Klantig och sjukt oteknisk behöver hjälp med hörlurar

Permalänk
Medlem

Klantig och sjukt oteknisk behöver hjälp med hörlurar

Skedde en liten olycka med mina favoritlurar, vad ska jag göra?!!!! Har heller ingen garanti eller något liknande då jag fick dem i present för ett tag sen. HJÄLP!! http://pic.twitter.com/ZLsLRwtk

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådrubrik redigerad och ändrad till gemener, för mer lågmäld konversation*

Det enklaste är att löda ihop och därefter krympslang utanpå.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Köp ett par nya, som inte är överprisade (Beats dvs)

Permalänk
99:e percentilen

Du får nog löda ihop kablarna. Går det att se vilken kabel som hör ihop med vilken? (Om du förväxlar dem blir höger vänster och vänster höger.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Köp ett par nya, som inte är överprisade (Beats dvs)

Det går alltså inte att laga de på något sätt? med något hokus pokus? nooo.............

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Du får nog löda ihop kablarna. Går det att se vilken kabel som hör ihop med vilken? (Om du förväxlar dem blir höger vänster och vänster höger.)

Hur fanken lödar man ihop kablar, HAHA! Ja, det är olika färger på dem. Rött och vitt!

Permalänk
Medlem

Hitta valfri händig kille med lödkolvkunskaper. Han fixar det galant, inga svåra grejer precis

Permalänk
Medlem

skala fram trådarna snurra ihop dom var och en för sig, dom får inte ha kontakt med sin granne och testa funkar de så tejpa ihop dom var för sig, lär hålla några dagar.

Visa signatur

Dan B ...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av s94ra:

Hur fanken lödar man ihop kablar, HAHA! Ja, det är olika färger på dem. Rött och vitt!

Man använder en lödkolv, med vilken man smälter lödtenn, som man sedan använder för att "limma" ihop kabeländarna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Kan du inte löda så kör en temporär lagning med el-tejp, eller silvertejp, bra skit har jag hört

Visa signatur

Intel i5 - 750 @ 2,67 GHz | Gigabyte P55-UD3 | 12GB Corsair XMS3 Vengeance @ 1600 MHz | MSI GTX560Ti 448-cores | Fractal Design Define R3 Black | Steelseries Siberia V2 Limited Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av s94ra:

... Google

Du har fått svar, nu är det upp till dig att ta reda på hur man gör.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av s94ra:

fråga nån teknisk vän ifall han/hon vet hur man löder och har lite kunskaper kring detta. jag lovar att dom går att laga så du har inget att oroa dej över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

bara att glömma om de ser ut som lurkablar brukar nuförtiden, de är inte ens individuellt isolerade med plasthöljen längre.

däremot kan man alltid löda på nya kablar av gammal hederlig sort som man inte behöver vara en hamster eller robot för att det inte ska bli för känsligt eller pilligt med.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainCarl:

Kan du inte löda så kör en temporär lagning med el-tejp, eller silvertejp, bra skit har jag hört

Gillar hur du tänker! Haha

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av s94ra:

Det går alltså inte att laga de på något sätt? med något hokus pokus? nooo.............

Sälj de på blocket som "knappt använda" och köp ett par nya hörlurar.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

fråga nån teknisk vän ifall han/hon vet hur man löder och har lite kunskaper kring detta. jag lovar att dom går att laga så du har inget att oroa dej över

Va du är gullig, tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AndreaX:

bara att glömma om de ser ut som lurkablar brukar nuförtiden, de är inte ens individuellt isolerade med plasthöljen längre.

däremot kan man alltid löda på nya kablar av gammal hederlig sort som man inte behöver vara en hamster eller robot för att det inte ska bli för känsligt eller pilligt med.

Ofta är de lackade istället ja, men det går att löda så länge man skrapar rent och håller undan eventuella textilförstärkningar/trådar.

Annars får väl trådskaparen använda hederlig sockerbit eller klämskarvdon, men klumpigt blir det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Sälj de på blocket som "knappt använda" och köp ett par nya hörlurar.

Ven skulle vilja köpa ett par trasiga lurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s94ra:

Ven skulle vilja köpa ett par trasiga lurar?

