Skärmen fungerar ej om inte TVn är igång

Permalänk
Medlem

Skärmen fungerar ej om inte TVn är igång

Hej Sweclockers!
Har stött på ett litet problem som verkligen går mig på nerverna!!
Tänkte höra om det är någon där ute som kanske har en lösning

Det hela började för någon dag sedan efter att jag sett på film på min TV. Själva problemet är att så fort jag stänger av min TV eller Receiver så släcks även min datorskärm ner.
Jag kör alltid en skärm åt gången, dvs antingen datorskärmen eller TVn. Grafikkortet är ett XFX 5850 kopplat med HDMI till en Onkyo tx-nr616 receiver som i sin tur är kopplat till TVn med HDMI. Detta uppstod när jag skulle skifta tillbaks från TVn till den vanliga skärmen (fungerade hur fint som helst tidigare!), har googlat men hittade ingenting som var till hjälp. Har även testat att uppdatera Catalyst, ingen lycka där heller. Enda lösningen som jag hittat är att fysiskt koppla ur HDMI sladden, eller att låta fanskapet stå på och dra ström (och värma upp mitt rum).

Någon som har en ide?

mvh addejo

Permalänk
Medlem

Skumt. Om du stänger av din receiver så slocknar alltså datorskärmen?

Testa med en annan HDMI-kabel, den borde ju inte skicka en sådan signal i vilket fall men det är det enda jag kan komma på på rak arm.

Permalänk
Medlem

Eller ja, en sak till. JAg hade skärm och TV av samma familj Samsung med effekten av att när jag stängde av tv:n så slockna datorskärmen om jag inte vinklade kontrollen ifrån skärmen liksom. Annars studsar IR-signalen på tv:n och påverkar datorskärmen på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Hade du klonat bildskärmarna? Om så är fallet så kanske du satt din tv som primär skärm vilket gör att du sekundära skärm (datorskärmen) inte kan visa något eftersom att din "huvudskärm" inte gör det.
Sätt på din tv och gå in i catalyst controll center, kolla runt lite bland inställningarna. Det går at göra riktigt avancerade inställningar men om jag var du så skulle jag börja med att "utöka" skrivbordet till din tv. Det kräver att din datorskärm är satt som primär skärm.
Jag hade själv liknande problem en gång i tiden med att min datorskärm inte visade någon bild direkt efter att min dator hade startat, det visade sig att bilden skickades till min avstängda tv.. Så allt har med inställningar att göra, bara att testa sig fram.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du växlar bildskärm och inte kör utökat så beror nog problemet på att hdcp går igång när du försöker byta skärm, då krävs det nog omstart för att det ska låsa upp, fungerar det inte att ha köra utökat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Skumt. Om du stänger av din receiver så slocknar alltså datorskärmen?

Testa med en annan HDMI-kabel, den borde ju inte skicka en sådan signal i vilket fall men det är det enda jag kan komma på på rak arm.

Det stämmer, har tyvärr inga fler HDMI-kablar att testa.

Skrivet av Icipher:

Eller ja, en sak till. JAg hade skärm och TV av samma familj Samsung med effekten av att när jag stängde av tv:n så slockna datorskärmen om jag inte vinklade kontrollen ifrån skärmen liksom. Annars studsar IR-signalen på tv:n och påverkar datorskärmen på samma sätt.

Min skärm har inga sådana funktioner, och skärmen stängs inte av, det verkar nästan som att grafikkortet väljer en annan utgång när receivern stängs av, dvs skärmen är fortfarade igång. Det är bara bilden som försvinner. Problemet uppstod plötsligt. Fungerade hur fint som helst för några dagar sedan.

Skrivet av Aiwzor:

Hade du klonat bildskärmarna? Om så är fallet så kanske du satt din tv som primär skärm vilket gör att du sekundära skärm (datorskärmen) inte kan visa något eftersom att din "huvudskärm" inte gör det.
Sätt på din tv och gå in i catalyst controll center, kolla runt lite bland inställningarna. Det går at göra riktigt avancerade inställningar men om jag var du så skulle jag börja med att "utöka" skrivbordet till din tv. Det kräver att din datorskärm är satt som primär skärm.
Jag hade själv liknande problem en gång i tiden med att min datorskärm inte visade någon bild direkt efter att min dator hade startat, det visade sig att bilden skickades till min avstängda tv.. Så allt har med inställningar att göra, bara att testa sig fram.

Har fipplat en hel del med inställningar men ingenting verkar fungera. Testade att utöka skrivbordet till TVn, men samma sak inträffar när jag stänger av receivern, dvs min vanliga skräm visar ingen bild.

Skrivet av mrqaffe:

Om du växlar bildskärm och inte kör utökat så beror nog problemet på att hdcp går igång när du försöker byta skärm, då krävs det nog omstart för att det ska låsa upp, fungerar det inte att ha köra utökat ?

Har växlat fram och tillbaks många gånger innan innan skiten började bete sig som den gör nu, fungerade hur bra som helst innan! Omstart av samtliga prylar har ingen effekt på resultatet...

Permalänk
Rekordmedlem

En långsökt (?) sak är att du kanske har ett jordfel som har förstört nån krets, tvn har jord via antennsystemet och du har ingen eller en annan jord på datorn och får då en potentilaskillnad som ska utjämnas via hdmi kabeln om du inte har en galvanisk avskiljare, kan du mäta om du har potentialskillnader mellan jordplanen i tvn, antennen, receiver och dator ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En långsökt (?) sak är att du kanske har ett jordfel som har förstört nån krets, tvn har jord via antennsystemet och du har ingen eller en annan jord på datorn och får då en potentilaskillnad som ska utjämnas via hdmi kabeln om du inte har en galvanisk avskiljare, kan du mäta om du har potentialskillnader mellan jordplanen i tvn, antennen, receiver och dator ?

Jag använder en vanlig bordsantenn, dvs helt ojordad... Borde inte ha några potentialskillnader då om tvn nu jordas genom hdmi-sladden. Har aldrig hört om att det skulle kunna bli problem pga detta, alla tv-apparater är väl så vitt jag vet ojordade om man inte använder antenn. Hur tillämpar man galvanisk avskiljning i detta fall? Något man pluggar in HDMI-sladden till?

Permalänk
Rekordmedlem

Jordfel via antennen är ett stort problem och det har även orsakt bränder, numera så ska det installeras galvanisk avskiljning vid nyinstallationer i flerfamiljshus. men har du en bordsantenn så är det inte nått som berör dig.
Du isolerar alltså antennen, inte hdmi kabeln tex med en:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenne...
Eller så ser man till att det är löst i antennsystemet från början.

Visa signatur