Permalänk

Spelskärm 27" vs 24"

Tja behöver nu en ny spelskärm till Bf3,gw2, diablo o alla andra goa spel! EN SPELSKÄRM helt enkelt.

Funderar mellan dom här 3 skärmarna eller något annat inom 3k så hjälp uppskattas!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1283628 LG IPS277L
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=946255 Dell UltraSharp U2412M
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=642236 Acer GD245HQAbid

Permalänk

Det beror på vad du prioriterar. Jag skulle föreslå 24" för 1920x1080 då det annars blir lite kladdigt och kantigt.
LG'n har ju en H-IPS som du får en fin bildkvalité från. e-IPS och TN är ju inte lika bra när det gäller kvalité och färger. Däremot har du 120Hz på Acern, som många uppskattar vid spelande.

Dessa skillnader är för stora för mig att avgöra vilken skärm du ska välja. Vad har du haft tidigare? Var du nöjd med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Det beror på vad du prioriterar. Jag skulle föreslå 24" för 1920x1080 då det annars blir lite kladdigt och kantigt.
LG'n har ju en H-IPS som du får en fin bildkvalité från. e-IPS och TN är ju inte lika bra när det gäller kvalité och färger. Däremot har du 120Hz på Acern, som många uppskattar vid spelande.

Dessa skillnader är för stora för mig att avgöra vilken skärm du ska välja. Vad har du haft tidigare? Var du nöjd med det?

Vad menar du med kladdigt och kantigt?

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Skrivet av StabTheDrama:

Det blir absolut inte kladdigt och kantigt om du tror det, älskar min 27"are!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Uppdaterade från 24" till 27" för inte allt så länge sen och jag tycker inte det skiljer sig alls förutom att skärmen är större. Det där med att det är "Kladdigt och kantigt" kan jag inte påstå att det blir, men vi är alla olika. Jag rekommenderar då 27" då det passar bra till både spel och film

(PS Jag spelar BF3, D3 och andra goa spel och det är mycket bra kvalitet på grafiken må jag säga

Visa signatur

MSI X370 GAMING PRO CARBON | AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X | Corsair Vengeance C70 Military Green | Samsung 960 EVO 250GB | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Windows 10 64 |
CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

ja säger bara så länge skärmen har 120hz så är allt bra ^^

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 | MB: MSI X570 MEG UNIFY | CPU: AMD Ryzen 7 3800X | DDR4: G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo | GPU: Sapphire Radeon RX 6700 XT 12GB Nitro+ Gaming OC | M.2: Samsung 970 EVO Plus 500GB | PSU: Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Heatsink: Fractal Design Celsius S36 | Display: BenQ XR3501 Curved 144Hz | O/S: Windows 10 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

27" är helt klart trevligt - även om 1080p på en 27"-skärm enkelt kan bli lite pixligt. Men sen finns de som sagt de som inte har några som helst problem med saken, så bäst vore ju om du kunde ta dig till en välsorterad datorbutik och kika runt lite!

Permalänk

så alltså ni hade valt acern? 120hz

Permalänk
Medlem

Om man får flika in i Ts funderingar på ny skärm....

Hur står sig Eizo Foriz i förhållande till dessa. iof bara 23" men bildmässigt. Lite sugen på ny skärm själv...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

27" är helt klart trevligt - även om 1080p på en 27"-skärm enkelt kan bli lite pixligt. Men sen finns de som sagt de som inte har några som helst problem med saken, så bäst vore ju om du kunde ta dig till en välsorterad datorbutik och kika runt lite!

Jag har varit runt i affärer hela dan idag och jag ORKAR inte mer vill bara klicka "beställ och köp" rekommendera mig en spelskärm för 3 tusen och som är antingen 24" eller 27" snälla!

Permalänk
Skrivet av Ganderish:

Jag har varit runt i affärer hela dan idag och jag ORKAR inte mer vill bara klicka "beställ och köp" rekommendera mig en spelskärm för 3 tusen och som är antingen 24" eller 27" snälla!

