillgången är mindre begränsad.

Numera kostar det några ören i el att göra en extra kopia och tillgången är obegränsad samt alla med en dator kan göra hur många digitala kopior de vill. Och om alla som äger en dator ansluten till internet vill ha en kopia av en fil så är inte det ett problem alls.

Vad måste hända med priset när tillgången i princip är oändlig och alltid är större än efterfrågan? Jo priset måste sjunka ned mot noll på en fri marknad.

De måste ändra sig från att sälja fysiska produkter till att leverera en tjänst. Hur betalningsmodellen skall se ut kan man fundera på men både steam, itunes och spotify verkar ha fungerande betalningsmodeller och verkar ha roffat åt sig en obsent stor andel av marknaden enbart genom att vara först att tillhandahålla nedladdning med ett brett utbud och en smidig tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Finns väl inget nytt i detta? Klart dem kollar näten. Om de sedan får ut informationen som säger vem som är vilket IP vilken tid är ju en annan sak. Men att upphovsrättsindustrin kollar är inget förvånande.

Precis min tanke. Där jag jobbade skötte vi redovisning och övervakning av allt möjligt och omöjligt. Varför vet ingen som jag jobbade med, men det redovisades varje månad vad som försigått till högre ledning och där stannade det.

En tanke som inte riktigt involverar "ni ska vi slakta piraterna" är att det nu är väldigt svårt eller kanske tillomed omöjligt att kontrollera hur många kopior som genereras i "datastormen" på nätet. Möjligen kan det vara övervakning om vilka filmer, filer, musik eller artister osv som genererar största möjliga efterfrågan på nätet.

Om man får spåna på detta lite, utan någon verklighetsförankring alls bör kanske understrykas, så är det nog inte omöjligt att gissa sig till att det faktistk kan vara en buisness att redovisa aktiviteten i piratnäten för media-industrin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Håller faktiskt med.
Har hört många personer på min skola (går 3:e året på gymnasiet) prata om att dom vägrar köpa spel eller filmer för att det är för dyrt enligt dom.
Får höra en rad med argument om att en film på en och en halv timmes film inte är värd 300kr. Men då kan man ju fråga sig själv när en film senast kostade 300kr och inte fanns under det priset.
Handlade en låda full med filmer från Webbhallen för inte så länge sedan för under 1000 lappen.
Tror det mest bara handlar om girighet och att det är roligare att spendera pengarna på annat än att köpa filmer och spel.
Och om man nu är "fattig student" så finns det ju begagnade filmer också

Det är väl mest ett utslag av "generation gratis" där man inte är beredd att betala för filmen, musiken, tunnelbaneresan eller vad det nu kan vara.
Allt ska ju vara "gratis" för det tjänar alla mest på. Förutom när jag jobbar, för då ska min tid och kunskap vara dyr och ge en hög lön.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

If you have nothing to hide, you have nothing to fear.

Skulle du resonera så om Hitler fortfarande levde? Sanningen är att alla människor inte är goda, det fick man lära sig redan på dagis.

Hur stor är inte risken för dom som har trådlösa nätverk att dom blir hackade och får linan kapad av någon som laddar hem piratkopierat material? Deras metod känns rätt osäker ändå.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Det här är väl ändå ingen nyhet? Har man inte vetat det tidigare så har man ju misstänkt detta i flera år.

Jag undrar ju hur de ska kunna använda uppgifterna, kanske det är lättare att sätta dit någon om de säger att du har ett mönster efter din IP-adress som pekar på att du skulle kunna vara illegal fildelare? I så fall måste de ju driva genom ett lagförslag som säger att detta räcker för åtal.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goose7:

Känns inte särskilt troligt att detta skulle beröra privatpersoner direkt. Förmodligen vill dom bara föra någon form av statistik med andra ändamål än att anmäla enskilda individer.

