behöver bra hjälp ang automatisering etc.

Permalänk

behöver bra hjälp ang automatisering etc.

Hallå alla

Har tänkt att börja så smått att automatisera mitt hem.
Fas ett blir att inhandla det bästa utifrån min budget. Som tur är hr jag inte satt något tak, jag tänkte ta det lite pö om pö så sliper man den stora utgiften på en och samma gång.

Jag tänkte be om råd ang själva grunden i nätverket såsom bredbandsrouter, switchar etc.

Så del 1:

Jag har idag Telias bredband 30Mbit ocg deras som jag tycker sunkiga Thomson TG789vn.
Vilken router och modem ska man idag satsa på som är bland det bättre?

Kommer även behöva switchar och förmodligen extenders. Vill att mitt bredband ska vara kanon på hela min tomt och i mitt garage.

Vill ha ut så bra bandbredd på allt som styrs trådlöst i huset vilket främst är iPads och iPhones.

Finns 3 st stationära datorer i huset, 2st mediaspelare ASROCK ION, samt en blurayspelare. Dessa vill jag styra med nätverkskabel och inte trådlöst.

Vad för switchar bör jag använda? minikrav är Gigabit såklart. Funkar tex Netgear GS108, eller ska man använda GS108E. Vadär skillnaden på dessa egentligen? När det gäller trådlöst, ska man köra 11n eller ac?

om nån har ideer på automation såsom Nexa etc är det välkommet. Vill använda iPads till automationen och vill ha snygga appar till det. Är Nexa nåt att ha? Teldus?

Hoppas att detta räcker som en start och hoppas på lite svar på mna frågor.

Med vänlig hälsning, R

Permalänk

Förmodligen så har jag uttryckt mig fel i min tråd eftersom det är 60st som läst i den men ingen som svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravetrancer:

Förmodligen så har jag uttryckt mig fel i min tråd eftersom det är 60st som läst i den men ingen som svarat.

Förmodligen, för jag begrep inte ett smack av vad du egentligen är ute efter. Vad menar du med automatisera?

Vad önskar du för slutläge? Hur ska det se ut när det är klart?

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Vad är det för anslutning du har? ADSL, kabel, fiber?
Om du kan fimpa modemet så skulle jag rekommendera detta https://www.inet.se/produkt/5400842/zyxel-prestige-660m-d1-ds... (avsett för ADSL) - beror dock lite på vad du kör via din interuppkoppling (IP-telefoni, TV ex.)

Det räcker med att en router gör jobbet och övrigt hanterar du med switchar/accesspunkter. Rekommenderar att spana ut en router som har stöd att använda dd-wrt för djupare administration. Switchar/accesspunkter är hugget som stucket för funktionens skull - kan därmed inte rekommendera någon specifikt eftersom du måste anpassa efter din planlösning i huset.

Kan inte uttrycka mig vad som är bäst mellan nexa och texus, men de verkar ha lite olika sortiment så föreslår att du först räknar ihop vad du behöver och köper från det företag som har mest av dessa produkter i sitt sortiment.

Det är egentligen en ganska simpel automatisering du är ute efter och inga avancerade saker i dagens samhälle. Både apparna och de elektriska sändarna finns. Du behöver egentligen bara lägga krut på vilka produkter du behöver i ditt avseende. Som sagt, se över din planlösning, fundera vart sakerna ska sitta, räkna på räckvidden för det trådlösa (ett tips är att köpa starkare antenner).

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"