Om du inte bryr dig om bildkvalité eller färgåtergivning så är Acern ett bra val. Speciellt om du spelar FPS som CS eller BF.
Om din dator inte är stark nog att driva bildfrekvensen till 120fps så är det ju ganska poänglöst däremot.

Skrivet av Slaktardej:

Det blir absolut inte kladdigt och kantigt om du tror det, älskar min 27"are!

Skrivet av Spokig:

Uppdaterade från 24" till 27" för inte allt så länge sen och jag tycker inte det skiljer sig alls förutom att skärmen är större. Det där med att det är "Kladdigt och kantigt" kan jag inte påstå att det blir, men vi är alla olika. Jag rekommenderar då 27" då det passar bra till både spel och film

(PS Jag spelar BF3, D3 och andra goa spel och det är mycket bra kvalitet på grafiken må jag säga

Det är en smaksak antar jag. Jag har ägt 24" 1920x1200, 25.5" 1920x1200 och 27" 1920x1080. 25.5" var på gränsen tyckte jag. Då sitter jag ungefär en armlängd ifrån skärmen. När man spelar ser man ingen större skillnad p.g.a. rörelsen, men i Windows och film var det lite för kantigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganderish:

Kolla upp den här "koreaskärmarna" ska vara väldigt mycket skärm för pengarna.

Permalänk
Entusiast

Det beror på hur långt ifrån skärmen du sitter med, har du ett grunt skrivbord så ska du ju välja 24"
Jag skaffade nyligen en 24" 120Hz skärm, mest för att jag är färgblind och inte känner att jag har lika stor nytta av IPS som andra. Men du borde testa båda innan du köper

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Kolla upp den här "koreaskärmarna" ska vara väldigt mycket skärm för pengarna.

http://www.ebay.com/itm/Tempered-Glass-27-Inch-Achieva-QH270-...

Sånahära menaru?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Detta var jag rädd för innan jag köpte min S27A950D och jag kan nu säga att det är rent skitsnack.
Till TS, kör du på en 27" och med 120Hz då du primärt kommer använda den för spel.
Jag rekommenderar den jag skrev ovan eller dess broder http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856955
Bättre bild går inte att få på en TN panel och om jag fick göra om mitt köp så skulle jag köpt den i länken ovan då min S27A950D är helt skev, den är 1.2cm närmare bordet på vänstersidan än höger och foten är lite defekt så den vänstra sidan är närmare mig än den högra vilket resulterar i att foten blir sne om jag vill få skärmen rak och tvärtom.
Det enda som skiljer mellan dessa 2 är att 950D har ett DVI uttag medans 750D bara har HDMI samt DP, DP ska dock vara bättre så ingen förlust där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Schneider:

ja säger bara så länge skärmen har 120hz så är allt bra ^^

Och jag får väll tillägga så länge det inte är TN, vilket diskvalificerar i princip alla 120 hz skärmar
Det är en prioriteringsfråga, man får välja lite bättre flyt (120 Hz) lite bättre färger IPS/VA, 16:9 lite billigare eller 16:10 lite bättre så länge man har startmenyn framme.

Jobbigt med skärmar, det mesta andra datorprylar kan man säga 100 fps är bättre än 70 skärma är en smaksak...

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av aXz:

rent skitsnack

Då prioriterar du annorlunda. Du kan inte neka att du ser pixelkanterna. Det gör alla. Sen är det frågan om vad man prioriterar.
Var lite mer öppensinnad. Det finns inte bara ett sätt att tänka på eller en sak som är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Då prioriterar du annorlunda. Du kan inte neka att du ser pixelkanterna. Det gör alla. Sen är det frågan om vad man prioriterar.
Var lite mer öppensinnad. Det finns inte bara ett sätt att tänka på eller en sak som är bäst.

Pixelkanter, var? Ser ingen skillnad när det kommer till pixlar på denna och min tidigare 22" eller min sambos 23".
Det är inte så att det är du som sitter 2cm från skärmen och överanalyserar?

Permalänk
Skrivet av aXz:

Pixelkanter, var? Ser ingen skillnad när det kommer till pixlar på denna och min tidigare 22" eller min sambos 23".
Det är inte så att det är du som sitter 2cm från skärmen och överanalyserar?