Det vore ju minst sagt intressant om dom får för sig att begära ut information om vilka som sitter bakom tusentals ip-adresser från olika ISPs i olika delar av världen för att sedan kräva allihop på skadestånd. Det skulle förhoppningsvis inte fungera och känns inte i mina ögon speciellt mycket bättre än bedrägeri.

De har inte bevis nog om att det är någon omfattande piratkopiering från enskilda indvider för att de skall få ut några uppgifter, i alla fall inte i sverige. USA tillex är det ju lite värre.

Måste ju vara en viss omfattning av brottet för att man skall få ut uppgifter och det är väldigt svårt att fastställa över Bittorretn efter som företagen inte kan bevisa att det är samma person som ligger bakom en viss ip adress vid olika tillfällen. Det måste ta dig för flertalet nerladdningar från samma ip samtidigt på bittorrent för att det skall få ut några uppgifter, och då måste du nog ladda vädligt många saker på en gång också.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av RainesX:

å shit jäklar det måste vara mycket porr dom bevakat om det är topp 100 XD.

Tror jag står för hälften *vissalar*
Nejdå inte jag inte men ja en hel del porr kan jag tänka mig att det är.

Om man själv börjar ladda ned bara nån del så har man i uttorent (som exempel) en lista på anslutna klienter och peers, är bara för era själva att jaga!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Typhonos:

Det här är väl ändå ingen nyhet? Har man inte vetat det tidigare så har man ju misstänkt detta i flera år.

Skicka mig en lista på saker du misstänker men inte vetat om så lovar jag att inte skriva fler nyheter om dessa ämnen.

(eller inte ...)

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av dachloo:

Tror du verkligen att trackers som kräver medlemskap är något hinder? Det är ju inte helt otroligt att de använder mullvader som utan problem ger dem tillgång till allehanda trackers.

Möjligtvis är du säker om du har en tracker där bara dina närmsta vänner håller till. Men då förlorar man ju lite meningen med bittorrent..

Nu finns det mågna trackers där alla användare anonyma och det enda som loggas är raio helt utan att något vid login loggas, du loggar in servern bekräftar serven loggar sen inget om det, vad skall då en mulvad som lurar sig in göra, tanka samma torrent och titta ip på folk som ligger bakom proxy utan att veta vilken användare det är och utan att veta vart personen i fråga kommer ifrån då han är bakom annat IP.
För att se vem som är bakom proxyn krävs ju en jätte cirkus i sånna här fall vilket bara skulle lätt till att trackern stängs ner istället för att jaga användare.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av jaomi:

En smart kontring vore ju att införa någon sorts 'trust'-system där man kan välja att inte ha connection med peers som har låg trust.

Finns redan, peerblock..
Den går varm hos mig, plockar bort många.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Enligt statistiken hos min tracker så har jag laddat upp cirka 200 Gb.

Vilka böter kommer jag få?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterKlister:

Nej, det bevisar inte "motsatsen".

Jag har aldrig förstått det där. Om det är så jävla infernaliskt dåligt som du hävdar, VARFÖR vill man så gärna ha det att man bryter mot lagen för att få tag i det? Kan du förklara det, åh du vise marknadsanalytiker.

Om det är så jävla dåligt och allt är piss och skit, VVAAAAAAARFÖR tanka det från början? Förklara gärna vad ett "överpris" är?

Att det är populärt att tanka hem är en kombination av instant satisfaction och en miljö som gör det möjligt. Av samma skäl som brottsprovokation är förbjuden. Om prissättningen är fel är praxis att inte köpa. Inte att få tag i produkten på olaglig väg.

Att folk konstant försöker skylla på någon annan är så oerhört skrattretande. "Det är Warners fel att jag tankar hem!!!!, ni har inte en tjänst som gör att jag kan titta upp och ner i obskyra filformat på min NetBSD-rigg!!!!"

Folk hittar ständigt på skäl, inget nytt under solen.

"Ne, det är hästskit så jag tankar det och tittar på, inget går upp mot att ögna igenom en hel säsong bajs. Nu när bajset blivit billigare har jag börjat köpa skit på månatlig basis."