Många, om du säljer dem till ett rimligt pris, trust me för jag har sålt mina gamla lurar inga problem.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s94ra:

Skedde en liten olycka med mina favoritlurar, vad ska jag göra?!!!! Har heller ingen garanti eller något liknande då jag fick dem i present för ett tag sen. HJÄLP!! http://pic.twitter.com/ZLsLRwtk
http://pic.twitter.com/ZLsLRwtk

skala av en bit av sladdarna med en kniv så du får 2-3cm ren koppar i vardera ände sen tvinnar du ihop sladdarna sen tejpar du med svart eltejp runt det, ingen garanti att det verkligen fungerar men det är värt ett försök annars får du väl skaffa någon som kan löda fast det och smälta en krympslang runt det som håller betydligt bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ofta är de lackade istället ja, men det går att löda så länge man skrapar rent och håller undan eventuella textilförstärkningar/trådar.

Annars får väl trådskaparen använda hederlig sockerbit eller klämskarvdon, men klumpigt blir det.

Bara använda en tändare lite försiktigt och sen göra rent med isopropanol. Viktigt att använda flux, brukar vara svårt att löda ihop tunna hörlurskablar annars. Kommer ihåg när jag lödde ihop en kompis Razer Carcharias som volymkontrollen hade slutat fungerat, dvs utan ljud. Det går men måste vara noga så allt verkligen är rent.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

skala av en bit av sladdarna med en kniv, tvinna ihop sladdarna sen tejpa med svart eltejp runt det, ingen garanti att det verkligen fungerar men det är värt ett försök

Testade det, det gick ej! Wäädbdjak

Permalänk

Att löda blir svårt om du inte hittar någon som är extremt stadig på handen och väldigt noggran. Trådarna är pytte-pytte-pytte små!
Lödde själv ihop micken på mitt headset, och i slutändan så var det ren tur att jag satte lödpunkten rätt.
Det bästa du kan göra nu är att försöka tvinna ihop rätt kabel och eltejpa, då ska nog funka ett tag

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Avstängd

För det första, köp några lurar som inte har ett namn likt "Beats" "Monster" eller "By Dr Dre"

För det andra så får du nog mycket bättre ljud för bra mycket mindre pengar med andra lurar som t.ex. Sennheiser, AKG, Audio Technica mfl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s94ra:

då har du inte gjort det ordentligt nog, du måste verkligen se till att koppartrådarna är 100% lindade runt varandra så de verkligen får kontakt

Permalänk
Skrivet av s94ra:

Du ska tvinna ihop dom var för sig, dvs vit med vit och röd med röd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Att löda blir svårt om du inte hittar någon som är extremt stadig på handen och väldigt noggran. Trådarna är pytte-pytte-pytte små!
Lödde själv ihop micken på mitt headset, och i slutändan så var det ren tur att jag satte lödpunkten rätt.

Då kan du ju fixa mina så håller jag mina tummar för tur igen? Heeee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

För det första, köp några lurar som inte har ett namn likt "Beats" "Monster" eller "By Dr Dre"

För det andra så får du nog mycket bättre ljud för bra mycket mindre pengar med andra lurar som t.ex. Sennheiser, AKG, Audio Technica mfl.

Varför inte? Ljudet på dessa lurar äger!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Skulle gissa på att ljudet inte spelar någon direkt roll i detta fallet. Bara namnen får väll vilken tonåring som helst vild innanför byxorna..

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Mobo: Aorus B550 Elite V2 CPU: Ryzen 5600X RAM: 32GB Corsair vengeance 3600Mhz. GPU: MSI RTX 3070
Server:DL360 G9
Plexmaskin:HP Z4 G4

Permalänk
Rekordmedlem

Du går till en verkstad/hifihandlare och ber dem att byta kablaget, det går att använda nån standardsladd från nått av de stora märken om man öppnar luren och byter ut kabeln helt, det kan gå att skarva kabeln också om man gör rätt, men många lurkablar är lackisolerade och de kan även ha nån form av syntetfiber invävda för att få ökad dragstyrka, lack och mylarfiber är svårlött så det måste bort för att det ska bli kontakt, så att vira ihop o tejpa lär inte funka bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.