Det är inte så att du har dålig syn?

Sånt som syns tydligt är tabbar på webläsare t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Det är inte så att du har dålig syn?

Sånt som syns tydligt är tabbar på webläsare t.ex.

Jag sitter 70-80 cm ifrån och ser inget på mina tabbar.

Permalänk

Sitter här och vågar fan inte beställa.. ska det vara så jävla svårt att hitta en bra gaming skärm för 3 tusen... SJUKT

Permalänk
Skrivet av aXz:

Jag sitter 70-80 cm ifrån och ser inget på mina tabbar.

Jaha? Jag skiter i vad du ser eller inte ser. Jag delar med mig av mina erfarenheter till TS, inte till dig. Jag har också tidigare sagt att det är individuellt.

Skrivet av Ganderish:

Sitter här och vågar fan inte beställa.. ska det vara så jävla svårt att hitta en bra gaming skärm för 3 tusen... SJUKT

Vad tänker du på? Vad får dig att tveka?
Det kan finnas andra alternativ som passar dig bättre om det är något som inte lever upp till dina förväntningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aXz:

Detta var jag rädd för innan jag köpte min S27A950D och jag kan nu säga att det är rent skitsnack.
Till TS, kör du på en 27" och med 120Hz då du primärt kommer använda den för spel.
Jag rekommenderar den jag skrev ovan eller dess broder http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856955
Bättre bild går inte att få på en TN panel och om jag fick göra om mitt köp så skulle jag köpt den i länken ovan då min S27A950D är helt skev, den är 1.2cm närmare bordet på vänstersidan än höger och foten är lite defekt så den vänstra sidan är närmare mig än den högra vilket resulterar i att foten blir sne om jag vill få skärmen rak och tvärtom.
Det enda som skiljer mellan dessa 2 är att 950D har ett DVI uttag medans 750D bara har HDMI samt DP, DP ska dock vara bättre så ingen förlust där.

1+ på denna. Hittar du den skärmen i länken för 3700~ så gör du ett bra köp..

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem

mitt tips e prisjakt o kolla på va folk säger där om de olika skärmarna. du kan ställa in filtret efter de som passar dej

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorki:

mitt tips e prisjakt o kolla på va folk säger där om de olika skärmarna. du kan ställa in filtret efter de som passar dej

Bortsett från att majoriteten av alla "recentioner" på prisjakt är av typen:
Epic, bästa någonsin.... 5++++
Eller
Värsta skiten, fungerade inte... 1----

Speciellt när det gäller skärma som är svårt att testa objektivt får man försöka hitta proffs recensioner för att få en uppfattning av hur bra skärmen kommer att passa.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Bortsett från att majoriteten av alla "recentioner" på prisjakt är av typen:
Epic, bästa någonsin.... 5++++
Eller
Värsta skiten, fungerade inte... 1----

Speciellt när det gäller skärma som är svårt att testa objektivt får man försöka hitta proffs recensioner för att få en uppfattning av hur bra skärmen kommer att passa.

man får filtrera lite men man brukar ju få en hum om de iaf o se kolla va experterna säger med men skall ej ta dom på för allt för allvarligt för de dom ser ser vi normala ej kanske

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Inaktiv

Går i precis samma tankar att skaffa en spelskärm 24-27" för ca 3000:-.. Man får så sjukt mkt bättre skärm nu för samma peng än för några år sedan.
Alla är olika, tex alla lider inte av lite input lag osv, så det är allmäna köpråd som gäller.
Det säkraste är om man inte orkar/vill titta med egna ögon, är att läsa tester från experter har jag lärt mig och sedan jämföra det med vanliga användarrecentioner. Experter är väldigt kritiska och påpekar kanske saker som man kanske inte skulle märka ens om dom skulle visa en det.
Och om man köper en skärm med större yta så har man den oftast lite längre ifrån ögonen, tex en 27" istf 24" tex så "flyter saker ihop" på skärmytan eftersom man inte ser enskilda pixlar. Kolla upp pixelgarantin. Samsung vet jag har 100% pixelgarati, vilket är skönt