Om man har tid över att tanka ner och titta igenom timtals med bajs så är ens tid värdelös.

Om det är avföring, så varför tanka det från början? Varför skulle folk vilja ha gratis hästbajs? Vill du ha bajs eller?

Du kan rationalisera brottslighet hur mycket du vill, det ändrar ingenting. Alla bajskonsumenter får sluta bryta mot lagen helt enkelt, oavsett hur lätt det är undfly lagens långa tarm, eller dess vakande brunöga.

Finns väldigt många orsaker som göra att folk laddar hem spel, film och musik, en del gör det för att de tycker att det är för dyrt. Om det är rätt eller fel är upp till deras egna moral. Men faktum är att spel är dyrt det går inte att komma ifrån, film är också dyrt musik vet jag inte om jag skulle vilja säga är dyrt längre i och med spotify, fast vill man ha musik med bra inspelningskvalite är det dyrt.

Sedan kan jag föklara vad överpris är för dig, det är när någon eller flera sätter ett pris som folk inte tycker det är värt att köpa produkten för det är ett över pris enligt ordets rätt mening. Så om man laddar hem saker för att man tycker att det är för dyrt så är det helt 100% rätt att det är överpris som är orsaken till nerladdnignen.

Är det moraliskt rätt eller inte det är upp till vad man själv tycker, är det samhälls moraliskt rätt det är upp till vad samhället tycker. Enligt undersökningar så tycker samhället i allmänhet att det är okej att ladda piratkopior och då är det ur en demokratisk synpunkt extremt fel att göra det olagligt, efter som lagen skall skrivas enligt praxis om vad samhället i helhet tycker är fel i en demokratisk nation.

Fast jag tror inte priset är den stora boven i dramat jag tror mera att det är tillgängligheten som är boven. Det är därför tillex piratkopiering av spel och musik går nedåt, medans kopieringen av film och tv-serier går uppåt. Spel och Muisk är lätt att komma åt via tillex Steam eller Spotify, medans Film och framförallt tv-serier är väldigt svårt att få tag i på laglig väg.

Så ja det är många gånger filmbolagens eget fel att det piratkopieras efter som de inte göra sina produkter lätt tillgängliga för sina kunder och att det tar väldigt lång tid från det att man i USA kan köpa en TV-Serie på Itunes innan de kommer på DVD/Blu-Ray i Sverige. Finns inte någon bra sätt som är enkelt och bekvämt att köpa film eller tv-serier, så det är inte så enkelt att betala för sig heller. När bolagen vaknar upp och gör detta möjligt så skall du se att priatkopieringen kommer att börja falla även för film och tv-serier.

Sedan är det väldgit tråkigt nog inte enkelt att få tag i bra kvalite på musik heller mp3or och annat som man kan köpa online är inte speciellt bra, det är dags att företagen börjar släppa högkvalite i form av lossless format så att även den som gillar att lyssna på musik som den skall låta kan göra det enkelt och bekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Finns redan, peerblock..
Den går varm hos mig, plockar bort många.

Ifall du tror att pear blockers har någon som helst effekt så tror du enormt fel.
De behöver aldrig någonsin koppla upp sig till dig för att få reda på ifall du är med i en svärm eller inte. Andra klienter som käner till dig kommer sprida din info med hjälp av dht, sedan kommer trackers att sprida informationen också. Dvs allt som krävs är att komma åt ett fåtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Enligt statistiken hos min tracker så har jag laddat upp cirka 200 Gb.

Vilka böter kommer jag få?

Skulle vara roligt att veta vad straffen skulle kunna bli, ett exempel, en privat tracker jag är medlem på där är jag på plats 3 i topplistan över Ratio, jag har tankat upp 15TB och endast Tankat ner 2GB, då borde jag vara värsta sortens bov i lagens ögon då jag huvudsakligen tankar upp?.

Nu är det självklart lagligt material i detta fallet på den här trackern men om det vore upphovsrättsbrott skulle det vara kul att veta vad straffet skulle vara.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Ifall du tror att pear blockers har någon som helst effekt så tror du enormt fel.
De behöver aldrig någonsin koppla upp sig till dig för att få reda på ifall du är med i en svärm eller inte. Andra klienter som käner till dig kommer sprida din info med hjälp av dht, sedan kommer trackers att sprida informationen också. Dvs allt som krävs är att komma åt ett fåtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant det där, plus https://torrentfreak.com/anti-piracy-blocklists-dont-keep-bit...

Permalänk
Skrivet av edasvangen:

Hur är farterna på dessa saker? känns ju inte så lockande att sitta och tanka/surfa med 5kb/s med en 100mbit lina..

Nej du förlorar ungifär 5-10 ms och 1Mbit/s ner uppstream förlorar du inget
http://privitize.com/

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Nej det är fel, du är inte ansvarig för eventuella olagligheter som andra använder din internetuppkoppling till.

Helt rätt, brott är personligt, skadestånd är det inte, så som ansvarig för en anslutning kan du klara dig undan 3veckor fängelse, men blir ändå skyldig 20mille.
(skadestånd är inte straff)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det e ganska mycket svårare att logga en "stängd" tracker där du behöver invite för att komma in från början överhuvud taget.
Sen är det flera st av dessa "stängda" som även använder extra säkerhet som t.ex anonymitet , ssl och en massa annat tjaffs.

Ok, om de har krav på vpn/proxy så är de givetvis säkra iom de åtgärderna, men endast fallet att den är privat gör ju inte speciellt mycket mer för säkerheten. Jag har aldrig hört om en privat tracker som routrar all trafik via en central hubb för att anonymisera användarna, och på så sätt inkluderar en proxy i tjänsten. Men man vet ju aldrig allt.

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk

Men om de ska straffa alla som har laddat ner så får de ju straffa typ en tiondel av Sveriges befolkning minst ? Så det är väl ingenting som kommer att hända....

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Nu finns det mågna trackers där alla användare anonyma och det enda som loggas är raio helt utan att något vid login loggas, du loggar in servern bekräftar serven loggar sen inget om det, vad skall då en mulvad som lurar sig in göra, tanka samma torrent och titta ip på folk som ligger bakom proxy utan att veta vilken användare det är och utan att veta vart personen i fråga kommer ifrån då han är bakom annat IP.
För att se vem som är bakom proxyn krävs ju en jätte cirkus i sånna här fall vilket bara skulle lätt till att trackern stängs ner istället för att jaga användare.

Det spelar ingen roll vad trackern loggar för något. Om en mullvad kommer in och startar anslutningar till ett flertal användare så får han ju ip:n till dem. Det är ju den de är ute efter.

Om sen personen i fråga är bakom en proxy/vpn eller inte tycker jag inte är kopplat till om trackern är invite only eller inte. Visst, har trackern en policy om att den bara accepterar användare som går via ett visst vpn/proxy så är ju användarna anonyma, men det är ju på grund av vpn/proxyn. Som går precis lika bra att ha utan den privata trackern.

Jag skrev just i ett annat inlägg att jag aldrig har hört talas om trackers som routrar all trafik via sig själv och på så sätt inkluderar en proxy, men jag kan ju så klart ha missat det helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Skrivet av som99:

Skulle vara roligt att veta vad straffen skulle kunna bli, ett exempel, en privat tracker jag är medlem på där är jag på plats 3 i topplistan över Ratio, jag har tankat upp 15TB och endast Tankat ner 2GB, då borde jag vara värsta sortens bov i lagens ögon då jag huvudsakligen tankar upp?.

Nu är det självklart lagligt material i detta fallet på den här trackern men om det vore upphovsrättsbrott skulle det vara kul att veta vad straffet skulle vara.

DAMN 15 TB... vad är det du laddar upp egentligen? vad är det folk vill ha så mycket så det har laddat ner 15TB...